بررسی مشخصات فنی هایما S7 توربو

۲۶ آذر ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی هایما S7 توربو

هایما S7 توربو یکی از تولیدات گروه خودروسازی Haima است که از سال ۲۰۱۰ به سبد تولیدات این خودروساز چینی اضافه شد. شرکت ایران خودرو هم که استقبال مشتریان از محصولاتی همچون جک S5 و سایر کراس اوورهای چینی را مشاهده کرده بود، دست به کار شد و هایما اس ۷ دو لیتری را با موتور تنفس طبیعی از سال ۱۳۹۴ به مشتریان تحویل داد.

اما به دلیل ضعف در توان فنی مدل تنفس طبیعی، شرکت ایرانی تصمیم گرفت نسخه فیس لیفت این خودرو را تحت عنوان هایما S7 توربو در لیست تولیدات خود جای دهد. چهره جذاب‌تر، توان فنی بهتر و امکانات بیشتر باعث شد تا مدل توربو نسبت به هایما S7 تنفس طبیعی بیشتر مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گیرد.

مزایا و معایب

+ سواری نسبتا نرم

+ امکانات قابل قبول

+ توان مناسب

+ بازار خریدوفروش گرم

– حساسیت موتور توربوشارژ

مشخصات فنی

مدل اولیه هایما اس ۷ که در بازار ایران حضور یافت، به یک پیشرانه تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز شده بود. توان حاصل از هایما S7 معمولی برابر با ۱۴۸ اسب بخار و ۱۸۰ نیوتن.متر است و این خودرو می‌تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ را در حدود ۱۳ ثانیه پر کند.

اما هایما S7 توربو پا به میدان گذاشت تا ضعف‌های فنی نسخه تنفس طبیعی را جبران کند. بنابراین این مدل به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربوشارژ مجهز شد که ۱۷۰ اسب بخار قدرت از انتهای میل لنگ آن به سوی جعبه‌دنده ارسال می‌شود. گشتاور حاصل از این پیشرانه هم برابر با ۲۳۰ نیوتن.متر است که یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته وظیفه ارسال آن به سوی چرخ‌های جلو را برعهده گرفته است.

توان فنی هایما اس ۷ توربو نسبت به قبل بسیار ارتقا یافته و شتاب آن به رقم ۱۰.۵ ثانیه رسیده است. حداکثر سرعت این خودرو ۱،۵۴۵ کیلوگرمی نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. در این بین ۸.۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر توسط هایما S7 توربو سوزانده می‌شود که برای ماشین‌های امروزی زیاد به نظر می‌رسد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۸ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربوشارژر

قدرت

۱۷۰ اسب بخار

گشتاور

۲۳۰ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰.۵ ثانیه

سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۸.۵ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

کراس اوور کامپکت

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۵۳۰ میلیمتر

عرض

۱۸۳۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۷۳۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۱۹ میلیمتر

وزن خالص

۱۵۴۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۰۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۶۱ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی هایما S7 توربو

اتاق هایما S7 در قیاس با بسیاری از خودروهای هم‌کلاس و هم‌وطنش در بازار خودرو ایران، حجیم‌تر به نظر می‌رسد. در این میان شاید تنها جک اس ۵ نیوفیس باشد که از لحاظ ابعادی بتواند جذبه نسبی این محصول هایما را در ذهن پدیدار سازد. هرچند که مدل S7 هایما همچنان یک کراس اوور جمع‌وجور به حساب می‌آید و در عمل اختلاف ابعادی آن‌چنانی با کراس اوورهای همکلاس خود ندارد.

مدل توربو در واقع فیس لیفت دوم هایما اس ۷ به حساب می‌آید که از جمله بارزترین تغییرات اعمال‌شده در چهره آن می‌توان به جلوپنجره جذاب‌تر با خطوط عمودی کرومی اشاره کرد. تزیینات بومرنگی شکل قاب مه‌شکن در سپر جلو نیز به هر چه زیباتر شدن نمای چهره این خودرو کمک شایانی کرده است.

به استثنای گلگیرهای برآمده و برخی حجم‌پردازی‌های جزئی دیگر، فرم‌دهی خاصی روی پروفیل‌های بدنه هایما اس۷ توربو مشاهده نمی‌شود. البته در همین سطح نیز طراحان موفق شده‌اند هیبتی متناسب و تا حدی شبیه به شاسی بلندهای تمام‌عیار را در ظاهر هایما S7 توربو پدید آورند. با این حال طراحی فریم پنجره‌ها در نمای جانبی نسبتا قدیمی به نظر می‌رسد و هیجان خاصی را در ذهن بیننده ایجاد نمی‌کند.

هایما S7 Turbo در نمای عقب نیز سادگی را سرلوحه کار خود قرار داده است و المان‌های اصلی همچون چراغ‌ها، درب صندوق و سپر عقب با حداقل جزئیات ترسیم شده‌اند که البته جلوه متناسب و کاربردی را برای این بخش به وجود آورده‌اند. به طور کل طراحی بدنه هایما S7 توربو گرچه دارای برخی ناهماهنگی‌هایی است و نسبت به بعضی از حریفان کمی قدیمی و کلاسیک‌تر به نظر می‌رسد، اما مشتریان بازار کم‌تنوع ایران، به‌ویژه افرادی که تمایل به خرید شاسی بلند فول سایز دارند، اما قادر به پرداخت هزینه آن نیستند، احتمالا مشکل چندانی با ظاهر هایما اس ۷ توربو ندارند و انتقاد چندانی را متوجه طراحی ظاهری قدیمی آن نمی‌کنند.

طراحی داخلی

کابین هایما S7 توربو

با ورود به کابین هایما S7 توربو متوجه می‌شوید که تغییر و تحولات کلی در این نسخه نسبت به نمونه ۲ لیتری انجام نگرفته و فقط به تغییر رنگ برخی ادوات مثل کنسول میانی داشبورد، رودری‌ها و روکش صندلی‌ها اکتفا شده است. با این وجود نمای درونی کابین اس۷ توربو از توازن بصری مناسبی برخوردار است و توانسته در عین سادگی، جلوه‌هایی خوشایند و تا حدی مدرن را از خود به نمایش بگذارد.

بخش‌هایی همچون کنسول میانی، غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار از جمله نقاط قوت طراحی داخلی هایما S7 به شمار می‌آیند که کاربران از وجود آنها در کابین تا حدود زیادی احساس رضایت خواهند داشت. با این وجود، طرح داشبرد این خودرو در مقایسه با تولیدات جدید نظیر هایما 8S کاملا قدیمی شده است و توان رقابت با آنها را ندارد.

جنس متریال داشبورد از پلاستیک خشک است، اما کیفیت آن قابل قبول ارزیابی می‌شود. همچنین ۵ سرنشین بزرگسال به‌راحتی می‌توانند درون کابین این کراس اوور چینی حضور یابند، بدون آنکه شکایت چندانی نسبت به کمبود فضا یا هر گونه محدودیت دیگری داشته باشند.

در یک جمع‌بندی می‌توان چنین اظهار داشت که فضای داخلی هایما S7 توربو علاوه بر ارائه طراحی خوشایند و دلنشین، محیطی نسبتا جادار را برای سرنشینان به ارمغان آورده است و رضایت نسبی مشتریان را به دنبال خواهد داشت. هرچند که نباید قدیمی شدن طراحی داخلی این ماشین چینی را فراموش کرد.

 

آپشن ها و امکانات

امکانات هایما S7 توربو در زمان خودش مناسب بود اما امروزه جزو حداقل‌های مورد قبول مشتریان ایرانی به حساب می‌آید.

کروز کنترل، سانروف برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، حسگر دنده عقب، آینه وسط با قابلیت نمایش فاصله عقب تا مانع، حسگر میزان باد لاستیک‌ها، آینه‌های جانبی برقی تاشونده با گرمکن، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی دارای پورتAUX  وUSB ، رهیاب، درگاه SD و بلوتوث، صندلی راننده ۸ حالته برقی، ۴ عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین و جانبی)، سیستم ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل پایداری و کشش و… جزو مهم‌ترین امکانات هایما اس ۷ توربو محسوب می‌شوند.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

تفاوت هایما S7 پلاس و S7 توربو

مهم‌ترین تفاوت هایما S7 پلاس با مدل توربو از لحاظ ظاهری به تغییر آینه‌های جانبی و اضافه شدن گل پخش‌کن در جلو خلاصه می‌شود. در داخل کابین اثری از تریم نارنجی نیست، صفحه کیلومتر تغییر کرده، پنل تهویه لمسی شده و نمایشگر مالتی مدیا هم افزایش سایز داشته است. مشخصات فنی هایما اس۷ پلاس تغییر محسوسی نداشته، اما مصرف سوخت آن حدود یک لیتر در پایین آمده است.

قیمت هایما S7 توربو در بازار

نمای عقب هایما S7 توربو

هایما اس ۷ توربو توانسته است نظرات مشتریان زیادی را به سوی خود جلب سازد. چراکه هم از سوی بزرگ‌ترین خودروساز داخلی به بازار عرضه شده بود و هم توانایی‌های فنی مناسب، آپشن‌های رفاهی قابل قبول و ظاهر شاسی بلند مانند آن موجب استقبال مشتریان از این محصول شده است. در حال حاضر (آذر ۱۴۰۲) قیمت هایما S7 توربو کم‌کار در بازار آزاد بیشتر از یک میلیارد تومان است. همچنین این نسخه از سال ۱۴۰۰ جای خود را به مدل هایما S7 توربو پلاس داده و دیگر در خط تولید قرار ندارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور