بررسی مشخصات فنی کیا کارنز (۲۰۱۸-۲۰۱۷)

۲۱ دی ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی کیا کارنز (۲۰۱۸-۲۰۱۷)

کیا کارنز اولین بار با مدل نسل دوم خود از سوی شرکت وارد کننده رسمی محصولات کیا به ایران، یعنی شرکت اطلس خودرو، به بازار کشور راه یافت. کارنز یک مینی‌ون یا MPV با کاربری حمل تعداد سرنشین بیشتر در سطح رفاه بالاتر است. سابقه تولید کارنز به سال ۱۹۹۹ باز می‌گردد و نسل چهارم آن در سال ۲۰۲۲ روانه بازار جهانی شد.

همانند سایر مینی‌ون‌ها در تاریخ بازار کشور، کارنز نیز سرنوشتی مشابه داشت و چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

مزایا و معایب

+فضای جادار و راحت برای حمل سرنشین

+ارائه در نسخه‌های پنج و هفت نفره

+فضای حمل بار بسیار بزرگ

+مناسب برای خانواده‌های پرجمعیت

+کاربردی‌تر از کلاس سدان

 

-قیمت نهایی قابل توجه

-عدم محبوبیت کلاس در بازار ایران

-وجود گزینه‌های بهتر نظیر کراس‌اوورها

مشخصات فنی

کارنز نسل سوم با کد شناسایی RP، بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ بر خط تولید کیا قرار داشت. برخلاف نسل دوم، تیراژ واردات کارنز RP به مراتب محدود‌تر و در نتیجه در بازار ایران بسیار نادرتر است. این خودرو به صورت دقیق‌تر، در کلاس MPV یا خودروهای چند منظوره قرار می‌گیرد که گاها با عنوان مینی‌ون نیز خطاب می‌شود. البته ساختار چند منظوره این خودرو به معنای حمل تعداد سرنشینان بیشتر با تمرکز بر آسایش سواری است و نه باربری. به همین دلیل شاید کلمه مینی‌ون برای مورد خطاب دادن این گروه از خودروها چندان مناسب نبوده و بیشتر در کشور ایران به کار گرفته شود.

برخلاف تاریخچه بازار ایران که هیچ‌گاه میانه خوبی با خودروهای استیشن واگن و انواع ون نداشت، بازار اروپا و آمریکای شمالی، معمولا MPVها را در دسته خودروهای دوم یا سوم خانوادگی قرار می‌دهند که تنها به منظور سیستم حمل و نقل درون خانوادگی، به ویژه برای خانواده‌های پرجمعیت و سفرهای طولانی استفاده می‌شود.

شرایط اقتصادی بازار ایران هرگز به مردم ایران اجازه نداد که به سادگی مالک بیش از یک خودرو باشند. در صورت داشتن توان اقتصادی، مردم ایران معمولا سراغ گزینه‌های جذاب‌تری نظیر انواع کراس اوورها می‌روند و نه MPVها و استیشن واگن‌ها. در نتیجه جای تعجب ندارد که تیراژ واردات کارنز نسل سوم به بازار ایران، به مراتب محدود‌تر از نسخه نسل دوم آن بود.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی تزریق مستقیم

حجم موتور

۲.۰ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۶۵ اسب بخار

گشتاور

۲۱۳ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعت اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰.۸ ثانیه

سرعت

۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۸.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

نوع بدنه

ون سایز کوچک

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۵۲۵ میلی‌متر

عرض

۱۸۰۵ میلی‌متر

ارتفاع

۱۶۱۰ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۷۵۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۴۹۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ تا ۷ نفر

ظرفیت صندوق

۸۷۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۶۲ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی کارنز RP

اگر ظاهر ون کارنز را از نسل دوم آن دنبال کرده باشید، به شکل جالب توجهی شاهد شباهت‌های ظاهری محسوس آن با چهره کیا سراتو (فورته) خواهید بود. نسل دوم کارنز شباهت بسیار زیادی به کیا سراتو نسل اول (LD) داشت که از قضا آن هم به بازار ایران وارد شده بود. نسل سوم اما از دیدگاه ظاهری، شباهت بی‌مانندی به نسل سوم سراتو (YD/نسل دوم فورته)، مخصوصا مدل هاچ‌بک آن دارد. در نتیجه با مشاهده شباهت بسیار زیاد گرافیک چراغ‌های جلو و عقب دو خودرو و البته جلوپنجره آن‌ها، نباید چندان شوکه شوید.

جدا از این شباهت‌های ظاهری، کارنز در جایگاه یک MPV سایز کوچک، بیشتر شبیه به یک هاچ‌بک پنج در است که از حد استاندارد، اندکی بیشتر کشیده شده است. به عبارت دیگر، اگر بدنه نسخه هاچ‌بک سراتو YD را به اندازه ۲۰۰ میلی‌متر بکشید، حاصل خروجی احتمالا کیا کارنز RP خواهد بود.

تمایز بارز میان هاچ‌بک‌های پنج در با MPVهای هم کلاس، معمولا در نمای داخلی خودرو ظاهر می‌شود. MPVها دارای سقف‌های بلندتری نسبت به هاچ‌بک‌ها هستند. هم چنین ضمن کشیده‌تر بودن، قادر به حمل تعداد نفرات بیشتر و ارائه آپشن‌های رفاهی بالاتری نظیر گرم‌کن یا سرد‌کن انحصاری صندلی‌های عقب، خروجی و پنل کنترل انحصاری سیستم تهویه مطبوع برای ردیف‌های پشتی، انواع پورت خروجی برق به منظور تامین جریان الکتریسیته در صندلی‌های عقب و امکاناتی از این دست هستند.

سقف بلند آن‌ها این اجازه را می‌دهد که حتی با وجود ردیف سوم صندلی‌ها در نسخه‌های هفت نفره، قادر به حمل میزان بار قابل توجهی باشند. فضای صندوق در نسخه 5 نفره (بدون ردیف سوم) برابر با ۸۷۰ لیتر و در صورت خوابیدن صندلی ردیف دوم برابر با ۱۷۰۰ لیتر است. این اعداد و ارقام برای خودرویی از کلاس MPV سایز کوچک بسیار عالی و تقریبا نزدیک به ویژگی‌های مشابه در کراس اوورهای سایز متوسط است.

سبک طراحی نمای داخلی کارنز RP همانند نمای خارجی آن، بسیار شبیه به کیا سراتو و زبان طراحی وقت برند کیا است. در نتیجه چیدمان مجموعه نشانگرهای سه قلو پشت فرمان، با نورپردازی استاندارد قرمز و سفید کیا، فرمان مجهز به مرکز دایره‌ای و کلید‌های کنترلی و تریم دو رنگ داخلی از مهم‌ترین نقاط قوت کارنز نسل سوم است که فضای داخلی را بسیار جذاب می‌سازد.

کراس‌اوورها در دو دهه گذشته، به آرامی حجم قابل توجهی از سهم فروش MPVها را به خود اختصاص دادند. ارائه سطح مشابهی از امکانات رفاهی، فضای حمل بار قابل توجه و از همه مهم‌تر، طراحی به مراتب زیباتر از خانواده ون‌ها، باعث شد MPVها حتی در بازارهای اروپا و آمریکا نیز کم کم جای خود را به کراس اوورها دهند.

سخن نهایی

کارنز خودرو محبوبی نبود و نیست. همان‌طور که کاروان سایپا و پراید و پیکان استیشن محبوب نبودند. این مهم به سلیقه مشتریان ایرانی باز می‌گردد که نام و ظاهر ون و استیشن را باکلاس نمی‌دانند و به منظور تامین این خلا، ترجیح می‌دهند در راستای سگمنت جذاب‌تر و البته فراوان‌تر کراس‌اوور قدم بردارند.

با این حال حضور MPV کارنز از برند کیا در بازار ایران، نظیر حضور استیشن واگن هیوندای i40، تجربه‌ای تیراژ محدود و کوتاه مدت، اما منحصر به فرد بود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی