مراحل و مدارک نقل و انتقال خودرو

۱۸ مرداد ۱۴۰۲ مراحل و مدارک نقل و انتقال خودرو

در سال‌های اخیر به سبب افزایش تقاضا نسبت به عرضه، خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است که هر روز گران‌تر می‌شود. در چنین شرایطی، بسیاری افراد به سمت خرید و فروش ماشین روی می‌آورند و لازمه انجام چنین معاملاتی، انتقال سند خودرو از مالک قدیم به مالک جدید است که به این فرایند، نقل و انتقال خودرو گفته می‌شود.

نقل و انتقال خودرو

نقل و انتقال خودرو در چندین مرحله انجام می‌شود. انتقال خودرو و تنظیم سند در گذشته با دردسرهای فراوانی همراه بود، ولی حالا مراحل انجام آن به دقت مشخص و به خوبی تعریف شده است و از همه مهم‌تر، واسطه‌ای به نام دفترخانه از معامله حذف شده تا مدت زمان و هزینه فرایند خرید و فروش خودرو کاهش پیدا کند.

نقل و انتقال خودرو شامل مراحل متعددی می‌شود و به مدارک خاصی احتیاج دارد.

مراحل انتقال خودرو

نقل و انتقال خودرو مستلزم گذراندن سه مرحله اصلی است؛ تنظیم قرارداد، مراجعه به مرکز تعویض پلاک و تنظیم سند رسمی انتقال خودرو. در هر یک از این مراحل، هم فروشنده و هم خریدار خودرو (یا وکیل معتبر و موثق آن‌ها) باید به صورت فیزیکی حضور داشته باشند و مدارک لازم را ارائه دهند. این مراحل شامل موارد زیر می‌شوند.

نوشتن قرارداد یا قولنامه خودرو

نوشتن قولنامه، مهم‌ترین مرحله برای معامله خودرو دست دوم است، که توصیه می‌شود حتما به صورت رسمی نوشته شود. در قولنامه می‌توان مواردی همچون تکلیف پرداخت هزینه‌های مختلف (هزینه انتقال سند، مالیات خودرو، خلافی‌ها و …)، مشخصات خودرو، ثمن معامله، زمان تحویل خودرو و… را به صورت دقیق و واضح درج کرد، به نحوی که هیچ‌یک از طرفین معامله فرصت سوءاستفاده پیدا نکند.

پرداخت مالیات نقل و انتقال

مالیات نقل و انتقال خودرو در حال حاضر برای خودروهای داخلی معادل ۱ درصد و برای خودروهای خارجی معادل ۲ درصد ارزش روز آن‌ها است. این مالیات توسط فروشنده پرداخت می‌شود. البته پرداخت مالیات ارزش افزوده نیز بر عهده فروشنده است که شامل حال خودروهای بالای ۱ میلیارد تومان است.

مراجعه به مرکز تعویض پلاک

پس از تنظیم قولنامه و پرداخت مالیات خودرو، خریدار و فروشنده باید با در دست داشتن مدارک لازم به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند و عملیات نقل و انتقال خودرو را در این مرکز ادامه دهند.

ناگفته نماند که حضور در مراکز تعویض پلاک مستلزم نوبت‌گیری قبلی است. برای دریافت نوبت، مالک باید به سامانه نوبت‌دهی اینترنتی به آدرس nobatdehi.epolice.ir مراجعه کرده و با تعیین استان، شهر، نوع سرویس و وسیله نقلیه، مرکز مورد نظر را انتخاب کند تا روز و ساعت مراجعه به وی اطلاع داده شود.

مراحل تعویض پلاک خودرو

فروشنده و خریدار خودرو با در دست داشتن مدارک لازم باید در موعد مقرر، به مرکز تعویض پلاک منتخب مراجعه کرده و فرایند فروش و خرید خودرو دست دوم را ادامه دهند. در مرکز تعویض پلاک مهم است که هم خریدار و هم فروشنده کارت بانکی به نام خود داشته باشند، چون پرداخت هزینه‌ها باید به نام خریدار یا فروشنده صورت گیرد.

تعویض پلاک خودرو مهم‌ترین مرحله در فروش ماشین به حساب می‌آید که شامل مراحلی همچون ارائه مدارک، پرداخت هزینه‌ها و کارشناسی خودرو کارکرده و تحت بیع می‌شود. ترتیب مراحل انجام تعویض پلاک به صورت زیر است.

