معرفی شرکت های خودروسازی ایران

۳۱ مرداد ۱۴۰۱ معرفی شرکت های خودروسازی ایران

صنعت خودروسازی در ایران حدودا در دهه ۳۰ شمسی متولد شد. تا پیش از آن تنها خودروهای وارداتی در خیابان‌ها تردد می‌کردند اما حالا با گذشت نزدیک به ۷ دهه، اگر گشتی در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک شهری مانند تهران بزنید، با انبوهی از خودروهای داخلی روبه‌رو می‌شوید. صنعت خودروسازی در طول این سال‌ها پیشرفت چشمگیری داشته و حالا بیشترین سهم را در بازار خودرو (حتی با وجود انتقاد نسبت به کیفیت محصولات) به خود اختصاص داده است.

اولین خودروسازان ایرانی

شرکت فیات، اولین شرکت خودروساز در ایران بود که در سال ۱۳۳۲ تاسیس شد. اما ۴ سال بعد در ۹ کیلومتری جاده مخصوص با راه‌اندازی شرکت جیپ ایران (پارس خودرو) عملا سنگ بنای تولید اولین خودرو در ایران گذاشته شد و این شرکت تنها ۲ سال پس از افتتاح اولین محصول خود را روانه بازار کرد.

کم‌کم استقبال از خودرو، افراد بیشتری را به سرمایه‌گذاری در این بازار تشویق کرد و رفته رفته صنعت خودرو جان می‌گرفت. با پا قدم مبارک اولین خودروی تولیدی در ایران، یک خودروساز دیگر نیز کار خود را آغاز کرد. شرکت تولید خودرو ایران در سال ۱۳۳۸ بازگشایی شد و انواع لندروور را به بازار عرضه کرد.

حالا دیگر نوبت ایران خودرو بود که وارد عرصه رقابت شود. این خودروساز بزرگ که در ابتدا با نام ایران ناسیونال تاسیس شد، پیکان را به عنوان خاطره‌‌انگیزترین خودروی داخلی روانه بازار کرد تا برای همیشه نقشی در خاطرات چندین نسل داشته باشد.

خودروسازان ایرانی

در حال حاضر ۲۵ شرکت خودروسازی در صنعت خودرو ایران اقدام به تولید و عرضه محصولات خود می‌کنند.

ایران خودرو

شرکت ایران‌خودرو مرداد ماه سال ۱۳۴۱ با نام اولیه «ایران ناسیونال» با سرمایه ۱۰ میلیون تومان تاسیس شد. اتوبوس‌های معروف به «ال‌پی» را ساخت و حالا بعد از ۶ دهه محصولات تارا، رانا پلاس، وانت آریسان، سورن پلاس، دنا و دنا پلاس، سورن، رانا، انواع سمند، انواع پژو، تندر ۹۰، تندر پیکاک، هایما S7، هایما S7 پلاس، هایما S5، S30، H30 کراس و… را به متقاضیان خودرو عرضه می‌کند.

آدرس شرکت ایران خودرو: تهران، کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج (بزرگراه شهید لشکری).

سایپا

شرکت سایپا، سال ۱۳۴۶ با عنوان «شرکت تولید اتومبیل سیتروئن ایران» کار خود را به عنوان یک شرکت خودروسازی آغاز کرد. ژیان و وانت آکا به عنوان اولین محصولات سایپا شناخته می‌شود.

در حال حاضر این خودروسازی بزرگ، حدود ۹۰ کمپانی را به عنوان زیرمجموعه خود تحت نظارت دارد. این شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف تولید، قطعه‌سازی، مالی و تحقیقاتی فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر، سایپا خودروهای ساینا، ساینا اس، کوییک، کوییک آر، کوییک اس، شاهین و… را به مشتریان خود عرضه می‌کند.

آدرس شرکت سایپا: تهران، کیلومتر ۱۵ بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج).

مدیران خودرو

یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه خودروسازی کشورمان شرکت صنایع خودروسازی مدیران است که با نام «مدیران خودرو» شناخته می‌شود. این شرکت مونتاژ کار فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در شهر بم آغاز کرده است.

مدیران خودرو، در حال حاضر خودروهای X55 پرو، X22 پرو، آریزو ۵ توربو، آریزو ۶، تیگو ۷ و X22 را به بازار خودرو عرضه می‌کند.

آدرس دفتر مرکزی مدیران خودرو: تهران، بزرگراه شهید همت غرب، بین بزرگراه اشرفی اصفهانی و بلوار عدل، جنب کلانتری باغ فیض، پلاک ۲۷/۱.

کرمان موتور

مجموعه کرمان موتور از سال ۱۳۶۹ فعالیت خودش را با واردات انواع خودروهای دوو در ارگ جدید بم آغاز کرد. اما در پی خرید کارخانه دوو توسطGM  آمریکا، به دلیل تحریم‌های آمریکا، همکاری کرمان موتور و دوو قطع شد. در این سال‌ها انواع خودروهای لیفان و جک در سبد محصولات این خودروسازی قرار گرفته است.

خودروهای جک J7، جک K7، جک S5 توربو، جک S3 توربو، جک T8 و جک J4 در فهرست محصولات کرمان موتور دیده می‌شود.

آدرس دفتر مرکزی کرمان موتور: تهران، کیلومتر ۱۶ جاده مخصوص کرج (شهید لشگری)، ابتدای بلوار کرمان خودرو، خیابان آبان ۳، بلوار ارگ، ساختمان صدف.

بهمن موتور

شرکت بهمن موتور، سال ۱۳۳۱ کار خودش را آغاز کرد و در سال ۱۳۳۸ وانت سه چرخ مزدا را به عنوان اولین محصول خود به بازار ارائه کرد.

در حال حاضر این خودروساز بر چندین زیر مجموعه نظارت دارد و محصولاتی چون رسپکت، دیگنیتی پرستیژ، دیگنیتی، فیدلیتی، اینرودز، کاپرا ۲، وانت کارا ۲۰۰۰ و… را در سبد محصولات خود دارد.

آدرس شرکت بهمن موتور: کیلومتر ۱۳ بزرگراه شهید لشکری (جاده مخصوص کرج)

زامیاد

شرکت زامیاد ابتدا با نام گروه صنعتی رنا در سال ۱۳۴۲ در سه‌راه آذری تهران تاسیس شد. این خودروساز ابتدا کار خودش را با واردات و مونتاژ آغاز کرد و کم‌کم وارد عرضه تولید انواع خودروهای تجاری بنزینی و گازوئیلی شد.

این شرکت کار خودش را در این سالیان ادامه داد و امروز  محصولاتی چون کارون، پادرا، پادرا پلاس، وانت پیکاپ ریچ، وانت نیسان جونیور دیزل، استرالیس و… را به مشتریان خود عرضه می‌کند.

آدرس شرکت زامیاد: تهران، کیلومتر ۱۵ جاده قدیم کرج

اخبار مرتبط: ثبت نام، پیش فروش و فروش فوق العاده محصولات زامیاد

نگین خودرو

شرکت نگین خودرو به صورت خصوصی نماینده رسمی شرکت خودروساز بین‌المللی رنو فرانسته در ایران است که از سال ۱۳۸۷ کار خود را با فعالیت در حوزه فروش و ارائه خدمات پس از فروش آغاز کرد. این شرکت در سالیان فعالیتش تلاش کرده تا مطابق استانداردهای روز اقدام به واردات انواع محصولات شرکت رنو کند.

نگین خودرو تا کنون محصولاتی چون کولیوس، تلیسمان، سیمبل و داستر را به مشتریان خود عرضه کرده است.

آدرس شرکت نگین خودرو: تهران، خیابان دماوند (شرق به غرب) نرسیده به اتحاد، جنب خیابان بابائیان

پارس خودرو

شرکت خودروسازی پارس خودرو، یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان ایرانی است که در سال ۱۳۳۵ تاسیس شد. این شرکت که ابتدا با نام «جیپ ایران» فعالیت می‌کرد در سال ۱۳۵۹ با قطع همکاری جنرال موتورز به «پارس خودرو» تغییر نام داد و فعالیت‌های خود را پی گرفت.

شرکای تجاری پارس خودرو، شرکت‌های نیسان، رنو و برلیانس بودند و در محصولاتی چون  ساندرو استپ وی، رنو ساندرو، برلیانس کراس، برلیانس  H230، برلیانس H330، برلیانسH220 و… را به مشتریان خود عرضه کرده است.

آدرس شرکت پارس خودرو: کیلومتر ۹ جاده مخصوص

ماموت خودرو

شرکت ماموت به صورت کلی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های صنعتی کشور فعالیت خود را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرد. گرچه این شرکت بیشتر در زمینه تولیدات ساندویچ پانل، ساختمان‌های پیش ساخته، کانکس و تریلر فعالیت دارد اما وارد حوزه واردات خودرو نیز شده و با عنوان ماموت خودرو نماینده فولکس واگن در ایران است.

از محصولات این شرکت می‌توان به فولکس واگن پاسات، فولکس واگن تیگوان و فولکس واگن گلف اشاره کرد در چند سال اخیر در بازار ایران حضور داشتند.

آدرس دفتر مرکزی شرکت ماموت خودرو: استان البرز، بزرگراه کرج – قزوین، پنج کیلومتر بعد از پل هوایی کردان

فردا موتورز

فردا موتورز یکی از زیرمجموعه‌های گروه تجاری گلستان است که از سال ۱۳۹۲ راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۹۶ کارش را با مونتاژ و عرضه ام جی RX5 آغاز کرد. در حال حاضر این شرکت خودروسازی با مونتاژ خودروهای چینی به رقابت در عرصه صنعت خودرو ایران می‌پردازد.

از محصولات فردا موتورز می‌توان به ام جی RX5، فردا SX6، فردا SX5، فردا ۵۱۱ و فردا T5 اشاره کرد.

آدرس دفتر مرکزی شرکت فردا موتورز: تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سلمان، پلاک ۳۶

آرین پارس موتور

شرکت خودروسازی آرین پارس موتور در سال ۱۳۹۶ به عنوان بخشی از گروه آرین سرمایه تاسیس شد و خط تولید خودروهای سواری میتسوبیشی و تجاری جک را راه‌اندازی کرد اما به دلیل تحریم‌ها نتوانست با شرکت میتسوبیشی همکاری خود را ادامه دهد.

در حال حاضر این شرکت با لاماری ایما در بازار خودرو حضور دارد.

آدرس شرکت آرین پارس موتور: کیلومتر ۹ جاده مخصوص کرج، خیابان نخ زرین، پلاک ۲۳

پرشیا خودرو

پرشیا خودرو در سال ۱۳۸۳ با هدف ورود در عرصه واردات خودرو کار خود را آغاز کرد و محصولات بی ام و را در اختیار علاقه‌مندان به این برند مطرح بین‌المللی قرار داد. در سال ۱۳۹۶، محصولات برند مینی (یکی از زیر مجموعه‌های بی ام و) در سبد محصولات پرشیا خودرو قرار گرفت.

بی ام و 120i مدل ۲۰۱۸، بی ام و 125i مدل ۲۰۱۸، بی ام و 218i اکتیو تورر مدل ۲۰۱۸، بی ام و 320i مدل ۲۰۱۸، بی ام و 330i مدل ۲۰۱۸، بی ام و 530i مدل ۲۰۱۸، بی ام و 730li مدل ۲۰۱۸، بی ام و X1 مدل ۲۰۱۷، بی ام و X4 مدل ۲۰۱۷ و… از جمله خودروهای عرضه شده توسط این شرکت است.

آدرس شرکت پرشیا خودرو: کیلومتر ۶ جاده مخصوص مسیر کند رو، نرسیده به تهرانسر، پرشیا خودرو، نمایندگی ب ام و

ستاره ایران

سال ۱۳۸۱، زمانی که مرسدس بنز وارد بخش اجرایی کشور شد، شرکت ستاره ایران نیز فعالیت خود را آغاز کرد.

در اولین قدم این شرکت دو مدل C 240 و  E 240 را وارد وارد ناوگان موتوری نیروی انتظامی و راهور کرد. در حقیقت این شرکت که برای پشتیبانی اتومبیل‌های پلیس به وجود آمده بود، تحت مالکیت شرکت دایملر کرایسلر (دایملر آ.گ کنونی ) قرار داشت.

این روزها شرکت ستاره ایران در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای سواری مرسدس بنز با بهره‌گیری از جدیدترین تجهیزات و ابزارآلات روز دنیا اقدام به تعمیر خودروهای بنز در ایران می‌کند.

آدرس شرکت ستاره ایران: خیابان مطهری، نبش یوسفیان ، پلاک ۴۸

شهاب خودرو

شهاب خودرو سال ۱۳۴۵ با نام «لیلاند موتور ایران» و با همکاری شرکت لیلاند موتورز انگلستان برای مونتاژ انواع کامیون و اتوبوس تاسیس شد.

سال ۱۳۶۱ این شرکت به نام «شهاب خودرو» تغییر نام داد و امروزه اتوبوس‌ها و کامیون‌های خدمات شهری را تولید می‌کند.

انواع اتوبوس‌های شهری و بین شهری، ماشین‌های آتش‌نشانی، ون‌های برقی و ماشین‌های حمل زبانه را در سبد محصولات خود دارد.

آدرس شرکت شهاب خودرو: کیلومتر ۹ جاده مخصوص کرج – شرکت شهاب خودرو

عظیم خودرو

شرکت عظیم خودرو در سال ۱۳۸۱ راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۸۴ به صورت رسمی به عنوان کارگزار عملیاتی وارد بازار خودرو شد. اما حضور این شرکت در عرصه واردات خودرو در سال ۱۳۹۴ با شاسی‌بلندهای چینی هاوال H2 و هاوال H8 حضور پیدا کرد.

فوتون ساوانا، هن تنگ X5 و هن تنگ X7 از جمله محصولات مونتاژی این خودروسازی است.

آدرس شرکت عظیم خودرو: بلوار آیت‌الله کاشانی (روبه‌روی پمپ بنزین) ساختمان عظیم خودرو

سایر خودروسازان داخلی

  • مکث موتور (استان البرز، بزرگراه کرج – قزوین، ۵ کیلومتر بعد از پل هوایی کردان)
  • مدیا موتور (پاسداران،خیابان گلستان چهارم، نبش پایدارفر، پلاک ۱۵۴)
  • اطلس خودرو (تهران، کیلومتر ۸ جاده مخصوص کرج بعد از اتوبان آزادگان)
  • ایرتویا (ابتدای جاده دماوند)
  • ایلیا موتور (تهران، کیلومتر ۹ جاده مخصوص کرج، شماره ۱۸۳)
  • دیار موتور (سعادت آباد، خیابان سرو غربی، نرسیده به میدان کتاب، پلاک ۱۳۱)
  • رامک موتور (کیلومتر ۸ جاده مخصوص کرج، بعد از تقاطع آزادگان، شرکت رامک خودرو)
  • زر خودرو
  • سانیار موتور پارسیان (آپادانا (شهرک شهید فکوری)، بزرگراه شهید برادران رحمانی، بزرگراه لشگری (جاده مخصوص کرج)، پلاک ۱۷ ، طبقه همکف)
  • سیبا موتور (تهران، کیلومتر ۱۳ جاده مخصوص کرج، نرسیده به چهارراه ایران خودرو، پلاک ۲۷۹)

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا