تلفن های همراه سامسونگ، کلید خودرو می‌شوند

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ تلفن های همراه سامسونگ، کلید خودرو می‌شوند

کمپانی بزرگ سامسونگ اعلام کرد که قصد دارد با کمک گرفتن از تکنولوژی  UWB، تلفن‌های همراه خود را به کلید خودرو تبدیل کند.

حضور کمپانی‌ کره‌ای بزرگ Samsung در گوشه و کنار صنعت خودروسازی بحث جدیدی نیست. در چند سال اخیر، نقش این شرکت محبوب و قابل اعتماد، به لطف فناوری مهم اندروید اتو (Android Auto) حتی پررنگ‌تر از قبل هم شده است. در روز 16 ژانویه، سامسونگ خبر داد که قصد دارد کاربرد جدید و مهمی را برای تلفن‌های همراه هوشمند خود در نظر بگیرد، کاربردی که این رقبای سرسخت آیفون (iPhone) را از «یک تلفن همراه بودن» بسیار فراتر می‌برد.

رقابت بین سامسونگ و اپل (Apple) از آن رقابت‌های دیرینه و آتشین است. حالا که پای هردوی این کمپانی‌های تکنولوژی به صنعت خودرو باز شده است، هر کدام سعی می‌کنند خدماتی ارائه دهند تا بیش از پیش جای خود را در دل بازار باز کنند.

سامسونگ و UWB

UWB مخفف Ultra-wideband است. این فناوری از جدیدترین و مهم‌ترین تکنولوژی‌هایی است که این غول الکترونیکی کره‌ای تا به امروز ارائه کرده است. این تکنولوژی رادیویی بی سیم یا به اصطلاح همان «وایرلس»، برای محصولات پرچمدار و جدید سامسونگ، مثل Note 20 Ultra یا سری Galaxy S21 در نظر گرفته شده است.

حتما از خودتان می‌پرسید که تکنولوژی UWB سامسونگ به چه دردی می‌خورد؟  UWB برای ارتباطاتی با طیف کوتاه مناسب است. مثل Bluetooth یا NFC، اما هم چنان از این دو فناوری قوی‌تر، بهتر و بهینه‌تر است. این کمپانی اعلام کرد که قصد دارد UWB را برای استفاده دیگر دستگاه‌های اندرویدی و طیف بیشتری از تلفن‌های همراه گسترش دهد.

اهمیت UWB در دنیای خودرو

سوال دیگر اینجاست که تکنولوژی UWB سامسونگ چه نفع و از همه مهم‌تر، چه ارتباطی به صنعت خودروسازی دارد؟ نکته مهم این است که با استفاده از این فناوری رادیویی، برخی از تلفن‌های همراه اندرویدی سامسونگ به کلید خودرو شما تبدیل می‌شوند.

شاید برایتان سوال شود که این به چه معناست و چگونه می‌توانیم با تلفن همراهمان قفل خودرو را باز کنیم؟ در دنیای امروز با این سطح از تکنولوژی پیشرفته، خصوصا در صنعت رقابتی خودرو، دیگر هیچ چیزی بعید نیست!

این موضوع بدان معناست که می‌توانید به راحتی، کلیدهای فیزیکی و معمول خود را که مدام گم و گور می‌شوند یا در داخل خودرو جا می‌ماند را با تلفن همراه خود جایگزین کنید.

البته از این به بعد باید بیشتر مراقب باشید که گوشی همراهتان را گم نکنید، هرچند از آنجایی که امروزه تلفن‌های همراه از جانمان برایمان عزیزتر هستند، بعید است آن‌ها را جا بگذاریم!

البته این را هم باید بگوییم که استفاده از تلفن اندروید به عنوان کلید خودرو، آنقدرها هم ساده و به اصطلاح «هرکی هرکی» نیست! تا زمانی که خودرو شما نیز در کنار تلفن همراه‌تان به یک سخت افزار مخصوص مجهز نباشد، نمی‌توانید از این قابلیت استفاده‌ کنید.

تا چند وقت پیش، به نظر می‌رسید که سامسونگ در حال مذاکره با برخی از برندهای خودروسازی مطرح جهان برای ارائه تکنولوژی جدید خود باشد. حالا در آخرین رویداد سامسونگ، اعلام شد که قرار است طیف این فناوری گسترده‌تر شود تا به زودی گوشی‌های موبایل هوشمند اندرویدی و خودروهای بیشتری را پوشش دهد. ارائه سری جدید تلفن‌های همراه گلکسی S21، اولین و البته بزرگ‌ترین قدم در این راه محسوب می‌شود.

همکاری اپل و بی ام و

متاسفانه باید بگوییم که کمپانی اپل، خیلی زودتر از سامسونگ به فکر ارائه این تکنولوژی افتاد. از زمانی که آیفون 12 معرفی شد، این کمپانی و برند خودروسازی بی ام و (BMW) با یکدیگر همکاری داشته و در حال حاضر چند وقتی می‌شود که این قابلیت را ارائه می‌دهند. حالا بیشتر به نظر می‌رسد که سامسونگ حس می‌کند از قافله عقب مانده است. اما، امان از جنگ تکنولوژی!

متاسفانه هنوز اطلاعات و جزئیات بیشتری در دست نداریم و باید در انتظار به روزرسانی‌های بیشتری از سوی این کمپانی بمانیم؛ اما مطمئن هستیم که سامسونگ به این پروژه پایبند می‌ماند و «سامسونگی‌ها» را نا امید نمی‌کند.

زمانی که طرفداران فهمیدند کمپانی محبوبشان قصد دارد اپلیکیشنی را به نام SmartThings راه‌اندازی کند، حسابی شگفت‌زده و خوشحال شدند. این اپلیکیشن به کمک اندروید اتو به شما این قابلیت را می‌دهد که برخی از سیستم‌های هوشمند نصب شده در خانه را از داخل خودرو یا حتی دفتر کار خود کنترل کنید.

کی جی کیم (KJ Kim)، EVP و سرپرست دپارتمان تحقیق و توسعه سامسونگ درباره اپلیکیشن SmartThings می‌گوید:

«ما در حال گسترش و توسعه بخشی به تجربیات هوشمند خود هستیم. زمانی که از خانه به سر کار می‌روید یا حتی وقتی که در خودرو خود که مجهز به اندروید اتو است نشسته‌اید، می‌توانید با برخی از سیستم‌های هوشمند یا افراد خانه در ارتباط باشید.»

 

منبع: autoevolution

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

فروش خودرو