خودروهای هیجان انگیز جهان

۱۰ مهر ۱۴۰۲ خودروهای هیجان انگیز جهان

هرچه پیش می‌رویم، خودروها در دنیا به سمت مصرف سوخت پایین‌تر و آلایندگی کمتر می‌روند. هرچند شاید به اعتقاد بسیاری از خودرودوستان، هیجان خودروهای فعلی در حال کاهش باشد، اما می‌توان در همین وضعیت که پیشرانه‌ها کم‌حجم شده‌اند و موتورهای برقی جای بنزینی‌ها را می‌گیرند، تعدادی خودروی هیجان انگیز و جذاب پیدا کرد. در خودرو۴۵ نگاهی داریم به هیجان انگیزترین خودروها از سال ۲۰۲۰ تا امروز.

آلفارومئو ۳۳ استراداله

آلفارومئو ۳۳ استراداله

نسخه استراداله از خودروهای ایتالیایی، اشاره به خودروی هیجان انگیزی دارد که در عین داشتن ویژگی‌های یک خودرو مسابقه‌ای، امکان تردد در شهرها را نیز دارد. آلفارومئو ۳۳ استراداله که می توان آن را یکی از زیباترین خودروهای جهان دانست، به یاد تیپو ۳۳ طراحی و ساخته شده است و قرار است سال ۲۰۲۴ به بازار خودرو وارد شود. این خودرو تولید محدود را می‌توان با یک موتور ۶ سیلندر خورجینی تویین توربو یا به صورت تمام برقی سفارش داد.

اینیوس گرنادیر

اینیوس گرنادیر

اینیوس گرنادیر، یک شاسی بلند ساخته‌شده بر اساس لندروور دیفندر است که دیگر خود با این شکل و شمایل تولید نمی‌شود. به همین خاطر، گرنادیر توانسته است علاقه‌مندان به آن اتاق و سبک دیفندر را به خوبی به خود جذب کند و حالا یکی از محبوب‌ترین خودروهای کلاس خود باشد. طراحی داخلی این خودرو به طور کلی با دیفندر متفاوت بوده و ترکیبی از سنت و تکنولوژی است. این خودرو را می‌توان با موتور ۶ سیلندر توربودیزل ۳ لیتری ساخت بی ام و به قدرت ۲۴۵ اسب بخار یا موتور ۶ سیلندر توربو بنزینی به حجم ۳ لیتر و ساخت BMW، به قدرت ۲۸۱ اسب بخار سفارش داد که در هر دو حالت، یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF برای آن در نظر گرفته شده است. نکته مهم در خصوص این خودرو، عرضه و فروش آن در آمریکا است که دیفندر کلاسیک در دو دهه اخیر وارد بازار آنجا نشد.

پاگانی اوتوپیا

پاگانی اوتوپیا

این سوپراسپرت ایتالیایی که مثل دیگر تولیدات پاگانی، شبیه یک اثر هنری است و می‌توان آن را در زمره زیباترین خودروهای دنیا قرار داد، از سال ۲۰۲۲ روی خط تولید رفته و قرار است فقط ۹۹ دستگاه از آن ساخته شود. پاگانی اوتوپیا یک خودرو سوپراسپرت است که اجازه تردد در خیابان ها را نیز دارد و البته تمام ۹۹ دستگاه از مدل کوپه آن، پیش فروش شده است و در آینده، نمونه روباز آن نیز تولید خواهد شد. این خودرو، همان پیشرانه معروف V12 ساخت مرسدس بنز را در سینه دارد که با ۶ لیتر حجم و به کمک دو توربوشارژر، بیش از ۸۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند. خریداران این خودروی هیجان انگیز، ۲.۱۹ میلیون دلار برای آن پرداخت کرده‌اند.

پورشه تایکان

پورشه تایکان

پورشه تایکان به عنوان اولین خودرو تمام الکتریکی این شرکت آلمانی، یکی دیگر از هیجان‌انگیزترین خودروهای چند سال اخیر است. این سوپراسپرت الکتریکی در دو نوع چهار درب کوپه و پنج درب شوتینگ بریک ساخته می‌شود و می‌توان آن را به صورت دیفرانسیل عقب یا دودیفرانسیل سفارش داد. برد این خودرو در حدود 333 تا 463 کیلومتر است.

تسلا مدل Y

تسلا مدل Y

تسلا مدل Y یک کراس اوور است که مثل دیگر محصولات این کمپانی، به صورت کاملا الکتریکی ساخته می‌شود. این خودرو هیجان انگیز در سال ۲۰۲۳ توانسته است با فروش بیشتر از ۴۵۰ هزار دستگاه، حتی از تویوتا کرولا که دهه‌هاست به عنوان پرفروش‌ترین خودرو سال دنیا شناخته می‌شود، پیشی بگیرد. بُرد این خودرو در مدل‌های مختلف، متفاوت است و از ۳۹۳ کیلومتر شروع می‌شود و به ۵۲۵ کیلومتر می‌رسد.

تویوتا کرولا GR

تویوتا کرولا GR

یکی از جذاب‌ترین خودروهای چند سال اخیر، تویوتا کرولا GR است که در رده هاچ‌بک‌های اسپرت و هیجان‌انگیز قرار می‌گیرد. تویوتا کرولا GR از یک گیربکس ۶ سرعته دستی با موتور ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری استفاده می‌کند که به کمک توربوشارژر و اینترکولر، قدرت آن ۳۰۰ اسب بخار است و گشتاورش هم به ۳۷۰ نیوتن.متر می‌رسد. نسخه تولید محدود Morizo Edition این خودروی هیجان انگیر با ۴۵ کیلوگرم وزن کمتر و یک گیربکس ۶ سرعته دستی بهینه‌شده، از همان موتور ۱.۶ لیتری استفاده می‌کند. با این تفاوت که گشتاور آن به ۴۰۰ نیوتن.متر رسیده است. هاچبک کرولا برای اولین بار با این سری، ساخته شده و نسخه GR، نمونه پرقدرت و عملکرد بالای این خودرو است.

شورولت کوروت

شورولت کوروت

یکی از خاص‌ترین و هیجان انگیزترین خودروها که چند سال اخیر رونمایی شد، شورولت کوروت است که برخلاف سنت دیرینه‌اش، از یک خودرو موتور جلو به یک خودرو موتور وسط تبدیل شد. این تغییر که طرفداران و مخالفانی داشت، حالا نشان داده است که کوروت به رقیبی سرسخت برای اسپرت‌ها و حتی سوپراسپرت‌های اروپایی تبدیل شده است. خصوصا که نسخه دو دیفرانسیل کوروت نیز ساخته می‌شود تا در شتابگیری‌های اولیه و عبور از پیچ‌ها، پایداری بیشتر و عملکرد بهتری داشته باشد. در حال حاضر، قوی‌ترین نسخه این خودرو با نام شورولت کوروت Z06 قدرتی معادل ۶۷۰ اسب بخار دارد و مدل قوی‌تر ZR1 نیز در سال آینده رونمایی می‌شود.

فورد برانکو

فورد برانکو

نسل جدید فورد برانکو با طراحی خاص که نگاهی به گذشته دارد، یکی دیگر از خودروهای هیجان‌انگیز و خاصی است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. این خودرو که باید آن را رقیب سرسخت جیپ رانگلر بدانیم، با سه پیشرانه ۲.۳ لیتری ۳۰۰ اسب بخاری، ۲.۷ لیتری ۳۳۰ اسبی و ۳ لیتری ۴۰۰ اسب بخاری عرضه می‌شود و یکی از پرفروش‌های کلاس خود است. از روی برانکو، یک کراس اوور سایز کوچک به نام فورد برانکو اسپرت نیز ساخته می‌شود که هرچند در ظاهر، شباهت‌های اندکی بین نام و حتی زبان طراحی آن‌ها است، اما توانایی‌های آفرود این دو ماشین قابل مقایسه نیست.

لوتوس امیرا

لوتوس امیرا

آخرین لوتوس با موتور بنزینی، Emira خواهد بود که مثل همیشه، ترکیبی از تند و تیزی یک خودرو اسپرت با هندلینگ بی‌نظیر است. اما نکته مهم در خصوص این خودروی هیجان انگیز این است که خریداران در هنگام خرید لوتوس امیرا می‌توانند هم پیشرانه V6 سوپرشارژ ساخت تویوتا را سفارش دهند و هم امکان انتخاب پیشرانه معروف ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ ساخت AMG را نیز دارند که این روزها روی A45S نصب می‌شود. پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری ساخت تویوتا، ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد و خروجی موتور ساخت مرسدس بنز با ۲ لیتر حجم، ۳۵۰ اسب بخار است. البته که این پیشرانه، روی محصولات مرسدس بنز، با قدرت ۴۱۶ اسب بخار عرضه می‌شود و عنوان‌دار قوی‌ترین پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری دنیاست.

لوسید ایر

لوسید ایر

اگر دنبال خرید یک خودرو هیجان انگیز برقی لوکس با برد طولانی و شتاب فوق‌العاده هستید و قصد خرید محصولات آلمانی مثل مرسدس بنز و BMW را ندارید، لوسید ایر (Lucid Air) یک انتخاب عالی است که باید آن را با پورشه تایکان توربو S و تسلا مدل S پلید مقایسه کرد. این خودرو جذاب و هیجان‌انگیز، شتاب زیر ۲ ثانیه دارد و برد آن حدود ۸۲۵ کیلومتر است و بیشترین سرعت لوسید ایر می‌تواند به بیش از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت برسد. البته قیمت این خودرو برقی لوسید ایر چندان کم نیست و ۱۰۹ تا ۱۲۷ هزار دلار است که خریدار خودرو باید بپردازد.

مرسدس بنز EQG

مرسدس بنز EQG

مرسدس بنز کلاس G با قیمت بالایی که دارد، به عنوان خاص‌ترین محصول این شرکت شناخته می‌شود که یکی از مهم‌ترین دلایل خرید این خودرو، طراحی خاص و سنتی آن است. اما با موج برقی‌سازی و تولید خودروهای پاک، مرسدس بنز نیز تصمیم گرفته تا نسخه EQ این خودرو را به نام مرسدس بنز EQG در سال ۲۰۲۵ روانه بازار کند. قیمت پایه این خودرو ۱۵۰ هزار دلار است و برای هر چرخ آن یک موتور الکتریکی در نظر گرفته شده است. از آنجایی که جی کلاس یک خودرو آفرودر لوکس است، امکان حرکت در بیراهه‌ها نیز دارد تا از این نظر هم طبق سنت دیرینه خودش باشد.

مرسدس بنز کلاس S

مرسدس بنز کلاس S

وقتی در توصیف مرسدس بنز کلاس S گفته می‌شود که جدیدترین و بالاترین امکانات و تجهیزات، با این خودرو معرفی می‌شود، می‌توان به جذابیت و خاص بودن این خودرو پی برد. خودرو لوکسی که رقیب اصلی بی ام و سری ۷ است و یک نسخه لوکس‌تر از خود به نام میباخ دارد. بنز اس کلاس با تنوع بالایی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی و حتی هیبریدی نیز عرضه می‌شود و می‌توان آن را به صورت دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل سفارش داد. در سال ۲۰۲۲، نسخه هیبریدی این خودرو به نام S63 E Performance AMG با موتور ۴ لیتری ۸ سیلندر تویین توربو و یک موتور برقی، به قدرت ۷۹۱ اسب بخار معرفی شد که در هر صد کیلومتر، ۱.۱ تا ۱.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

هامر EV

هامر EV

هامر از ابتدای تولیدش به عنوان یک خودرو خاص و توانمند، مورد توجه علاقه‌مندانش بود. هامر چه در نسل اول که بیشتر یک خودرو نظامی به شمار می‌رفت و چه در نسل دوم که هم به صورت شاسی بلند و هم وانت دوکابین عرضه می شد، ارزان نبود و خریدار باید مبلغ بالایی برای آن پرداخت می‌کرد. بعد از سال‌ها، نسخه جدید این خودرو به صورت کاملا الکتریکی و با ویژگی‌های خاصی معرفی و تولید شد. هامر EV که توسط GMC ساخته می‌شود، نسخه‌های متفاوتی در دو مدل شاسی بلند و پیکاپ دارد که توان آنها، بین ۶۲۵ تا ۱۰۰۰ اسب بخار است و ۴۸۰ تا ۶۱۳ کیلومتر، بُرد دارد. قیمت خودرو هامر برقی از ۸۰ هزار دلار شروع می‌شود و در نسخه‌های رده بالا به بیش از ۱۴۰ هزار دلار می‌رسد.

هوندا سیویک

هوندا سیویک

هوندا سیویک، یکی از محصولات محبوب ژاپنی صنعت خودرو است که مدل‌های لیفت‌بک و تایپ R آن، در دسته خودروهای هیجان‌انگیز  قرار می‌گیرد که علاقه‌مندانش را در هنگام خرید خودرو، دچار تردید نمی‌کند. نسل یازدهم هوندا سیویک در دو اتاق سدان و لیفت بک ۵ درب ساخته می‌شود و موتورهای ۱.۵ و ۲ لیتری برای آن در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه با پیشرانه ۲ لیتری، نمونه هیبریدی سیویک نیز عرضه می‌شود که خواسته خریداران این خودرو است. اما هوندا سیویک تایپ R که از موتور ۲ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند، ۳۲۵ اسب بخار قدرت دارد و با گیربکس دستی ۶ سرعته عرضه می‌شود تا یکی از هیجان‌انگیزترین خودروهای ژاپنی بازار باشد.

هیوندای توسان

هیوندای توسان

توسان به عنوان پرفروش‌ترین کراس اوور هیوندای است و نسل چهارم این خودرو که از سال 2022 تولید می شود، خریداران زیادی در صنعت خودرو دارد. یک علت فروش موفق، قیمت هیوندای توسان با توجه به سطح بالای آپشن‌ها است. این خودرو که از زبان طراحی جدید هیوندای بهره می‌برد، چهره‌ای خاص دارد و برای جواب به نیاز طیف وسیعی از خریداران، به صورت هیبریدی و پلاگین هیبرید نیز قابل سفارش است. برای هیوندای توسان، انواع پیشرانه‌های بنزینی تنفس طبیعی و توربوشارژ و همچنین دیزلی نیز در نظر گرفته شده است.

نتیجه گیری

می توان گفت که در آخرین روزهای عرضه خودروهای درون‌سوز هستیم و در حالی که بسیاری از خودروهای بنزینی و دیزلی به صورت هیبریدی تولید می‌شوند، خودروهای برقی نیز به تعداد در مدل‌های مختلفی به بازار می‌آیند.

این روزها، بسیاری از خریداران خودرو در هنگام خرید خودرو به آلایندگی و مصرف سوخت توجه می‌کنند و همین عوامل باعث می‌شود تا خودروهای برقی و هیبریدی، اهمیت دوچندانی پیدا کنند. اما در همین شرایط که از نظر بسیاری، برقی شدن تا حد زیادی از تعداد هیجان انگیزترین خودروها کم می‌کند، هنوز هم خودروهای  هیجان انگیز و جذابی تولید می‌شوند که در بین آنها، نمونه‌های برقی پرقدرت نیز دیده می‌شود.

پس باید قبول کنیم که اگر روزی، خودروهای برقی و هیبریدی به خاطر توانایی‌های کم و وزن بالا، آنچنان کاربردی و وسوسه‌انگیز نبودند، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی، حالا در بین سوپراسپرت‌ها و ماشین‌های با عملکرد بالا قرار می‌گیرند.

فروش فوری خودرو

نویسنده : علیرضا داودی