بررسی مشخصات سمند سورن پلاس

۳۰ خرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات سمند سورن پلاس

سمند سورن پلاس به عنوان جدیدترین ویرایش فیس لیفت سمند سورن از زمستان ۹۸ به طور رسمی توسط شرکت ایران خودرو به نمایش گذاشته شد که البته تا هنگام نگارش این مطلب هنوز اثری از حضور آن در بازار کشور مشاهده نمی‌شود.

پروژه سمند از سال‌های دهه ۷۰ به عنوان اولین خودرو ملی ایران در دستور کار قرار گرفت اما افتتاح خط تولید آن تا پیش از سال ۸۱ میسر نشد. این خودرو طی مدت حضور خود در ایران فیس‌ لیفت‌های جزئی و کلی مختلفی را به خود دیده و سمند سورن اولین فیس لیفت رسمی آن به شمار می‌رود که از سال ۱۳۸۶ راهی بازار شد؛ علاوه بر اعمال برخی تغییرات ظاهری در جلو پنجره، چراغ‌ها و سپرها، سیستم ترمز قوی‌تری نیز در سمند سورن به خدمت گرفته شد تا برخی ایرادات مدل‌های پیشین سمند را پوشش داده باشد.

در سال ۱۳۹۰ نیز سمند سورن به پیشرانه ۱.۷ لیتری EF7 و چهار چرخ با ترمز دیسکی مجهز شد که از آن به عنوان سمند سورن ای ال ایکس یاد می‌شود. از سال ۱۳۹۵ نیز نسخه توربوشارژ سورن به بازار راه پیدا کرد؛ حال و پس از گذشت چند سال، شرکت ایران خودرو تصمیم به بازنگری جزیی در طراحی سمند سورن گرفته و مدل سورن پلاس را به حضور مشتریان معرفی کرده است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌های مختلف ظاهری، فنی و وضعیت احتمالی فروش خودرو سورن پلاس در بازار ایران بپردازیم.

سورن پلاس جدیدترین عضو خانواده سمند است که از پاییز سال ۹۹ تولید و عرضه آن توسط بزرگ‌ترین خودروساز کشور، یعنی شرکت خودرو سازی ایران خودرو آغاز شده است. قیمت سورن پلاس در بازار خودرو بار ها و بارها دستخوش تغییرات بوده است. آخرین آپدیت قیمت محصولات ایران خودرو را از لینک زیر بخوانید.

مشخصات فنی

مشخصات حجم / میزان / تعداد
محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱.۷ لیتر (۱۶۵۰ سی سی)
نوع موتور EF7 – چهار سیلندر خطی بنزینی
تنفس موتور طبیعی
حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر در ۳۵۰۰ – ۴۵۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۲
حداکثر سرعت ۱۹۰
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
             انتقال قدرت ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴۹ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
سیستم فرمان هیدرولیک
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب فنر پیچشی
نوع بدنه سدان خانوادگی
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب کاسه‌ای

ابعاد و اندازه

مشخصات ابعاد و اندازه‌ها
طول ۴۵۳۴ میلیمتر
عرض ۱۷۲۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۷۱ میلیمتر
وزن خالص ۱۲۵۷ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۶۶
قطر رینگ ۱۵ اینچ
چرخ جلو و عقب R15 195/60
حجم صندوق عقب ۵۰۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

آپشن‌ها و امکانات

سمند سورن پلاس علاوه بر امکانات مدل‌های پیشین به تجهیزات جدیدتری همچون کروز کنترل و کامپیوتر سفری مجهز شده است. از جمله مهمترین تجهیزات رفاهی و ایمنی مشترک با سمند سورن معمولی نیز می‌توان به حسگر فاصله‌سنج عقب، سیستم ترمز ضد قفل ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، دکمه‌های کنترل روی فرمان، سیستم صوتی شش اسپیکر با خروجی ساب ووفر، هندزفری، بلوتوث، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، تهویه مطبوع خودکار به علاوه دریچه تهویه عقب، صندلی راننده با تنظیمات برقی ۶ حالته، صندلی سرنشین جلو با تنظیم برقی ۴ حالته، روکش صندلی پارچه‌ای، تریم مشکی‌رنگ فضای داخل، دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین، آینه‌های جانبی تاشونده با تنظیم برقی و مجهز به گرم‌کن، شیشه‌های سولار، شیشه بالابر آنتی‌ترپ.

طراحی ظاهری

طراحی خارجی سمند سورن پلاسنمای بیرونی سمند سورن پلاس تفاوت چشمگیری با مدل‌های پیشین این خودرو از خود به نمایش نمی‌گذارد؛ در اولین مواجهه با آن متوجه تغییرات ظاهری نه‌چندان گسترده همچون تحول گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و عقب و به‌روزرسانی ظاهری جلوپنجره مشکی‌رنگ خواهید شد. همچنین در نمای جانبی این خودرو شاهد حضور رینگ‌های دو رنگ جدید و دستگیره‌های درب آسان ‌بازشو هستیم که پیش از این در دنا و دنا پلاس مورد استفاده قرار گرفته بودند. نمای عقب خودرو نیز دستخوش تحولات اساسی نشده و تغییرات اندکی همچون: تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها و جانمایی یک اسپویلر کوچک در لبه صندوق آن، اعمال شده است. به طور کلی طراحی سورن پلاس همچون سایر نسخه‌های سمند سورن همچنان محافظه‌کارانه، قدیمی و عاری از المان‌های مدرن و اسپرت به نظر رسیده و چندان مهیج جلوه نمی‌کند. اما با توجه به عدم تنوع کافی بازار سدان‌های جمع‌وجور اقتصادی کشورمان، می‌توان انتظار داشت که این خودرو بتواند همچون سایر محصولات هم‌خانواده‌اش، محبوبیت نسبتا مناسبی را در میان مشتریان ایرانی به دست آورد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی سورن پلاس

طراحی کابین سمند سورن پلاس نیز گرچه دستخوش تحولات بنیادین شده اما اصلاحاتی همچون افزوده شدن روکش فرمان چرمی، دوخت متضاد قرمز رنگ صندلی‌ها و استفاده از طرح فیبر کربن در برخی قسمت‌های آن، جذابیت بیشتری به کابین این محصول ملی جدید بخشیده است. همچنین طراحی غربیلک فرمان سورن پلاس بسیار مشابه فرمان دنا بوده که جلوه بصری جذاب‌تری را برای نمای داخلی سورن پلاس در پی خواهد داشت.

داشبورد این خودرو به طور کلی بسیار قدیمی به نظر رسیده و به ویژه حالت مستطیل شکل دریچه‌های تهویه تعبیه شده در قسمت فوقانی کنسول میانی کاملا کلاسیک و از مد افتاده به نظر می‌رسد. با این حال چینش دکمه‌ها و کلیدهای روی کنسول میانی از نظم مناسبی برخوردار بوده و از متانت قابل قبولی بهره می‌برد.

داشبورد همانطور که انتظار می‌رود از مواد مرغوب ساخته نشده و همان پلاستیک‌های نه‌چندان باکیفیت گذشته را به خدمت گرفته است. از نظر گنجایش فضای داخلی، سمند سورن پلاس تفاوتی با گذشته نداشته و کابینی نسبتا جادار را برای حضور ۵ سرنشین بزرگسال فراهم آورده است. صندوق عقب ۵۰۰ لیتری آن نیز ظرفیت مناسبی جهت جای دادن اسباب و وسایل مورد نیاز یک مسافرت خانوادگی پنج نفره را در دسترس کاربران قرار خواهد داد.

قیمت در بازار

ایران خودرو در زمستان ۹۸ مدل جدید سمند سورن را رونمایی کرد و نام «سورن پلاس» را روی آن گذاشت. تولید خودرو جدید در تابستان ۹۹ آغاز شد و در فهرست پیش فروش ایران خودرو قرار گرفت. افرادی که نامشان در قرعه‌کشی طرح پیش فروش مشخص شد، اولین سری سورن پلاس را در پاییز ۹۹ تحویل گرفتند. از آن زمان، فیس لیفت جدید سمند در طرح فروش ایران خودرو با موعد تحویل سه ماهه و یک ساله عرضه می‌شود.

تغییرات ظاهری و داخلی و همین طور آپشن‌های جدید، پیشرفت خوبی برای سمند سورن بوده اما همچنان کیفیت ساخت آن توی ذوق می‌زند. قیمت روز خودرو سمند سورن پلاس در بازار معاملات خودرو شامل  مدل‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ سورن پلاس در محدوده قمیتی ۳۰۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که ۴۰ – ۵۰ میلیون تومان گران‌تر از مدل ELX است.

نویسنده: حسین باباپور- میلاد قزللو