فستیوال سرعت گودوود چیست؟

۱۵ شهریور ۱۴۰۲ فستیوال سرعت گودوود چیست؟

فستیوال سرعت گوودوود یک رویداد سالانه است که در گودوود، واقع در غرب ساسکس، انگلستان برگزار میشود. در این فستیوال، رانندگان در مسیر هایی که شامل پستی و بلندی های زیادی می‌شود، مسابقه می‌دهند. تاریخ برگزاری فستیوال سرعت گوودوود معمولا در اواخر ژوئن و یا اوایل جولای هر سال است.

این فستیوال به نحوی برگزار می‌شود که با فصل فرمول یک تداخل نداشته باشد تا هواداران بتوانند از هر دو رویداد لذت ببرند. در اولین روزهای برگزاری فستیوال، هزاران نفر آخر هفته خود را در منطقه GOOD WOOD می‌گذرانند.

در سال ۲۰۱۴، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سه روز اولیه ی فستیوال حضور پیدا کردند که رکورد بیشترین تعداد شرکت کننده با ۱۵۸هزار نفر، به سال ۲۰۰۳ بر می‌گردد. خودروهای فرمول یک، خودروهای اسپورت و برخی از مدل‌های مفهومی شرکت کنندگان این رویداد را تشکیل می‌دهند.

این فستیوال برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ و توسط لرد مارچ پایه گذاری شد. با وجود تداخل این رویداد در سال اول برگزاری با Le Mans ،۲۵ هزار نفر در آن شرکت کردند. هدف او بازگرداندن مسابقات ماشین سواری به تاریخ انگلستان بود. در اوایل دهه ۹۰، لرد مارچ که حالا دوک ریچموند بود، به دلیل نداشتن اجازه برگزاری مسابقات در اراضی GOOD WOOD، این فستیوال را در زمین‌های خود برگزار کرد.

گودوود شامل چه بخش هایی است؟

 فستیوال سرعت

 فستیوال سرعت گوودوود

فستیوال سرعت شامل بخش های مختلفی مانند بالا رفتن از تپه، چالش سراشیبی، رالی جنگلی، دور ابر خودرو ها و… می‌شود. فستیوال GOOD WOOD یک رویداد خواهر نیز دارد که در اوایل سپتامبر برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است فستیوال و یا مسابقه دیگری دور از حادثه نیست. به گونه ای که تا به حال دو تصادف مرگبار در این رویداد رخ داده است. اولین حادثه در سال ۱۹۹۳ اتفاق افتاد که منجر مرگ موتور سواری به نام چاس گای در حین تمرین برای مسابقات شد.

موتورسیکلت او از دور خارج شد و با یک درخت برخورد کرد. از آن پس، موتورسیکلت ها در این مسابقه شرکت نمی‌کنند. در سال 2000 نیز راننده ای کنترل خودرو خود را از دست داد و این حادثه جان راننده و یکی از سرنشینان را گرفت.

مترجم: پرستو مهدی قلیخان