فاو بسترن B30 در برابر جک S3

۱۳ مهر ۱۴۰۲ فاو بسترن B30 در برابر جک S3

از اوایل دهه ۹۰ شمسی به این طرف خودروهای چینی زیادی خصوصا به صورت مونتاژی وارد بازار خودرو ایران شدند. در این میان تولیداتی مثل فاو بسترن B30 و جک S3 از لحاظ قیمتی جزو محصولات نسبتا ارزان‌تر به حساب می‌آمدند که همین موضوع نیز باعث شد تا میان مشتریان با توان مالی نه‌چندان بالا، محبوبیت قابل قبولی پیدا کنند و مورد استقبال نسبی قرار بگیرند. با توجه به نزدیکی قیمت بسترن B30 و قیمت جک S3 در بازار بهتر است مقایسه خودرو فاو بسترن B30 با جک S3 را داشته باشیم تا ببینیم هر یک از این خودروهای اقتصادی چه مزایایی دارند و ارزش خرید آنها در چه حد است.

مشخصات فنی

مقایسه بسترن B30 با جک S3 از نظر فنی اختلاف شدیدی میان این دو ماشین چینی نشان نمی‌دهد. چرا که هر دو خودرو از پیشرانه‌های بنزینی تنفس طبیعی به حجم ۱.۶ لیتر استفاده می‌کنند. حداکثر قدرت تولیدی توسط موتور این دو خودرو برابر با ۱۰۷ اسب بخار است و نهایت گشتاور نیز به ۱۵۵ نیوتن.متر می‌رسد. بنابراین از لحاظ توان موتور می‌شود ادعا کرد که هر دو خودرو در یک سطح هستند.

اما مشخصات فنی یک ماشین فقط شامل ویژگی‌های موتور خودرو نمی‌شود، بلکه باید گیربکس را هم در نظر گرفت تا بتوان در مورد توان و شتاب خودرو اظهارنظر کرد. در این میان سازنده بسترن بی۳۰ بهمن موتور انتخاب بهتری داشته و به سراغ گیربکس اتوماتیک ۶ دنده ساخت آیسین ژاپن رفته است. این موضوع باعث می‌شود تا در مقایسه خودرو فاو بسترن B30 با جک S3، سدان چینی از لحاظ شتاب و کشش وضعیت بهتری نسبت کراس اوور چینی با گیربکس اتوماتیک CVT داشته باشد. طبق تست‌های غیررسمی شتاب صفر تا صد بسترن B30 برابر با ۱۲.۷ ثانیه است اما این رقم برای جک S3 به بیش از ۱۴ ثانیه می‌رسد.

بنابراین بعد از مقایسه خودرو جک S3 با فاو بسترن B30، اگر خودروی سرحال‌تر و پرشتاب‌تری می‌خواهید، بین این دو ماشین می‌توانید محصول Besturn را انتخاب کنید.

اما در مقایسه ماشین بسترن B30 با جک S3 از لحاظ کیفیت سواری و تعویض دنده‌ها، شاسی بلند جک عملکرد نرم‌تری دارد و لذت بیشتری از این جهت نصیب راننده و سرنشینان می‌کند. البته در بحث هندلینگ و پایداری بسترن B30 بهتر عمل می‌کند و وضعیت پایدارتری، خصوصا در سرعت‌های بالا و گذر از پیچ‌ها ارائه می‌دهد.

بسترن B30 حدود ۱۲۷۰ کیلوگرم وزن دارد، از یک باک سوخت ۵۰ لیتری استفاده می‌کند و ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور ترکیبی بنزین می‌سوزاند. در سوی مقابل جک S3 حدود ۱۲۵۰ کیلوگرم وزن دارد، باک سوخت ۴۵ لیتری زیر آن نصب شده است و ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند.

ضمن آنکه شما می‌توانید با بسترن B30 تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و کمی بیشتر رانندگی کنید، اما حداکثر سرعت جک S3 نزدیک به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است که با توجه به اختلاف نوع بدنه این دو خودرو، منطقی به نظر می‌رسد.

طراحی ظاهری

طراحی بسترن B30

طراحی جک S3

اگر بخواهیم به مقایسه خودرو فاو بسترن B30 با جک S3 از نظر طراحی ظاهری بپردازیم، باید گفت که وضعیت محصول بهمن موتور یعنی بسترن بی ۳۰ نسبت به جک اس ۳ کرمان موتور بهتر است. چرا که هماهنگی بیشتری بین اجزای چهره، نظیر چراغ‌ها و جلوپنجره با سایر قسمت‌های بدنه بسترن دیده می‌شود اما طراحی چهره و دیگر نماهای جک چندان هماهنگ و جذاب احساس نمی‌شود. به‌خصوص نوع طراحی چراغ‌های جلو جک S3 خیلی زیبا نیست و هیچ‌گونه هماهنگی با چراغ‌های عقب و دیگر المان‌های نمای پشت ندارد.

درمجموع می‌توان گفت که بسترن B30 به دلیل برخورداری از طراحی هماهنگ‌تر و چهره اسپرت‌تر می‌تواند بیشتر به دل مشتریان بنشیند. با این حال، در این سال‌ها جک S3 هم در بازار ایران تا حد زیادی جا افتاده است و ظاهر متفاوت آن دیگر چندان مورد انتقاد مشتریان ایرانی قرار نمی‌گیرد. بنابراین شاید بعضی مشتریان ظاهر محصول کرمان موتور را، به‌ویژه از لحاظ نوع بدنه کراس اوور آن به بسترن B30 سدان ترجیح بدهند.

طراحی داخلی

کابین بسترن B30

کابین جک S3

در مقایسه خودرو فاو بسترن B30 با جک S3، وضعیت طراحی داخلی برخلاف نمای بیرونی در جک اس ۳ نسبت به حریف کمی بهتر است. طراحی داخلی کراس اوور جک بر اساس مدل‌های ۷-۸ سال پیش انجام شده است، اما طراحی داشبرد B30 بسیار قدیمی‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین می‌شود گفت که نمای داخلی جک S3 از بسترن زیباتر است و مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. اما از لحاظ کیفیت متریال هر دو خودرو وضعیت جالب توجهی ندارند. چرا که در ساخت داشبورد و رودری‌های آنها از پلاستیک خشک نه‌چندان باکیفیت استفاده شده است.

نقطه قوت بسترن بی۳۰ نسبت به جک اس ۳، میزان گنجایش اتاق این خودرو است. بسترن B30 به دلیل فاصله محوری ۲۶۳۰ میلیمتر، دارای طول اتاق بیشتر و درنتیجه فضای بزرگ‌تر برای سرنشینان عقب است. اما جک S3 حدود ۲۵۶۰ میلیمتر فاصله محوری دارد و درنتیجه اتاق آن نسبت به حریف کوچک‌تر است.

اما در مورد صندوق عقب وضعیت کمی متفاوت است؛ چرا که حجم صندوق عقب جک S3 برابر با ۶۰۰ لیتر است که در کلاس شاسی بلندهای جمع و جور، بسیار مناسب و وسیع به نظر می‌رسد. اما حجم صندوق عقب بسترن B30 معدل ۴۸۰ لیتر است و اگرچه گنجایش کافی دارد، اما از حریف کوچک‌تر است و محدودیت بیشتری، به‌ویژه هنگام مسافرت به وجود می‌آورد.

همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین توقعات کاربران امروزی از ماشین‌ها، برخورداری از آپشن‌های ایمنی و رفاهی به‌روز است. در مقایسه خودرو فاو بسترن B30 با جک S3، سدان بسترن امکاناتی مثل کروز کنترل، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه کنترل کشش و کنترل پایداری، سنسور پارک عقب، ترمز ABS و EBD و کمکی، دیلایت، اتولایت، فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، نویگیشن، بلوتوث USB، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، تهویه دستی دیجیتال، صندلی‌های دستی، تنظیم برقی آینه با گرمکن، سانروف و شیشه‌های آنتی ترپ را ارائه می‌دهد.

جک S3 نیز امکاناتی در همین حد دارد، با این تفاوت که فاقد سیستم کنترل کشش یا همان کنترل هرزگردی است، اما در عوض از سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک سود می‌برد.

بسترن B30 یا جک S3

نمای عقب بسترن B30

نمای عقب جک S3

با به پایان رسیدن مقایسه بسترن B30 با جک S3 باید به یک سری سوالات پاسخ بدهیم. مهم‌ترین و اساسی‌ترین پرسشی که در ذهن مشتری شکل می‌گیرد، این است که بسترن B30 بخریم یا جک S3؟ جواب این سؤال که «بسترن B30 بهتر است یا جک S3» تا حد زیادی به نیازهای شما از یک ماشین خانوادگی بستگی دارد.

برای پاسخ به این سوال باید بدانید اگر به یک ماشین سدان با فضای داخلی بزرگ‌تر، شتاب و کشش کمی بهتر، عملکرد بهتر جعبه دنده و طراحی ظاهری متعادل‌تر نیاز دارید، بسترن B30 می‌تواند انتخاب اول شما باشد.

اما در سوی دیگر، جک S3 از صندوق عقب بزرگ‌تر، طراحی بدنه کراس اوور، طرح داخلی زیباتر و بازار خرید و فروش کمی پررونق‌تر سود می‌برد. همچنین جک اس ۳ طی این سال‌ها به صورت مداوم روی خط تولید و فروش کرمان موتور حضور داشته است و به تعداد بیشتری در بازار یافت می‌شود. اما بسترن بی۳۰ به جز یکی دو سال اول مونتاژ، دیگر به صورت مداوم به فروش نرسید و همین موضوع باعث شده تا بازار آن در داخل کشور به میزان حریف پررونق نباشد.

در ضمن، رانندگان و مالکان جک S3 می‌توانند با راحتی بیشتر قطعات فنی و خدمات تعمیراتی مورد نیاز خود را از بازار و نمایندگی دریافت کنند و با سهولت بیشتری لوازم یدکی ماشین خود را بخرند. اما بسترن بی ۳۰ به دلیل عرضه محدودتر، از این جهت نسبت به حریف کمی ضعف دارد.

درمجموع بهتر است قبل از اقدام به خرید یا فروش خودرو، معاوضه خودرو و…، از مواردی مثل قیمت ماشین رقیب و همچنین قیمت خودروی خارجی مشابه با این دو محصول یا هر خودروی دیگری نظیر جک J4 یا بعضی محصولات هیوندای اطلاع پیدا کنید و نیازهای خود را بسنجید. سپس اقدام به خرید یا معاوضه ماشین کنید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور