بررسی مشخصات فنی ام‌ جی RX8 بلک ادیشن ۲۰۲۱

۲۱ آبان ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی ام‌ جی RX8 بلک ادیشن ۲۰۲۱

شرکت قدیمی ام‌ جی انگلستان که هم اکنون چند سالی است که از سوی گروه خودروسازی سایک موتور (SAIC Motor) چین و به صورت مشترک با برند رووی (Roewe) تولید می‌شود، اخیرا کراس‌اوور سایز متوسط خود را در نسخه‌ای ویژه بازار خاورمیانه روانه بازار کرده است.

مدل RX8 در سال ۲۰۱۸ به عنوان کراس‌اوور سایز متوسط پنج و هفت نفره روانه بازار شد، اما نسخه بلک ادیشن با ارائه تمامی تریم‌های ممکن ظاهری و داخلی خودرو به رنگ مشکی، یک سر و گردن جایگاه RX8 را در مقایسه با نسخه‌های معمولی آن ارتقا داده است.

مزایا و معایب

+ طراحی ظاهری مناسب

+ ساختار اتاق جدا از شاسی

+ توان فنی خوب پیشرانه

+ استفاده از تکنولوژی روز

– تسلط چینی‌ها بر برند

–  سبک طراحی ساده و قدیمی

مشخصات فنی

نمایی از بخش جلویی ام‌ جی RX8 بلک ادیشن ۲۰۲۱

در قیاس با نسخه معمولی، RX8 بلک ادیشن (نسخه سیاه) از دیدگاه فنی تفاوت چندانی به خود ندیده است اما نکته دارای اهمیت در خصوص RX8، استفاده آن از شاسی کوتاه شده شاسی بلند مکسوس D90 است. در نتیجه RX8 کراس‌اوور از دیدگاه فنی یکی از بزرگ‌ترین المان‌های یک شاسی بلند واقعی، یعنی پلتفرم شکل گرفته بر ساختار شاسی جدا از اتاق است و همانند بیشتر رقبای خود از ساختار یکپارچه مونوکوک (اتاق و شاسی ادغام شده) بهره نمی‌گیرد.

این ساختار مزایا و معایب خود را به همراه دارد اما RX8 با تجهیز به آن، ضمن داشتن فاصله کف اتاق از سطح زمین برابر ۲۰۲ میلی‌متر، قابلیت عبور از آب تا عمق ۸۰۰ میلی‌متر و همچنین ویژگی انتقال نیرو دو دیفرانسیل در کنار استفاده از رکاب‌های جانبی جمع شونده برقی، بیشتر به یک شاسی بلند خانوادگی آفرودی شباهت دارد تا یک کراس‌اوور درون شهری. جای تعجب ندارد که سایک ضمن ارائه این خودرو در بازار مکزیک، تصمیم گرفت نسخه بلک ادیشن این خودرو را ویژه بازار خاورمیانه تولید کند.

پیشرانه ۲.۰ لیتری RX8 در نوع بلک ادیشن نیز همان نوع توربو تزریق مستقیم (T-GDI) است که به گیربکس شش سرعت اتوماتیک متصل شده و مالک می‌تواند آن را در دو نسخه محور عقب یا دو دیفرانسیل سفارش دهد.

مشخصات کلی

نوع موتور ۴ سیلندر خطی بنزینی
حجم موتور ۲.۰ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴/۱۶
تنفس موتور توربوشارژر
حداکثر قدرت ۲۲۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۳۶۰ نیوتن.متر
جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک دو دیفرانسیل
شتاب ۹ ثانیه
حداکثر سرعت
مصرف سوخت ۹.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
سیستم فرمان برقی
نوع بدنه کراس‌اوور سایز متوسط
نوع رینگ آلیاژی
نوع شاسی شاسی مستقل از اتاق
ترمز جلو دیسکی دو جداره
ترمز عقب دیسکی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۹۲۳ میلی‌متر
عرض ۱۹۳۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۸۴۰ میلی‌متر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۸۵۰ میلی‌متر
وزن خالص ۲۱۱۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵-۷ نفر
حجم فضای صندوق ۲۱۷۸ لیتر
قطر رینگ 20 اینچ
چرخ جلو و عقب ۵۰/۲۵۵

طراحی

نمایی از کابین ام‌ جی RX8 بلک ادیشن ۲۰۲۱

در بررسی اولیه ظاهر این شاسی بلند/کراس‌اوور خانوادگی پنج تا هفت نفره باید اعتراف کنیم که سبک طراحی این خودرو بسیار مینیمال و اندکی قدیمی به نظر می‌رسد. چینی‌ها که همانند سینمای کشور هند، هر روز ده‌ها مدل جدید خودرو روانه بازار می‌کنند، به واقعا از دیدگاه طراحی گاهی به بن‌بست خورده یا به طرح‌های تکراری و ساده میانه‌رو و محافظ کار روی می‌آورند چرا که این سبک طراحی کم‌تر تکراری و دیرتر کهنه می‌شود.

ادغام چراغ‌های جلو با جلوپنجره به همراه مه‌شکن‌های LED چهارتایی در دو گوشه سپر، بدون تردید بارز‌ترین المان نمای جلو RX8 است. در عقب چراغ‌ها به بسیاری از محصولات چینی هم کلاس شباهت دارد و در نمای جانبی نیز طراحی جعبه‌ای خودرو ضمن ارائه بیشتری فضای داخلی، از ساختار شاسی بلند آن سخن می‌گوید.

مدل بلک ادیشن اما با تغییر تمامی المان‌ها به رنگ مشکی مات، ظاهر خودرو را زیر و رو کرده است. بنابراین پوشش آینه‌ها، ریم‌های آلیاژی اسپرت ۲۰ اینچی، روف رک، دستگیره در‌ها، تریم جانبی شیشه‌ها و جلوپنجره تماما به رنگ مشکی مات درآمده است تا جلوه لوکسی به این شاسی بلند ویژه بازار کشورهای عربی بدهد.

نمای داخل نیز با وجود عرضه در تریم‌های دو رنگ، در این مدل بخصوص متناسب با نمای خارجی تنها در تریم و پوشش چرم مشکی رنگ و ستاپ هفت نفره عرضه می‌‌شود. بر اساس ادعای ام‌ جی، فضای نشیمن ردیف سوم این خودرو به دلیل استفاده از ساختار اتاق جدا از شاسی، بزرگ‌ترین و جادارترین در کلاس خود است.

طراحی داشبرد RX8 بسیار ساده و مینیمال اما شیک است. استفاده این برند از تریم آلومینومی مات، دوخت بخیه الماس شکل بر رودری‌ها، فرمان خودرو سه شاخه اسپرت و نشانگرهای آنالوگ پشت فرمان، جلوه قابل قبولی به ارمغان می‌آورد.

آپشن‌ها و امکانات

نمایی از بخش پشتی ام‌ جی RX8 بلک ادیشن ۲۰۲۱

با عرضه در بازار کشورهای عربی، انتظار می رود این خودرو بتواند از نظر سطح امکانات رفاهی و ایمنی نقش پررنگی بازی کند. بخشی از ویژگی‌های به کار رفته در RX8 بلک ادیشن شامل سیستم پایداری الکترونیکی، شش کیسه ایمنی هوا، نمایشگر میزان باد تایرها، دوربین دید عقب، هشدار خروج از خط، سیستم ضد واژگونی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کمک ترمز، ترمز پارک برقی اتوماتیک، سیستم آغاز حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سرازیری، سیستم روشنایی اتوماتیک مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع و روشنایی در روز، سیستم راهیابی ماهواره‌ای، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سنسور باران و برف پاک‌کن‌های اتوماتیک، شارژر بی‌سیم تلفن هوشمند، تهویه صندلی‌ها، نمایشگر مولتی مدیا ۱۰.۱ اینچی لمسی، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه‌ای، و سقف پانوراما است.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
کنترل دینامیکی دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
سنسور فشار باد تایر دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب دارد
هشدار توجه راننده دارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
نور بالا خودکار دارد
چراغ بدرقه دارد
روشنایی کابین دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان دارد
نمایشگر دارد
بلوتوث دارد
وای فای دارد
شارژ USB موبایل دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو دارد
ماساژور صندلی ندارد
مموری صندلی دارد
صندلی برقی عقب دارد
در برقی صندوق دارد
خروجی ۱۲ ولت دارد
ایزوفیکس دارد
کامپیوتر سفری دارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف ندارد

نتیجه گیری

ام‌ جی برندی است که در دوران پیش از تحریم‌ها در ایران دارای نمایندگی مستقیم بود. با تشدید تحریم‌ها، گروه خودروسازی سایک موتور یکی از اولین خودروسازان چینی بود که در حین سرمایه‌گذاری برای تولید خورو در داخل بازار ایران به ناگه پا پس کشید. در نتیجه جای محصولات برند اصیل ام جی بریتانیا که چند سال گذشته در اختیار گروه خودروسازی سایک موتور درآمده است، در بازار کشور احساس می‌شود.

با وجود عرضه مدل RX8 در ساختار شاسی بلند دارای اتاق جدا از شاسی، همچنان باید در نظر داشت که نسخه بلک ادیشن با ریم‌های ۲۰ اینچی، ویژه آفرود طراحی نشده و بیشتر به منظور ایفای نقش در جایگاه یک کراس‌اوور نیمه لوکس در بازار کشورهای عربی طراحی شده است. عرضه این خودرو در بازار ایران می‌توانست رقابت جذابی را میان خودروهای نایاب هم رده آغاز کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی