تب گرانی به بازار خودروهای داخلی رسید

۱۱ مهر ۱۴۰۰ تب گرانی به بازار خودروهای داخلی رسید

ماراتن افزایش قیمت خودروهای داخلی ادامه دارد. تب گرانی خودرو بالا گرفته است و به هر دلیلی، قیمت‌ها در بازار خودرو سرکش می‌شوند.

این روزها که بازار خرید خودرو کارکرده رونق گرفته، افزایش قیمت نیز در بازار خودرو نمود بیشتری پیدا کرده است.

حالا رصد بازار نشان می‌دهد که قیمت خودروهای داخلی همچنان رو به افزایش است.

پراید و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ برای چندمین بار افزایش قیمت را تجربه کردند. قیمت پراید با ۳ میلیون تومان افزایش به ۱۶۵ میلیون تومان رسیده است و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حالا به قیمت ۲۶۷ میلیون تومان معامله می‌شود.

این روزها حواشی بسیاری حول بازار خودرو ایجاد شده است. از آخرین صحبت‌های رییس شورای رقابت و آوردن این جمله بر زبان که : « افزایش قیمت خودرو در مهرماه به من ربطی ندارد» گرفته تا مخالفت‌ها با آزادسازی واردات خودرو، حالا بر تنور گرانی خودرو دمیده است.

این اما همه ماجرای افزایش دوباره قیمت خودرو در بازار نیست. طی روزهای گذشته تاکنون به عناوین مختلف با پیش فروش و قرعه‌ کشی محصولات خودروسازان مخالفت صورت گرفته است.

این در حالی است که پیش فروش یکی از عوامل فروکش کردن قیمت خودرو طی هفته‌های گذشته بوده است. خودروسازان نیز به دلیل زیان انباشته ۸۱ هزار میلیارد تومانی، علاقه چندانی به ادامه پیش فروش محصولات خود ندارند.

دلیل گرانی خودروهای داخلی

طی ۳ سال گذشته تاکنون، تورم تولید با افزایش ۱۰ درصدی،  به ۶۷.۷ درصد رسیده است و سهم صنعت از این تورم بیش از ۲۰ درصد است.

نتیجه آنکه با افزایش هزینه تولید برای خودروسازانی که بر اساس آمارهای رسمی وزارت صمت، رقمی در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، قیمت نهایی محصول نیز با افزایش مواجه خواهد شد.

ادامه رکود تورمی در بازار خودرو

اگر «تورم» در کنار «رکود» رخ دهد، ملغمه‌ای مثل تجربه این روزهای بازار به پا می‌شود.

در حالی که توان مالی اقشار مختلف جامعه روز به روز کمتر می‌‌شود اما افزایش قیمت خودرو با نرخ ارز در چهارراه استانبول برابری می‌کند.

تداوم نوسان قیمت خودروهای داخلی

طی هفته‌های گذشته نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو به اندازه‌ای شدت گرفت که حتی صدای فعالان بازار خودرو هم در آمد.

حالا همه یکصدا بر این باور هستند: قیمت خودرو در بازار واقعی نیست.

در ادامه این گزارش به بررسی روند قیمتی برخی خودروهای داخلی دربازار می‌‌پردازیم؛ کوییک محصول شرکت خودروسازی سایپا، ساینا و پژو ۲۰۶، محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو.

کوییک باز هم گران شد

کوییک باز هم گران شد. این خودرو حالا به قیمت ۱۳۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده  است.

همچنین کوییک اتوماتیک پلاس در حدود ۲۱۶ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو ۲۲۶ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

قیمت پژو چقدر شد؟

انواع پژو نیز ازغافله افزایش قیمت عقب نماند. پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ هم در هفته گذشته ۲۰ میلیون تومان گران شده بود، این هفته ثابت ماند!

در همین مدت اما پژو ۲۰۰۸مدل ۱۳۹۹ خود را ۵ میلیون تومان بالا کشید تا لیست گران‌ترین‌های ایران خودرو ثبت شود. قیمت این خودرو در بازار ۸۹۰ میلیون تومان است.

 قیمت ساینا

قیمت ساینا دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ در بازار ۱۴۷ میلیون تومان اعلام شد و مدل ۱۳۹۹ این خودرو در بازار ۱۴۱ میلیون تومان معامله می‌شود و حدودا یک میلیون تومان نوسان قیمتی را تجربه کرده است.

 نتیجه‌گیری

بازار خودرو برای ساماندهی چشم به معجزه آزادسازی واردات دارد. این در حالی است که دست کم تا پایان سال جاری وارداتی صورت نخواهد گرفت. بحران ارز در شرایط فعلی اجازه تحقق وعده واردات خودرو را نمی‌دهد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: فرشته بهروزی‌نیک