بهترین خودروهای سوپرمینی سال ۲۰۲۳

۲ مهر ۱۴۰۲ بهترین خودروهای سوپرمینی سال ۲۰۲۳

خودروها در اندازه و کلاس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که یکی از محبوب‌ترین آنها، به‌خصوص در منطقه اروپا، کلاس سوپرمینی است. هاچبک‌هایی با ابعاد کوچک‌تر از کلاس معروف فولکس واگن گلف که برای تردد در شهرهای شلوغ با خیابان‌ها و جاده‌های باریک، بسیار مناسبند. این کلاس خودرویی در اروپا به عنوان محبوب‌ترین نوع خودرو شناخته می‌شود، اما در مناطقی مثل آمریکا، اینگونه نیست.

تعریف خودرو سوپرمینی

ابعاد و اندازه‌های خودروهای تولیدی در کشورها و مناطق مختلف دنیا، ارتباط مستقیمی با مساحت آن کشورها، فیزیک مردم و همچنین نحوه خیابان‌کشی آن مناطق دارد. برای مثال در حالی که خودروهای آسیایی و اروپایی در اندازه‌های نه‌چندان بزرگ تولید می‌شوند و فروش خودرو فول‌سایز در این مناطق چندان رونقی ندارد، کشورهای آمریکای شمالی، استرالیا و حاشیه خلیج فارس علاقه زیادی به خودروهای سایز بزرگ، شاسی بلندهای فول سایز، پیکاپ‌ها و… دارند.

یکی از مهم‌ترین کلاس‌های خودرویی در اروپا، کلاس خودرو سوپرمینی است که شامل خودروهایی می‌شود که طول آنها معمولا کمتر از ۴ متر است، بدنه هاچبک دارند و در حالی که از خودروهای کوچک شهری بزرگ‌تر هستند، از یک خودرو سدان یا استیشن خانوادگی نیز کوچک‌ترند. این کلاس در حال حاضر پرفروش‌ترین کلاس خودرویی اروپا است و در حالی که در این منطقه به اسم هاچبک B-segment شناخته می‌شوند، در آمریکا subcompacts نام دارند.

خودروهای این کلاس جدا از ابعاد و اندازه‌های جمع و جوری که آنها را مناسب رانندگی در شهرهای شلوغ می‌کند، لذت رانندگی آنها نیز بالا است و در کنار هندلینگ عالی که از مشخصه‌های آنهاست، خودرو اقتصادی با آلایندگی اندک محسوب می‌شوند. ضمن اینکه چون خودرو سوپرمینی کلاسی محبوب در اروپا است، نمونه‌های پرقدرت آنها نیز از سوی تولیدکنندگان عرضه می‌شود.

نکته قابل ذکر در مورد این خودروها این است که مثل دیگر کلاس‌های خودرویی، در بالای لیست بهترین آنها، اعضای نسبتا ثابتی دیده می‌شود که دیگر بازیگران این رده، باید با آنها برای فروش موفق، رقابت طاقت‌فرسایی داشته باشند. قیمت این خودروها در تریم پایه ۲۲ تا ۲۳ هزار دلار است و البته می‌توان با کاهش برخی امکانات، خودروهای سوپرمینی را با قیمت کمتری نیز خریداری کرد.

سئات ایبیزا

سئات ایبیزا

سئات از شرکت‌های خودروسازی قدیمی اسپانیاست که عضوی از گروه فولکس واگن است و از سال آینده با نام کوپرا به فعالیت خود ادامه می‌دهد. نسل پنجم سئات ایبیزا در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و در سال ۲۰۲۱ نیز روی آن یک فیس لیفت زیبا صورت گرفت. این خودرو دارای شاخصه‌های مثبتی در زمینه هندلینگ، راحتی سواری، مصرف سوخت اقتصادی، جادار بودن فضای داخلی و… است، که آن را جزو برترین‌های کلاس خودرو سوپرمینی کرده است. این خودرو با موتورهای ۳ سیلندر یک لیتری توربو و ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو و ۱.۶ لیتری توربو دیزل با گیربکس دستی ۵ و ۶ سرعته و گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته عرضه می‌شود.

اشکودا فابیا هاچبک

اشکودا فابیا هاچبک

اشکودا فابیا هاچبک نیز در کلاس سئات ایبیزا است و البته شباهت زیادی نیز از نظر فنی دارد و از موتور و گیربکس مشابه استفاده می‌کند. در ساخت نسل آخر این خودرو، راحتی و عملکرد بالا در کنار ایمنی از اصلی‌ترین اهداف مد نظر طراحان است و از مهم‌ترین نکات مثبت آن، می‌توان به فضای داخلی بسیار خوب اشاره کرد.

فورد فیستا

فورد فیستا

یکی از شناخته‌شده‌ترین اعضای کلاس خودرو سوپرمینی که فروش بسیار بالایی در اروپا و خصوصا انگلیس دارد، فورد فیستا است. این خودرو در حالی که نزدیک به سه دهه به عنوان محصولی با بالاترین هندلینگ در این کلاس شناخته می‌شود، اما در نسل آخرش، کمی از نظر کیفیت مواد سازنده، افت کرده است. معروف‌ترین پیشرانه این خودرو نیز، موتور ۳ سیلندر یک لیتری اکوبوست فورد به قدرت ۱۲۳ اسب بخار با ۱۷۰ نیوتن.متر گشتاور است.

رنو کلیو

رنو کلیو

رنو کلیو یکی از بهترین‌های کلاس سوپرمینی است و همیشه نامش در بین سه خودرو اول این لیست قرار دارد. این خودرو در کنار راحتی بالای سرنشینان و هندلینگ مثال‌زدنی، فضای داخلی بسیار خوبی نیز دارد. برای مثال درون صندوق، شاهد یک فضای ۳۹۱ لیتری هستیم که آن را حتی از فولکس واگن گلف نیز در جایگاه برتری قرار می‌دهد. رنو کلیو، موتورهای ۳ و ۴ سیلندر بنزینی و دیزلی دارد و البته در نسخه هیبریدی نیز عرضه می‌شود. در حال حاضر، خبری از نسخه RS آن نیست و قوی‌ترین نسخه این خودرو، به صورت هیبریدی با توان ۱۴۰ اسب بخار است. رنو کلیو با نام میتسوبیشی کلت نیز فروخته می‌شود.

فولکس واگن پولو

فولکس واگن پولو

پولو در ابعادی نزدیک به فولکس واگن گلف نسل پنجم است و با استفاده از تجربیات برادر بزرگ‌ترش، یکی از موفق‌ترین اعضای کلاس سوپرمینی‌هاست. فولکس واگن پولو ترکیبی از راحتی و رفاه، هندلینگ بسیار بالا، کیفیت ساخت خوب کابین، امکانات رفاهی مناسب، فضای کافی کابین و… است که آن را در حد یک خودرو خانوادگی بالا می‌برد. به غیر از موتورهایی که شبیه به اشکودا فابیا و سئات ایبیزا است، این خودرو در نسخه GTi با موتور دو لیتری ۱۹۷ اسب بخاری نیز عرضه می‌شود.

هیوندای i20

هیوندای i20

هیوندای i20 نسخه پرقدرت N را برای رقابت با خودروهایی مثل فولکس واگن پولو GTi، تویوتا یاریس GR و فورد فیستا ST نیز دارد. این خودرو دارای کابین بسیار خوبی است و در کنار سواری راحت، هندلینگ بالایی دارد که رانندگی با آن برای افراد جوان لذت‌بخش خواهد بود. برای هیوندای i20 می‌توان پیشرانه دیزل یا ۳ سیلندر هیبریدی نیز سفارش داد تا از نظر مصرف سوخت نیز، یک خودرو ایده‌آل باشد.

داچیا ساندرو

داچیا ساندرو

داچیا ساندرو محصول استراتژیکی برای داچیا و رنو است و با قرار گرفتن در لیست بهترین‌های کلاس B خودرویی، از یک خودرو اقتصادی و ارزان به محصولی باکیفیت برای عموم مردم تبدیل شده است. این خودرو در کنار امکانات خوب و کیفیت ساخت بالا، فضای داخلی زیادی و ایمنی بالایی دارد. برگ برنده رنو ساندرو، قیمت آن است که از ۱۵ هزار دلار شروع می‌شود.

تویوتا یاریس

تویوتا یاریس

تویوتا به عنوان سازنده خودروهای اقتصادی و جمع و جور، با یاریس در این لیست حضور پیدا کرده است. خودرویی که نسخه سدان نیز دارد و در برخی از بازارها عرضه می‌شود. تویوتا یاریس فقط موتورهای ۳ سیلندر یک و ۱.۵ لیتری دارد که نسخه هیبریدی نیز با موتور ۱.۵ لیتری عرضه می‌شود. به گفته تویوتا، در رانندگی شهری، حدود ۸۰ درصد مواقع فقط موتور برقی این خودرو کار می‌کند و نیازی به موتور بنزینی نیست. البته برای افرادی که به دنبال داشتن یک یاریس قدرتمند هستند، نسخه GR با 257 اسب بخار نیز موجود است.

پژو 208

پژو 208

پژو از بهترین سازندگان خودروهای کلاس سوپرمینی است که قبلا نیز این کار را با پژو ۲۰۵ و پژو ۲۰۶ انجام داده و حالا نیز با نسخه فیس لیفت ۲۰۸، در این لیست جای دارد. پژو ۲۰۸ که به خاطر عضویت خودروساز فرانسوی در گروه استلانتیس، شباهت فنی زیادی با اوپل کورسا نیز دارد، از یک درد قدیمی رنج می‌برد و آن هم فضای کم صندلی عقب است. اما کیفیت ساخت بالا در کنار طراحی زیبا و البته سواری خوب، پژو ۲۰۸ را در لیست بالای فروش کلاس خودرو سوپرمینی قرار می‌دهد.

آئودی A1

آئودی A1

وقتی پایه و اساس طراحی خودرو، مهندسی خوب باشد، نتیجه آن حضور سه محصول از یک خانواده در لیست بهترین‌ها می‌شود. آئودی A1 که از نظر فنی شباهت زیادی به اشکودا فابیا و سئات ایبیزا دارد، خودرویی با کیفیت مثال‌زدنی و مشخصات فنی عالی است. از مشخصات خاص آئودی A1، سواری اسپرت‌تر نسبت به دیگر رقیبان است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: علیرضا داودی