بهترین ماشین های خارجی ارزان قیمت در سال ۲۰۲۳

۶ مهر ۱۴۰۲ بهترین ماشین های خارجی ارزان قیمت در سال ۲۰۲۳

در دنیای خودرو، همیشه لیستی از ترین‌ها می‌توان تهیه کرد و خودروها را بر اساس آن، مورد مقایسه قرار داد. یکی از این لیست‌ها می‌تواند بر اساس قیمت خودرو خارجی و ارزان‌ترین خودروها در سال جاری باشد و محصولاتی که با داشتن استانداردهای لازم، قیمت اندکی دارند را در این لیست قرار داد و به این ترتیب، آماری از بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت را تهیه کرد.

ماشین های ارزان خارجی

یکی از شروط واردات خودرو، داشتن قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو است که باعث می‌شود بسیاری از خودروهای خوب و باکیفیت خارجی، نتوانند وارد بازار کشورمان شوند. اما باید در نظر داشت که زیر این سقف قیمتی نیز می‌توان خودروهایی را پیدا کرد که با داشتن استانداردهای لازم و امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول، امکان واردات به عنوان بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت را دارند. در ابتدا باید بیان کنیم که در لیست ارزان قیمت ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۳، بیشتر به معرفی محصولات کره‌ای، ژاپنی و اروپایی می پردازیم و از ساخته‌های هندی و چینی با توجه به نداشتن سابقه تست تصادف از مراکز شناخته‌شده دنیا، عبور می‌کنیم.

اوپل کورسا

اوپل کورسا

سوپرمینی اوپل کورسا که با برند واکسال نیز فروخته می‌شود، از پلتفرم مشترک با پژو ۲۰۸ بهره می‌برد و اولین محصول این کمپانی بعد از همکاری و شراکت با گروه PSA است. این خودرو دارای چهار ستاره ایمنی است و در اوایل سال جاری با یک فیس لیفت کامل، از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، طراحی خارجی و قوای محرکه، بهینه‌سازی شد.

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا به عنوان پرفروش‌ترین خودرو تاریخ، یک محصول اقتصادی و ارزان قیمت است. کرولا را می‌توان در نسخه پایه و استاندارد، با قیمتی کمتر از ۲۰ هزار یورو خریداری کرد که همین عامل، آن را به یک انتخاب ایده‌آل در زمان خرید خودرو تبدیل می‌کند.

تویوتا یاریس

تویوتا یاریس

تویوتا یاریس با ابعاد کوچکی که دارد، پاسخ تویوتا به مزدا ۲ و میتسوبیشی میراژ و دیگر رقبای اروپایی این شرکت بود که حالا در نسل چهارمش قرار دارد. این خودرو به جز در چین و اروپا، در دیگر نقاط دنیا مثل آمریکای شمالی، مکزیک، استرالیا، تایلند و هند، اصلا موفق نبود. البته که تویوتا یاریس از نظر مصرف سوخت، همیشه موفق عمل کرده است.

داچیا ساندرو

داچیا ساندرو

داچیا ساندرو نیز یکی از دیگر محصولات پروژه L90 است که از ابتدای تولید، توانسته موفقیت خوبی در بازارهای در حال توسعه کسب کند. این هاچبک در نسل سوم خود قرار دارد که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و در سال ۲۰۲۲، مطابق با زبان طراحی داچیا، کمی در نمای جلو و داخل، مورد بهسازی قرار گرفت. این خودرو فقط با موتور یک لیتری ۳ سیلندر در نسخه‌های تنفس طبیعی و توربو عرضه می‌شود تا از نظر مصرف سوخت، یک خودرو پاک باشد.

رنو داستر

رنو داستر

رنو داستر، یک کراس اوور بر پایه پروژه L90 است که مثل نسخه سدان و هاچبک، در بازار موفق ظاهر شد. این خودرو در مدل دو دیفرانسیل، حتی توانایی بیراهه‌نوردی خوبی نیز در مسیرهای نه‌چندان سنگین دارد. داستر برای پنج نفر کاملا جادار است و فضای بار خوبی نیز در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. رنو داستر در اوایل دهه ۹۰ توسط نگین خودرو به مشتریان ایرانی تحویل داده شد و توانست به عنوان یک کراس اوور شهری با قابلیت آفرود متوسط نظر خریداران را جلب کند.

رنو کپچر

رنو کپچر

رنو کپچر را نیز می‌توان در لیست بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت دنیا قرار داد. خودرویی که فروش بالایی در اکثر بازارها دارد و در استرالیا، پرچمدار محصولات رنو است. این خودرو، شباهت فنی زیادی با نیسان جوک دارد و در سال ۲۰۲۲ نیز، میتسوبیشی با نصب لوگوی خود روی کپچر، این خودرو را به عنوان نسل دوم میتسوبیشی ASX عرضه کرد.

رنو سیمبل

رنو سیمبل

رنو سیمبل از محصولات ارزان قیمت گروه خودروسازی رنو برای بازارهای رو به رشد است که این روزها در برخی از بازارها به نام داچیا لوگان یا رنو لوگان نیز فروخته می‌شود. سیمبل فعلی که نسل سوم این خودرو است، از سال ۲۰۱۳ عرضه می‌شود و تا امروز، دو مرتبه فیس لیفت شده است. رنو سیمبل در فهرست بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت دیده می‌شود و می‌تواند برای واردات مد نظر قرار گیرد.

سوبارو ایمپرزا

سوبارو ایمپرزا

از جمله بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت زیر ۲۰ هزار یورو که می‌توان در لیست خرید خودرو قرار داد، سوبارو ایمپرزا است که در دو نسخه کراس و هاچبک تولید می‌شود. این خودرو، کیفیت مثال‌زدنی محصولات ژاپنی را دارد و از نظر هندلینگ، همیشه زبانزد علاقه‌مندان است. موتور نسخه پایه ایمپرزا، یک پیشرانه ۴ سیلندر است که ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند.

سوزوکی دیزایر

سوزوکی دیزایر

از آنجایی که سوزوکی، موقعیت خاصی در بازار هند دارد، دیزایر نیز برای این کشور و برخی بازارهای دیگر در هند و توسط شریک قدیمی سوزوکی یعنی ماروتی، تولید می‌شود. سوزوکی دیزایر بر اساس نسل سوم هاچبک معروف سوزوکی سوییفت، طراحی شده و نام آن در برخی از کشورها، سوییفت سدان است. سوزوکی دیزایر به عنوان یک خودرو اقتصادی، مصرف بنزین خیلی پایینی دارد و از آنجا که در نمایشگاه دستاوردهای دولت معرفی شده است، به زودی وارد بازار ایران خواهد شد.

سوزوکی سیاز

سوزوکی سیاز

سوزوکی سیاز از دیگر تولیدات سایز کوچک سوزوکی ماروتی است که جانشین سدان SX4 شده و در بعضی از نقاط دنیا، به نام تویوتا بلتا نیز فروخته می‌شود. هدف اصلی سوزوکی از تولید این خودرو، عرضه آن در بازارهای خاصی مثل خاورمیانه، هند، بازارهای آسیای شرقی و شمال آفریقا است. سوزوکی سیاز یکی از خودروهایی بود که در نمایشگاه دستاوردهای دولت در شهریور ماه ۱۴۰۲ پیش روی بازدیدکنندگان قرار گرفت تا ورود آن به بازار ایران حتمی شود.

سوزوکی گرند ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا، شاسی بلند خوش فروش سوزوکی در لیست بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت نیز جای می‌گیرد. از آنجا که این روزها کاهش مصرف سوخت و تولید خودروهای هیبریدی و برقی اهمیت دارد، ویتارا نیز در کنار موتورهای کم حجم یک، ۱.۴ و ۱.۶ لیتری، به صورت هیبریدی نیز تولید می‌شود. نام دیگر این خودرو، تویوتا اوربان کروزر است. نسخه قدیمی ویتارا، حدود یک دهه توسط ایران خودرو مونتاژ و تولید می‌شود و به دلیل کیفیت مناسب و مشخصات فنی قابل قبول توانسته بود مشتریان ایرانی را به سمت خود جلب کند.

سیتروئن C1

سیتروئن C1

سیتروئن C1 حاصل یک همکاری تویوتا و گروه PSA به شمار می‌آید که پژو ۱۰۸ و تویوتا آیگو نیز از دیگر خروجی‌های این همکاری است و در کمپانی مشترک این سه خودروساز در جمهوری چک ساخته می‌شود.

فولکس واگن آپ

فولکس واگن آپ

فولکس واگن آپ تنوع نسبتا بالایی در مدل‌های خود دارد و هم به صورت سه درب و هم پنج درب تولید می‌شود. این خودرو در کنار نسخه‌های بنزینی ساده، نسخه GTI نیز دارد و حتی به صورت تمام الکتریکی نیز ساخته می‌شود که آن را به یکی از انواع بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت تبدیل می‌کند.

فولکس واگن پولو

فولکس واگن پولو

فولکس واگن پولو را باید یک گلف کوچک‌شده بدانیم. خودرویی در کلاس سوپرمینی که هم هندلینگ بالایی دارد و هم از نظر جاداری و امکانات رفاهی و ایمنی، در وضعیت بسیار خوبی است. فولکس واگن پولو GTi، با یک موتور ۲ لیتری ۱۹۷ اسبی عرضه می‌شود که البته قیمت آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

کیا پگاس

کیا پگاس

کیا پگاس یک سدان بسیار جمع و جور و اقتصادی است که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و در چین، توسط دانگ فنگ ساخته می‌شود. این خودرو بسیار ساده و اقتصادی بوده و با موتور ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی به همراه گیربکس ۴ سرعته خودکار یا ۵ سرعته دستی، قابل خرید است. کیا پگاس یکی از خودروهایی است که نام آن جز اولین وارداتی‌های سری جدید به بازار ایران قرار داشت. این ماشین توسط کوشا خودرو وارده شده است و در مرحله کسب مجوز برای فروش در ایران قرار دارد.

