تاریخچه چری

۷ شهریور ۱۳۹۹ تاریخچه چری

کمپانی چری (Chery Automobile Co., Ltd)، یکی از جوان‌ترین خودروسازان جهانی است. این برند چینی، در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد. چری برخلاف برند جیلی (Geely) خصوصی نیست و دفتر مرکزی آن در یکی از استان‌های چین قرار دارد. محصولات اصلی چری، به دو دسته تقسیم می‌شود، شاسی بلندها و دیگر خودروهای سواری، مینی‌ون‌ها و خودروهای تجاری.

خودروهای سواری همگی تحت برند چری و خودروهای تجاری تحت برند کاری (Karry) تولید شده و وارد بازار می‌شوند. در سال ۲۰۱۲، با توجه به نرخ فروش محصولات چری، این کمپانی دوازدهمین خودروساز بزرگ چینی نام گرفت، چرا که حدودا ۵۹۰ هزار دستگاه خودرو فروخته بود. با اینکه چری در سال ۱۹۹۷ بنیان گذاری شد، اما در سال ۱۹۹۹ تولید و پس از گذشت دو سال، صادرات محصولات خود را آغاز کرد. بخش بین المللی و صادرات این برند به اندازه‌ای قوی است که از سال ۲۰۰۳ تا حالا، بزرگت‌ترین صادرکننده چینی است. در سال ۲۰۱۱، این کمپانی حدود ۲۵ درصد از محصولات خود را به سراسر دنیا صادر کرد. این کمپانی با هولدینگ کِنون (Kenon Holdings) یک قرارداد ۵۰-۵۰ دارد. این قرارداد در سال ۲۰۰۷ شکل گرفت و تا به امروز ادامه دارد و باعث و بانی فروش خودروهای باکیفیت زیادی شده است. در سال ۲۰۱۲، این کمپانی تصمیم گرفت که با بستن یک قرارداد ۵۰-۵۰ دیگر با جگوار لندروور (Jaguar Land Rover)، چری جگوار لندروور (Chery Jaguar Land Rover) را تشکیل دهد تا بتواند طبق این پیمان همکاری، برخی از مدل‌های برند جگوار و لندروور را تحت لیسانس چری تولید کند.

این برند در سراسر چین کارخانه‌های زیادی دارد. همچنین بیش از ۱۵ کشور در دنیا که ایران نیز یکی از آنهاست، محصولاتش را مونتاژ می‌کنند. همچنین منتقدان زیادی دارد، چرا که بسیار معتقد هستند که این کمپانی، برخی از مدل‌های خود را عینا از خودروسازان خارجی تقلید و کپی کرده است. مشکل دیگر، نام کمپانی است که شباهت زیادی با نام شوی (Chevy) دارد. شوی، کوتاه شده نام برند شورولت (Chevrolet) است.

تاریخچه کمپانی چری

لوگوی چری

چری در سال ۱۹۹۷ توسط برخی از سران یکی از استان‌های چین تاسیس شد و تولیدات خود را پس از گذشت دو سال آغاز کرد. با استفاده از بدنه‌ی تحت لیسانس فولکس واگن (Volkswagen)، مدل فِنگیون (Fengyun) تولید شد و حدودا ۳۰ هزار دستگاه از آن به فروش رسید. از نظر خیلی‌ها، این برند از همان ابتدا بسیار عجیب بود، چرا که این کمپانی تا سال ۲۰۰۳، اجازه ساخت خودروی سواری نداشت، اما با این حال اولین محصولش در سال ۱۹۹۹ تولید شد. در واقع تا سال ۲۰۰۱، این محصول به طور قانونی در بازار حضور نداشت.

تا رسیدن زمان مناسب، چری تحت لیسانس سایک موتور (SAIC Motor)، تمامی کارهای خود را پیش می‌برد. به همین دلیل، ساdک موتور ۲۰ درصد از کمپانی چری را در دست داشت، تا جایی که تنش‌ها بین این گروه و یکی دیگر از شرکای سیاک موتور، یعنی جنرال موتورز (General Motors) بالا گرفت و سهم ۲۰ درصدی نیز فروخته شد. جنرال موتورز هم تنها کمپانی خارجی نیست که با این برند مشکل دارد. فولکس واگن نیز ادعا کرده که کمپانی چری، از ماشین ابزار این کمپانی برای ساخت یکی از مدل‌هایش در سال ۲۰۰۳، استفاده کرده است.

از اوایل قرن ۲۱، چری به دنبال همکاری و عقد قرارداد با یک کمپانی خارجی بود. بنابراین تصمیم گرفت که به سراغ فیات (Fiat) و کرایسلر (Chrysler) برود. کرایسلر که پیش بینی می‌کرد که مدل A1 که به تحت برند داج (Dodge) عملکرد خوبی در ایالات متحده آمریکا و سراسر بازار جهانی داشته باشد، تصمیم گرفت در سال ۲۰۰۷ با چری همکاری کند. این قرارداد در اواخر سال ۲۰۰۷ امضا شد. در اوایل سال ۲۰۰۸، کرایسلر قراردادی مشابه با کمپانی نیسان ( Nissan) امضا و قرارداد خود را با چری فسخ کرد.

کمپانی چینی در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که قصد داد در ترکیه یک کارخانه احداث و با کمپانی ترکیه‌ای مِرمِرلِر اتوموتیو (Mermerler Otomotiv) همکاری کند. مبلغ این همکاری معادل ۵۰۰ میلیون دلار بود. قرار بود که این کارخانه به طور موتسط، سالانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند و این تعداد تا سال ۲۰۱۷ به ۱۰۰ هزار دستگاه در سال برسد.

با فروش بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۰، چری سودده‌ترین کمپانی چینی لقب گرفت. در طی دو سال بعدی، این رقم کاهش یافت. در نتیجه کمپانی هم از جایگاه هفتمین خودروساز بزرگ چینی به جایگاه دهم رسید. با امضای قراردادی با خودروساز هندی، یعنی تاتا موتور (Tata Motors) قرار شد که برخی از مدل‌های جگوار لندروور در چین تولید شوند.

در حال حاضر، این کمپانی در برخی از کشورهای در حال توسعه، کارخانه و شعبه دارد. این کشورها عبارت اند از: برزیل، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، میانمار، پاکستان، تایوان، تایلند، ترکیه، اوکراین و ونزوئلا. این کمپانی پیش‌تر در روسیه نیز کارخانه داشت اما محصولات چری در این کشور، تحت نام ورتکس (Vortex) تولید می‌شدند.

برخی از مدل‌های برند چری

چری تیگو ۵

چری تیگو ۵

خودرو چری تیگو ۵، محصول خوش فروش و پرطرفدار کمپانی چری در ایران است. این خودرو که از سال ۲۰۱۳ به عنوان کراس اوور شهری به بازار خودرو معرفی شده است، از سال ۱۳۹۴ زیر پای ایرانی ها رفت. پس از آن مدیران خودرو، متولی مونتاژ محصولات چری در ایران تلاش کرد نسخه فیس لیفت تیگو ۵ را در سال ۱۳۹۷ به بازار ارائه کند. اکنون این خودرو از جمله محصولات خوش‌فروش کمپانی چری در ایران است.

 چری تیگو ۷

چری تیگو ۷

چری تیگو ۷ محصولی پرطرفدار از کمپانی چری در ایران است که اولین نسل از آن در سال ۲۰۱۶ به عنوان محصولی کراس اوور وارد بازار جهانی شد و در ایران نیز محبوبیت مناسبی بدست آورد. اکنون گروه خودروسازی مدیران خودرو وظیفه مونتاژ این خودرو در ایران را برعهده دارد. تیپ اکسلنت تیگو ۷ از تابستان سال ۱۳۹۶ وارد بازار خودرو کشورمان شده است.

چری آریزو ۶

چری آریزو ۶

مدل خودرو آریزو ۶ یا آریزو GX از دیگر محصولات کمپانی چری است. سدان آریزو خودرویی به نسبت جمع و جور و به عبارتی اصلاح‌شده مدل آریزو برند چری است. آریزو که از سال ۲۰۱۶ در نکایشگاه پکن معرفی شده، خودرویی برای پر کردن جی خالی میان آریزو ۵ و آریزو ۷ رونمایی شده است؛ اما در کل این خودرو چندان مدل جدید و خاصی نیست، بلکه بیشتر ترکیبی از دو مدل یادشده است.

ام وی ام ۱۱۰

ام وی ام ۱۱۰

ام وی ام ۱۱۰ یک سوپرمینی است و از سال ۲۰۰۳ تاکنون خط تولید این کمپانی را ترک نکرده است. اولین نسل این خودرو با نام چری QQ از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ ساخته می‌شد و نسل دوم آن از سال ۲۰۱۳ تاکنون تولید می‌شود.

چری آریزو ۳

چری آریزو ۳

این محصول یک سدان نسبتا جمع و جور بوده و فیس لیفتی از مدل E3 است. این مدل در اواخر سال 2014 رونمایی و جایگزین مدل فولوین 2 (Fulwin 2) شد.

چری تیگو ۸

چری تیگو ۸

در نمایشگاه پکن سال 2018، از چری تیگو ۸ رونمایی شد. این مدل یک شاسی بلند متوسط است که طرفداران زیادی دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان