نحوه واگذاری حواله خودرو

۳ شهریور ۱۴۰۲ نحوه واگذاری حواله خودرو

خودرو در چند سال اخیر از یک کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده که هر روز گران و گران‌تر می‌شود. این کالای سرمایه‌ای آنقدر طرفدار دارد که به راحتی می‌توان آن را به وجه نقد تبدیل کرد. بنابراین افراد بسیاری به دنبال خرید خودرو، خصوصا خودرو صفر هستند.

راه‌های مختلفی برای خرید خودروی صفر وجود دارد. برخی در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت‌نام می‌کنند، برخی از طریق عرضه خودرو در بورس کالا، خودرو می‌خرند و برخی هم به بازار آزاد مراجعه می‌کنند. اما از آنجا که اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بسیار فاحش و قابل لمس هستند، برخی تلاش می‌کنند حواله خودرو کسانی را که توانسته‌‌اند در سامانه یکپارچه فروش خودرو برنده‌ شوند را از آن‌ها بخرند.

حواله خودرو چیست؟

حواله خودرو، قراردادی است که بین شرکت خودروسازی و خریدار نوشته می‌شود و بنابر آن شرکت سازنده موظف می‌شود با پرداخت وجه توسط خریدار، در زمان مشخصی خودرو را به او تحویل دهد. در حقیقت حواله خودرو به نوعی نشان‌دهنده مالکیت خودرو است و فروش حواله به عنوان یکی از راه‌های نقل و انتقال خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما برخی از افرادی که اقدام به خرید خودروی صفر از کارخانه می‌کنند، به دلایلی پیش از تحویل خودرو، حواله آن را به شخص دیگری می‌فروشند.

فروش حواله خودرو قانونی است؟

  • فروش حواله خودرو تنها در صورتی قانونی است که در حواله امکان صلح بیان شده باشد.
  • برخی از خودروسازان در سال‌های اخیر برای کوتاه کردن دست دلالان از بازار خودروهای صفر، امکان فروش حواله خودرو را غیرقانونی اعلام کرده‌اند.

روش فروش حواله خودرو

خرید و فروش حواله خودرو در صورت قانونی بودن، با تنظیم قراردادی بین خریدار و مالک با ثبت آن در دفترخانه اسناد رسمی میسر است.

بنابر مفاد این قرارداد، تمام حقوق و اختیارات خودرو که در حواله به نام مالک ثبت شده به خریدار منتقل می‌شود.

بعد از تنظیم این قرارداد، خریدار می‌تواند با در دست داشتن این قرارداد و حواله خودرو به نمایندگی‌های مربوطه مراجعه کرده و خودرو را به صورت قانونی به نام خود دریافت کند.

انواع قرارداد حواله خودرو

قرارداهای انتقال حواله خودرو به دو صورت در دفاتر رسمی تنظیم و ثبت می‌شوند.

  • در قراردادهای حقوقی صلح‌نامه حواله خودرو، خریدار و فروشنده با یکدیگر برای انتقال حواله مصالحه کرده‌اند.
  • در قرارداد وکالت‌نامه، فروشنده وکالت‌نامه‌ای به خریدار می‌دهد تا در زمان تحویل خودرو، خریدار با این وکالت‌نامه خودرو را به نام خود تحویل بگیرد. اما از آنجا که محدودیت‌هایی در این روش وجود دارد، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مفاد قرارداد انتقال حواله خودرو

  • مشخصات شناسایی و احراز هویت خریدار و فروشنده
  • موضوع و مشخصات قرارداد
  • مبلغ توافق شده برای قرارداد
  • شرایط فسخ قرارداد
  • انتخاب سازوکاری برای حل اختلاف
  • احراز محل سکونت خریدار و فروشنده

مرحله پایانی، تحویل خودرو

آخرین مرحله فروش حواله خودرو، انتقال مدارک خودرو به خریدار است. زمانی که موعد تحویل خودرو فرا می‌رسد و آخرین مراحل پرداخت اقساط و تسویه مالی فرا می‌رسد، خودرو به مالک تحویل داده می‌شود.

در این مرحله تمامی مدارک برای مالک خودرو صادر می‌شود. در این مرحله کسانی که حواله قانونی خودرویی را خریداری کرده‌‌اند، می‌توانند با در دست داشتن قرارداد فروش حواله خودرو و تمامی مدارک،  خودرو را به نام خود تحویل بگیرد.

نکات مهم فروش حواله خودرو

  • در خرید و فروش حواله خودرو، قرارداد وکالتی امضا شده به صورت وکالتنامه بلاعزل است.
  • معمولا در فروش حواله خودرو، فروشنده تعهد می‌دهد که خودرو و سند آن را به خریدار تحویل دهد و خریدار نیز چکی را به عنوان ضمانت به فروشنده می‌دهد.
  • به طور معمول هزینه انتقال حواله به صورت مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.
  • قرارداد نوشته شده برای فروش حواله خودرو در دو نسخه نوشته می‌شود و خریدار و فروشنده یک نسخه از آن را دریافت می‌کنند.
  • بهتر است قرارداد فروش حواله خودرو به صورت رسمی در دفتر اسناد رسمی ثبت شود تا در صورت بروز مشکل، بتوان راحت‌تر آن را در مراجع قانونی دنبال کرد.

خرید و فروش حواله ایران خودرو و سایپا

بنابر اعلام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، واگذاری و فروش حواله خودرو ممنوع است.

این دو شرکت خودروسازی اعلام کرده‌‌اند هیچ مسئولتی درباره معامله حواله محصولات خود ندارند و عواقب این معامله بر عهده طرفین معامله خواهد بود.

بنابراین فردی که در ثبت نام سایپا یا ثبت نام ایران خودرو واجد شرایط شناخته می‌شوند، مشتری نهایی هستند و سند خودرو و کارت ماشین و دیگر مدارک نیز به نام او صادر می‌شود.

نویسنده: فاطمه امین الرعایا