کیا پیکانتو

کیا پیکانتو

کیا پیکانتو در واقع همان هیوندای i10 است که حالا لباس کیا را به تن کرده و در نسخه‌های مختلفی از نمونه ۶۶ اسب بخاری تا مدل ۱۰۰ اسب بخاری عرضه می‌شود. این خودرو در نسل سوم خود، چندین جایزه طراحی را برده و حتی از سوی نشریه what car به عنوان بهترین خودرو شهری سال ۲۰۱۸ نیز انتخاب شده است. چهره نسبتا قدیمی پیکانتو در سال ۲۰۲۳ با یک فیس‌لیفت، مطابق با زبان طراحی جدید محصولات کیا شد.

کیا ریو

کیا ریو

ریو، کوچولوی خوش فروش کیا است که در بعضی از بازارها با نام پراید هم فروخته می‌شود. این خودرو به صورت سدان و هاچبک ساخته می‌شود و با هیوندای اکسنت و هیوندای i20 نیز، شباهت‌های فنی زیادی دارد. نسخه کراس این خودرو با اسامی کراس و تونیک فروخته می‌شود. کیا ریو با شباهتی که به هیوندای اکسنت دارد، یکی از گزینه های خوب برای خرید بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت است. طبق اعلام مدیران خودروساز کره‌ای، تولید کیا ریو بعد از عرضه و فروش مدل ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد و جای خود را به محصولات برقی و کراس اوور می‌دهد.

کیا سراتو

کیا سراتو

نسل چهارم کیا سراتو که به نام فورته نیز فروخته می‌شود، در سال ۲۰۱۸ معرفی شده و پر‌فروش‌ترین خودرو کیا است. این خودرو هم به صورت سدان چهار درب و هم هاچبک پنج درب تولید می‌شود و می‌‌تواند در واردات خودرو، یک گزینه مطلوب باشد.

میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ

هاچبک میتسوبیشی میراژ، یکی از انواع بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت به حساب می‌آید که می‌توان آن را خریداری کرد. البته بعد از تصمیم میتسوبیشی مبنی بر عدم تولید مصحولاتی به جز شاسی بلند و کراس اوور، میراژ تا سال ۲۰۲۵ به صورت هاچبک به بازار می‌آید و سپس احتمال دارد که برای همیشه از خط تولید خداحافظی کند.

میتسوبیشی آتراژ

میتسوبیشی آتراژ

میتسوبیشی آتراژ در واقع نسخه سدان میتسوبیشی میراژ است که در بعضی از بازارها به این نام و در یک سری کشورها نیز به اسم G4 فروخته می‌شود. این خودرو یک سدان کوچک است که می‌توان آن را با موتورهای یک لیتری ۶۸ اسب بخاری و ۱.۲ لیتری ۷۷ اسب بخاری سفارش داد.

نیسان ورسا

نیسان ورسا

نیسان ورسا نیز در لیست بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت قرار می‌گیرد. خط تولید این خودرو که در بعضی از بازارها به نام آلمرا به دست خریدارانش می‌رسد، در سال ۲۰۲۵ تعطیل می‌شود.

نیسان جوک

نیسان جوک

کراس اوور سایز کوچک خوش‌فروش نیسان می‌تواند یکی از گزینه‌ها برای خرید ماشین خارجی ارزان باشد که البته فقط در نسخه پایه، قیمتی در حدود ۲۰ هزار یورو دارد. نیسان جوک در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شود، اما نسخه اقتصادی و ارزان آن، یک موتور ۳ سیلندر یک لیتری به قدرت ۱۱۳ اسب بخار با ۱۸۴ نیوتن.متر گشتاور دارد که از نظر مصرف سوخت نیز، کاملا بهینه و کم‌مصرف است.

هوندا فیت

هوندا فیت

هوندا فیت که در برخی از بازارها به نام جز نیز شناخته می‌شود، یک سوپرمینی است که از سال ۲۰۰۱ تولید می‌شود و در حال حاضر، نسل چهارم آن روی خط تولید قرار دارد. روی این خودرو، موتورهای سری EarthDreams هوندا نصب است که این شرکت، آنها را یکی از پاک‌ترین و بهینه‌ترین پیشرانه‌های دنیا می‌داند. موتور ۱.۳ لیتری فیت، قادر است ۹۸ اسب بخار نیرو تولید کند و موتور ۱.۵ لیتری آن که فقط در بازار ژاپن فروخته می‌شود، قدرتی برابر با ۱۳۰ اسب بخار دارد. این خودرو در کنار نمونه دیفرانسیل جلو، به صورت دو دیفرانسیل نیز ساخته می‌شود.

هیوندای i10

هیوندای i10

کوچک‌ترین عضو خانواده هیوندای، مدل i10 است که یک هاچبک جمع و جور و اقتصادی محسوب می‌شود و برای تردد در شهر و مسیرهای کوتاه بین شهری، گزینه بسیار خوبی به نظر می‌آید. اگر مصرف سوخت ملاک باشد، هیوندای i10 با یک موتور ۳ سیلندر یک لیتری که ۶۶ اسب بخار نیرو تولید می کند، گزینه خوبی برای خرید خودرو است. البته نیروی این پیشرانه به کمک تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر، به ۱۰۰ اسب بخار نیز می‌رسد.

هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنت

اگر قیمت یک خودرو خارجی مد نظر باشد، می‌توان به هیوندای اکسنت نیز فکر کرد. اکسنت را می‌توان برادر کوچک النترا نامید که شباهت فنی زیادی نیز به کیا ریو دارد و حالا در لیست بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت قرار گرفته است. نسل ششم این خودرو در سال جاری رونمایی شده است و از زبان جدید طراحی هیوندای بهره می‌برد. اکسنت در هند تولید می‌شود و فقط یک موتور ۱.۵ لیتری دارد که در مدل معمولی، قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار داشته و در مدل توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت، قدرتش به ۱۵۸ اسب بخار می‌رسد.

هیوندای النترا

هیوندای النترا

نسخه‌های پایه و لو آپشن هیوندای النترا، قیمتی کمتر از ۲۰ هزار یورو دارند که البته بیش از حد ساده هستند. اما به لطف بهره‌مندی از کیفیت ساخت بالا و سواری راحت و دلنشین، می‌توان آن را نیز در لیست بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت قرار داد.

ارزان ترین خودروهای ایرانی

تنوع محصولات داخلی در بازار خودرو کشورمان آنچنان زیاد نیست و نگاهی به خیابان‌های کشور و همین طور تحلیل بازار خودرو، نشان می‌دهد که مردم در زمان خرید به چه خودروهایس بیشتر تمایل دارند. افزایش قیمت ناگهانی خودروها در سال‌های گذشته باعث شده است تا خرید این وسیله نقلیه برای بسیاری از دسترس خارج شود.

می‌توان گفت در حال حاضر، محصولات سایپا مثل ساینا و کوییک، جزو ارزان‌ترین خودروهای ایرانی هستند که بعد از توقف تولید پراید، تیبا و تیبا ۲، به بازار عرضه می‌شوند. در ردیف بعدی نیز باید نام پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را آورد که البته عرضه آن، محدود بوده و تیراژ تولید آن، متناسب با نیاز بازار نیست.

نتیجه گیری

هرچند که از نظر قیمتی می‌توان محدودیت‌هایی برای انتخاب خودروها به عنوان بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت، تعیین کرد اما باید بدانیم که این کار، راحت‌ترین و ساده‌ترین روش برای دسته‌بندی و تعیین محدوده واردات خودرو است. ضمن اینکه با این روش، فقط مقدار خروج ارز را کنترل کرده‌ایم و در مقابل، دست خریدار از خودروهای باکیفیت و ایمنی که قیمت بالاتری دارند، کوتاه خواهد بود و همچنین امکان واردات خودروهای هیبریدی و برقی که قیمت بیشتر دارند، اما آلودگی کمتری تولید و سوخت کمتری مصرف می‌کنند، تا حد صفر کاهش پیدا می‌کند.

فراموش نکنیم که بحث یارانه سوخت و هزینه‌های دولت برای مقابله با آلودگی، هر ساله بهای سنگینی خواهد داشت که با ورود خودروهای باکیفیت‌تر و پاک‌تر، می‌تواند به مرور تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

سوالات متداول

چگونه می‌توان ماشین ارزان قیمت خریداری کرد؟

با مراجعه به سایت‌های فروش خودرو و نمایندگی‌های خودروسازان، می‌توان یک خودرو با قیمت مناسب و ارزان پیدا کرد.

ماشین‌های خارجی ارزان قیمت شامل چه مدل‌هایی می‌شود؟

با توجه به فاکتور ارزان و اقتصادی بودن این خودروها، انواع بهترین ماشین خارجی ارزان قیمت معمولا شامل مدل‌های ساده و پایه هستند که کمترین سطح امکانات رفاهی را دارند. حتی یک سری از امکانات ایمنی نیز در این خودروها حذف شده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: علیرضا داودی