۱- نوبت‌گیری اینترنتی، ورود به مرکز منتخب در موعد مقرر، دریافت قبض ورودی پارکینگ

۲- ارائه مدارک به باجه تعیین‌شده در برگه نوبت‌دهی

۳- گرفتن فرم بازدید فنی خودرو از دفتر تعیین‌شده

۴- بازدید فنی خودرو توسط کارشناسان مرکز (تایید اصالت خودرو)

۵- ارائه گواهی عدم خلافی

۶- پرداخت وجه پلاک برابر تعرفه و واریز به حساب خزانه نزد بانک ملی (توسط خریدار)

۷- مراجعه به دفتر مربوطه برای گرفتن تاییدیه نقل‌ و انتقال و سند مالکیت خودرو

۸- مراجعه به محل مربوطه برای فک پلاک خودرو

۹- دریافت پلاک قدیم و گرفتن پلاک جدید

۱۰- مراجعه به محل نصب برای نصب پلاک جدید

۱۱- مراجعه به درب خروج و تحویل قبض ورود به پارکینگ و خروج از مرکز

مدارک لازم برای نقل و انتقال خودرو

برای نقل و انتقال خودرو دست دوم، هم فروشنده و هم خریدار باید مدارک متعددی را جمع‌آوری کرده و تحویل دهند. وجود نقص در مدارک باعث اختلال در معامله و منصرف شدن طرفین معامله می‌شود.

مدارک لازم برای فروشنده و خریدار حین انتقال سند خودرو را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدارک لازم برای فروشنده

در حین نقل و انتقال خودرو، فروشنده باید مدارکی را همراه خود داشته باشد. این مدارک عبارتند از:

مدارک لازم برای خریدار

در هنگام خرید خودرو دست دوم و کارکرده، خریدار باید مدارک متعددی را ارائه دهد. این مدارک شامل موارد زیر می‌شوند.

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی مدارک احراز محل سکونت (سند منزل، اجاره‌نامه، قبض آب، برگ و گاز به نام خریدار و…)
  • حضور فیزیکی خریدار یا نماینده قانونی

گواهینامه برای انتقال سند

سند زدن ماشین به ارائه گواهینامه احتیاج ندارد، چون خرید خودرو لزوما به معنی رانندگی با آن نیست.

مراجعه به دفترخانه

اگرچه مراجعه به دفترخانه برای ثبت سند خودرو الزامی نیست، ولی قوت قلبی برای خریدار به حساب می‌آید. پس از دریافت برگ سبز در آخرین مرحله تعویض پلاک، خریدار می‌تواند به همراه فروشنده به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده و ثبت سند کند.

توجه داشته باشید که به عنوان فروشنده، بهتر است پس از واریز کل یا بیشتر مبلغ فروش خودرو توسط خریدار، به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و برای ثبت سند قطعی اقدام کنید. البته خریدار نیز حق دارد تسویه‌حساب نهایی را دفترخانه انجام دهد.

مراجعه به دفترخانه برای ثبت سند، به برگ سبز جدید، تاییدیه نقل و انتقال خودرو صادره توسط مرکز تعویض پلاک، اصل مدارک شناسایی طرفین، بیمه‌نامه شخص ثالث، کارت سوخت خودرو، اسناد مالکیت ماشین، برگ مفاصاحساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری صادره توسط دفتر خدمات الکترونیکی یا شهرداری احتیاج دارد.

هزینه انتقال خودرو در سال ۱۴۰۲

هزینه انتقال خودرو در سال ۱۴۰۲ بسته به مدل خودرو متغیر است. نقل و انتقال خودرو شامل مراحل متعددی می‌شود که هر یک ممکن است با پراخت هزینه همراه باشد. بخشی از این هزینه‌ها بر عهده فروشنده است و بخشی دیگر باید توسط خریدار پرداخت شود. البته ممکن است فروشنده و خریدار در پرداخت هزینه‌ها به توافق برسند. در این صورت منع قانونی در پرداخت‌ها وجود ندارد.

با این حال، فروشنده باید هزینه‌های مربوط به خلافی خودرو، تسویه عوارض سالانه شهرداری خودرو (مالیات خودرو) و هزینه صدور وکالت‌نامه (در صورت نیاز) را پرداخت کند. باقی هزینه‌ها بر عهده خریدار است. به بیان بهتر، خریدار باید هزینه ثبت سند قطعی در دفترخانه، هزینه تعویض پلاک (۳۷۳ هزار تومان) و هزینه کارشناسی فنی خودرو را پرداخت کند.

هزینه ثبت سند در دفترخانه معمولا بر عهده خریدار است و شامل هزینه‌های مربوط به کارهایی همچون حق تحریر، حق ثبت، حق تمبر و… می‌شود. این هزینه‌ها هر سال تغییر پیدا می‌کند و بیشتر می‌شود. مبلغ نهایی ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی به ارزش معامله خودرو بستگی دارد.

فسخ قرارداد انتقال خودرو

در هر معامله‌ای امکان فسخ وجود دارد و حق فسخ قرارداد هم به فروشنده و هم به خریدار داده می‌شود. به بیان بهتر، فروشنده و خریدار خودرو می‌توانند ضمن نوشتن قولنامه، زمان فسخ معامله را مشخص کنند که معمولا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت است. هم فروشنده و هم خریدار در این بازه زمانی می‌توانند به هر دلیلی، معامله را فسخ کنند.

مشکلات گم شدن سند خودرو

سند ماشین، یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای فروش خودرو است که معامله بدون آن امکان‌پذیر نیست. اگر به هر دلیلی سند ماشین گم شود یا به سرقت برود، مالک باید هرچه سریع‌تر برای گرفتن سند المثنی اقدام کرده تا از هرگونه سوءاستفاده احتمالی جلوگیری کند. در غیر این صورت، تبعات قانونی هر خلافی که به واسطه سند گم‌شده صورت بگیرد، متوجه مالک خواهد بود. بنابراین گم‌شدن سند خودرو به اندازه مفقودی خودرو حائز اهمیت است.

نخستین اقدام پس از گم کردن سند خودرو، چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار است. به محض ثبت آگهی و انتشار روزنامه، مالک از هر نوع سوءاستفاده‌ای که با سند گم‌شده خودرو صورت گرفته باشد، سلب مسئولیت می‌شود.

پس از گذشت ده روز، می‌توان با در دست داشتن آگهی مفقودی سند خودرو، اصل و کپی برگ سبز خودرو و همین‌طور اصل و کپی کارت ملی مالک به شرکت سازنده مراجعه کرده و خواستار صدور سند المثنی خودرو شد.

نکات مهم انتقال خودرو

فرایند نقل و انتقال خودرو شامل نکات مهمی می‌شود که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. اولین و مهم‌ترین نکته، پیروی از قانون برای انتقال سند خودرو است. طی کردن مراحل قانونی اگرچه ممکن است پردردسر و زمان‌بر باشد، ولی بدون شک هم برای فروشنده و هم برای خریدار منفعت دارد و به معامله خودرو اعتبار می‌بخشد.

نکته مهم دیگر در هنگام فروش و انتقال سند خودرو، تنظیم قولنامه و نوشتن جزئیات دقیق در مورد خرید و فروش، تاریخ و چگونگی پرداخت وجه، مهلت فسخ و همین‌طور تعیین زمان دقیق برای تحویل خودرو است.

اگر در هنگام فروش خودرو، فردی به غیر از مالک اصلی در معامله حاضر شد، حتما وکالت‌نامه خودرویی و اسناد شناسایی فرد را چک کنید. فروشنده نیز در صورت وکالت برای انجام فرایند انتقال سند بهتر است تاریخ انقضای وکالت‌نامه را مشخص کند.

از دیگر نکات مهم برای نقل و انتقال خودرو می‌توان به لزوم نگهداری مدارک مربوط به پرداخت‌ها اشاره کرد. همچنین در هنگام خرید خودرو دست دوم حتما از کامل بودن و صحت مدارک مالک و خودرو اطمینان حاصل کنید. به هیچ وجه به سراغ خرید خودروهایی نروید که سند اشتراکی دارند.

تاییدیه نقل و انتقال خودرو

پس از طی مراحل نقل و انتقال خودرو در مرکز تعویض پلاک، تاییدیه این فرایند توسط پلیس به خریدار داده می‌شود. این تاییدیه در واقع یک گواهی کتبی از طرف پلیس است که اجازه انتقال سند به نام خریدار را به دفاتر اسناد رسمی می‌دهد.

نتیجه گیری

خرید و فروش خودرو تجارت پررونقی در سال‌های اخیر به حساب می‌آید و البته روشی عالی و موثر برای حفظ سرمایه است. هرچند نقل و انتقال خودرو دردسرهای متعددی به همراه دارد و ممکن است زمان‌بر باشد، تیم حرفه‌ای خودرو45 در کنار فروشنده و خریدار خودرو است تا همه عملیات انتقال سند را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با ارائه ضمانت ۷ روزه به انجام برساند.

سؤالات متداول

هزینه انتقال خودرو چقدر است؟

هزینه انتقال خودرو به مدل، سال تولید و قیمت خودرو بستگی دارد. انتقال سند خودرو مستلزم پرداخت هزینه‌های مختلف از جمله عوارض سالانه خودرو، خلافی خودرو، صدور وکالت‌نامه، ثبت سند قطعی، تعویض پلاک و کارشناسی فنی خودرو می‌شود.

نقل و انتقال خودرو توسط خودرو۴۵ چگونه انجام می‌شود؟

در شعب مختلف خودرو۴۵، خرید و فروش خودرو با حضور کارشناسان حقوقی خبره و باتجربه انجام می‌شود. همچنین کارشناسان با ابزارهای پیشرفته به بررسی خودروی مورد معامله می‌پردازند و ارزش حقیقی آن را تعیین می‌کنند. پس از تعیین قیمت و امضای قرارداد، فروشنده به خودرو۴۵ برای انجام کارهای اداری فروش وکالت می‌دهد. در مدت ۲۴ ساعت کل پول فروش خودرو به حساب فروشنده واریز می‌شود. تمامی مراحل مربوط به نقل و انتقال خودرو و همچنین پرداخت هزینه‌ها توسط شرکت خودرو۴۵ انجام می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو۴۵