بررسی مشخصات فنی نیسان ماکسیما ۱۳۸۱ – ۱۳۹۱

۲ شهریور ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی نیسان ماکسیما ۱۳۸۱ – ۱۳۹۱

نیسان ماکسیما برای اولین بار سال ۱۳۸۱ وارد بازار ایران شد. تا پیش از این، ۴ نسل از سدان نیسان در بازارهای جهانی به فروش می‌رسید و نسل پنجم که از سال ۱۹۹۹ میلادی (۱۳۷۸) در دسترس خریداران در همه کشورهای دنیا قرار داشت، به فاصله کوتاهی به دست رانندگان ایرانی هم رسید. پیشرانه قدرتمند، طراحی جذاب و کابین جادار دلایلی است که مشتریان را به سمت نیسان ماکسیما جلب کرد و در نبود رقیب قدر، آمار فروش خوبی برای سدان ژاپنی به ثبت رسید. هر چند مونتاژ و عرضه ماکسیما در سال ۱۳۹۱ توسط پارس خودرو متوقف شد، اما هنوز هم مدل‌های دست دوم اتوماتیک آن مشتریان در بازار خودروهای کارکرده دارد.

مزایا و معایب

+ دوام فنی

+ کابین جادار

+ شتاب و عملکرد مناسب

+ بازار پررونق دست دوم

مصرف سوخت بالا

سطح پایین امکانات و تجهیزات

مشخصات فنی

پارس خودرو نسل پنجم نیسان ماکسیما را با پیشرانه V6 بنزینی ۳ سیلندر تنفس طبیعی روی خط مونتاژ برد. این موتور با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۷۱ نیوتن.متر یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌های موجود در بازار ایران است که شتاب و سرعت جذاب و هیجان‌انگیزی را در اختیار راننده ایرانی قرار می‌دهد.

برای اینکه حداکثر سرعت و شتاب را با این خودرو تجربه کنید، باید به سراغ ماکسیما با گیربکس دستی ۵ سرعته بروید که ۰ تا ۱۰۰ را در ۸.۴ ثانیه پر می‌کند. جعبه دنده اتوماتیک ۴ ساعت شتاب سدان ژاپنی را به ۹.۶ ثانیه می‌رساند. با این حال، حداکثر سرعت هر دو مدل ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت است.

اگرچه شتاب و عملکرد مناسب را می‌توان از مزایای نیسان ماکسیما پارس خودرو محسوب کرد، اما یکی از معایب این خودرو مصرف سوخت ۱۰.۳ لیتری مدل دستی و ۱۰.۷ لیتری نوع اتوماتیک است. این مورد برای راننده ایرانی آن هم با محدودیت‌های بنزینی کشور، چندان خوشایند نیست.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

V6 بنزینی

حجم موتور

۳ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۶ / ۲۴

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۲۰۰ اسب بخار

گشتاور

۲۷۱ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

۴ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۸.۴ ثانیه

۹.۶ ثانیه

سرعت

۲۱۲ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۱۰.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۱۰.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۳

فرمان

هیدرولیکی

بدنه

سدان متوسط

نوع رینگ

فولادی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۹۳۰ میلیمتر

عرض

۱۷۸۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۳۵ میلیمتر

فاصله محورها

۲۷۵۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۴۱۰ – ۱۴۳۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۲۸ لیتر

حجم مخزن سوخت

۷۰ لیتر

قطر رینگ

۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

ندارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

ندارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

طراحی نیسان ماکسیما ۱۳۸۱ - ۱۳۹۱

نسل پنجم ماکسیما به عنوان یکی از محصولات نیسان با زبان طراحی اواخر دهه ۹۰ این شرکت کار شده است و به نوعی برآیند مدل‌ها و نسل‌های پیش از خود است. اگرچه طراحی ظاهری نیسان ماکسیما بعد از سه دهه قدیمی به نظر می‌رسد، اما در زمان خود آنقدر جذاب بود که مشتریان را به سادگی جلب خود کند.

چراغ‌های کشیده و زاویه‌دار همراه با جلوپنجره تقریبا باریک با خطوط افقی و همین طور مه‌شکن‌های زاویه‌دار گوشه‌های سپر، حالتی خشن و جذاب به این خودرو داده است.

نمای جانبی نیسان ماکسیما پرزرق و برق و اسپرت نیست و فقط زه روی درها و دستگیره‌های کرومی، کمی از سادگی این خودرو در کناره‌ها کاسته است.

طراحان نیسان ماکسیما در نمای عقب همان رویه نمای جانبی را ادامه داده‌اند و برای کاستن از سادگی ظاهر در این قسمت، یک باله اضافه کرده‌اند. چراغ‌های بزرگ المان دیگری است که در قسمت عقب ماکسیما به چشم می‌خورد.

در کل، اگر قصد خرید خودرو را دارید نباید نیسان ماکسیما را با ماشین‌های امروزی مقایسه کنید، چرا که بیش از سه دهه از طراحی و تولید آن گذشته است.

طراحی داخلی

کابین نیسان ماکسیما ۱۳۸۱ - ۱۳۹۱

نیسان ماکسیما از نمای بیرونی خودرویی جادار به نظر می‌رسد و با ورود به کابین می‌توانید مهر تاییدی روی آن بزنید. البته باز هم تاکید می‌کنیم که این خودرو ۳۰ سال پیش ساخته شده است.

داشبورد نیسان ماکسیما ساده به نظر می‌رسد، اما به این معنی نیست که از متریال کم‌کیفیت و نامرغوب استفاده شده باشد. موادی که برای ساخت قطعات کابین به کار رفته کیفیت بالایی دارد و حتی مونتاژ آن در پارس خودرو هم خوب و باکیفیت کار شده است.

سدان ژاپنی ۵ سرنشین بزرگسال را به راحتی در خود جای می‌دهد و چه از نظر فضای پا و چه از لحاظ فضای سر محدودیتی وجود ندارد. صندلی‌ها ارگونومی مناسبی دارد و راحت احساس می‌شود.

اگرچه نیسان ماکسیما می‌تواند خریدار امروزی را از نظر مشخصات فنی و فضای کابین راضی نگه دارد، اما سطح آپشن‌ها قابل قبول نیست. صندلی‌های برقی جلو و عقب، تهویه اتومات با دریچه عقب و آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی و گرمکن تنها آپشن‌هایی است که در فهرست امکانات مدل‌های ۸۱ تا ۸۹ این خودرو دیده می‌شود. اما پارس خودرو در مدل‌های ۹۰ و ۹۱ و تیپ ۳ یا آپشنال، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، دوربین عقب و سنسور عقب را به فهرست امکانات نیسان ماکسیما اضافه کرد.

قیمت نیسان ماکسیما در بازار

نمای عقب نیسان ماکسیما ۱۳۸۱ - ۱۳۹۱

نسل پنجم نیسان ماکسیما در سال ۱۳۸۱ به خریداران ایرانی معرفی شد و به دلیل طراحی جذاب، پیشرانه پرقدرت و کابین جادار مورد توجه قرار گرفت و آمار فروش خوبی را به ثبت رساند. این خودرو در سال ۱۳۹۱ از فهرست محصولات پارس خودرو حذف شد و جای خود را به نیسان تینا داد. فروش ماشین ماکسیما در بازار دست دوم رونق دارد و برای اطلاع دقیق از قیمت خودرو باید به سراغ این قسمت از بازار ماشین ایران رفت.

در حال حاضر نسل هشتم ماکسیما در کنار کراس اوور برقی نیسان آریا روی خط تولید خودروساز ژاپنی قرار دارد و با مدل‌های ۲۰۲۳ تویوتا آوالون و تویوتا کراون در بازارهای جهانی رقابت می‌کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو