بررسی مشخصات فنی کلوت (مکث موتور)

۱ آبان ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی کلوت (مکث موتور)

خلا بزرگ در بازار وانت‌بارهای دو کابین دو دیفرانسیل کشور، بلاخره پس از سال‌های طولانی، خودروسازان را وادار کرد که در راستای تامین این بازار بی‌تنوع، بی‌گدار به آب زده و چند محصول جدید روانه بازار کنند. این بازار بخصوص که انتظار می‌رود در کشوری نظیر ایران بسیار محبوب  واقع شود، در حقیقت جایگاه جولان خودروهای بسیار گران‌قیمت چینی شده است که مشتریان آن‌ها بیشتر به دنبال گذارن وقت در مناطق تفریحی آفرود هستند و نه رانندگانی که از طریق حمل بار امرار معاش می‌کنند.

نام دایون V5 در این بازار بالاخره پس از چندبار دست به دست شدن و شنیدن شایعات متفاوت، به دست شرکت مکث موتورز در بازار داخلی ایران روانه خط تولید شد.

فیلم تست و بررسی کلوت مکث موتور

این روزها ماشین‌های وانت دیگر فقط برای حمل بار به کار نمی‌رود، بلکه می‌توان از آنها برای طبیعت‌گردی و آفرودسواری نیز استفاده کرد. کلوت محصول مونتاژی مکث موتور یکی از پیکاپ‌هایی است که با محور محرک دو دیفرانسیل و پیشرانه قدرتمند ۲۱۸ اسب بخاری و البته آپشن‌های قابل قبول به یکی از ماشین‌های مورد علاقه آفرودسواران ایرانی تبدیل شده است. ما هم کلوت مکث موتور را در کوچه و خیابان و دشت و بیابان تست کرده‌ایم که می‌توانید فیلم آن را همین جا ببینید.

مزایا و معایب

+ توان فنی قابل قبول

+ قیمت نهایی رقابتی

+ آپشن‌های برتر از رقبا

– طراحی ظاهری معمولی

– استفاده از پیشرانه قدیمی میتسوبیشی

– کیفیت پایین متریال داخلی

مکث موتور کیست؟

به صورت کاملا مختصر و مفید، داستان از این قرار است که همانند سایر محصولات چینی جدید بازار ایران (نظیر فیدلیتی، دیگنیتی، KMC و …)، مکث موتورز نیز نام شرکت زیرمجموعه گروه خودروسازی ماموت است که به عنوان برند مونتاژکننده این وانت جدید در کشور شناخته می‌شود و کلوت نیز نام ایرانیزه شده این خودرو چینی است. به نظر می‌رسد، تغییر نام خودروها در زمانی که فشار تحریم‌ها در ایران بیش از پیش شده است، نام خودروهای چینی نیز با عناوین ایرانی به بازار عرضه می‌شوند.

نام کَلوت از ترکیب دو کلمه کل و لوت، به معنای شهر لوت برگرفته شده و از جهت دیگر، به برجستگی‌های سنگی میان کویر و نواحی بیابانی گفته می‌شود که با نام دیگر یاردانگ (Yardang) نیز معرفی می‌شوند.

آنچه امروز به نام مکث موتور کلوت می‌شناسیم، در حقیقت همان دایون V5 یا همان فودی F22 یا همان دانگ فنگ P16 است.

مشخصات فنی کلوت

نمایی از بخش جلویی مکث موتور کلوت

تقریبا پس از توقف تولید نیسان پیکاپ از سوی پارس خودرو، بازار خودروهای وانت دو کابین دو دیفرانسیل به نوعی با غفلت و کم‌کاری مواجه شد. تنها تعداد اندکی از خودروها در این کلاس اقدام به نوسازی بازار کردند که کاپرا شرکت بهمن موتور و آسنا شرکت آمیکو تنها دو تن از برجسته‌ترین و مشهورترین آنهاست.

اما اخیرا کاشف به عمل آمد که پتانسیل فروش و سهم بازار این کلاس از خودروها بیش از آن چیزی است که تصور می‌شد. در نتیجه حالا شرکت‌های بسیاری پا پیش گذاشته‌اند تا محصولات خود از این کلاس را  روانه بازار کنند.

دایون V5 از سوی مکث موتورز با نام کلوت و در دو نوع قابل سفارش به تولید می‌رسد. این خودرو در نسخه بنزینی به پیشرانه ۲.۴ توربو چهار سیلندر میتسوبیشی با توان ۲۱۸ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتون.متر گشتاور مجهز است در حالی که در نسخه گازوئیلی، از یک واحد چهار سیلندر توربو دیزل ۲.۰ لیتری با توان ۱۶۳ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتون.متر گشتاور مجهز خواهد بود. شاید استفاده از پیشرانه ۲.۴ لیتری توربو بنزینی در کلوت، هوشمندانه‌ترین قدمی باشد که مکث موتور در مسیر مونتاژ این خودرو برداشته است.

تجهیز این کلاس از خودروها به سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل (4WD) در بازار امروز وانت‌های امروز بازار ایران، موضوعی کاملا اجباری است. در نتیجه جای تعجب ندارد که کلوت نیز با سیستمی مشابه روانه بازار کشور شود. آنچه مکث موتور قول آن را برای نیمه اول ۱۴۰۱ داده است، ارائه گیربکس اتوماتیک است که از آن به عنوان یک آپشن غایب در بازار وانت‌های دو کابین دو دیفرانسیل یاد می‌شود. البته انتظار می‌رود تا آن زمان، خودروسازان دیگر نیز نسخه اتوماتیک وانت‌های خود (نظیر فوتون تانلند نیوفیس) را روانه بازار کنند. در ذهن داشته باشید که خودروهای این کلاس با رقم پرداخت نهایی فراتر از ۶۰۰ میلیون تومان، به هیچ عنوان در بازه خودروهای کار قرار نمی‌گیرند و کاربرد آن‌ها بیشتر لاکچری و سفرهای آفرود خواهد بود. در نتیجه ارائه نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک در چنین خودرویی یک مزیت محسوس و چشمگیر به حساب خواهد آمد.

مشخصات کلی

نوع موتور

۴ سیلندر خطی بنزینی

حجم موتور

۲.۴ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴/۱۶

تنفس موتور

توربوشارژر

حداکثر قدرت

۲۱۸ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۳۲۰ نیوتن متر

جعبه دنده

۶ سرعته دستی

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

حدود ۱۲ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۱۰.۳ لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

سیستم فرمان

نوع بدنه

وانت دو کابین سایز متوسط

نوع رینگ

آلیاژی

نوع شاسی

بدنه جدا ازشاسی

ترمز جلو

دیسکی دو جداره

ترمز عقب

کاسه‌ای

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۳۳۰ میلی‌متر

عرض

۱۸۷۰ میلی‌متر

ارتفاع

۱۸۶۴ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۳۱۰۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۹۲۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

وزن مجاز باربری

۹۵۰ کیلوگرم

قطر رینگ

۱۷ اینچ

چرخ جلو و عقب

طراحی کلوت

نمایی از کابین مکث موتور کلوت

طراحی موضوعی سلیقه‌ای و اجرای جذاب آن در انواع پیکاپ‌ها کاری بسیار دشوار است که معمولا جز از آمریکایی‌ها برنمی‌آید. اگر به صورت کلی از چهره قابل قبول کلوت گذر کنیم، باید به مسائل مهم‌تری نظیر عرض بیشتر و ابعاد بار بزرگ‌تر خودرو در مقایسه با رقبای آن بپردایم که در خودروی این کلاس بدون تردید یک مزیت به حساب می‌آید.

قابلیت حمل بار ۹۵۰ کیلوگرم برای یک وانت مونتاژی بازار داخلی، مجهز به یک پیشرانه توانمند که شاید برای اولین بار مشتریان یک محصول چینی از این کلاس را راضی کند، می‌تواند در کنار قیمت رقابتی، کلوت را به سادگی به صدر جدول فروش کشور برساند.

نمای داخلی اما چندان چنگی به دل نمی‌زند. چینی‌های هنوز تمرکز خود را بر تولید یک نمای داخلی شایسته و دوست داشتنی از کلاس خودروهای وانت معطوف نکرده‌اند. در نتیجه کیفیت متریال و سبک طراحی نمای داخلی کلوت نیز بیننده را همچنان به یاد سایر وانت‌های عرضه شده چینی در سال‌ها قبل می‌اندازد. البته تلاش بسیاری شده است تا با بهره‌گیری از تریم تزئیناتی نقره‌ای و مشکی پیانویی، دوخت بخیه قرمز رنگ صندلی‌ها و نمایشگر بزرگ ۹.۰ اینچی سیستم مولتی مدیا، کمی از حال و هوای مدرنیته با این فضا ترکیب شود، اما اگر گول این تکنیک‌ها را نخورید، برای نادیده گفتن این حجم پلاستیک فشرده هیچ راه فراری نخواهید داشت.

آپشن ‌ها و امکانات

نمایی از بخش پشتی مکث موتور کلوت

بر اساس تجربه استفاده از خودروهای ارائه شده در این سگمنت تا به امروز، نباید انتظار چندان زیادی از کلوت داشته باشید. ویژگی‌های رفاهی نظیر سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه‌های تا‌شو مجهز به گرم‌کن، صندلی برقی راننده، کروز کنترل، طیف کامل سیستم کنترل پایداری، تجهیز به تایرهای A/T استاندارد از خط تولید، سیستم مولتی مدیا به همراه هشت بلندگو و نمایشگر لمسی ۹.۰ اینچی مجهز به دوربین دید عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم روشنایی در روز، رول‌بار فلزی، ریم‌های اسپرت ۱۷ اینچی آلیاژی، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان خودرو از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های کلوت هستند که باعث می‌شود این وانت در حال حاضر از رقبای امروزی در بازار کنونی کشور برتر باشد.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

کنترل دینامیکی

دارد

اتوپارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

ندارد

سنسور فشار باد تایر

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

هشدار توجه راننده

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

دارد

نور بالا خودکار

ندارد

چراغ بدرقه

ندارد

روشنایی کابین

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر

دارد

بلوتوث

دارد

وای فای

ندارد

شارژ USB موبایل

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی

ندارد

مموری صندلی

ندارد

صندلی برقی عقب

ندارد

در برقی صندوق

ندارد

خروجی ۱۲ ولت

دارد

ایزوفیکس

دارد

کامپیوتر سفری

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

کلوت، قوی و مجهز

کلوت چند ویژگی مهم و ارزنده دارد. اول این که این خودرو به یکی یکی از قدرتمندترین پیشرانه‌های بنزینی به کار رفته در وانت‌های چینی بازار کشور مجهز است . دوم ابعاد قابل توجه و بازه وزنی قابل حمل درخور توجه آن (برابر با حدود ۹۵۰ کیلوگرم) است که یک برتری تکنیکی به حساب می‌آید.

اگرچه رقم خرید خودرو کلوت مبلغ کمی به حساب نمی‌آید اما در عمل از بسیاری از رقبای هم‌رده خود یا ارزان‌تر است یا از دیدگاه فنی فاکتورهای بیشتری برای عرضه دارد. کلوت به زودی در مقیاس گسترده‌تر روانه بازار می‌شود و تنها آن زمان است که می‌توان آن را در مقابل رقبای نو ظهورش قضاوت کرد.

مقایسه کلوت اتوماتیک با دستی

مکث موتور سال ۱۴۰۰ پیکاپ چینی دایون V5 را با نام کلوت به بازار خودرو ایران آورده بود و نسخه اتوماتیک وانت دو کابین را در اردیبهشت ۱۴۰۱ در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران معرفی کرد. گیربکس کلوت اتوماتیک با دایون Y5 ایلیا موتور یکسان است و همچنین دیگر مشخصات فنی آن فرقی با مدل دستی ندارد. جعبه‌دنده‌ای که در این خودرو به کار رفته از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است و قدرت را با انتخاب راننده به هر چهار چرخ منتقل می‌کند.

استفاده از گیربکس اتوماتیک موجب شده تا علاوه بر اینکه کلوت ۳۰ کیلوگرم سنگین‌تر شود، مصرف سوختش افزایش یافته و به ۱۲.۶ لیتر در هر صد کیلومتر برسد.

جدا از گیربکس، تفاوت دیگر کلوت اتوماتیک با دستی در کابین است. پنل کنترل تهویه مدل اتوماتیک به صورت لمسی شده و همچنین نمایشگر لمسی نیز با کلوت دستی تفاوت دارد.

کلوت اتوماتیک در شهریور ماه ۱۴۰۱ با قیمت یک میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان در نمایندگی‌های مکث موتور به صورت محدود به فروش می‌رسد. قیمت کلوت دستی ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر و ۹۸۷ میلیون تومان است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی