بررسی مشخصات فنی فونیکس تیگو ۸ پرو

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی فونیکس تیگو ۸ پرو

ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، بازار خودروهای خاص کشور را با مرگ تدریجی مواجه کرد. این مرگ که در ابتدای داستان محسوس و چندان مهم نبود، امروز و پس از گذر چند سال از آن ممنوعیت، به خوبی احساس می‌شود.

نه فقط عدم حضور خودروهای جدید در بازار، بلکه نبود خودروهای کاربردی از کلاس‌های بالاتر، بزرگ‌تر و معمولا لوکس‌تر، بازار خودرو کشور را با مشکل مواجه ساخت. در غیر این صورت، از میان خودروسازان داخلی، بسیاری تلاش کردند تا با ارائه محصولات متنوع، معمولا از کلاس کراس اوورهای کامپکت، تنوع سبد محصولات خودرویی کشور را حفظ کنند.

تیگو ۸ پرو اما محصول جدید مدیران خودرو از کلاس کراس‌اوورهای سایز متوسط است که همانند خودروهایی چون KMC K7 کرمان موتور و فیدلیتی بهمن موتور، آمده است تا جایگزین جدید کراس‌اوورهای سایز متوسط بازار کشور، نظیر میتسوبیشی اوتلندر، هیوندای سانتافه و رنو کولیوس نسل دوم باشد.

مزایا و معایب

+ طراحی کاملا لوکس، مدرن و زیبا

+ آپشن‌های رفاهی قابل توجه

+ زبان طراحی کاملا جدید

+ فضای داخلی جادار

– قیمت نهایی بسیار قابل توجه

– عدم تجهیز به سیستم دو دیفرانسیل

فیلم تست و بررسی فونیکس تیگو ۸ پرو

مدیران خودرو سال ۱۴۰۰ برای عرضه محصولات رده‌بالا و لوکس چری در ایران، برند فونیکس را معرفی کرد. یکی از ماشین‌های این برند، فونیکس تیگو ۸ پرو است که لوکس‌ترین و پرآپشن‌ترین خودرو مونتاژی ایران محسوب می‌شود. برای اینکه بدانید وقتی پشت فرمان تیگو ۸ پرو بنشینید، چه آپشن‌هایی زیر دستتان خواهد بود و سواری و رانندگی با لوکس‌ترین ماشین ایران چطور است، فیلم تست و بررسی فونیکس تیگو ۸ پرو را تماشا کنید.

مشخصات کلی

نوع موتور خطی بنزینی تزریق مستقیم
حجم موتور ۱.۶ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴/۱۶
تنفس موتور توربوشارژر
حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن.متر
جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچ (7DCT)
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۸.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
سیستم فرمان برقی
نوع بدنه کراس‌اوور سایز متوسط
نوع رینگ آلیاژی
نوع شاسی بدنه یکپارچه/مونوکوک
ترمز جلو دیسکی دو جداره
ترمز عقب دیسکی

ابعاد و ظرفیت‌ ها

طول ۴۷۲۲ میلیمتر
عرض ۱۸۶۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۷۴۵ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۷۱۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۵۴۱ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۷ نفر
حجم فضای صندوق ۸۸۹ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ
چرخ جلو و عقب ۵۵/۲۳۵

طراحی، یک چری متفاوت

نمایی از بخشی جلویی چری تیگو 8 پرو

بدون اغراق و زیاده گویی، چینی‌ها پیشرفت خود بخصوص در یک دهه‌ اخیری که گذشت، هم در صنعت خودروسازی و هم در صنایع مختلف الکترونیک نظیر صنعت ساخت تلفن‌های هوشمند، به قدرت نشان داده‌اند. تنها کافی است نگاهی به محصولات تولیدی شرکت مدیران خودرو، به عنوان اولین خودروسازی داخلی کشور در همکاری با یک خودروساز چینی (چری) بی‌اندازیم.

از ام وی ام ۱۱۰ گرفته تا تیگو ۷،  این خودروساز با ارائه تیگو ۸ پرو چری چین، امروز حرف بسیار زیادی برای گفتن دارد. تیگو ۸ پرو که در بازار جهانی با نام تیگو ۸ پلاس معرفی می‌شود را باید بزرگ‌ترین و احتمالا لوکس‌ترین محصولات تولیدی چری تا به امروز بدانیم.

خودرویی پیشرفته و بسیار متمایز که آخرین المان‌های زبان طراحی چری را با خود به همراه دارد. نمای جلو خودرو از جلوپنجره بزرگ مشبک سه بعدی تشکیل شده است که با صفت کهکشانی توصیف می‌شود. چراغ‌های جلو خودرو طراحی باریک و شبیه به محصولات اخیر جگوار دارند و دو شکاف بزرگ ورودی در دو طرف سپر، خشونت چهره تیگو ۸ پرو را تکمیل می‌کنند.

بخش جلو خودرو انتظار بیننده را از عقب به مراتب افزایش می‌دهد، اما تیگو ۸ پرو در بخش انتهایی آن جسارت و خشونت نمای جلو را به همراه ندارد. با این اوصاف رعایت ترکیب و هماهنگی هندسی میان اجزا و قطعات بدنه و گرافیک بسیار زیبای چراغ‌ها در بخش انتهایی بسیار تحسین بر انگیز است. در نمای جانبی تیگو ۸ پرو، شاهد رعایت همان تناسبات هندسی هستیم. در عین سادگی، خط شانه تیگو ۸ پرو بر روی گلگیر عقب با شیبی ملایم به سمت بالا حرکت می‌کند تا برجستگی گلگیر عقب را در تناسب با گلگیر جلو شکل دهد. ابعاد نهایی این کراس اوور سایز متوسط برابر با ۴۷۲۲×۱۸۶۰×۱۷۴۵ میلی‌متر با فاصله محورهای ۲۷۱۰ میلی‌متری است. مدت‌های طولانی است که بازار خودرو کشور شاهد خودرویی از کلاس کراس‌اوورهای سایز متوسط دارای چنین ابعاد نسبتا بزرگی نبوده است.

فرایند مونتاژ تیگو ۸ در ایران به اندازه‌ای طولانی شد که مدیران خودرو کار را با نسخه ابتدایی تیگو ۸ و با سبک طراحی شبیه به MVM X55 آغاز کرد، اما سرانجام این نمونه فیس لیفت شده تیگو ۸ بود که خوشبختانه پایش به بازار ایران باز شد.

از همین رو، نمای داخلی این کراس اوور را باید بزرگ‌ترین نقطه قوت آن دانست چراکه به زیبایی در مقابل چشمان راننده قرار دارد. نمایی که به سبک طراحی مدرن خودروهای لوکس امروزی بازار جهانی، ضمن رعایت سادگی در طراحی، بسیار جذاب، مدرن و دوست داشتنی قلم خورده است. داشبرد قرینه، مزین به روکش چرمی دو رنگ، مشترک با روکش صندلی‌ها و تریم چرمی داخلی با دوخت بخیه طرح‌دار، نمایی الهام گرفته از تیگو ۷ اما در ساختاری بسیار مدرن‌تر و شیک‌تر به نمایش می‌گذارد.

دو بخش خاص طراحی نمای داخلی تیگو ۸ پرو در کنار رنگ‌آمیزی و دوخت بسیار زیبای پوشش چرم، مجموع دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی در پشت فرمان است که در اتصال به یکدیگر، یک سیستم نمایش بسیار بزرگ ۲۴.۶ اینچی را به سرنشینان جلو ارائه می‌دهد که به صورت همزمان نقش نمایشگر مجموعه اطلاعات حیاتی پشت فرمان و سیستم مولتی مدیا را بازی می‌کند. بخش جذاب دوم، کنسول میانی تیگو ۸ است که با تریم مشکی پیانویی تزئین شده و در برگیرنده نمایشگر لمسی هشت اینچی سیستم تهویه مطبوع، اهرم دنده، و مجموعه برخی کلید‌های کنترلی و انتخاب حالات رانندگی است که بیشتر آن‌ها از نوع لمسی هستند. این کنسول پهن و بزرگ، بخش جلو نشیمن را به دو قسمت ویژه راننده و ویژه سرنشین تقسیم می‌کند که جلوه لوکس‌گرایی بسیار بیشتری در مقایسه با خودروهای معمولی‌تر دارد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی تیگو ۸ پرو

نمایی از فضای کابین چری تیگو 8 پرو

یکی از بزرگ‌ترین المان‌های جداساز محصولات نوین چینی، از رقبای برتر کره‌ای و ژاپنی وارداتی هم دوره آن‌ها، مبحث شیرین آپشن‌های رفاهی بوده است. زمانی که پای آپشن به میان می‌آید، چینی‌ها به هیچ عنوان برای خریدار کم نمی‌گذارند و تیگو ۸ پرو نیز مخصوصا از این موضوع مستثنی نیست.

تریم چرمی دو رنگ با دوخت بخیه لوکس در نمای داخلی، تریم مشکی پیانویی، نمایشگرهای بسیار بزرگ و مدرن، کنسول میانی بزرگ و پهن، کروز کنترل هوشمند تطبیق‌پذیر، رادار حرکت بین خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک با قابلیت تشخصی عابر پیاده، سیستم هشدار برخورد از عقب، سیستم پیشگیری از بروز تصادف، هشدار نقطه کور، سیستم کمک رانندگی در ترافیک، سیستم هشدار دهنده خواب آلودگی راننده، ترمز پارک برقی، در صندوق برقی، اتوهولد (کنترل حرکت در سربالایی)، کنترل حرکت در سرازیری، ورود و استارت بدون کلید، مجموع شش کیسه ایمنی هوا، نوربالا اتوماتیک، سیستم تهویه اتوماتیک چهارگانه با خروجی‌های مجزا برای ردیف دوم و سوم به همراه پنل کنترل لمسی، صندلی‌های برقی جلو به همراه حافظه و مجهز به سیستم سرد‌کن و گرم‌کن، کول‌ باکس، شارژر بی‌سیم، دوربین چشم عقاب (360 درجه)، سیستم نظارت بر باد تایرها (TPMS)، سنسور باران، چراغ‌های جلو تمام LED، طیف کامل سیستم ایمنی کنترل پایداری و کنترل کشش، فضای حمل بار ۱۱۷۹ لیتری (با خوابیدن ردیف سوم صندلی ها) و حداکثر فضای ۲۱۰۱ لیتری (با خوابیدن ردیف دوم صندلی‌ها)، تنها پاره‌ای از مهم‌ترین آپشن‌های ارائه شده در این کراس‌اوور نوین است که بدون تردید از رقبای وارداتی خاور دور خود، چند سر و گردن بالاتر می‌ایستد.

مشخصات فنی، پیشرانه‌ ای نوین

نمایی از بخش پشتی چری تیگو 8 پرو

محصولات تولیدی چری در سال‌های اخیر به پیشرانه‌های کم حجم اما پرتوان تجهیز شده بود که آشنا‌ترین نمونه آن برای ما ایرانی‌ها، نسخه ۱.۵ لیتری توربو است که در خانواده تیگو و آریزو، به شکل گسترده‌ای به کار گرفته شد.

پیشرانه نسبتا جدیدی که شرکت چری چند سال است که بر محصولات خود به کار می‌گیرد، نسخه ۱.۶ لیتری توربو چهار سیلندر، مجهز به سیستم پاشش سوخت تزریق مستقیم (T-GDI) است که با وجود داشتن حجم و وزن نهایی نسبتا کم، قادر به تولید قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتون.متر است که با یک گیربکس هفت سرعت اتوماتیک دو کلاچ (7DCT) هماهنگ شده تا وزن نسبتا کم ۱.۵ تنی تیگو ۸ پرو را به حرکت درآورد. این خودرو اولین محصول چری در بازار ایران است که از این پیشرانه نوین بهره می‌گیرد.

این پیشرانه که در سال ۲۰۱۹ در میان ۱۰ پیشرانه برتر بازار داخلی کشور چین بود، می‌تواند تیگو ۸ را در حدد ۸.۹ ثانیه از حالت سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند در حالی که مصرف سوخت متوسط کمتر از ۷.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را از خود برجای می‌گذارد. عملکرد این پیشرانه حتی با وجود اندک اختلاف جزئی با رقبای نوین خود در بازار ایران، همچنان خیره کننده است.

سخن نهایی

تیگو ۸ پرو یکی از برترین گزینه‌‌های حال حاضر بازار ایران در میان کراس‌اوورهای چینی روز کشور است که ویژگی‌های رفاهی، ایمنی و فنی آن به خوبی خریدار را راضی نگه می‌دارد، اما باید در نظر داشته باشید که در برابر مجموعه‌ای چون تیگو ۸8 پرو، انتظار می‌رود که خودرو مورد بررسی در این کلاس و بازه قیمت بسیار فراتر از یک میلیارد تومان آن، از نوع دو دیفرانسیل باشد، حتی اگر به منظور استفاده در بیراهه‌ها به کار گرفته نشود. متحرک جلو (FWD) بودن تیگو ۸ پرو یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف آن در این بازه قیمتی است.

با این حال جای تردید نیست که تیگو ۸ پرو، حتی در میان رقبای چینی جدید بازار ایران، به عنوان یکی از برترین گزینه‌های در دسترس مشتریان در نظر گرفته خواهد شد که احتمالا شرایط فروش و خدمات پس از فروش بسیار بهتری را در برابر رقبای خود تجربه خواهد کرد.

تیگو ۸ پرو، پیشرفته ترین شاسی بلند عربستان

جدیدترین مدل چری تیگو ۸ که در ایران با نام فونیکس تیگو ۸ پرو به فروش می‌رسد، توانست جایزه «پیشرفته‌ترین شاسی‌بلند ۲۰۲۱» عربستان سعودی را از آن خود کند. این جایزه توسط دو رسانه خودرویی این کشور عربی، Saudi Auto و Sport Motor برگزار می‌شود که مخاطبان زیادی دارند و معتبرترین رسانه‌های خودرویی عربستان به حساب می‌آیند. طراحی ظاهری زیبا، کابین کاربرمحور و کم‌صدا، رانندگی لوکس، تهویه سه‌ بعدی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های راننده و سرنشین جلو، صندلی‌های چرمی و سیستم‌های کمک‌راننده از ویژگی‌هایی است که در رسانه‌های عربی برای تیگو ۸ پرو نوشته شده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی