بررسی خودرو لیفان X50

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ بررسی خودرو لیفان X50

لیفان ایکس 50 در دسته آن‌گونه از هاچبک‌ها قرار می‌گیرد که تمایل زیادی به بزرگتر جلوه دادن خود دارند تا بدین‌ وسیله در گروه شاسی بلندها و یا بهتر بگوییم کراس اوورها جای بگیرند.

لیفان ایکس 50 نخستین بار در نمایشگاه خودرو گوانگجو 2013 به نمایش درآمد. این خودرو در اوایل سال 1394 شمسی از سوی شرکت کرمان موتور (شریک رسمی لیفان در ایران) وارد بازار کم‌تنوع ایران شد تا مشتریان خودروهای 50 – 60 میلیون تومانی با یک گزینه جدید در حوزه خودروهای هاچبک کراس اوور مواجه باشند.

در ادامه خودرو لیفان ایکس 50 از لحاظ ظاهر و مشخصات فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

طراحی ظاهری و کابین لیفان ایکس50

اگر کمی اهل خودرو و علاقمند به این حوزه باشید، احتمالا در همان نگاه اول متوجه شباهت میان لیفان ایکس 50 و برخی محصولات اروپایی نظیر یکی از مدل‌های پیشین اپل آسترا و یا آلفارومئو جولیتا خواهید شد. در نمای روبرو شاهد چراغ‌هایی نسبتا بزرگ به حالت و فرم برگ است که در نگاه اول زیبا به نظر رسیده و حالتی نسبتا قاطع اما مهربان به خود گرفته‌اند. حفره‌ای بزرگ بخش اعظم چهره این خودرو را به تسخیر خود درآورده و در جوار مجرای کشیده مابین چراغ‌ها که حاوی لوگوی لیفان است، جلو پنجره ایکس 50 را تشکیل داده‌ است. نحوه چینش لامپ‌ها و سایر اجزای داخلی چراغ‌های جلو، دیفیوزر نقره‌ای رنگ و نوار باریک چراغ‌های مه شکن LED نیز در نوع خود متمایز و جذاب به نظر می‌رسند.

در نمای جانبی یک خط حجمی دو تکه مشاهده می‌شود‌ که از انتهای چراغ عقب تا حوالی گلگیر جلو تداوم یافته و جلوه‌ای خوش‌فرم‌تر را برای این زاویه از لیفان ایکس 50 رقم زده است. ناحیه پشت لیفان X50 نیز شباهت فراوانی به نمای عقب آلفارومئو جولیتا داشته و کاملا جذاب و زیبا به نظر می‌رسد. در نهایت می‌توان گفت که طراحی بیرونی لیفان ایکس50، شمایلی هماهنگ، مدرن و تقریبا اسپرت را به نمایش گذاشته که به نوبه خود نه‌تنها توانسته رضایت خاطر مشتریان را تامین کند بلکه یکی از نقاط قوت اصلی این خودرو در جذب خریداران ایرانی به شمار می‌رود.

با ورود به کابین لیفان x50 با نوعی طراحی اسپرت و جوان‌پسند مواجه خواهید شد که سعی در هرچه مهیج‌تر جلوه دادن حس و حال خود دارد؛ با این وجود نمی‌توان امیدوار بود که ایکس50 در این امر کاملا موفق ظاهر شده باشد. داشبورد خودرو با خطوط نسبتا صاف و غیرسیال سر و شکل گرفته و تا حدودی حس اسپرت و تهاجمی بودن را به ذهن القا می‌کند.

طرح حجیم بخش داخلی غربیلک فرمان نیز گرچه کمی زمخت به نظر می‌آید اما چندان نامتعادل نیست و در کنار طراحی خاص پنل کیلومترشمار با زمینه قرمزرنگ، جلوه جذابی را پیش روی چشمان راننده به نمایش گذاشته است.

