بررسی مشخصات تیبا صندوق دار

۱۳ آبان ۱۴۰۰ بررسی مشخصات تیبا صندوق دار

تیبا به عنوان اولین خودرو ملی گروه خودروسازی سایپا، توانست در مدت زمان کوتاهی سهم قابل توجهی از بازار خودروهای داخلی با قیمت مناسب را به خود اختصاص دهد. حالا تیبا با دومدل پر طرفدار در بازار به دنبال راهی برای جایگزین شدنش با پراید است و از سویی دیگر روند افزایش تولید کوییک شرایط را کمی برای تیبا رقابتی کرده است.

خودرو تیبا متولد سال ۱۳۸۷ از گروه خودروسازی سایپا و جایگزین خودرو ریو است. این خودرو در ابتدا با عنوان مینیاتور معرفی و رونمایی‌ شد اما به دلیل انتخاب نام غیر ایرانی آن، عنوان تیبا به معنی آهو برای آن انتخاب شد.
طراحی و تولید آهوی سایپا از حدود ۱۰ سال قبل یعنی اواخر دهه ۷۰ شمسی و درست در دوران اوج استقبال متقاضیان پراید آغاز شد. این خودرو در واقع تلفیقی از قطعات سه خودرو ریو، رنو ال ۹۰ و پراید، این روزها به یکی از خودروهای محبوب قشر متوسط جامعه تبدیل شده است.

مطالب مرتبط:

تیبا ۱ در سال ۱۳۸۷ و تیبا ۲ که به تیبا هاچبک معروف است، در سال ۹۳ روانه بازار شد. این دو مدل تیبا در ۴ تیپ SL، EX، SX و LX طراحی و تولید شده‌اند که معروف‌ترین و محبوب‌ترین مدل آن  تبیا EX  است.
تیبا،‌ یکی از انواع خودروهای ملی ایران از اولین روزهای ورودش به بازار خودرو، به دلیل قیمت مناسب و تفاوت اندکی که با پراید داشت، توجه قشر متوسط جامعه را به خود جلب کرد و روند فروش این خودرو برای سایپا قابل توجه بود. آنگونه که گفته می‌شود، اکثر لوازم یدکی تیبا با ریو مطابقت می‌کند، این در حالی است که موتور آن هیچ شباهتی با موتور خودرو ریو ندارد و موتور تیبا در واقع موتور تقویت شده پراید است.

 مشخصات فنی تیبا صندوقدار

پیشرانه تیبا ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس تیبا ۵ سرعته دستی و گشتاورش ۱۲۸ است. سوخت این خودرو انژکتوری و فرمانش هیدرولیک است. از جمله تجهیزات و امکانات تیبا می‌توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، تهویه مطبوع، سیستم ضد سرقت با کد متغیر، ترمز ABS، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، هشدار دهنده عیب یاب موتور،  شیشه بالابر برقی، تنظیم صندلی برقی و … اشاره کرد.
گروه سایپا یدک در اطلاعیه‌هایی نسبت به مصرف مقرون به صرفه انواع تیبا در بازار اعلام کرده است؛ مصرف این دو مدل خودرو سایپا در سیکل درون شهری در هر ۱۰۰ کیلومتر و تردد درون شهری با متوسط ۳۰ کیلومتر در سیکل برون شهری در هر ۱۰۰ کیلومتر تردد جاده با سرعت ۹۰ کیلومتر و یک سرنشین به علاوه پنجره‌های بسته و بدون مصرف‌کننده‌های اضافی، در سیکل ترکیبی میانگین مصرف سوخت ماشین در هر ۱۰۰ کیلومتر تردد داخل شهر و جاده، با زمان‌های پیماپیش برابر مصرف سوخت استاندارد تیبا۲ به شرح زیر است:

مطالب مرتبط:
محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۵۰۳ سی سی
نوع موتور M15
حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۸
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
سیستم فرمان هیدرولیکی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب میله پیچشی
نوع بدنه سدان کوچک B
نوع رینگ فولادی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۴۱۰۵ میلیمتر
عرض ۱۶۴۱ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۸۴ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۴۱۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۰۱۵ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۴۱ لیتر
قطر رینگ ۱۳ اینچ
چرخ جلو و عقب R13 175/70
حجم صندوق عقب ۳۶۷.۵ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

طراحی بدنه تیبا

تیبا اولین خودروی انحصاری گروه خودروسازی سایپا است و همین طور اولین محصول این شرکت با ساخت روی پلتفرم X200 است. این سدان کوچک شهری خطوط منحنی طراحی شده و حالتی بیضی شکل دارد.
چراغ‌های مثلثی، جلوپنجره کوچک و سپر یکپارچه نمای ساده جلوی این خودرو را تشکیل می‌دهند و نمای عقب شبیه به مزدا ۳۲۳ است. اما جالب‌ترین بخش طراحی تیبا صندوقدار در بدنه جانبی به چشم می‌خورد که خطوطی از سمت پایین بدنه به روی گلگیرها آمده و به سمت عقب خودرو رفته است. هر چند تیبا طراحی ساده‌ای و بعضا کسل‌کننده‌ای دارد اما باز هم از نظر ظاهری بهتر از پراید است.

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو۴۵