بهترین هاچبک های جهان در سال ۲۰۲۳

۶ آبان ۱۴۰۲ بهترین هاچبک های جهان در سال ۲۰۲۳

خودروهای هاچبک همیشه یکی از پرفروش‌ترین کلاس‌های خودرویی در اروپا بوده‌اند و به همین خاطر اکثر شرکت‌های خودروسازی، چندین محصول در این کلاس برای عرضه به مشتریان خود دارند. فولکس واگن گلف یکی از برترین هاچبک های سال ۱۹۷۴ تا امروز دنیاست که دهه‌های زیادی در این سگمنت، حکمرانی می‌کند. اما دیگر شرکت‌ها نیز بیکار نبوده‌اند و برای به دست آوردن عنوان بهترین هاچبک سال، هر ساله محصولات جذاب و باکیفیتی را در این کلاس خودرویی عرضه می‌کنند.

رقابت خودروهای جمع و جور شهری

هاچبک‌ها در انواع  مختلفی طراحی و تولید و عرضه می‌شوند که یکی از داغ‌ترین و معروف‌ترین آنها، کلاسی است که فولکس واگن گلف در آن حضور دارد و به نوعی دیگر شرکت‌ها نیز به دنبال رقابت با آن در بازار خودرو، محصولات خود را طراحی و عرضه می‌کنند. فولکس واگن گلف چندین نسخه دارد که یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها، سری GTi بوده و سری R قوی‌ترین آنهاست. بیشترین حجم تولید هاچبک‌ها از سمت شرکت‌های خودروسازی اروپایی است. چرا که این کلاس خودرویی به خاطر ابعاد جمع و جور و تند و تیز بودن و از همه مهم‌تر، مصرف سوخت پایین، مناسب شهرهای این قاره است و علاقه‌مندان به خرید خودرو را وسوسه می‌کند. شرکت‌های آسیایی مثل هوندا، هیوندای و تویوتا نیز، محصولات قابل توجهی در این رده دارند. ماشین‌های هاچبک آنقدر در اروپا و دیگر نقاط دنیا پرطرفدارند که حتی آمریکایی‌ها هم که استفاده چندانی از این خودروها نمی‌کنند، نمایندگان شناخته‌شده‌ای مثل فورد فوکوس و فیستا و همچنین شورلت بولت را در فهرست برترین هاچبک های سال دارند.

بی ام و M135i xDrive

بی ام و M135i xDrive

یکی از بهترین هاچبک‌های تند و تیز و البته گران‌قیمت دنیا، بی ام و M135i xDrive است. این خودرو از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ به قدرت ۳۰۲ اسب بخار استفاده می‌کند که به آن شتابی ۴.۸ ثانیه‌ای می‌دهد. سرعت و شتاب بالا، فضای داخلی زیبا و کارکرد راحت با سیستم‌ها و ادوات مختلف از مزیت‌های ب ام و M135i xDrive است. ضمن اینکه این خودرو به صورت دائم چهار چرخ است. از موارد منفی هاچبک بی ام و می‌توان به انتخابی و آپشنال بودن بسیاری از امکانات آن اشاره کرد. ضمن اینکه شیب زیاد در قسمت انتهای سقف، فضای بالای سر سرنشینان را محدود می‌کند. برای نسخه‌های معمولی این خودرو، پیشرانه‌های دیزلی نیز می‌توان سفارش داد.

پژو ۲۰۸

پژو ۲۰۸

از پرفروش‌ترین خودروهای انگلستان و اروپا، پژو ۲۰۸ است که راه موفق پدران خود یعنی پژو ۲۰۵ و پژو ۲۰۶ را ادامه می‌دهد. پژو ۲۰۸ دارای طراحی جذابی است که این زیبایی ظاهری را می‌توان در داخل کابین نیز مشاهده کرد. قیمت این خودرو در تمام مدل‌ها، رقابتی است و برای افرادی که به دنبال یک هاچبک برقی هستند، پژو مدل e-208 را آماده کرده است. این خودرو با موتورهای ۱۰۰ و ۱۳۶ اسب بخاری عرضه می‌شود.

تویوتا کرولا GR

تویوتا کرولا GR

تویوتا کرولا را تا چند وقت پیش به اسم پرفروش ترین خودرو تاریخ می‌شناختیم. اما با عرضه نسخه هاچبک و خصوصا سری GR آن که از هات هچ‌های تند و تیز است، این خودرو جلوه دیگری گرفته است. تویوتا کرولا هاچبک و همچنین تویوتا کرولا GR، یکی از بهترین هاچبک‌های دنیا از سوی نشریات و مجلات مختلفی شناخته می‌شوند. از نکات مثبت این خودرو باید به هندلینگ بالا، امکانات ایمنی و رفاهی زیاد، راحتی کار با ادوات مختلف و موتور پربازده اشاره کرد. در لیست موارد منفی و معایب نیز، صندلی سفت عقب، محیط نه‌چندان دلچسب کابین و فضای بار اندک دیده می‌شود. قدرت پیشرانه این خودرو ۳۰۰ اسب بخار است و به لطف کرولا بودنش، یکی از کاندیداهای خرید خودرو توسط مردم شده است.

تویوتا یاریس GR

تویوتا یاریس GR

یاریس عضو کوچک خانواده تویوتا است. در کنار کرولا، نسخه GR این خودرو نیز عرضه شده است تا در لیست بهترین هاچبک های سال حضور داشته باشد. هندلینگ تویوتا یاریس GR به عنوان خودرو جمع وجور، بسیار عالی است و در مسیرهای مستقیم هم به خاطر داشتن وزن کم و البته پیشرانه ۲۶۱ اسب بخاری، بسیار خوب شتاب می‌گیرد. ضمن اینکه از نظر قیمتی در موقعیت خوبی بین برترین هاچبک های سال قرار دارد. اما در مقابل، فضای صندلی عقب اندک است و دید رو به عقب نیز کافی نیست.

رنو مگان RS

رنو مگان RS

رنو مگان RS همیشه در لیست رقبای فولکس واگن گلف و دیگر هاچبک‌های تند و تیز اروپایی و ژاپنی دیده می‌شود. با این حال این خودرو برای سال ۲۰۲۴ دیگر تولید نمی‌شود. مگان RS از یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژ به قدرت ۲۷۹ و ۲۹۶ اسب بخار بهره می‌برد که در سریع‌ترین نسخه آن که به نام تروفی R شناخته می‌شود، شتاب ۵.۴ ثانیه‌ای دارد.

سوبارو ایمپرزا

سوبارو ایمپرزا

سوبارو ایمپرزا در نسل فعلی، به خاطر نوع طراحی پیشرانه و نقطه ثقل خودرویی با هندلینگ بالا است و همچنین به دلیل چهار چرخ محرک بودن، در مدل‌های STI و WRX شتاب فوق‌العاده و چسبندگی بالایی در عبور از پیچ‌ها دارد. همین عوامل ایمپرزا هاچبک را تبدیل به خودرویی خاص برای رقابت‌های خیابانی و پیست کرده است. اما نسخه‌های معمولی این خودرو نیز یکی از بهترین هاچبک‌های حال حاضر دنیا محسوب می‌شوند. هر دو ردیف صندلی این خودرو، جادار است و فضای خوبی برای سرنشین دارند. فضای داخلی در عین جادار بودن، ارگونومیک و کاربردی طراحی شده است. اما ایراد اساسی در نسخه‌های پایه سوبارو ایمپرزا، شتاب اندک به علت پیشرانه نه‌چندان قوی است که ۱۵۲ تا ۱۸۲ اسب بخار قدرت دارند.

شورلت بولت EV

شورلت بولت EV

شورلت بولت یکی از بهترین هاچبک‌های الکتریکی دنیاست که از یک موتور برقی ۲۰۰ اسب بخاری با ۳۶۰ نیوتن.متر گشتاور استفاده می‌کند. موتور سرحال و پرشتاب، دینامیک بالای رانندگی، فضای زیاد برای قرار دادن لوازم و اشیا و همچنین قابلیت پیمایش بالا، از مهم‌ترین نکات مثبت این خودرو برقی است. اما سواری بیش از حد نرم آن، مورد پسند همگان نیست. شورولت بولت در مدل‌های مختلف، بین ۳۸۰ تا ۵۲۰ کیلومتر را در حالت برقی طی می‌کند. طراحی خودرو شورلت بولت، آن را به یکی از زیباترین هاچبک‌های برقی دنیا تبدیل کرده است.

فورد فوکوس ST

فورد فوکوس ST

خودروسازان آمریکایی چندان درگیر ساخت خودروهای هاچ‌بک نیستند، اما محصولاتی را که تا امروز در این کلاس ساخته‌اند، حرف‌های زیادی برای گفتن در بازار خودرو داشته‌اند. یکی از آنها، فورد فوکوس ST است که وقتی در سال ۱۹۹۸ معرفی شد، معادلات بسیاری را به هم زد. این خودرو دارای هندلینگ بسیار خوبی است و فضای داخلی جادار و باکیفیتی دارد. پیشرانه فوکوس با ۲.۳ لیتر حجم، قدرتی برابر با ۲۸۰ اسب بخار تولید می‌کند که در کنار این قدرت عالی، مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز بسیار پایین است. این خودرو حتی در نسخه پایه نیز امکانات ایمنی و رفاهی خوبی دارد.

