بررسی مشخصات فنی چری تیگو ۸

۱۶ بهمن ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی چری تیگو ۸

در بین خودروهای چینی که از اواخر دهه هشتاد در داخل کشور مونتاژ و به مشتریان ایرانی فروخته می‌شود، محصولات چری چین بیشترین سهم را دارد و همین طور به دلیل کیفیت بالاتر از دیگر هم‌وطنانشان، میزان رضایت بیشتری را از خریداران کسب کرده است. بعد از اینکه مدیران خودرو، کراس‌اوور چری تیگو ۷ را عرضه کرد، خبر از مونتاژ مدل بالاتر، یعنی چری تیگو ۸ منتشر شد. ورود این شاسی‌بلند با سه ردیف صندلی می‌توانست گزینه دیگری را پیش روی خریداران ماشین‌های هفت نفره قرار دهد، اما این اتفاق نیفتاد و مدل ۲۰۱۸ چری تیگو ۸ به ایران نرسید. خودروساز چینی فیس‌لیفت جدید این ماشین را در سال ۲۰۱۹ با مشخصات فنی جدید تولید کرد که این مدل هم از بازار ایران دور ماند. به جای آن، مدیران خودرو مدل جدید آن را با نام فونیکس تیگو ۸ پرو در سال ۱۴۰۰ رونمایی کرد.

 

مزایا و معایب

+ کابین جادار

+ گنجایش ۷ سرنشین

+ آپشن‌های بیشتر از رقبا

پیشرانه ضعیف

تک دیفرانسیل

مشخصات فنی

چری تیگو ۸ مدل ۲۰۱۸ مثل تیگو ۷، آریزو ۶ و آریزو 5T از پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۴۷ اسب بخار استفاده می‌کند که برای شاسی‌بلند ۷ نفره ضعیف است. این پیشرانه به یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۶ سرعته یا جعبه دنده دستی ۶ سرعته متصل است و قدرت را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

پیشرانه‌ای که قرار بود روی این خودرو در بازار ایران سوار شود، موتور ۲ لیتری توربو با قدرت ۱۷۰ اسب بخار بود که برای انتقال قدرت به چرخ‌ها از گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی استفاده می‌کرد.

با عرضه فیس‌لیفت جدید چری تیگو ۸ در سال ۲۰۱۹، چینی‌ها آن را با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو با قدرت ۱۹۷ اسب بخار روانه بازار چین کردند، و همچنین با تبدیل سیستم سوخترسانی  موتور ۱.۵ لیتری توربو از EFI به MPI، قدرت آن را به ۱۵۶ اسب بخار رساندند.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربوشارژ

قدرت

۱۴۷ اسب بخار

۱۷۰ اسب بخار

گشتاور

۲۱۰ نیوتن.متر

۲۵۰ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته دستی

۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه

CVT

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰.۲ ثانیه

سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۷ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

کراس‌اوور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۷۰۰ میلیمتر

عرض

۱۸۶۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۷۴۶ میلیمتر

فاصله محورها

۲۷۱۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۵۱۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ – ۷ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۱۹۳ – ۸۹۲ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۱ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

نمای ظاهری چری تیگو 8

چری تیگو ۸ به عنوان یک کراس‌اوور هفت نفره از لحاظ فرم بدنه در نمای جانبی و قسمت پشت، ظاهری متعارف اما نوین و مطابق با اصول طراحی و سلایق مشتریان امروزی را ارائه می‌دهد. با این حال چهره تیگو ۸ کاملا ویژه برند چری بوده که مشابه آن در برخی محصولات دیگر این خودروساز مثل ام وی ام X55 نیز دیده می‌شود.

جلوپنجره بزرگ مشکی‌رنگ با نوارهای کوچک و باریک کرومی به طرز زیبایی تزئین شده و لوگوی چری نیز از هر دو سمت با یک نوار کرومی به قسمت زیرین چراغ‌ها پیوند خورده و جلوه متناسبی به آنها بخشیده است.

البته سبک طراحی چراغ‌های جلو می‌توانست جذاب‌تر از حالت فعلی باشد و جلوه چشم‌نوازتری را به چهره چری تیگو ۸ ببخشد. با این وجود طراحی زیبا و متناسب سپر و جزئیات آن سبب شده تا در مجموع شاهد نمایی قابل‌قبول برای چهره این شاسی‌بلند جمع و جور چینی باشیم. نمای بغل چری تیگو ۸ از جلوه‌های بصری بسیار جذابی سود برده و فرم آن کاملا متناسب با چهره یک شاسی‌بلند خانوادگی شهری به نظر می‌رسد و حضور نوارهای کرومی در قسمت بالا و پایین فریم پنجره‌ها نیز موجب مجلل‌تر به نظر رسیدن نمای بغل این خودرو شده است.

در قسمت عقب چراغ‌های بزرگ و کشیده تا کناره لوگوی چری امتداد یافته‌اند. طراحی سپر، لوله اگزوز کرومی و سایر جزئیات به همراه اسپویلر بالای شیشه عقب حالتی مطابق با اصول طراحی خودروهای جدید را به نمایش می‌گذارند.

به‌طور کل شمایل بیرونی چری تیگو ۸، چه از لحاظ فرم بدنه و چه از لحاظ اصول طراحی، زیبا و خوشایند به نظر می‌رسد اما با این وجود طراحی چهره به ویژه چراغ‌ها و جلوپنجره می‌تواند زیباتر از حالت فعلی باشد تا هیجان بیشتری را به بیننده منتقل کند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی چری تیگو 8

شرکت چری تلاش کرده کابین پرچم‌دار خود را به سبکی مدرن مطابق با اصول طراحی آینده‌نگرانه خلق کنند. به‌خصوص طرح کنسول میانی و تونل گیربکس به همراه اهرم زیبای انتخاب دنده، در این بین متمایز به نظر رسیده و آرایش بسیار منظم و آرام‌بخشی پیرامون دکمه‌ها و کلیدهای این بخش احساس می‌شود.

غربیلک فرمان به فرم دی-کات و اسپرت خوش‌دست به نظر می‌آید؛ پنل کیلومترشمار دیجیتال پشت آن نیز بر تکنولوژی‌های مدرن تیگو ۸ تاکید می‌کند. با توجه به آنچه در تصاویر مشخص است، سطح کیفی متریال در کابین خودرو هم وضعیت نسبتا مطلوبی خواهد داشت. همچنین صندلی‌ها با روکش چرمی باکیفیت پوشش داده شده‌اند و از لحاظ اصول طراحی ارگونومیک بدن سرنشین را به نحو قابل قبول و مطلوب در بر خواهند گرفت.

کابین چری تیگو ۸ در صندلی‌های ردیف اول و دوم خود محدودیت را برای سرنشینان ایجاد نمی‌کند؛ صندلی‌های ردیف سوم نیز بیشتر مناسب حضور افراد کوچک جثه و یا کودکان هستند. ظرفیت محفظه بار این کراس‌اوور در حالت عادی فقط ۱۹۳ لیتر گنجایش دارد، اما در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف سوم حجم آن تا ۸۹۲ لیتر افزایش خواهد یافت. اگر باز هم به فضای بیشتری نیاز دارید می‌توانید صندلی‌های ردیف دوم را تا زده و به گنجایش ۱۹۰۰ لیتر دست پیدا کنید.

چری تیگو ۸؛ دور از بازار ایران

چری تیگو ۸ در سال ۲۰۱۸ به خریداران چینی معرفی شد و یک سال فیس‌لیفت آن با تغییراتی در ظاهر و همین طور بهبود مشخصات فنی به بازار آمد. این کراس‌اوور هفت نفره یکی از ماشین‌هایی بود که مدیران خودرو در نظر داشت در ایران مونتاژ و عرضه کند، اما این اتفاق نیفتاد. خودروساز ایرانی تصمیم گرفت به جای این ماشین، در سال ۱۴۰۰ مدل جدیدتر را که طراحی ظاهری جذاب‌تر، امکانات و آپشن‌های بیشتر و به‌روزتر و مشخصات فنی قوی‌تر را با برند فونیکس و نام کامل فونیکس تیگو ۸ پرو معرفی کند.

خرید خودرو چری تیگو ۸ برای چینی‌ها ۱۴ هزار تا ۲۵ هزار دلار هزینه دارد که با دلار ۲۷ هزار تومانی، ۳۷۸ میلیون تا ۶۷۵ میلیون تومان می‌شود. با توجه به اینکه فونیکس تیگو ۸ پرو در ایران یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان قیمت خورده، چری تیگو ۸ معمولی می‌توانست بیشتر از یک میلیارد تومان قیمت داشته باشد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو