تویوتا؛ برند مورد علاقه گروه‌های تروریستی

۳۱ مرداد ۱۴۰۰ تویوتا؛ برند مورد علاقه گروه‌های تروریستی

حدود یک ماه پیش، جدیدترین نسل تویوتا لندکروز رسما معرفی و رونمایی شد. هر چند هنوز این خودرو به بازار نرسیده، ۲۲ هزار دستگاه از آن پیش فروش شده است؛ اما تویوتا قانون جدید و عجیبی برای مشتریان وضع کرده و طبق آن خریداران حق ندارند تا یک سال پس از خرید، لندکروز را به شخص دیگری بفروشند و یا واگذار کنند.

بر اساس این دستورالعمل، افرادی که در مدت یک سال تویوتا لندکروز را بفروشند و یا واگذار کنند، دیگر حق خرید محصولات تویوتا را نخواهند داشت.

تویوتا دلیل این کار را جلوگیری از فروش خودروهایش به گروه‌های تروریستی اعلام کرده است. سوال اصلی اینجاست که چرا گروه‌های تروریستی مختلف اینقدر به محصولات تویوتا علاقه نشان می‌دهند؟

خودروهای تویوتا، همه فن حریف و همه کاره

کمپانی تویوتا به دلیل تولید ماشین‌های مطمئن و همه کاره معروف است. محصولات این برند در همه کشورهای دنیا، یکی از اولین انتخاب‌های خریداران به حساب می‌آید و گروه‌های تروریستی نیز همین نظر را درباره محصولات این خودروساز ژاپنی دارند.

در ایالات متحده، تویوتا تاکوما وانت کوچک و همه کاره‌ای است که تقریبا از عهده هر ماموریتی بر می‌آید، از یدک‌کشی و آفرود گرفته تا کمپینگ و باربری. در دیگر کشورهای جهان، تویوتا هایلوکس این نقش را ایفا می‌کند و به همین دلیل در بین گروه‌های تروریستی هم طرفداران بسیار زیادی دارد.

تویوتا هایلوکس و لندکروز به یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم‌ها و ویدیوهای گروه‌های تروریستی تبدیل شده‌اند. وانت‌هایی که به تیربار و سلاح‌های سنگین مجهز است و شاسی بلندهایی که تروریست‌ها را جابه‌جا می‌کند.

گروه‌های تروریستی چطور خودروهای تویوتا را تهیه می‌کنند؟

تویوتا طالبان

سازمان‌های ضدتروریستی در حال مذاکره با تویوتا هستند تا بفهمند که چطور گروه‌های تروریستی توانسته‌اند خودروهای این شرکت را تهیه کنند.

در سال ۲۰۱۵، کمپانی تویوتا اعلام کرد اطلاعی ندارد که خودروهایش چطور به دست تروریست‌ها رسیده است. با این حال، خودروساز ژاپنی در تلاش است تا محصولاتش را ردیابی کند.

در حالی که ردیابی خودروهای سرقتی تقریبا غیرممکن است، اما تویوتا تلاش می‌کند بفهمد خودروهایش چطور به دست گروه‌های تروریستی، به خصوص به خاورمیانه رسیده است. نسل جدید لندکروز دارای یک شماره شناسایی مخفی است که باعث می‌شود ردیابی خودروهای سرقتی راحت‌تر شود.

همچنین، برای جلوگیری از استفاده گروه‌های تروریستی از این خودروها، تویوتا دستورالعمل جدیدی را برای فروش لندکروز در نظر گرفته و بر این اساس، خریداران حق ندارند تا یک سال خودرویشان را به دیگران بفروشند و یا واگذار کنند.

تویوتا، بخشی از برند گروه‌های تروریستی

تا زمانی که تویوتا خودروهای همه‌ فن ‌حریفی تولید کند، گروه‌های تروریستی همچنان از آنها استفاده خواهند کرد. این روند از جنگ بین گروه‌های شبه ‌نظامی در جنگ چاد و لیبی در دهه ۷۰ میلادی آغاز شده و تا همین حالا در افغانستان و سوریه ادامه دارد.

از آنجایی که یک کشاورز و دامدار در آمریکا از خودروهای تویوتا استفاده می‌کنند، به همین دلیل هم گروه‌های تروریستی ترجیح می‌دهند تا در عملیات‌هایشان محصولات این شرکت ژاپنی را به کار ببرند.

خودروهای تویوتا، قابل اعتماد و مقرون به صرفه هستند و تعداد زیادی از آن‌ها در بازارهای کشورهای سراسر جهان موجود است.

دفاع از اعتبار تویوتا و لندکروز

تویوتا لندکروز ۲۰۲۲

تویوتا هم مثل دیگر خودروسازان بزرگ جهان، یک شرکت خصوصی است و در سراسر دنیا دفاتر نمایندگی فروش دارد. با وجود اینکه نمایندگی‌ها بخشی از سیستم فروش شرکت محسوب می‌شوند، اما خودروساز فقط قراردادی با آنها امضا کرده و عملا یک کسب و کار مستقل هستند.

اما تویوتا تصمیم گرفته تا با یک قانون سفت و سخت جلوی دسترسی گروه‌های تروریستی به خودروهایش را بگیرد، هر چند در بعضی از کشورها این کار به طور کامل امکان‌پذیر نیست.

نمایندگی‌ها کلید حل این مشکل هستند و الزام عقد قرارداد خرید با شرکت اصلی، در کنار منع فروش به شخص ثالث، می‌تواند تا حدودی از دسترسی گروه‌های تروریستی به محصولات تویوتا جلوگیری کند.

با این وجود، اصلی‌ترین منبع گروه‌های تروریستی برای تامین خودرو، سرقت و دزدیدن آنهاست و متاسفانه در این مورد هیچ کاری از دست تویوتا برنمی‌آید.

 

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو