بررسی مشخصات فنی رانا

۲ مرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی رانا

رانا یکی از محصولات ایران خودرو است که نام آن از سال ۱۳۹۱ در لیست تولیدات بزرگترین کمپانی خودروسازی ایران جای گرفت. این سدان جمع و جور که در واقع نسخه ارزان‌سازی شده پژو ۲۰۶ اس دی به شمار می‌رود، ابتدا با تیپ ای ال (EL)  به دست مشتریان بازار داخل رسید اما از سال ۱۳۹۲ تیپ ال ایکس ( LX)  آن به بازار آمد که در مقایسه با نسخه پیشین تغییراتی همچون بهبود کیفیت کابین و برخورداری از امکاناتی نظیر سنسور فاصله سنج عقب، شیشه بالابر برقی عقب، نمایشگر کامپیوتر سفری روی داشبورد و اضافه شدن بلندگوهای روی درب عقب را تجربه کرده بود. در ادامه مطلب قصد داریم تا خودرو رانا را از جنبه‌های گوناگون همچون طراحی ظاهری، فضای داخلی، مشخصات فنی، آپشن‌ها و امکانات و همچنین وضعیت فروش این خودرو در بازار ایران مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

 مشخصات فنی رانا

مشخصات حجم/ میزان/ تعداد
محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی
نوع موتور TU5
حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
سیستم فرمان هیدرولیکی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون با میله پیچشی
سیستم تعلیق عقب بازویی با میله پیچشی و میله تقویتی
نوع بدنه سدان جمع و جور
نوع رینگ فولادی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب دیسکی

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۴۲۹۲ میلیمتر
عرض ۱۶۸۴ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۵۳ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۴۴۵ میلیمتر
وزن خالص ۱۱۰۹ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۵۰ لیتر
قطر رینگ ۱۴ اینچ
چرخ جلو و عقب R14 185/65
حجم صندوق عقب ۴۰۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

 

طراحی ظاهری رانا

طراحی ظاهری رانا

با نگاهی به طراحی ظاهری خودرو رانا کاملا متوجه خواهید شد که این محصول در واقع فیس لیفت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار است که در بخش‌های جلو و عقب بدنه دستخوش تغییرات نسبتا اساسی شده اما نمای جانبی آن تحولات چندانی را نسبت به پژو ۲۰۶ صندوقدار تجربه نکرده است. دو کاسه چراغ نسبتا کشیده به فرمی ساده و چهارضلعی مانند در دو طرف یک جلوپنجره افقی با زمینه مشبک قرار گرفته‌اند. فضای نسبتا زیادی بین چراغ‌ها تا مه شکن‌ها روی سپر خالی باقی‌مانده که جزئیات خاصی روی آن به چشم نمی‌خورد. مه شکن‌ها نیز با مجرای ورود هوا در بخش پایین سپر در یک راستا قرار گرفته و فرم نسبتا هماهنگی با سایر المان‌های چهره رانا پدید آورده‌اند.

نمای جانبی به طور کامل تداعی‌گر پژو ۲۰۶ صندوقدار بوده و تفاوت چشمگیری در آن نسبت به پژو ۲۰۶ اس دی قابل مشاهده نیست. البته آینه‌های جانبی و زه‌های بغل درب با تغییراتی همراه بوده‌اند. همچنین قالپاق‌ رینگ‌های رانا از طراحی متفاوت نسبت به ۲۰۶ برخوردار هستند. نمای عقب رانا به طور کامل نسبت به پژو ۲۰۶ دچار تغییر شده است؛ چراغ‌ها حالتی چهارضلعی مانند داشته و دور ستون صندوق‌ عقب انحنا یافته‌اند. دهانه صندوق‌ نیز نسبتا بزرگ طراحی شده تا جای دادن اسباب و وسایل درون آن با زحمت کمتری همراه باشد. سپر عقب هم به جز دو چراغ‌ها شب نما و مه‌شکن در جوانب محل نصب پلاک تزیینات دیگری برای نمایش دادن ندارد. حضور چراغ ترمز ثانویه به صورت نوار LED روی درب صندوق یکی از ابتکارات ایران خودرو در طراحی رانا به شمار می‌رود. به طور کلی می‌توان چنین اظهار داشت که نمای ظاهری رانا در مقایسه با پژو ۲۰۶ اندکی مدرن‌تر و امروزی‌تر به نظر می‌رسد اما با توجه به اصالت پژو ۲۰۶، هنوز بسیاری از مشتریان ظاهر اصیل ۲۰۶ را به شمایل جدید رانا ترجیح‌ می‌دهند.

 طراحی داخلی رانا

طراحی داخلی رانا

درون کابین رانا سرشار از پلاستیک‌های خشک و ادوات کم کیفیت است که همان ابتدا می‌تواند ذوق سرنشین را تا حد زیادی کور کند. با این حال کیفیت متریال کابین ایران خودرو رانا در مقایسه با رنو تندر ۹۰ و یا داشبورد جدید انواع مشتقات پژو ۴۰۵ چندان هم کم کیفیت به نظر نمی‌رسد. طراحی داشبورد و رویه درها نسبت به پژو ۲۰۶ کاملا تغییر کرده و البته از جذابیت کمتری در مقایسه با آن برخوردار شده است. طرح سه شاخه غربیلک فرمان هم چندان چنگی به دل نزده و پنل کیلومتر شمار پشت آن تقریبا عاری از المان‌های اسپرت و جنبه‌های بصری جوان پسند است.

صندلی‌های ردیف جلو فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهند؛ با وجود این افراد بزرگسال در ردیف عقب احتمالا محدودیت‌هایی از جانب فضای پا و سر را تجربه خواهند کرد. ظرفیت صندوق‌عقب ایران خودرو رانا حدود ۴۰۰ لیتر بوده و تا حد زیادی قادر به رفع نیازهای خانواده‌های کم‌جمعیت یا متوسط خواهد بود. به طور کلی می‌توان در یک جمع‌بندی چنین اظهار داشت که فضای داخلی رانا از کیفیت و طراحی بصری چندان مدرنی بهره نمی‌برد اما با این حال به دلیل تنوع کم خودروهای هم‌قیمت رانا در بازار ایران، مشتریان داخلی انتقادات زیادی را متوجه کابین رانا نکرده‌اند.

آپشن‌ها و امکانات رانا

همانطور که در ابتدا اشاره شد ایران خودرو محصول رانا را در دو تیپ ای ال (EL)  و ال ایکس (LX)،  به‌ دست مشتریان رسانده است که در این بین رانا ال ایکس ( LX)،  از امکانات رفاهی ایمنی زیر بهره می‌برد: کیسه هوا راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی با چهار اسپیکر، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل، تنظیم آینه‌های جانبی برقی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، ایموبلایزر، هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز، حسگر پارک عقب، قفل مرکزی با ریموت کنترل، صندلی‌های راننده و جلو با تنظیم دستی، پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی، ستون فرمان جمع شونده تلسکوپی، صفحه نمایشگر ال سی دی تک رنگ روی داشبورد، دما سنج، چراغ بدرقه، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمزهای جلو و عقب دیسکی به جز مدل‌های جدید.

مزایا و معایب رانا

نمای پشتی رانا ایران خودرو

از جمله مزایای رانا، می‌توان به طراحی ظاهری متقاعدکننده، مصرف سوخت کم، ‌قیمت متعادل نسبت به ۲۰۶ و تندر ۹۰، گستردگی لوازم یدکی و خدمات پس از فروش و قدرت ترمزگیری مناسب آن اشاره کرد. از طرف دیگر مواردی همچون فضای نسبتا محدود ردیف عقب کابین، متریال نامرغوب فضای داخلی، عایق‌کاری نه چندان قابل قبول کابین و نفوذ زیاد صدا به آن جزو نقاط ضعف رانا در نظر گرفته می‌شوند.

پیش فروش دنا در طرح‌ ایران خودرو

این خودرو بسیار پرطرفداری در انواع طرح‌های پیش فروش محصولات ایران خودرو یا از طریق عرضه در بورس کالا نیز ارائه می‌شود.

فروش رانا در بازار ایران

خودرو رانا در دسته محصولات اقتصادی و پرتیراژ بازار ایران طبقه‌بندی می‌شود؛ بنابراین از لحاظ وضعیت فروش و رونق معاملات در جایگاه بسیار مطلوبی قرار داشته و فروش آن با دردسرهای چندانی مواجه نخواهد بود. با این حال گرمی بازار خرید و فروش رانا در مقایسه با محصولاتی همچون پژو ۲۰۶ صندوقدار، رنو تندر ۹۰ یا پژو پارس از رونق کمتری برخوردار بوده و از این حیث به پای آنها نمی‌رسد. بنابراین نمی‌توان وضعیت فروش رانا در ایران را در سطوح بالا و کاملا پررونق ارزیابی کرد، اما می‌شود گفت که مالکان رانا فرایند دشواری جهت فروش اتومبیل خود پیش رو نخواهند داشت.

نویسنده: حسین باباپور