کوروش منصوری موسس بزرگ‌ترین شرکت تیونینگ جهان

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ کوروش منصوری موسس بزرگ‌ترین شرکت تیونینگ جهان

کمپانی منصوری، شرکت نام‌آشنای تیونینگ خارجی است که ما ایرانی‌ها، بسیار به آن افتخار می‌کنیم؛ زیرا که مدیریت آن برعهده کوروش منصوری است. تیونر مشهوری که افتخارات زیادی در توسعه مدل‌های خاص خودروسازان بزرگی همچون بوگاتی، رولز رویس، استون ‌مارتین، فراری، لامبورگینی، مرسدس بنز، آئودی، مازراتی، پورشه و بنتلی برای خود و مردم ایران کسب کرده است.

تیونینگ چیست؟

انجام فعالیت‌های جداگانه‌ای از شرکت خودروساز بر روی نسخه اصلی ماشین شامل افزایش قدرت موتور و ترمزها، اعمال تغییراتی در طراحی ظاهری و داخلی اتومبیل جهت تولید نسخه خاص‌، سریع‌ و قدرت‌مندتر را تیونینگ و متخصص آن را تیونر می‌نامند.

مدیر عامل لوکس‌ترین شرکت تیونینگ جهان کیست؟

بزرگ‌ترین شرکت تیونینگ جهان

کوروش منصوری، متولد سال 1339 شمسی در شهر چالوس ایران است که پس از گذراندن دوره دبیرستان خود برای ادامه تحصیل به انگلستان مهاجرت کرد. در ادامه، مدیرعامل شرکت تیونینگ Mansory پس از اتمام تحصیلاتی دانشگاهی خود به آلمان نقل مکان کرد تا زمان خود را به تحقیق در زمینه ارزش و ساخت خودروهای دست‌ساز خاص اختصاص داد.

منصوری در سال 1989 میلادی (29 سالگی) با هدف تولید و تامین قطعات تیونینگ چندین شرکت معتبر، اقدام به تاسیس شرکت MP Design کرد و با این کار به صورت حرفه‌ای، وارد بازار کار محبوب خود یعنی طراحی و تولید قطعات یدکی خودرو شد.

تاسیس برند تجاری «منصوری»

کوروش منصوری پس از کسب تجربه درباره تیونینگ و فعالیت در این حوزه، تصمیم به تاسیس یک شرکت بزرگ‌تر و کاملا مستقل به‌نام Mansory در مونیخ آلمان گرفت که این ثبت شرکت، قدم اولی برای انجام بزرگ‌ترین فعالیت‌ها در زمینه تیونینگ شد.

از آنجایی که رقیبان زیادی در طراحی خاص خودروها برای منصوری وجود داشت و شرایط برای موفقیت وی، بسیار سخت بود؛ تیونر معروف ایرانی، تصمیم به کار بر روی مدل‌های خاص از خودروسازانی همچون رولزرویس، استون‌مارتین و فراری گرفت که کمتر شرکت تیونینگی در دنیا، جرات کار بر روی این مدل‌ها را داشته و دارند.

منصوری چند سال پس از تاسیس اولین کارخانه و کار با ماشین‌های بریتانیایی برای جهانی‌کردن فعالیت‌های تیونینگ شرکت، کارخانه دوم خود را باز هم در آلمان تاسیس کرد.

با توسعه فعالیت‌های برند Mansory، امروزه این شرکت به دلیل همکاری با مشهورترین خودروسازان جهان، عنوان «بزرگ‌ترین شرکت تیونینگ دنیا» را به خود اختصاص داده است

لوکس‌ترین خودروهای تیونینگ‌ شده منصوری

تیونینگ منصوری

خودروهای تولیدی Mansory بسیار زیاد و متنوع هستند که اگر قصد توضیح کامل همه آن‌ها را داشته باشیم، باید یک کتاب بنویسیم؛ به همین دلیل در این بخش، تنها درباره خاص‌ترین آن‌ها توضیحی مختصر و مفید می‌دهیم:

استون مارتین ونکوئیش S مدل 2005 به قیمت 700 هزار دلار

تیونینگ استون مارتین ونکوئیش

 

استون مارتین ونکوئیش، اولین خودرو مشهور منصوری محسوب می‌شود که بدنه آن به شکل خاص با رنگ سفید یا سیاه و زرد نقاشی شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماشین می‌توان به پوشش چرم داخلی (فرمان، سقف و تودری‌ها)، اضافه‌کردن میله‌های تعادلی دسته موتور و پوشش خارجی تجهیزات فنی از فیبر کربن اشاره کرد. همچنین تیونر ونکوئش، شتاب صفر تا صد آن را به پنج ثانیه رسانده است.

مرسدس بنز SLS کورمیوم

مرسدس بنز منصوری

 

برند منصوری پیش از ارتقا مرسدس بنز SLS، تنها در تیونینگ فنی مشغول به فعالیت بود که با تیونینگ ظاهری این خودرو و نام‌گذاری آن به‌نام CORMEUM، قدم جدید و بزرگی در این عرصه برداشت. جالب است بدانید که بدنه تمام فیبر کربن کورمیوم منجر به کاهش 90 کیلوگرمی آن نسبت به نسخه اصلی شده و همچنین ارتفاع ماشین نیز کاهش پیدا کرده است.

Mansory بسیار به سلیقه مشتری خود اهمیت داده و امکان سفارشی‌کردن کورمیوم با کیت بدنه سفارشی و استفاده یا عدم استفاده از فیبر کربن در قطعات داخلی خودرو را برای خریداران خود فراهم می‌کند.

 

مرسدس بنز SLR مک‌لارن C199 سال 2008 به قیمت یک میلیون دلار

یکی دیگر از افتخارات بزرگ تیونینگ منصوری، ارتقا مرسدس بنزSLR  است که تعداد محدودی از آن تولید شد. Mansory شتاب صفر تا صد این خودرو را از 3.5 به 3 ثانیه، قدرت موتور را از 617 به 690 اسب بخار و گشتاور را از 780 به 880 نیوتون متر افزایش و وزن آن را به میزان 70 کیلوگرم کاهش داد.

تیونینگ - مرسدس بنز SLR

بوگاتی ویرون و شیرون برند Mansory

تعداد چهار دستگاه ویرون با نام‌های خاص (ویوره دایموند، لینآ داورو و لینا وینسر) و یک دستگاه شیرون بوگاتی توسط شرکت منصوری تیونینگ شده است. در طراحی ظاهری این خودروهای فوق زیبا از طرحی مشابه بال پرنده در جلو پنجره آن استفاده‌ شده که زیبایی آن را چندین برابر کرده است.

linea vincero به دلیل رنگ تیره در طراحی ظاهری، رنگ روشن در داخل کابین و همچنین افزایش قدرت آن تا 90 اسب‌بخار با قیمت 2.7 میلیون دلار فروخته شده است.

بوگاتی ویرون تیونینگ شده

پورشه پانامرا :

یکی دیگر از همکاری‌های موفق منصوری با شرکت پورشه برای طراحی خودرو پانامرا است. Mansoury از زمان اولین تولید این محصول تا حالا، نسخه‌های متفاوتی از پانامرا را ارتقا داده و تیونینگ کرده است.

در نمایشگاه ژنو سال 2018 تیونر بزرگ جهان، نسخه فوق‌العاده‌ای از این پورشه را رونمایی کرد که در بدنه آن از نسل جدید فیبر کربن یعنی کالج استفاده شده بود. همچنین رنگ بسیار خاص قهوه‌ای خودرو کنار بدنه جنس کالج آن، زیبایی و خاص‌بودن پانامرا را دو چندان کرده است.

پورشه تیونینگ منصوری

خودروهای رولز رویس

رولز رویس تیونینگ منصوری

اگر برند رولز رویس را بشناسید، به‌ خوبی می‌دانید که این شرکت، تنها ماشین‌های لوکس را در شمار کم برای افراد خاص تولید می‌کند؛ بنابراین تیونینگ محصولات این کمپانی، یکی از افتخاراتی است که نصیب هر کسی نمی‌شود.

رولز رویس کالینان، فانتوم، ریث، داون و گوست از نمو‌نه خودروهایی هستند که در صورت تمایل خریدار، امکان بهینه‌سازی و شخصی‌سازی آن‌ها توسط تیونر بزرگ جهان وجود دارد.

لامبورگینی، مازراتی و فراری

خودروهای لوکس ایتالیایی هم از بزرگ‌ترین شرک تیونینگ جهان غافل نشده و برای بهبود محصولات خود به سراغ منصوری رفته‌اند.

مازراتی گران‌توریسمو، ماشین‌های فراری (سیراکوزا، لارولوزیون و استالون) و لامبورگینی اونتادور از مهم‌ترین خودروهای برند Mansory است که با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسند.

فراری تیونینگ منصوری

خودرو برقی تسلا مدل S

در کارنامه منصوری، تیونینگ یکی از محصولات تسلا )بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودروهای برقی در سطح جهان( هم وجود دارد.

تسلا مدل S نسخه Mansoury، تنها از لحاظ ظاهری (بدنه و تجهیرات فیبر کربن، رینگ‌های 22 اینچ اسپرت و تزئینات خاص کابین) و وزن ماشین بهبود یافته است.

تسلا s تیونینگ شده

موتور سیکلت زاپیکو

منصوری با استفاده از موتور آمریکایی سفارشی از شرکت S&S، موتور سیکلتی با پیشرانه 2080 سی‌سی تولید کرده که داری قدرت 160 اسب بخار و شتاب صفر تا صد 3.3 ثانیه است. تمام ادوات زاپیکو از جمله بدنه، شاسی، دیسک و حتی رینگ‌ها از فیبر کربن ساخته‌ شده و قیمت آن نامشخص است.

موتور زاپیکو برند منصوری

 

فعالیت‌های غیر تیونینگ برند منصوری

Mansory علاوه بر طراحی ماشین‌های لوکس، فعالیت‌های دیگر غیر خودرویی هم دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • لوازم شخصی لوکس: منصوری دپارتمانی برای تولید لباس، کفش، عینک، کیف، چمدان، دست‌بند، جاسیگاری و کلاه‌کاسکت ایمنی )مطابق اندازه سر مشتری از جنس فیبر کربن( با لوگو خود دارد.
  • طراحی دکور داخلی: Mansory محصولات اداری لوکسی همچون صندلی‌، میز، مبلمان و کوسن اداری با ترکیب چرم مرغوب و فیبر کربن را با بالاترین کیفیت و قیمت‌های بالا تولید می‌کند.
  • هواپیما برند منصوری: طبق اعلام مدیر بزرگ‌ترین شرکت تیونینگ جهان، برنامه‌هایی بابت تولید هواپیماهای لوکس با متریال عالی و طراحی متفاوت در دستور کار شرکت قرار دارد تا بار دیگر نام برند Mansoury، بابت طراحی و ساخت لوکس‌ترین‌ها بر سر زبان‌ها بیافتد.

 

منصوری

آشنایی با برترین محصولات کمپانی منصوری

رینج روور اسپرت SVR

Range Rover Sport SVR که قدرتمندترین محصول کمپانی سازنده خود در آن زمان بود، در سال 2015 به بازار جهانی قدم گذاشت. این شاسی بلند بزرگ و دوست داشتی، به یک موتور 5.0 لیتری V8 مجهز بود که 542 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. حتی پس از گذشت شش سال، این پیشرانه هنوز هم در میان قدرتمندهای بازار می‌درخشد.

این تیونر بزرگ ایرانی-آلمانی پس از با خبر شدن از حضور یک چنین شاسی بلند قدری در بازار، فرصت را غنیمت شمرد و تصمیم گرفت با اعمال یک سری تغییرات سازنده، کاربردی و جذاب، رینج روور اسپرت SVR را به یک خودرو بهتر تبدیل کند.

از جمله تغییراتی که این کمپانی لوکس در این مدل ایجاد کرد، می‌توان به گلگیرهای پهن‌تر، سپرهای جدید، جلو پنجره و کاپوت فیبر کربنی، فرمان و پدال‌های اسپرت اشاره کرد. بر خلاف بسیاری از مدل‌های دیگر، تغییرات اساسی این خودرو به موارد ظاهری خلاصه و محدود شد.

 

رینج روور اسپرت SVR

فراری F12 La Revoluzione

این خودرو فراری به خودی خود یک محصول جذاب و قدرتمند بود، اما جا داشت که حتی بهتر شود، چرا که Mansory همیشه به دنبال بهترین‌ها می‌گردد. این کمپانی بزرگ تصمیم گرفت به جای اعمال تغییرات جزئی، F12 را از این رو به آن رو کند. به لطف این تیونر، حالا بدنه La Revoluzione به طور کامل از جنس فیبر کربن است و دماغه آن به خودروهای Formula 1 شباهت دارد. همانطور که در تصویر می‌بینید، بخش جلویی این فراری پر از دریچه‌های هوا است که علاوه بر ایجاد ظاهری خاص به این خودروی لاکچری، به خنک شدن هرچه بیشتر و بهتر موتور و سیستم ترمز کمک می‌کند.

به کمک تیم منصوری، سرعت موتور La Revoluzione با 1200 اسب بخار نیرو، 657 نیوتن.متر گشتاور و بیشینه سرعت 370 کیلومتر بر ساعت، تنها در عرض تنها 2.9 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

 

فراری F12 La Revoluzione

مرسدس-AMG GT S

از آنجایی که این تیونر لوکس همیشه به دنبال خاص‌ترین‌های بازار است، Mercedes-AMG GT S هم نتوانست از نگاه تیزبین آن در امان بماند. بدنه این مرسدس جذاب پس از پروسه تیونینگ از مدل اصلی پهن‌تر و سپرهایش نیز عوض شده است. روی گلگیرها دریچه‌های هوایی دیده می‌شود که به گردش هوا کمک می‌کنند. درست مانند مدل قبلی، جنس کاپوت این مرسدس نیز از جنس فیبر کربنی است. به احتمال زیاد، از این متریال برای پایین آوردن وزن مدل جدیدتر نسبت به محصول اولیه استفاده شده است.

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که حتما در همان نگاه اول متوجه آن می‌شوید، باله‌ای است که در بخش پشتی به چشم می‌خورد. جنس روکش این باله هم درست مانند روکش موتور و برخی از بخش‌های دیگر، از جنس فیبر کربن است.

موتور مدل جدید نسبت به موتور اولیه عملکرد بهتر و پر قدرت‌تری دارد. این پیشرانه قدر می‌تواندذ به راحتی 720 اسب بخار نیرو تولید کند و در 3.4 ثانیه، سرعت را به 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

 

مرسدس-AMG GT S

بنتلی کانتینتال GT سنگوییس

Sanguis ورژن جهش یافته Bentley Continental GT و یکی دیگر از فرزندان لاکچری کوروش منصوری است. این بنتلی خواهر و برادرهای بسیار زیادی دارد چرا که تا به امروز، تیونر محبوب ما طیف گسترده‌ای از خودروهای بنتلی را به سبک و سیاق خودش از نو ساخته است.

سنگوییس بر خلاف بعضی از مدل‌های دیگر بیش از اینکه ظاهرش تغییر کند، عملکردش تغییر کرده است. این بنتلی متفاوت مجهز به یک سیستم اگزوز اسپرت جدید است و حالا می‌تواند 633 اسب بخار نیرو تولید کند. بیشینه سرعت Sanguis به 322 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

در داخل کابین روکش‌ چرم جدیدی به چشم می‌خورد که جنس بسیار مرغوب و لطیفی دارد. فرمان نیز جدید و اسپرت است و در کنار پدال‌های آلومینیومی و اِلِمان‌های چوبی در نظر گرفته شده برای کابین، ظاهر زیبایی به فضای داخلی می‌بخشد.

 

بنتلی کانتینتال GT سنگوییس

مازراتی لِوانته

برند مازراتی در سراسر دنیا نماد لوکس بودن است، حالا تصور کنید که شاهکار این خودروساز بزرگ با سلیقه کمپانی منصوری تلفیق شود. متاسفانه Maserati Levante نتوانست به اندازه دیگر محصولات این کمپانی قوی ظاهر شود، به همین دلیل این تیونر معروف تصمیم گرفت که که آن را زیر پر و بال خود بگیرد و با ایجاد تغییرات بزرگ و کوچک، آن را به یک شاسی بلند جذاب و پرطرفدار تبدیل کند. از جمله تغییرات اساسی اعمال شده می‌توان به یک ماسک جلو پنجره جدید، اسپلیتر و البته رنگ نارنجی زیبا و خاص آن اشاره کرد.

 

مازراتی لِوانته

بی ام و X6

بدون شک، این بی ام و خاص و جدید لایق آن است که در لیست «بهترین‌های منصوری» قرار بگیرد. این تیونر لوکس رکاب‌های جانبی و عقبی جدیدی را برای X6 خوش ساخت در نظر گرفته است که زیبایی ظاهری این شاسی بلند لاکچری را دو چندان می‌کند. از آنجایی که فاصله کم خودرو از زمین کمتر بوده و بدنه نیز پهن‌تر شده است، این ورژن از X6 خشن‌تر و قلدرتر از مدل اصلی به نظر می‌رسد. حالا طراحی خارجی به لطف کاپوت کربنی و باله بخش پشتی تکمیل و عالی به نظر می‌رسد.

نیروی موتور X6 خشن نسبت به مدل اصلی 370 اسب بخار افزایش پیدا کرده است (یعنی مجموعا 670 اسب بخار) ، بنابراین بیشینه سرعت آن به 300 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. اگر می‌خواهید با این شاسی بلند با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در دل شب برانید، باید 4.2 ثانیه صبر کنید.

 

بی ام و X6

لامبورگینی آونتادور / منصوری کربنادو آپرتوس

MANSORY Carbonado Apertos ورژن جهش ژنتیکی یافته لامبورگینی اونتادور ( Lamborghini Aventador ) محبوب، دوست داشتنی و پرطرفدار است. آونتادور به عنوان یکی از جذاب ترین محصولات کمپانی لامبورگینی شناخته می‌شود. حالا به لطف این تیونر ایرانی-آلمانی حتی از قبل نیز بهتر شده است.

بدنه کربنادو آپرتوس به کل از جنس فیبر کربن است. جایگاه قرارگیری چرخ‌ها بزرگ‌تر شده اند و همین باعث می‌شود که پهنای بدنه هم افزایش پیدا کند. پیشرانه نیز حسابی تغییر کرده است و می‌تواند 1250 اسب بخار نیرو تولید کند. این در حالیست که آونتادور اصلی تنها 700 اسب بخار نیرو دارد.

لامبورگینی آونتادور / منصوری کربنادو آپرتوس

فراری 812 سوپرفَست / منصوری استالون 812

Mansory علاقه وافری به محصولات فراری دارد، بنابراین جای تعجب ندارد اگر ببینیم که دستی هم به سر و روی Ferrari 812 Superfast کشیده است. این تیونر، نام این محصول خود را Stallone 812 گذاشت. باله بخش پشتی به شنل ابر قهرمانان فیلم‌ها شباهت دارد. استالون 812 با رکاب‌های کناری، دیفیوزر و دریچه‌های هواکش معرفی شد.

موتور 6.5 لیتری V12 سوپرفست دست کاری و به یک غول بی شاخ و دمی تبدیل شده است که حالا 830 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. این فراری قدرتمند در سال 2018 توسط تیونر معروف به دنیا معرفی  شد.

فراری 812 سوپرفَست

مرسدس کلاس S کوپه AMG S63 بلک ادیشن

تا الان فهمیده‌ایم که مرسدس بنز یکی دیگر از آن برندهایی است که محصولاتش همیشه مورد توجه تیونرهای مختلف سراسر دنیا قرار می‌گیرد، بنابراین عجیب نیست که سوگلی منصوری نیز باشد. این بلک ادیشن جذاب و خوش ساخت یکی از برترین‌های کارنامه درخشان این کمپانی است. گلگیرهای پهن‌تر موجب شده اند که بدنه نیز بزرگ‌تر به نظر برسد. کاپوت آن نیز با یک کاپوت سبک وزن‌تر جایگزین شده است؛ این تغییر نقش بسزایی در کاهش وزن مرسدس کلاس S کوپه AMG S63 بلک ادیشن دارد. با بیشینه سرعت 300 کیلومتر بر ساعت و قابلیت تولید 1000 اسب بخار، در عرض 3.2 ثانیه سرعت از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مرسدس کلاس S کوپه AMG S63 بلک ادیشن

پورشه کاین /  منصوری چاپستر

Chopster یکی از خوش چهره‌ترین خودروهای صنعت تیونرها به حساب می‌آید. این ورژن Porsche Cayenne، درست مانند موارد پیشین این لیست بدنه پهن‌تری دارد. سقف چاپستر نسبت به مدل اصلی، حدود 60 میلی متر کاهش ارتفاع داشته است. منصوری چاپستر با تولید 710 اسب بخار نیرو و بیشینه سرعت 302 اسب بخار، در بین قدرتمندترین خودروهای صنعت تیونینگ قرار می‌گیرد.

 

پورشه کاین منصوری چاپستر

ماشین چمن زنی منصوری

بدون شک یکی از شاهکارهای این تیونر، ماشین چمن زنی آن است که پس از رونمایی حسابی سر و صدا کرد. این دستگاه که بیشتر به خودروی گلف یک فرد میلیونر شباهت دارد تا ماشین چمن زنی، بر اساس یک جفت کتانی ورزشی به نام Jordan XI طراحی شده است.

در این پروژه، BSTN منصوری را همراهی کرد و در نتیجه چمن زن BSTN GT XI ساخته شد. تم رنگی اصلی این محصول سیاه و سفید و شبیه به تم رنگی کتانی‌های اصلی است. بدون شک منصوری صاحب و سازنده یکی از شیک‌ترین و با کلاس‌ترین چمن زن‌های تاریخ بشریت است!

 

ماشین چمن زنی منصوری

منابع: hotcars / motor1

نویسنده: شیوا فاضلی- پرستو مهدی قلیخان

 

فروش خودرو