خداحافظی هیوندای با موتورهای دیزلی

۳۰ بهمن ۱۳۹۹ خداحافظی هیوندای با موتورهای دیزلی

کمپانی بزرگ هیوندای (Hyundai) تصمیم گرفته است تا با خداحافظی از خودروهای دیزلی، به جمع خودروسازان پاک صنعت خودرو بپیوندد.

این روزها بازار محصولات الکتریکی رنگارنگ و بسیار داغ شده است، تا حدی که برندهای مختلف با از رده خارج کردن خودروهای ناپاک، آینده این محصولات را در بازار تضمین کرده‌اند.

هیوندای سال ۲۰۲۰ موتورهای دیزلی را کنار  گذاشت

این بار نوبت کمپانی محبوب و مشهور هیوندا است که با پایان دادن به عمر پربار و طولانی موتورهای دیزلی، به جمع این شرکت‌های پاک وارد شود. آیا حالا که موتورهای دیزلی بیش از پیش در معرض خطر انقراض نسل قرار گرفته‌اند، طرفداران «دیزل دوست» هیوندای از تصمیم خودروساز محبوب خود خوشحال خواهند شد یا باید در انتظار واکنش‌های تندی از سوی آن‌ها باشیم؟

پس از رسوایی آلایندگی کمپانی فولکس واگن که به Dieselgate معروف است، صنعت خودروسازی با شدت و قوت بیشتری به سوی آینده‌ای سبز و سالم پیش می‌رود. شاید اگر در سال 2015 دست Volkswagen رو نمی‌شد و این رسوایی بزرگ و البته پر هزینه به بار نمی‌آمد، موتورهای دیزلی و بنزینی مجال بیشتری برای حیات ‌داشتند. محبوبیت خودروهای پاک در همه دنیا، خصوصا در اروپا نیز رو به افزایش است.

بر اساس این اخبار و گزارش‌های Korea JoongAng Daily، این غول خودروسازی آسیایی از نیمه دوم سال میلادی گذشته یعنی 2020، تولید موتورهای دیزلی را متوقف کرده است. البته آنطور که به نظر می‌رسد، محصولات دیزلی فعلی Hyundai همچنان به روز رسانی خواهند شد، تا اینکه آن‌ها نیز بازار را ترک کنند.

با این حال، وضعیت خودروهای بنزینی از دیزلی بهتر است. از آنجایی که دنیا و کشورهای مختلف آمادگی لازم برای تمام الکتریکی شدن بازار را ندارند، برخی از کمپانی‌ها از جمله هیوندای، هنوز به «موتورهای بنزینی» برای تولید خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید نیاز دارند. بنابراین تا دیدن خودروهای تمام الکتریکی در خیابان‌ها هنوز زمان نسبتا زیادی مانده است.

موتور دیزلی هیوندای

تمام الکتریکی شدن همه محصولات صنعت خودرو، نیازمند به زیرساخت‌های درست و اصولی و پذیرش عمومی است، اما متاسفانه آنطور که می‌بینیم، هنوز شرایط آنطور که باید به طور کامل مهیا نیست. از طرفی حضور بیشتر و پر رنگ‌تر خودروهای هیبریدی، قدم بسیار مثبتی در مسیر پاک و الکتریکی شدن بازار و صنعت است. از آنجایی که هنوز قادر به حذف دائمی موتورهای بنزینی از بازار نیستیم، مهندسان کمپانی‌های مختلف در تلاش هستند که این محصولات تا حد ممکن بهینه‌تر باشند و آلایندگی کمتری تولید کنند.

این را هم باید در نظر گرفت که تا اواسط دهه جدید، قوانین یورو 7 (Euro 7 Standards) سفت و سخت‌تر از همیشه اعمال خواهند شد. بنابراین خودروهایی که در این دوران به صنعت قدم می‌گذارند، یا باید با این استانداردها و معیارها همخوانی داشته باشند، یا بازار و نهایتا خط تولید کمپانی خود را ترک کنند. این موضوع باعث می‌شود که خودروسازان به خود آمده و برای تولید محصولات بهینه و بالا بردن کیفیت آن‌ها تلاش، هزینه و سرمایه گذاری‌های سنگینی کنند.

ماه آینده، هیوندای دوست داشتنی از مدل Ioniq 5 رونمایی خواهد کرد. این کمپانی قول داده است که تا سال 2025، 23 خودرو تمام الکتریک تولید کرده و به بازار ارائه دهد. Ioniq 5، شروع موج الکتریکی سازی خط تولید این برند قدر است.

اخبارو اوضاع فعلی، نشانگر تلاش بیشتر و هر روزه کمپانی‌های خودوسازی برای ثابت قدم شدن در این مسیر سخت است.

ممکن است برخی از خودشان بپرسند که «چرا این مسیر دشوار است؟» در جواب باید بگوییم که تکنولوژی لازم برای تولید و ارائه خودروهای الکتریکی گران و هزینه بر است.

از رده خارج کردن محصولات دیزلی و بنزینی و جایگزین کردن آن‌ها با خودروهای جدید کار آسانی نیست. آماده کردن زیرساخت‌های مختلف که مهم‌ترین آن‌ها تاسیس ایستگاه‌های شارژ مخصوص است، به زمان و سرمایه زیادی نیاز دارد. البته نباید دیدگاه و پذیرش عموم و فرهنگ‌ سازی در این زمینه را فراموش کنیم.

این روزها با پیوستن کمپانی‌های بیشتر به گروه خودروسازان پاک، شاهد درگیری‌های زیادی بین طرفداران این دو گروه و پدیده ICEing هستیم. ICEing، معنای استفاده از امکانات مخصوص به خودروهای الکتریکی توسط طرفداران خودروهای بنزینی و دیزلی است که عرصه را بر رانندگان محصولات پاک تنگ می‌کند.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان