بررسی مشخصات تویوتا لندکروز (مدل قدیمی)

۱۴ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات تویوتا لندکروز (مدل قدیمی)

تویوتا لندکروزر گل سرسبد تولیدات شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن بوده و به عنوان یک شاسی بلند بزرگ و لوکس از توانایی‌های آفرود مثال‌زدنی و بسیار قابل قبول بهره می‌برد.

این خودرو تاکنون در قالب پنج نسل مهمان بازارهای مختلف بوده که نسل پنجم آن از سال ۲۰۰۷ به کشورمان راه یافت و طبق انتظار مورد استقبال مشتریان مرفه به ویژه افرادی که مشکل مالی در آفرود ندارند، قرار گرفت. نمونه نیوفیس این خودرو نیز که در بخش‌هایی همچون سپر، جلوپنجره و چراغ‌های اتولایت LED با مدل پیشین متفاوت بود، از سال ۲۰۱۲ تا پیش از اجرایی شدن ممنوعیت ورود خودروهای لوکس، به دست مشتریان ایرانی رسید.

این خودرو پس از ممنوعیت ورود نیز محبوبیت خود را همچون گذشته و بلکه بیشتر در میان خریداران داخلی حفظ کرد و امروزه یکی از پرطرفدارترین شاسی بلندهای تمام‌عیار و لوکس بازار ایران به حساب می‌آید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا تویوتا لندکروزر نسل پنجم J200 را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده و به تجزیه و تحلیل طراحی ظاهری، مشخصات فنی، تجهیزات و وضعیت فروش آن بپردازیم.

طراحی ظاهری تویوتا لندکروزر

طراحی ظاهری تویوتا لندکروزر

نمای ظاهری تویوتا لندکروزر از مدت‌ها پیش یعنی از زمان عرضه اولیه نسل پنجم این خودرو تاکنون تغییرات چندانی نکرده و گرچه همچنان از ابهت و جبروت خاصی سود می‌برد، اما به نظر می‌رسد کند. به هر حال تویوتا لندکروزر موجود در بازار ایران در نوع خود همچنان نمایی شایسته، جذاب و ایرانی پسند ارائه داده و توانسته به خوبی نظرش مشتریان مرفه و آفرودر را نسبت به خود جلب سازد؛ به ویژه در مدل نیوفیس با ارائه ظاهری به روزتر این میزان رضایت تا حدودی بیشتر به نظر می‌رسد.

در نمای روبرو شاهد چراغ‌های بزرگی هستیم که بی واسطه دو طرف یک جلوپنجره با نوارهای کرومی مزین به لوگوی تویوتا را به تسخیر خود درآورده و بخش اعظم نیمه بالایی چهره لندکروز را در سیطره دارند. طراحی سپر نیز در عین سادگی جلوه‌ای قابل قبول و متناسب با سایر المان‌ها برای چهره تویوتا لندکروزر رقم زده است. نمای جانبی لندکروزر حالتی کلاسیک داشته و ضمن ارائه ظاهر متقاعدکننده، از برخی حجم پردازی‌های متناسب نیز بهره‌مند شده تا سادگی این قسمت کمتر به نظر برسد و نمای خوش فرم‌تری برای این شاسی بلند بزرگ فراهم آورده شود. در قسمت عقب نیز از چراغ‌های دو تکه با طراحی نسبتا ساده استفاده شده و طول زیاد درب صندوق هم نوید جای‌گیری راحتتر اسباب و وسایل در محفظه بار این خودرو را می‌دهد. سایر المان‌ها به صورت ساده طراحی شده‌اند و نمایی متناسب برای این شاسی بلند لوکس و بزرگ ژاپنی به ارمغان می‌آورند.

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری تویوتا لندکروزر نسل پنجم گرچه همچنان در میان ایرانیان از طرفداران زیادی برخوردار است اما تا حدی قدیمی به نظر رسیده و باید گفت که بهتر است تویوتا به فکر ایجاد تحولات اساسی در عین حفظ شاکله اصلی بدنه این خودرو باشد.

طراحی داخلی تویوتا لندکروز

طراحی داخلی تویوتا لندکروز

نمای داخلی تویوتا لندکروزر در مقایسه با شاسی بلندهای جدیدتر، چندان مدرن و خلاقانه به نظر نمی‌رسد. اما با این وجود هنوز هم می‌تواند شمایلی تشریفاتی را در عین سادگی به کاربران خود اعطا کند. داشبورد حجیم و به ویژه کنسول میانی آن نیز احساس خوشایندی را به سرنشینان اعطا کرده و فضای اختصاصی بیشتری را در کنار تونل بزرگ جعبه‌دنده به سرنشینان جلو بخشیده است. طرح فرمان چهار شاخه کاملا ساده و نه‌چندان زیبا بوده که البته متناسب با سبک طراحی کلی کابین به نظر می‌رسد و پنل کیلومتر شمار سیلندری پشت آن نیز جلوه نسبتا اسپرتی را مقابل چشمان راننده پدید آورده است.

در مدل‌های دارای تریم طرح چوب، میزان درجه لوکس بودن خودرو به خوبی قابل حس است. کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین نیز به راحتی می‌تواند رضایت خاطر مشتریان را برآورده سازد. از طرف دیگر واضح است که فضای کابین تویوتا لندکروزر به ویژه در ردیف‌های اول و دوم هیچ‌گونه محدودیتی را برای سرنشینان خود از ناحیه فضای پاها، زانوها و سر به وجود نخواهد آورد. صندلی‌های ردیف سوم نیز بیشتر مناسب افراد کوچک جثه و یا کودکان هستند. از طرف دیگر فضای محفظه بار تویوتا لندکروزر نسل پنجم به ویژه زمانی که صندلی‌های ردیف سوم جمع شده باشند، می‌تواند به راحتی نیازهای خانواده‌های نسبتا پرجمعیت را در هنگام مسافرت پاسخگو باشد.

در مجموع می‌توان بیان داشت که طراحی داخلی تویوتا لندکروز با توجه به آن که چندین سال از زمان آغاز طراحی آن می‌گذرد، نسبت به خودروهای امروزی کمی قدیمی‌تر جلوه کرده و از المان‌های کلاسیک بیشتری بهره می‌برد. با این حال پس از حضور در کابین تویوتا لندکروزر به خوبی می‌توان حس لوکس بودن را در این فضا تجربه کرد و آن‌طور که مسلم است مشتریان ایرانی همچنان از حضور در کابین این خودرو ژاپنی خرسندی و رضایت قابل قبولی را در خود حس می‌کنند.

آپشن ها و امکانات تویوتا لندکروز

تویوتا لندکروزر در مدل‌های فیس قدیم هشت سیلندر VXR به عنوان نسخه فول آپشن از تجهیزات رفاهی و ایمنی زیر برخوردار است:

کروز کنترل، ریموت استارتر، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، تعلیق KDSS، کرال کنترل، رادار نقطه کور، ارتفاع نور اتوماتیک، وینچ جلو و عقب، سنسورهای پارک در دو انتها، رادارهای جانبی جلو به صورت سفارشی، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، دیلایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ شوی، چراغ جلو از نوع بای زنون، فرمان هیدرولیک حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل و تنظیمات چهار حالته، تریم طرح چوب کابین، سیستم صوتی با ۹ اسپیکر، هندزفری، چنجر شش تایی، نمایشگر هشت اینچی مرکزی، مانیتور سقفی، مانیتور قسمت عقب، دوربین عقب و جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، USB، قطب‌نما، شش عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و پرده‌ای و جانبی جلو، ایربگ زانویی راننده و ایربگ جانبی عقب، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع خودکار دوگانه، دریچه تهویه عقب، کول باکس، صندلی راننده با تنظیمات شش حالته برقی، صندلی سرنشین با تنظیمات چهار حالته برقی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، گرمکن و سردکن صندلی، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، پورت ۱۲ ولت، صندلی برقی با جک، اینورتر ۲۲۰ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، شیشه دودی.

فروش فوری خودرو

مشخصات فنی تویوتا لندکروز قدیمی

تویوتا لندکروز در فیس لیفت اول تنها به یک پیشرانه شش سیلندر به حجم ۴ لیتر مجهز شده است. این پیشرانه قادر به تولید ۲۷۱ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد این مدل حدود ۱۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت تویوتا لندکروزر نیوفیس نیز ۱۳.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. از طرف دیگرمدل‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ این خودرو به دو نوع پیشرانه شش و هشت سیلندر مجهز شده‌اند. توانایی فنی مدل شش سیلندر تقریبا مشابه نمونه موجود در مدل نیوفیس است. با این حال نمونه ۸ سیلندر با حجم ۴.۷ لیتر قادر به تولید ۲۷۱ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد این مدل حدود ۹ ثانیه به طول انجامیده و بیشینه سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت تویوتا لندکروز ۸ سیلندر حدود ۱۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

مزایا و معایب تویوتا لندکروزر

نمای عقب تویوتا لندکروزر

از جمله مهمترین مزیت‌های تویوتا لندکروزر نسل پنجم می‌توان به طراحی ظاهری نسبتا لوکس و همچنان قابل قبول، توانایی آفرود مطلوب، عایق‌بندی سطح بالای کابین، کیفیت ساخت مطلوب، کابین جادار، سیستم فنربندی نرم و قدرتمند و تجهیزات رفاهی و ایمنی مناسب اشاره کرد. از سوی دیگر کمبود تجهیزات در مدل شش سیلندر gxr و مصرف سوخت بالا در سطح شهر را می‌توان به عنوان نقاط ضعف لندکروزر در نظر گرفت

وضعیت فروش تویوتا لندکروز در بازار ایران

تویوتا لندکروز را می‌توان گل سرسبد محصولات آفرودی لوکس در بازار ایران در نظر گرفت. تنها مشکلی که بسیاری از ایرانیان جهت خرید این محصول دارند قیمت بالای آن است وگرنه اقشار مرفه و توانمند اولین گزینه‌ای که به عنوان یک شاسی بلند خاص به نظرشان می‌رسد همین تویوتا لندکروزر خواهد بود؛ چرا که علاوه بر استفاده به عنوان یک شاسی بلند خانوادگی مجلل، به راحتی می‌توان از آن در مسیرهای صعب العبور نیز بهره برد و در عین حال از پرستیژ و کلاس شخصیتی آن نیز بهره‌مند شد. بنابراین به جرات می‌توان اعلام کرد که خرید و فروش تویوتا لندکروز در بازار ایران بسیار پررونق و مطلوب است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور