سوئیست DX3، نوظهور تیراژ محدود دیار خودرو

۱۴ تیر ۱۴۰۰ سوئیست DX3، نوظهور تیراژ محدود دیار خودرو

شرکت نسبتا گمنام و کم کار دیار خودرو به تازگی اعلام کرده است که می‌‌خواهد تعداد محدودی از خودرو جدیدی با نام سوئیست را با روش پیش فروش به بازار کشور عرضه کند. طبیعتا یک خودرو چینی  از بازار کراس اوورهای تک دیفرانسیل شهری با نام Soueast DX3 می‌تواند برای بازار خودرو ایران جذاب باشد.

اما جالب اینجاست که زمزمه حضور این برند دراز چندی پیش بر بازار خودرو ایران حکم فرما بود. ابتدا قرار بود خودروسازی کارمانیا از زیرمجموعه‌های کرمان موتور DX3 را به عنوان جایگزین BYD S7 نفرین شده، به مشتریانی که S7 را پیش خرید کردند، تحویل دهد که این مهم باز هم محقق نشد. اما این خودرو در نسخه محدود به خیابان‌های کشور راه یافت بدون آنکه هیچ شرکتی در خصوص تولید آن صحبتی کند.

حالا که دیار خودرو به صورت رسمی سخن از پیش فروش این خودرو جدید در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده است، باید دید که فرآیند تولید این خودرو در دراز مدت قطعی خواهد بود یا همانند بیشتر محصولات عرضه شده دیار خودرو، DX3 هم تنها در تیراژ محدود روانه بازار کشور می‌شود.

دیار خودرو با تولید خودروهایی چون سابرینا و سنوا و وانت وینگل در بازار ایران مشهور شد اما این شرکت در مقایسه با سایر خودروسازان داخلی مونتاژ کننده محصولات چینی همواره در عرضه محصولات خود ضعیف و تیراژ محدود عمل کرده است و از این رو نام دیار خودرو چندان برای مشتریان بازار خودرو کشور آشنا نیست.

فروش فوری خودرو

سوئیست را بشناسیم

نام شرکت چینی Soueast از ترکیب دو کلمه South و East به ترتیب به معنای جنوب و شرق اما با ساختار مخفف شده کلمه South (به صَوت Sou) تشکیل شده است که در کل معنای معادل با “جنوب شرقی” دارد. تلفظ نام این برند در حقیقت سوئیست (سَو-ایست یا سَو-ئیست) است که در فضای وب  بیشتر با عنوان سوئیست جستجو می‌شود.

این شرکت چینی حاصل جوینت ونچر سه شرکت خودروسازی است. به این ترتیب که 50 درصد سهام آن به صورت کاملا مساوی در اختیار میتسوبیشی موتورز ژاپن و شرکت خودروسازی چاینا موتور است و 50 درصد دیگر آن را سهام‌دار عمده، یعنی شرکت گروه خودروسازی فوجیان در اختیار دارد. تاسیس شرکت سوئیست به سال 1995 بر می‌گردد اما حضور آن در بازار ایران به هیچ عنوان موضوع جدیدی نخواهد بود چرا که ون دلیکا در حقیقت از ساخته‌های این شرکت چینی است که سال‌ها پیش به بازار ایران عرضه شد.

هیجان‌انگیز‌ترین و احتمالا خنده‌دارترین بخش داستان آنجایی است که دیار خودرو در یک ویدئو بسیار بی‌کیفیت، بی‌کلام و بسیار مختصر به منظور اعلام پیش فروش سوئیست DX3، از تصاویر مدل DX5 استفاده کرده است. در این تصاویر پلاک خودرو ویرایش و عدد 3 جایگزین عدد 5 شده است اما نوشته واقعی و نقش برجسته پشت خودرو در تصاویر نوشته DX5 را به نمایش می‌گذارد. از سوی دیگر در کاتالوگ رسمی این خودرو بر سایت دیار خودرو از تصویر نمای خارجی نسخه DX3X (در نمای خارجی اندکی متفاوت با DX3) و تصاویر نمای داخلی DX5 بهره گرفته شده است. این درحالی است که تصاویر واقعی از نسخه گذر موقت DX3 که در فضای مجازی منتشر شده است نشان دهنده نسخه DX3 واقعی تولیدی شرکت سوئیست است.

مشخص نیست که دیار خودرو قصد دارد DX5 را با نام DX3 در بازار ایران به فروش برساند یا این تنها یک اشتباه بسیار بزرگ و بی‌دقتی غیر قابل چشم‌پوشی و سردرگم کننده است. با توجه به مشاهده تصاویر واقعی نسخه گذر موقت موجود در خیابان‌های کشور و تایید شدن آن که نسخه گذرموقت در حقیقت یک DX3 واقعی است، احتمالا این موضوع تنها در قالب یک سوتی بزرگ از سوی دیار خودرو توجیح خواهد شد.

نسخه اسپرت‌تر DX3X تنها از دیدگاه ویژگی‌های بصری با نسخه معمولی DX3 تفاوت دارد که آن هم در سال 2018 به بازار چین معرفی شد. انتظار نمی‌رود که نسخه عرضه شده از سوی دیار خودرو نمونه DX3X باشد.

با سوئیست DX3 آشنا شوید

DX3 در سال 2016 به طراحی شرکت طراحی پر آوازه ایتالیایی پینینفارینا در کلاس کراس اوورهای کامپکت (کراس اوورهای کوچک شهری) به بازار معرفی شد و در پایان همان سال میلادی نیز به بازار تزریق شد. با توجه به طراحی که از سوی شرکت پینینفارینا انجام شد، باید به نمای خارجی و داخلی DX3 نمره قبولی داد اما در بازار کشور چین که از خودرهای شبیه به هم مملو شده است، شاید این خودرو چندان از المان‌های چشمگیر و خیره کننده برخوردار نباشد. به هر صورت این طراحی برای بازار کم تنوع ایران نوین جلوه خواهد کرد.

با تملک 25 درصد سهام از سوی میتسوبیشی ژاپن جای هیچ تعجب نیست که DX3 با پیشرانه‌هایی روانه بازار شود که حق طراحی آن در اختیار این برند ژاپنی است. در نتیجه DX3 با دو پیشرانه 1.3 لیتری چهارسیلندر 16 سوپاپ به بازار عرضه شد که یکی از آن‌‌ها تنفس طبیعی و دیگری مجهز به توربوشارژر است.

به منظور رقابت منطقی‌تر، دیار خودرو در کاتالوگ رسمی DX3 (مزین به تصویر نسخه DX3X) اعلام کرده است که این خودرو با پیشرانه 1.5 لیتری توربو یورو 5 میتسوبیشی با کد 4A91T به توان 154 اسب بخار در دور 5600 و گشتاور 225 نیوتون.متر در دور 2000 تا 4000 اما مجهز به گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) با هشت وضعیت انتخاب به صورت تیپ ترونیک به بازار عرضه خواهد شد.

ابعاد خارجی این خودرو به ترتیب برابر با 4406×1840×1680 میلی‌متر و فاصله محورهای آن برابر با 2615 میلی‌متر است. در این کاتالوگ اشاره‌ای به وزن نهایی و شتاب 0 تا 100 رسمی این خودرو نشده است اما مصرف سوخت متوسط آن برابر با رقم 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است. تایرهای خودرو سایز 55/215 خواهد بود که بر ریم‌های 18 اینچی سوار است. البته باید تا زمان عرضه نهایی خودرو برای تایید جزئیات ظاهری و ویژگی‌های فنی آن صبر کرد چرا که عرضه خودرو با ریم‌های 18 اینچی آلیاژی معمولا در دستور کار خودروسازان داخلی قرار ندارد و احتمال دارد این آپشن در کنار بسیاری دیگر از آپشن‌ها از لیست عرضه حذف شود.

 

نویسنده: شهاب انیسی

فروش فوری خودرو