کیفیت متریال به کار رفته در ادوات و متعلقات مختلف داخل کابین لیفان ایکس 50 چندان سطح بالا احساس نمی‌شود اما می‌توان آن را هم‌رده برخی محصولات رقیب در بازار ایران به حساب آورد. همچنین فضاسازی داخلی کابین ایکس50 به گونه‌ای صورت گرفته که حضور چهار سرنشین بزرگسال و یک کودک در آن میسر خواهد بود؛ البته احتمال دارد سرنشینان بلندقد حاضر در ردیف عقب از لحاظ فضای سر با محدودیت‌هایی روبرو شوند.

طراحی ظاهری لیفان ایکس ۵۰

پیشرانه و مشخصات فنی

در زیر درپوش موتور لیفان ایکس 50 یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۵ لیتر جای گرفته که توانی معادل ۱۰۲ اسب بخار و ۱۳۳ نیوتن متر گشتاور را به وسیله یک جعبه‌دنده اتوماتیک CVT فاقد قابلیت تعویض منوال یا گیربکس ۵ سرعته دستی به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌کند. شتاب صفر تا صد ایکس50 مجهز به گیربکس دستی حدود 11 ثانیه است و برای مدل اتوماتیک حدود یک ثانیه بیشتر طول خواهد کشید. حداکثر سرعت و مصرف سوخت ترکیبی مدل دستی نیز به ترتیب برابر ۱۶۰ کیلومتر برساعت و ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. بیشینه سرعت نسخه اتوماتیک لیفان ایکس 50 نیز تقریبا مشابه مدل دستی بوده و مصرف سوخت آن حدود 0.2 لیتر افزایش نشان می‌دهد. ارقام فنی مذکور به خوبی بیان می‌کنند که نباید انتظار چالاکی فوق‌العاده و رانندگی مهیج با لیفان ایکس50 را در ذهن پروراند.

با این حال عواملی نظیر: سکوت مناسب کابین، نرمی عملکرد موتور، روان بودن جعبه دنده و تعلیق نسبتا نرم باعث شده تا لیفان ایکس 50 در بحث تامین نیازهای خانوادگی با کمبود قابل ذکری مواجه نباشد.

نمای ظاهری لیفان ایکس ۵۰

امکانات  لیفان ایکس50

لیفان ایکس50 از نظر قیمت در رده‌های پایین‌تر جدول قیمت خودروهای حاضر در ایران قرار می‌گیرد و بنابراین نمی‌توان انتظار وجود آپشن‌های رفاهی گوناگون در این هاچبک چینی را داشت.

از جمله مهمترین تجهیزات رفاهی موجود در لیفان ایکس 50 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سانروف، دیلایت، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌ها، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم صوتی با ۴ اسپیکر، درگاه USB، روکش چرمی صندلی‌ها.

در بحث ایمنی نیز بهتر است بدانید که لیفان ایکس50 تاکنون در هیچ یک از آزمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی تحت بررسی قرار نگرفته و دارای امتیاز مشخصی در این زمینه نیست. از نظر امکانات ایمنی هم این خودرو در سطوح حداقلی ظاهر شده و مهم‌ترین امکانات ایمنی موجود در آن به موارد زیر محدود می‌شود: ترمزهای دیسکی، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیرو ترمز EBD، ترمز کمکی، حسگر پارک عقب، فرمان حساس به سرعت و دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین.

داخل کابین لیفان ایکس ۵۰

جمع‌بندی

لیفان X50 یک هاچبک خانوادگی شبه کراس اوور است که از نقاط قوتی همچون: طراحی ظاهری خوشایند و اسپرت، فضای داخلی معقول، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش گسترده کرمان موتور سود می‌برد. از طرف دیگر آپشن‌های رفاهی ایمنی آن بسیار محدود است و همین مورد سبب می‌شود تا برخی مشتریان در کنار عملکرد فنی نه چندان مهیج این خودرو به سراغ رقیبانی نظیر ام وی ام ایکس 22 و یا رنو ساندرو (به دلیل کیفیت و توان فنی بهتر) بروند و بازار خرید و فروش آن را نسبت به رقبا کمی از تب و تاب بیاندازند. البته ایکس پنجاه هنوز هم از رونق قابل قبولی در بازار خود سود می‌برد.

نویسنده: حسین باباپور