فولکس واگن گلف GTI

فولکس واگن گلف GTI

می‌توان گفت که شناخته‌شده‌ترین هاچبک بازار خودرو در دنیا، فولکس واگن گلف است که در نسخه بسیار معروف GTi، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و همیشه یکی از سرسخت‌ترین اعضای این کلاس خودرو به شمار می‌آید. شتاب فوق‌العاده و هندلینگ بی‌نظیر، فضای بار بسیار خوب و لیست کامل امکانات از مزایای فولکس واگن گلف GTI است و در مقابل، دیجیتالی شدن و کمبود دکمه‌های فیزیکی ادوات مختلف، ارزان به نظر رسیدن برخی از مواد سازنده کابین و البته قیمت پایه بالا از موارد منفی ذکر می‌شود. پیشرانه نسخه هات هچ گلف ۲۴۱ اسب قدرت دارد که در فولکس واگن گلف R به ۳۱۵ اسب بخار می رسد. مدل‌ دیزلی این خودرو نیز طرفداران زیادی دارد.

کیا ریو

کیا ریو

کیا ریو به لطف قیمت مناسب و رقابتی و مصرف سوخت پایین، پوشش گارانتی خوب، ارگونومی بالا و راحتی کار با قسمت های مختلف کابین و رانندگی آسان، یکی از برترین هاچبک های سال و خودروهای اقتصادی بازار در دنیاست. البته این خودرو موتور نسبتا پر صدایی دارد و امکانات کمک رانندگی آن نیز کم است. قوی‌ترین پیشرانه کیا ریو هاچبک، توانی برابر با ۱۲۰ اسب بخار دارد.

مرسدس A35 AMG

مرسدس A35 AMG

نسخه‌های AMG مرسدس بنز همیشه از جنجالی‌ترین و خاص‌ترین‌های کلاس خود به شمار می‌روند. توان بسیار بالا در کنار مهندسی و کیفیت آلمانی و از طرفی هندلینگ عالی، آنها را به جایگاهی خاص در بین رقبا و برترین هاچبک های سال می‌رساند. مرسدس A35 AMG از یک موتور ۲ لیتری توربو استفاده بهره می‌برد که ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و به این خودرو، شتابی برابر با ۳.۹ ثانیه می‌دهد. عملکرد بالای پیشرانه، گیربکس روان و راحتی رانندگی از موارد مثبت این خودرو است و از موارد منفی آن می‌توان به فضای نه‌چندان جادار کابین و البته قیمت نسبتا بالا اشاره کرد. مرسدس AMG A35 به صورت دائم چهارچرخ تولید می‌شود.

مرسدس A45S AMG

مرسدس A45S AMG

اگر قصد خرید خودرویی پرقدرت در این کلاس و از بین بهترین هاچبک های سال را دارید، نگاهی به مرسدس AMG A45 4Matic+ بیندازید که با ۴۲۱ اسب بخار قدرت، به عنوان یک هاچبک تولید انبوه دنیا با قوی‌ترین پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری شناخته می‌شود. فضای داخلی لوکس، طراحی خارجی زیبا، پیشرانه پرقدرت با هندلینگ فوق‌العاده، امکانات ایمنی و رفاهی فراوان و… از مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو است. در مقابل قیمت بالا و فضای بارگیری محدود و هزینه‌های نگهداری زیاد از موارد منفی مرسدس AMG A45 محسوب می‌شود.

مزدا ۳ هاچبک

مزدا ۳ هاچبک

مزدا ۳ از آن دسته خودروهاست که نسخه هاچبک آن، جذابیت بیشتری از مدل سدان دارد. این خودرو همیشه یکی از بهترین‌ها در کلاس خود شناخته می‌شود و حالا نیز نسل چهارم مزدا 3 در لیست بهترین هاچبک های سال نیز جای گرفته است. فضای داخلی باز و جادار، استفاده آسان از سیستم‌های مختلف، شتاب فوق‌العاده خوب و هندلینگ مثال‌زدنی از مهم‌ترین ویژگی‌های مزدا ۳ هاچبک است که در هنگام خرید خودرو، علاقه‌مندانش را وسوسه می‌کند. از نکات منفی نیز باید به فضای تنگ ردیف دوم اشاره کرد. مدل‌های مختلف هاچبک مزدا ۳ از ۱۹۱ تا ۲۲۷ اسب بخار قدرت دارند. نسل چهارم مزدا ۳ هاچبک به صورت دو دیفرانسیل نیز عرضه می‌شود و می‌توان آن را با پیشرانه ۱.۸ لیتری توربودیزل نیز سفارش داد.

مینی جان کوپر ورکز

مینی جان کوپر ورکز

یکی از معروف‌ترین هاچبک‌های دنیا، مینی کوپر است که با زنده شدن آن در دو دهه پیش، همیشه یک خودرو جذاب و مورد توجه بوده است. طراحی خودرو مینی ریشه در محصولات گذشته آن دارد و همین عامل، یک جذابیت برای خرید این خودرو است. امروزه مینی کوپر در مدل‌های مختلفی از ۳ در تا ۵ در، کانورتیبل، استیشن و کراس اوور ساخته می‌شود، اما بدون‌شک یکی از هیجان انگیرترین نسخه‌های این خودرو، مینی جان کوپر ورکز است که از ۲۳۱ اسب بخار تا ۳۰۶ اسب بخار در نسخه‌های مختلف قدرت دارد. برای مینی همیشه پیشرانه‌های متنوع دیزلی نیز در نظر گرفته می‌شود.

مینی کوپر هاردتاپ

مینی کوپر هاردتاپ

مینی کوپر دارای مدل‌های متنوعی است که سری سقف ثابت یا همان هاردتاپ آن، طرفداران زیادی دارد و در نسخه‌های ۳ و ۵ در ساخته می‌شود. مینی از ابتدای تولد دوباره‌اش در سال ۲۰۰۰، همیشه یکی از سازندگان برترین هاچبک های سال دنیا بوده است. هندلینگ خوب، فضای بسیار عالی داخل کابین، سیستم مالتی مدیا و تنظیمات ساده و البته پیشرانه زنده و پرتوان، از مهم‌ترین نکات مثبت مینی کوپر هاردتاپ به شمار می‌آید. اما با وجود داشتن فضای باز در داخل کابین، بیشتر این فضا به بخش بار اختصاص پیدا کرده است و در نتیجه، ردیف دوم آن تنگ است. ضمن اینکه سواری کوپر در مدل‌های معمولی، بیش از حد سفت و خشک است. عیب دیگر محصولات مینی، قیمت بالا در مقایسه با رقبا است. مدل‌های مختلف مینی کوپر از ۱۳۴ تا ۲۲۸ اسب بخار قدرت دارند. مینی با چندین پیشرانه دیزلی اقتصادی نیز در بازار خودرو به فروش می‌رسد.

نیسان لیف

نیسان لیف

نیسان لیف یک خودرو تمام الکتریکی است که همیشه به مدت یک دهه در لیست بهترین خودروهای برقی بازار خودرو دیده می‌شود و به نوعی رقیب هیوندای آیونیک، شورلت بولت و مینی کوپر الکتریکی است. با این تفاوت که قیمت پایه برای خرید این خودرو اندک است و فقط از هاچبک برقی شورلت قیمت بیشتری دارد و همین عامل، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن محسوب می‌شود. اتاق جادار، شتاب بسیار خوب و هندلینگ عالی، کارکرد راحت با سیستم‌ها و اداوت مختلف، امکانات رفاهی و ایمنی زیاد از ویژگی‌های نیسان لیف است. اما کابین نه‌چندان باکیفیت و بُرد نه‌چندان بالا از نکات منفی هاچبک برقی ژاپنی به شمار می‌رود. مدل‌های مختلف نیسان لیف بین ۱۴۷ تا ۲۱۴ اسب بخار قدرت دارند و در بهترین حالت، با هر بار شارژ ۲۴۳ کیلومتر راه را طی می‌کنند.

هوندا سیویک

هوندا سیویک

یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروهای هاچبک آسیایی در سطح دنیا، هوندا سیویک است که البته نسخه سدان آن نیز از شهرت بالایی برخوردار است. از نگاه کارشناسان بسیاری، سیویک یکی از بهترین هاچبک های سال دنیاست که نسخه پر قدرت تایپ R آن نیز شهرت جهانی دارد. از نکات مثبت سیویک باید به هندلینگ فوق‌العاده، زیبایی طراحی خودرو در بخش داخلی و خارجی و همچنین امکانات خوب رفاهی و ایمنی اشاره کرد. از نکات منفی درباره هوندا سیویک باید گفت که بسیاری از امکانات آن در نسخه‌های ارزان‌قیمتش عرضه نمی‌شود. ضمن اینکه عایق‌بندی کابین نیز می‌توانست بهتر باشد. نسخه‌های مختلف این خودرو با موتور دیزلی و بنزین بین ۱۵۸ تا ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارند.

هوندا سیویک تایپ R

هوندا سیویک تایپ R

یکی از هاچبک‌های تند و تیز ژاپنی در بازار خودرو که نسخه معمولی آن هم از موقعیت خاصی برخوردار است، هوندا سیویک تایپ R است. این خودرو به لطف توانمندی‌های بسیار بالایی که دارد، با رقبای گران‌قیمت آلمانی مقایسه می‌شود. پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو، توان تولید ۳۱۵ اسب بخار قدرت را دارد و شتاب ۴.۹ ثانیه ای به آن داده است. شتاب بسیار خوب و هندلینگ عالی، عملکرد خوب پیشرانه و گیربکس دستی از نکات مثبت هوندا سیویک تایپ R است که در هنگام خرید خودرو، مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد. در مقابل، سواری آن در حد برخی رقبایش نیست و از میانگین قیمتی خودروهای هاچبک اسپرت، قیمت بالاتری دارد.

هیوندای آیونیک هیبرید

هیوندای آیونیک هیبرید

طراحی هیوندای آیونیک هیبرید، زیبا و ساده است و یکی از امیدهای هیوندای برای کسب سهم بیشتر در بازار خودروهای هیبریدی محسوب می‌شود. آیونیک هیبرید قیمت پایه ۲۴ هزار دلاری دارد و در حالت برقی حداکثر ۵۰ کیلومتر را طی می‌کند. قیمت مناسب و فضای خوب سر، خصوصا در صندلی عقب از نکات مثبت این خودرو است و در مقابل، برد پیمایش کم به صورت برقی از نکات منفی هیوندای آیونیک هیبرید به شمار می‌رود.

هیوندای i30 N

هیوندای i30 N

هیوندای i30N یکی از هاچبک‌های معروف آسیایی در بازار خودرو است که می‌توان آن را در لیست برترین هاچبک های سال دید. این خودرو نمونه تقویت‌شده و اسپرت هیوندای i30 است که از پیشرانه ۲۷۰ اسب بخاری استفاده می‌کند. از نظر بسیاری از کارشناسان، هندلینگ بالا و پیشرانه پرتوان و زنده این خودرو در کنار به صرفه بودن ارزش مبلغ پرداختی از ویژگی‌های مثبت هاچبک هیوندای است و از نکات منفی نیز به گیربکس اتوماتیک تنبل، طراحی نه‌چندان دلچسب محیط کابین و فضای تنگ عقب اشاره می‌کنند.

نتیجه گیری

هاچبک‌ها یکی از مورد توجه‌ترین کلاس‌های خودرویی هستند که حاضرین در آن، سعی زیادی برای بالا بردن محصول تولیدی خود می‌کنند. این کلاس خودرویی معمولا با نام فولکس واگن گلف همراه است و هنوز هم مدل GTi و R این خودرو از سوی بسیاری از نشریات و کارشناسان خودرویی به عنوان بهترین هاچبک دنیا شناخته می‌شود. هوندا سیویک تایپ‌آر، کرولا GR و سری N محصولات هیوندای از دیگر اعضای مورد توجه این کلاس هستند که رقابت شدیدی با یکدیگر و دیگران در بازار خودرو دارند.

سوالات متداول

معیارهای انتخاب برترین هاچبک های سال چیست؟

مواردی مثل هندلینگ و خوش‌دستی، قیمت خودرو، فضای داخلی از نظر کیفیت و جادار بودن، چگونگی عملکرد پیشرانه، کیفیت سواری، فضای صندلی‌های ردیف دوم و… از مهم‌ترین مواردی است که کارشناسان برای انتخاب بهترین هاچبک های سال به آنها توجه می‌کنند.

کدام خودرو برترین هاچبک سال از نظر مصرف سوخوت و کارایی است؟

انتخاب بهترین هاچبک سال همیشه از سوی نشریات مختلف انجام می‌شود و برندگان متفاوتی دارد. اما خودروهایی مثل هوندا سیویک، فولکس واگن گلف، مزدا ۳، تویوتا کرولا و… در صدر این لیست قرار دارند.

فهرست برترین هاچبک های سال در مقایسه با سال‌های گذشته چه تغییراتی داشته است؟

خودروهایی که همیشه به عنوان برترین خودروهای کلاس خود مثل کلاس هاچبک‌ها انتخاب می‌شوند، راه سختی برای ماندن در صدر لیست در پیش دارند. از این رو سعی می‌شود با در نظر گرفتن رقبا، همیشه تغییرات معقول و کافی داشته باشند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: علیرضا داودی