بررسی مشخصات فنی ام وی ام X22

۲۳ دی ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی ام وی ام X22

ام وی ام X22 که کوچک‌ترین کراس اوور موجود در فهرست محصولات مدیران خودرو است، در چین و دیگر کشورها با نام چری تیگو ۲ شناخته می‌شود. این خودرو از سال ۱۳۹۵ روی خط مونتاژ این شرکت ایرانی قرار گرفت و تاکنون، پنج تیپ از آن، شامل ساده، اسپرت، اکسلنت، اسپرت اکسلنت و لاکچری به خریداران ایرانی عرضه شده است. ام وی ام X22 نسخه کراس‌اوور ام وی ام ۳۱۵ است و تقریبا عملکرد فنی مشابهی با ماشین هاچبک دارد، اما فنربندی X22 خشک‌تر از ۳۱۵ است. مدیران خودرو در سال ۱۴۰۱، نسل بعدی کوچک‌ترین و ارزان‌ترین کراس‌اوور خود را با اسم ام وی ام X22 پرو روانه بازار کرد.

مزایا و معایب

+ مصرف سوخت کم

+ خدمات پس از فروش گسترده

+ افزایش آپشن‌ها از سال ۹۷

کابین تنگ

فنربندی خشک

مشخصات فنی

ام وی ام X22 با موتور ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۰۵ اسب بخار به بازار ایران رسید. هر چند کراس‌اوور مونتاژی چینی فقط با یک پیشرانه عرضه می‌شود، اما خریداران می‌توانند از بین گیربکس دستی ۵ سرعته و جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته یکی را انتخاب کنند.

شتاب ام وی ام X22 با جعبه دنده دستی ۱۲ ثانیه و با گیربکس اتومات ۱۲.۷ ثانیه است. یکی از مزیت‌های این کراس ‌اوور کوچک مصرف سوخت آن است که با گیربکس دستی ۵.۹ لیتر و با جعبه دنده اتومات ۶.۱ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند.

هر چند گیربکس اتوماتیک X22 عملکرد بهتری نسبت به جعبه دنده CVT دیگر خودروها مثل لیفان X50 دارد، اما به خوبی رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک نیست.

ام وی ام X22 روی پلتفرم ام وی ام ۳۱۵ هاچبک ساخته شده است و برای تبدیل هاچبک به کراس‌اوور، چینی‌ها فنربندی آن را دستکاری کرده‌اند. این تغییرات موجب شده تا فنربندی X22، به خصوص در قسمت عقب خشک‌تر از ماشین هاچبک باشد.

کراس اوور کوچک مدیران خودرو از سال ۹۵ و با تیپ ساده به بازار آمد. این تیپ فاقد حالت رانندگی است، اما تیپ اسپرت، لاکچری و اسپرت اکسلنت که بعد از آن عرضه شدند، دارای دو حالت رانندگی اکو و اسپرت هستند.

ام وی ام X22 در ابتدای ورود به بازار ایران، به امکانات زیادی مجهز نبود، با این حال از سال ۱۳۹۷ با پنج آپشن جدید کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور فشار باد تایر و ترمز کمکی در دسترس خریداران قرار گرفت.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۰۵ اسب بخار

گشتاور

۱۳۵ نیوتن.متر

گیربکس

دستی ۵ سرعته

اتوماتیک ۴ سرعته

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۲ ثانیه

۱۲.۷ ثانیه

سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۵.۹ لیتر در صد کیلومتر

۶.‍۱ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

هیدرولیکی

بدنه

کراس اوور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۲۰۰ میلیمتر

عرض

۱۷۶۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۷۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۵۵۵ میلیمتر

وزن خالص

۱۲۱۵ کیلوگرم

۱۲۲۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۲۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر

قطر رینگ

۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی ام وی ام X22

ام وی ام X22 نسخه کراس اوور ام وی ام ۳۱۵ محسوب می‌شود و طراحی ظاهری آن با الهام از خودرو هاچبک طراحی شده است، اما از لحاظ ظاهری جذاب‌تر و اسپرت‌تر به نظر می‌رسد.

در نمای جلویی ام وی ام X22 با طراحی شکیل‌تر و نه چندان پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم که از فرم کلاسیک فاصله گرفته است. استفاده از خطوط نه‌چندان سیال در طراحی المان‌های اصلی همچون چراغ‌ها، جلوپنجره و دریچه‌های هوای روی سپر، چهره‌ای جوان‌پسند برای ام وی ام X22 پدید آورده است.

همچنین نمای جانبی با استفاده از حجم‌پردازی‌های مناسب و فلاپ‌های مشکی رنگ از سادگی در آمده و خوش‌فرم به نظر می‌رسد. در قسمت عقب نیز شاهد طراحی سه‌بعدی سپر و درب صندوق هستیم که ظاهر تقریبا مدرنی رقم زده است. با این حال طرح چراغ‌های عقب آن‌چنان جذاب نبوده و از هماهنگی کمتری با سایر المان‌ها برخوردار است.

ام وی ام X22 در ۵ تیپ در دسترس مشتریان ایرانی قرار دارد که به راحتی می‌توان آنها را از هم تشخیص داد. تیپ اسپرت دارای سقف مشکی رنگ است و تیپ اکسلنت به گارد و رکاب اسپرت مجهز شده است. ترکیب ویژگی‌های اسپرت و اکسلنت، منجر به ایجاد تیپ اسپرت اکسلنت شده است و در نهایت تیپ لاکچری که هیچکدام از این ویژگی‌ها را ندارد.

طراحی داخلی

کابین ام وی ام X22

کابین MVM X22 طراحی اسپرت و جوان‌پسندی را پیش روی راننده و سرنشینان قرار می‌دهد و علاوه بر این، شاخصه‌های ظاهری یک خودرو خانوادگی را نیز در خود جای داده است و طرحی خوشایند از داشبرد و پنل در‌ها ارائه می‌دهد.

استفاده از اشکال هندسی چندضلعی و خطوط صاف با زوایای شکسته نشانگر تمایل طراحان به داشتن نمای داخلی اسپرت است تا بتوانند مشتریان جوان را جذب کنند. طرح غربیلک ‌فرمان خوش‌فرم بوده و چینش المان‌های کیلومترشمار نیز تا حدودی متمایز به نظر می‌رسد.

کیفیت متریال برای ساخت کابین ام وی ام X22 مشابه دیگر محصولات چینی در این طیف قیمت بوده و چندان مرغوب نیست. همچنین X22 می‌تواند ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط را در خود جای دهد.

ام وی ام X22، ۴۲۰ لیتر فضا در صندوق عقب دارد که برای اسباب و وسایل یک مسافرت خانوادگی کافی است.

قیمت ام وی ام X22 در بازار

نمای عقب ام وی ام X22

ام وی ام X22 کوچک‌ترین و ارزان‌ترین کراس‌اوور چری است که مدیران خودرو برای عرضه به مشتریان ایران مونتاژ می‌کند. طراحی ظاهری و داخلی قابل قبول می‌تواند مشتریان جوان را جذب این خودرو کند و همچنین خرید خودرو X22 به دلیل ارزان‌تر بودن نسبت به دیگر کراس‌اوورها برای خانواده‌ها نیز امکان‌پذیرتر است. البته متقاضیان خودروهای کراس‌اوور کوچک می‌توانند نسل بعدی X22، یعنی ام وی ام X22 پرو را با ظاهری به‌روز و آپشن‌های جدید و با پرداخت مبلغی بیشتر خریداری کنند. ام وی ام X33 S، جک S3، چانگان CS35 و دانگ فنگ H30 کراس رقبای اصلی ام وی ام X22 محسوب می‌شوند که قیمت‌های گران‌تری دارند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو