بررسی مشخصات فنی تیارا مکث موتور + تجربه رانندگی

۲۶ دی ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی تیارا مکث موتور + تجربه رانندگی

کراس‌اوورها چند سالی است در بازار خودرو یکه‌تازی می‌کنند و انواع مدل‌های مختلف خودرو را، از هاچبک گرفته تا مینی‌ون به چالش می‌کشند. این روزها، خودروسازان ایرانی نیز به سراغ تولید و مونتاژ کراس‌اوورهای ۷ نفره رفته‌اند و چندین مدل را به بازار فرستاده‌اند. تیارا محصول مکث موتور، جدیدترین کراس اوور ۷ نفره بازار ایران است که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ رونمایی شد و با ظاهر تقریبا لوکس خود توانست توجه بازدیدکنندگان را جلب کند. بایک رویژیانگ X5 نام اصلی تیارا در بازار چین است و تابستان ۲۰۲۱ به اهالی شرق آسیا معرفی شد. اوایل آبان ۱۴۰۱، تیارا مکث موتور مورد تست و بررسی خبرنگاران و کارشناسان قرار گرفت. این خودرو اواخر سال به بازار می‌آید تا زیر پای خانواده‌هایی قرار بگیرد که خواهان یک خودرو تقریبا لوکس و جادار هستند.

مزایا و معایب

+ طراحی ظاهری قابل قبول

+ گنجایش ۷ سرنشین

+ کابین جادار

+ امکانات مناسب ایمنی و رفاهی

تک دیفرانسیل

شتاب کُند

فیلم تست و بررسی تیارا مکث موتور

ورود خودروهای ۷ نفره‌ای مثل تیارا مکث موتور به بازار ایران موجب شده تا خانوارهای پرجمعیت دردسر کمتری برای مسافرت‌های کوتاه و بلند خودرویی داشته باشند. اما از آنجا که تیارا یک ماشین خانوادگی است، انتظار شتاب سریعی از آن نداشته باشید. برای اینکه نگاهی به ظاهر این کراس اوور چینی بیندازید و سری به کابین آن با گنجایش ۷ سرنشین بزنید، می‌توانید با فیلم تست و بررسی تیارا مکث موتور همراه باشید.

مشخصات فنی

زیر کاپوت تیارا مکث موتور، پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو با قدرت ۱۵۵ اسب بخار قرار گرفته که برای ماشینی با وزن ۱.۶ تنی، چندان مناسب نیست و بین وزن و قدرت موتور تناسب خیلی خوبی وجود ندارد.

قدرت کراس‌اوور ۷ نفره از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و با این مشخصات در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند که با توجه به اندازه بزرگ آن، کاملا قابل قبول است. بایک رویژیانگ X5، نسخه چینی تیارا، در شرق آسیا با جعبه دنده دستی هم عرضه می‌شود، اما مکث موتور برای ورژن ایران، فقط گیربکس اتومات را در نظر گرفته است.

هر چند تیارا خودرو ۷ نفره‌ای است و ابعاد تقریبا بزرگی دارد، اما فقط به صورت دیفرانسیل جلو تولید می‌شود و فاقد سیستم دو دیفرانسیل است.

یکی از مزایای تیارا، فهرست امکانات و تجهیزات است و تقریبا بیشتر آپشن‌های رفاهی و ایمنی را دارا است تا رانندگی و سواری با این خودرو خانوادگی راحت‌تر و ایمن‌تر باشد.. از آپشن‌های تیارا می‌توان به دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم EPS، اتو پارک، سنسور جلو، گرم‌کن صندلی‌های جلو، رادار نقطه کور و دوربین ثبت وقایع نام برد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو

قدرت

۱۵۵ اسب بخار

گشتاور

۲۱۵ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

—–

سرعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۵ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

کراس اوور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۷۸۸ میلیمتر

عرض

۱۸۷۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۷۳۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۸۱۵ میلیمتر

وزن خالص

۱۶۱۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ – ۷ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۱۴۵ – ۱۳۸۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۵ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی تیارا مکث موتور

تیارا مکث موتور دارای جلوپنجره بزرگ با ساختار آبشاری است که میله‌های عمودی کرومی آن موجب می‌شود تا خودرو عریض‌تر و پهن‌تر به نظر برسد. چراغ‌های ماتریکس LED جلو طرحی هماهنگ با جلوپنجره دارد و ابهت بیشتری به چهره این کراس‌اوور چینی می‌دهد. همچنین دو نوار قرمز روی ورودی‌های تزیینی هوا در دو طرف سپر دیده می‌شود و حالت اسپرت‌تری به تیارا داده است.

نمای جانبی کراس‌اوور ۷ نفره تیارا ظاهر جعبه‌ای خودرو را نمایش می‌دهد که با خطوط نرم طراحی شده و نرمال و استاندارد است و چندان تند و تیز به نظر نمی‌رسد. رینگ‌ها هم اگرچه طرح پیچیده‌ای ندارند، اما جذاب دیده می‌شوند.

طراحی بخش عقب ساده است. یک نوار کرومی با عرض مناسب، چراغ‌های عقب و لوگو را به هم وصل می‌کند. چراغ‌های دو تکه عقب با گرافیک تیره‌رنگی کار شده و طرح جالبی دارد. طراحان چینی سعی کرده‌اند با لوله اگزوزهای کرومی تزیینی در دو طرف سپر و دیفیوزر، کمی جذابیت به نمای ساده عقب تیارا ببخشند.

طراحی داخلی

کابین تیارا مکث موتور

طراحی داخلی تیارا ترکیبی از سنت و مدرنیته است و با استفاده از متریال تیره‌رنگ و تقریبا باکیفیتی کار شده، هر چند در بخش‌هایی روی داشبرد و رودری‌ها پلاستیک معمولی قرار گرفته است. یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی روی داشبرد سوار است و کیلومترشمار ۱۲.۳ اینچی دیجیتال پشت فرمان دی‌کات دیده می‌شود.

دکمه‌ها و کنترل‌های فیزیکی روی داشبرد و کنسول مرکزی در بهترین حالت خود قرار گرفته‌اند تا راننده دسترسی راحت‌تری به آنها داشته باشد. علاوه بر اینکه می‌توان از طریق لمس از نمایشگر روی داشبرد استفاده کرد، یک غربیلک هم روی کنسول مرکزی برای دسترسی به سیستم اطلاعات و سرگرمی تعبیه شده. همچنین روی فرمان و قاب دریچه‌های تهویه مطبوع با نوارهای کرومی تزیین شده است.

تیارا یکی از جادارترین خودروهای بازار کشور خواهد و فضای زیادی را در اختیار راننده و سرنشین جلو و همچنین سرنشینان عقب قرار می‌دهد. دو صندلی ردیف سوم مثل اکثر کراس‌اوورهای چینی بیشتر برای افرادی با قد کوتاه و کودکان مناسب است، اما سقف پانوراما باعث می‌شود تا فضای داخلی تیارا مکث موتور بزرگ‌تر و جادارتر دیده شود.

وجود صندلی‌های ردیف سوم موجب شده تا صندوق عقب فقط ۱۴۵ لیتر گنجایش داشته باشد که از خودروهای هاچبک نیز کمتر است، اما صندلی‌های ردیف سوم و دوم قابلیت جمع شدن دارد و با تا کردن دو صندلی آخر می‌توان به صندوقی با ظرفیت ۱۳۸۰ لیتر دسترسی داشت.

تجربه رانندگی با تیارا

تست رانندگی تیارا مکث موتور ۹ آبان ۱۴۰۱ در مجموعه صنعتی ماموت برگزار شد و کارشناسان محصول جدید مکث موتور را به بوته آزمایش گذاشتند.

اولین نکته‌ای که بعد از سوار شدن به تیارا مکث موتور مشخص می‌شود، جایگاه خوب صندلی راننده است که دید و تسلط خوبی را به جاده فراهم می‌کند.

وزن ۱.۶ تنی و قدرت ۱۵۵ اسب بخاری کراس‌اوور ۷ نفره، چندان تناسب ندارند و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت باید حدود ۱۲ – ۱۳ ثانیه پا را روی پدال گاز فشار دهید. تیارا دارای یک حالت اسپرت نیز است که دکمه آن روی کنسول میانی و پایین اهرم دنده نصب شده، اما با فشار دادن دکمه Sport تغییر چندانی در شتاب خودرو نمی‌بینیم.

هنگام رانندگی در شهر و پارک کردن کنار خیابان‌ها فرمان‌پذیری تیارا ضعیف خواهد بود، که دلیل آن هم استفاده از سیستم تعلیق ساده و دیفرانسیل جلو است. اما همین فرمان این امکان را می‌دهد تا سر پیچ‌ها نیازی به ترمز شدید نباشد و ماشین راحت‌تر بپیچد.

در کل از تیارا مکث موتور ماشین خانوادگی است و نباید انتظار یک خودرو تند و تیز را داشته باشیم که بتوان به صورت اسپرت رانندگی کرد.

آبان ماه ۱۴۰۱، تعدادی از خبرنگاران خودرو در محل اختصاصی شرکت ماموت و در مجموعه مکث موتور این خودرو را تست و بررسی کردند.

قیمت تیارا مکث موتور

نمای عقب تیارا مکث موتور

تیارا کراس‌اووری چینی است که در شرق آسیا با نام بایک رویژیانگ X5 شناخته می‌شود و با گنجایش ۷ نفر سرنشین، کابین جادار و بزرگ، آپشن‌های ایمنی و رفاهی مناسب و طراحی ظاهری تقریبا شیک، خودرو مناسبی برای خانواده‌ها است.

رویژیانگ X5 برای چینی‌ها با ۱۴ هزار تا ۱۷ هزار دلار آب می‌خورد، اما احتمالا قیمتی که برای خرید خودرو تیارا مکث موتور تعیین می‌شود حدود یک میلیارد تومان باشد. ورود تیارا به بازار می‌تواند مدل ۷ نفره فیدلیتی بهمن موتور را به چالش بکشد و همین طور در آینده باید منتظر رقبایی شامل اف ام سی M4 و هایما 7X باشد. در بین کراس‌اوورهای هم‌اندازه و با ظرفیت ۵ سرنشین، فونیکس تیگو ۷ پرو و کی ام سی K7 با تیارا وارد رقابت می‌شوند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو