میکروچیپ و تراشه سامسونگ چیست؟

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ میکروچیپ و تراشه سامسونگ چیست؟

سامسونگ در کنار اپل بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن همراه هوشمند، تبلت و وسایل جانبی دستگاه‌های الکترونیکی است و همچنین قطعات کوچک و بزرگی که این شرکت کره‌ای تولید می‌کند برای ساخت دستگاه‌ها و ابزارهای دیگر شرکت‌ها به کار می‌رود.

و حالا کمبود تراشه‌ها و چیپ‌ها برای تولید خودرو، فضا و بازار مناسبی را در اختیار سامسونگ قرار داده تا به صورت جدی‌تر وارد صنعت خودروسازی شود. هر چند این غول فناوری کره جنوبی، دو سال قبل سرکی به دنیای خودرو کشیده و با همکاری خودروسازی فرانسوی رنو، یک اتومبیل مفهومی را طراحی و تولید کرده بود.

کمبود تراشه و کاهش تولید خودرو

داشبرد مرسدس بنز EQS

اگر نگاهی به ابزار و وسایلی مثل تلفن همراه هوشمند، لپ‌‎تاپ و تلویزیون که هر روز از آنها استفاده می‌شود بیاندازید، یک سیستم هوشمند را می‌بینید که از تعدادی تراشه و قطعه تشکیل شده است. با پیشرفت فناوری، تراشه‌ها و چیپ‌ها هم برای تولید خودروها به کار می‌روند و آنها را به ابزارهایی هوشمندتر و کاراتر تبدیل می‌کنند.

استفاده از قطعات الکترونیکی به قدری در صنعت خودرو گسترده شده که بدون آنها امکان تولید اتومبیل وجود ندارد. اما در یک سال اخیر به دلیل شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، زنجیره تامین خودروسازان به مشکل خورده است. برای تولید و ساخت تراشه باید محیط مناسبی فراهم باشد. جذب و استخدام کارگران و کارمندان راحت است اما راه‌اندازی کارخانه و خط تولید مشکل اصلی صنعت قطعات الکترونیک به حساب می‌آید.

سرمایه‌گذاری سامسونگ برای تولید تراشه‌های خودرو

رنو سامسونگ XM3 اینسپایر

هرچند سامسونگ با همکاری خودروسازی فرانسوی رنو، اتومبیل مفهومی XM3 اینسپایر را در سال ۲۰۱۹ ارائه کرده، با این حال ارتباط چندانی با بازار خودرو و صنعت اتومبیل‌سازی ندارد. اما غول فناوری کره جنوبی بزرگ‌ترین شرکت سازنده تراشه‌ها و میکروچیپ‌ها است، قطعاتی که کمبودشان به شدت در انبار تولیدکنندگان جهانی مشاهده می‌شود.

بعضی از خودروسازان مثل تویوتا، قبلا به اندازه کافی تراشه و میکروچیپ خریده و در انبار ذخیره کرده‌اند اما تعدادی از سازندگان مثل شورولت مجبور شده‌اند تا تولید برخی مدل‌هایشان را متوقف کنند.

تولید کامارو فعلا از دستور کار خارج شده و مرسدس بنز هم ساخت مدل E کلاس را متوقف کرده تا بتواند قطعاتش را برای ساخت خودرو برقی جدید EQS به کار بگیرد. اما سامسونگ دست به کار شده تا مشکل کمبود میکروچیپ و تراشه را حل کند.

کارخانه سامسونگ الکترونیکز

بر اساس آمار منتشرشده، شرکت سامسونگ الکترونیکز قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۵۱ میلیارد دلار در تراشه‌های غیرحافظه سرمایه‌گذاری کند. به همین منظور، دولت کره جنوبی برای صنعت تراشه داخلی، تخفیف‌های مالیاتی بیشتر و وام ۸۸۳ میلیون دلاری در نظر گرفته است.

افزایش سرمایه‌گذاری سامسونگ و همین طور SK هینکس، دومین تولیدکننده تراشه، نشان می‌دهد که شرکت‌ها در ده سال آینده منابع خود را به چه صنعتی اختصاص می‌دهند. کمبود حافظه نیم‌رسانا زنگ خطری برای شرکت‌های خودروسازی و فناوری است و سرمایه‌گذاری سامسونگ می‌تواند ناجی این تولیدکنندگان باشد.

سامسونگ ۱۸ میلیارد دلار بیشتر از عددی که در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد، سرمایه‌گذاری می‌کند. این پروژه نه تنها تعداد تولید را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود تا پایان سال ۲۰۳۰، تراشه‌ها پیشرفته‌تر، ارزان‌تر و مطمئن‌تر ساخته شوند. همچنین با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و افزایش تولید خودروهای برقی و خودران، نیاز صنعت خودروسازی به تراشه‌ها و میکروچیپ‌ها بیش از پیش خواهد بود.

نویسنده: میلاد قزللو