هاچبک اسپرت بی ام‌ و، 128TI 2021 معرفی شد!

۲۱ مهر ۱۳۹۹ هاچبک اسپرت بی ام‌ و، 128TI 2021 معرفی شد!

آلفارومئو برای اولین بار در دهه ۵۰ میلادی از عبارت TI که مخفف عبارت Turismo Internazionale است استفاده کرد. این عبارت برای خودروهایی مورد استفاده قرار گرفت که از ظاهری خاص و لوکس برخوردار بوده و هدف نیز تمایز این خودروها از سایر وسایل نقلیه عنوان شد. همین موضوع سبب شد که خودروسازان برای برخی از محصولات لوکس و صدالبته گران‌قیمت خود از عبارت TI استفاده کنند. در همین راستا نیز بی ام و از همین نام برای یک هاچبک جدید تولیدی خود استفاده کرده است.

البته این اولین بار نیست که بی‌ام‌و از این عبارت مخفف شده استفاده می‌کند و در واقع برند TI را مخفف عبارت Touring International توصیف کرده است.

بی ام و از سال ۲۰۰۴ تمایل پیدا کرد که خودروهای هاچبک اسپرت تولید کند و در همین راستا نیز اولین هاچبک سری یک در همان سال تولید و روانه بازار شد. آخرین هاچبک سری یک M135i  نام دارد که کوچک‌ترین خودرو در سبد محصولات این شرکت محسوب می‌شود.

128TI جدیدترین محصولی است که بی ام و برای زنده کردن نام TI ساخته است و این هاچبک کمی عقب‌تر از پرچمدار فعلی سری 1 با نام M135i قرار گرفته است.

محصول جدید کمپانی بی ام و دیفرانسیل جلو است و نیروی تولید موتور را به سمت چرخ‌های جلو ارسال می‌کند. این مشخصه سب شده که 128TI دیگر هاچبک‌های محور متحرک جلو بازار همچون فولکس واگن گلف GTI و فورد فوکوس ST را به چالش بکشد.

جالب است بدانید که M135i به عنوان هاچبک قدرتمندتر از 128TI در حدود ۸۰ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به این خودرو داشته و علت این اختلاف وزن نیز تفاوت در سیستم انتقال قدرت هر دو خودرو است.

128TI به یک موتور دو لیتری توربوشارژ مجهز است که می‌تواند ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا صد این موتور ۶.۱ ثانیه است و همین موضوع سبب شده که این خودرو به یکی از پرسرعت‌ترین‌ها در کلاس خود تبدیل شود.

یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز این هاچبک اسپرت را همراهی می‌کند. شرکت سازنده اعلام کرده که با وجود تمایل برای عرضه گیربکس دستی اما به علت عدم استقبال خریداران از این آپشن 128TI با گیربکس اتوماتیک عرضه خواهد شد.

 

طراحی ظاهری هاچبک جدید بی ام و

یکی از اصلی‌ترین رقبای این خودرو یعنی فولکس واگن GTI از نظر خروجی قوای محرکه از 128TI ضعیف‌تر است و همین موضوع نشان می‌دهد که بی‌ام‌و امید فراوانی به این هاچبک دارد تا بتواند سهم بزرگتری از بازار خودروهای هاچبک اسپرت را از آن خود کند.

بی ام و این خودرو را در راستای پایبندی به توافق پاریس و پیروی از دستورات جدید مربوط به میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید کرده و گواه این ادعا نیز میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای این خودرو است. 128TI در هر کیلومتر بسته به نحوی رانندگی راننده و میزان سرعت خودرو چیزی بین ۱۳۹ تا ۱۴۸ گرم گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند و مصرف سوخت هاچبک نیز چیزی بین ۶.۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

این خودرو که پس از ۲۰ سال نخستین TI تولیدی بی ام و است از بعضی از تنظیمات مربوط به خودروهای تولیدی M Sport نظیر تنظیمات سیستم تعلیق، ترمزها، فرمان و…  بهره برده است.

خطوط تولید M Sport نسبت به دیگر خطوط تولیدی بی‌ام‌و حالت اسپرت‌تری داشته و از قوای محرکه قوی‌تری بهره‌مند هستند.

به‌عنوان نمونه جعبه فرمان 128TI تشابه زیادی با جعبه فرمان M135i داشته تا بدین وسیله مشکل بار اضافی خودروهای محور متحرک جلو و مشکلات مربوط به فرمان خودرو حل شود. همچنین ترمزهای هردو خودرو نیز مشابه بوده و در جلو از نوع ۴ پیستونه با ابعاد ۳۶۰ میلی‌متر و در عقب نیز با ابعاد ۳۰۰ میلی‌متری استفاده شده است. پکیج M Sport بر روی ظاهر خودرو نیز تاثیر گذاشته و 128TI به دلیل بهره‌مندی از این پکیج حس یک خودرو اسپرت قوی‌ را به مخاطب القا می‌کند.

جالب است بدانید صدای خروجی اگزوز این خودرو به کمک اسپیکرها به درون کابین آن نفوذ پیدا کرده و این اتفاق در حالی رخ داده که صدای اگزوز در بیرون از کابین تقویت خاصی نشده است.

 

تجربه رانندگی و نمای داخلی هاچبک بی ام و

 

بی‌ام‌و به صورت استاندارد از چرخ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی در 128TI استفاده کرده است و در صورتی که خریدار این خودرو بخواهد می‌تواند از چرخ‌های ۱۹ اینچی نیز بهره ببرد.

از دیگر امکاناتی که کمپانی سازنده به صورت اختیار در دسترس خریداران این خودرو قرار داده می‌توان به اسپیلتر جلو،  اسپیولر عقب، دیفیوزر فیبرکربنی و آینه‌های فیبرکربنی اشاره کرد.

در درون کابین 128TI اولین چیزی که به چشم می‌خورد استفاده از تریم رنگی خاص است که به راننده و دیگر سرنشینان حس اسپرت بودن را القا می‌کند. این حس از طریق باریکه‌ها و گلدوزی‌های قرمز رنگ نقش بسته بر روی صندلی‌ها و دیگر اجزای درون کابین به سرنشینان القا می‌شود.

یک صفحه نمایش ۸ اینچی مخصوص سیستم اینفوتیمنت در درون کابین این خودرو تعبیه شده است که در صورت تمایل خریدار می‌تواند تا ۱۰.۲۵ اینج نیز افزایش پیدا کند. همچنین یک هدآپ دیسپلی حدودا ۹ اینچی نیز بر روی این هاچبک نصب شده که می‌تواند اطلاعات مربوط به سرعت و شتاب خودرو را در اختیار راننده قرار دهد.

 

نمایی از هاچبک جدید بی ام و

قیمت این هاچبک اسپرت به صورت پایه در حدود ۳۳ هزار پوند است که در صورت انتخاب آپشن‌های بیشتر توسط خریدار قطعا افزایش نیز خواهد یافت. این برچسب قیمتی برای یک خودرو میان‌رده سری یک، کاملا منطقی به نظر می‌رسد. BMW i120 به عنوان یک خودرو ضعیف‌تر از برچسب قیمتی پایین‌تری برخوردار بوده و M135i نیز برچسب قیمتی بالاتری دارد.

نویسنده: زهرا ملکی

منبع: drive.com.au