مراحل و نحوه ترخیص خودرو از گمرک

۸ آذر ۱۴۰۲ مراحل و نحوه ترخیص خودرو از گمرک

قانون منع واردات خودرو در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ منقضی شد و آیین‌نامه واردات خودرو در شهریورماه همان سال به تصویب رسید. طبق ضوابط، هر فرد حقیقی و حقوقی با کارت بازرگانی می‌تواند اقدام به واردات خودرو کند. با این حال، واردات خودرو فراتر از خرید از شرکت سازنده، انتقال به کشور و عرضه در بازار یا استفاده شخصی است. فیلتر مهمی در این میان به نام گمرک ایران وجود دارد. هر خودرویی پس از انتقال و پیش از ورود به خیابان‌های کشور، باید مراحل ترخیص از گمرک را طی کند. ترخیص خودرو از گمرک یک عملیات زمان‌بر و پرهزینه بوده که انجام آن ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

هر کالایی که در هنگام ورود به کشور از فیلتر گمرک عبور نکند، به عنوان کالای غیرقانونی و قاچاق در نظر گرفته شده و در صورت تشخیص، با واردکننده برخورد جدی می‌شود. در ادامه به بررسی مفهوم ترخیص ماشین از گمرک و مباحث مربوط به آن می‌پردازیم.

ترخیص خودرو از گمرک

ترخیص خودرو از گمرک مهم‌ترین مرحله در فرایند واردات خودرو به حساب می‌آید. گمرک هر کشور وظیفه کنترل واردات و صادرات کالاها از مرزهای آن کشور را بر عهده دارد و گمرک ایران نیز خارج از این قاعده عمل نمی‌کند. نظارت بر عملکرد واردکنندگان و صادرکنندگان و کالاهای وارداتی و صادراتی و سازگاری آنها با سیاست‌های دولت، قوانین و مقررات مربوط به قاچاق، اخذ حقوق گمرکی، انجام تشریفات قانونی برای ترخیص و… از جمله وظایف مهم گمرک است. فرایند ترخیص خودرو از گمرک شامل چند مرحله می‌شود که واردکننده ملزم به پیروی از آن‌ها است.

ممکن است بارها این سؤال برای شما به وجود آید که چرا یک خودروی ۱۰ هزار دلاری با قیمت حداقل دو برابر روانه بازار خودرو کشور می‌شود. فیلتر گمرک و اجرای تعرفه‌های وارداتی دلیل اصلی افزایش قیمت خودروهای خارجی به حساب می‌آید. ترخیص تخصصی خودرو از گمرک یک فرایند زمان‌بر و پرهزینه بوده که در طول این مقاله به بررسی دقیق‌تر آن می‌پردازیم. ولی پیش از هر چیز، بد نیست نگاهی به ضرورت واردات خودرو به کشور بیندازیم.

لزوم واردات خودرو

بخشی از بازار خودرو هر کشور، به محصولات وارداتی اختصاص می‌یابد. واردات خودرو نیاز بدیهی برای صنعت و بازار خودرو هر کشور به شمار می‌آید و البته این ضرورت در ایران به سبب اختلاف فاحش میان عرضه و تقاضا و همین‌طور محرومیت از تکنولوژی‌های روز دنیا دوچندان می‌شود. واردات خودرو مزایای متعددی به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد تنوع در بازار، انتقال تکنولوژی، ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، بهبود صنعت خودروسازی و… اشاره کرد.

تحریم‌های بین‌المللی از یک طرف و قانون ۵ ساله ممنوعیت واردات خودرو از طرف دیگر باعث شده تا صنعت خودرو ایران به یک کالبد شکننده و توخالی تبدیل شود که رشد و ارتقای آن بدون ورود خودروهای جدید و الگوگیری از فناوری‌های به‌کاررفته در آن‌ها غیرممکن است. به علاوه، خودرو به دلایل متعددی به یک کالای سرمایه‌ای و کمیاب تبدیل شده و میزان عرضه خودروسازان داخلی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد. از این رو واردات خودرو و تزریق خودروهای خارجی به بازار کشور به عنوان راهکار موثر و ضروری جهت تنظیم بازار شمرده می‌شود.

واردات و صادرات خودرو

هر اندازه که واردات موجب بهبود صنعت خودروسازی و بازار می‌شود، صادرات خودرو نیز مزایای متعددی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ارزآوری و بهبود اقتصاد کشور اشاره کرد. طبق قانون، هر فرد حقیقی و حقوقی با کارت بازرگانی مجاز به واردات خودرو است، هرچند محدودیت‌هایی در واردات و صادرات وجود دارد.

اول اینکه سقف واردات خودرو ۲۰ هزار یورو است و حجم موتور نباید بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی باشد. دوم ورود خودروهای فرانسوی و آمریکایی تا اطلاع ثانوی ممنوع است. بدین ترتیب، علاوه بر کشورهای آسیایی همچون ژاپن، چین، کره جنوبی و هند، امکان واردات خودرو از کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا، انگلیس، سوئد و… نیز وجود دارد. در صورت عدم پیروی از شرایط واردات، امکان ترخیص خودرو از گمرک وجود ندارد و این موضوع به هیچ‌وجه به مذاق واردکننده خوش نمی‌آید.

از طرف دیگر، خودروسازان کشور به‌تازگی قراردادهایی را با کشورهایی مثل روسیه، عراق، ونزوئلا و… برای صادرات خودرو امضا کرده‌اند. صادرات خودرو، توانمندی قطعه‌سازان و تولیدکنندگان ایرانی را به رخ کشورهای منطقه کشیده و در بهترین حالت موجب جذب سرمایه‌گذاران می‌شود. جذب سرمایه‌گذاران خارجی منافع متعددی برای صنعت خودروسازی کشور دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ارتقای کیفیت و تکنولوژی در محصولات اشاره کرد.

خرید خودرو در تجارت و بازرگانی

در تجارت خودرو، مرحله خرید از اهمیت بسیاری برخوردار است. از آنجا که واردات خودرو با کارت بازرگانی برای افراد حقیقی و حقوقی میسر است، می‌توان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم اقدام به خرید خودرو کرد.

در روش غیرمستقیم، متقاضی مسئولیت خرید خودرو را بر عهده شرکت معتبر فعال در این زمینه می‌گذارد. ولی در روش مستقیم یا حضوری، می‌توان به یکی از کشورهای همسایه بروید و خودروی موردنظر را از نمایندگی مجاز خریداری کنید. در این صورت تمام مراحل واردات خودرو، از ثبت سفارش گرفته تا نقل و انتقال و ترخیص خودرو از گمرک بر عهده خریدار خواهد بود.

کشورهای مجاز برای واردات خودرو

با توجه به اوضاع سیاسی کشور، در حال حاضر خرید خودرو از هر کشوری به غیر از آمریکا و فرانسه مجاز است. واردکنندگان می‌توانند با خودروسازان کشورهایی همچون انگلیس، آلمان، سوئد، کره جنوبی، روسیه، ژاپن، چین و… معامله کرده و محصولاتشان را به صورت کامل یا مونتاژی وارد بازار کنند.

هزینه های ترخیص خودرو

برای ترخیص خودرو از گمرک باید هزینه‌های متعددی را پرداخت و همین هزینه‌ها باعث می‌شوند قیمت خودروهای خارجی در ایران بسیار بیشتر از قیمت جهانی آن‌ها باشد. به عنوان مثال، خودرویی با ارزش ۱۰ هزار دلار که حتی با احتساب دلار ۴۹ هزار تومانی باید ۴۹۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، با قیمتی فراتر از ۱ میلیارد تومان در دسترس مشتریان ایرانی قرار می‌گیرد. علت این گرانی، تعرفه‌ها و هزینه‌هایی است که به خودروهای وارداتی اختصاص می‌یابد. اصلی‌ترین هزینه‌های ترخیص خودرو از گمرک شامل موارد زیر می‌شوند.

هزینه حمل و نقل

هزینه انتقال خودرو بر اساس مسافت طی‌شده از مبدا به مقصد (ایران) محاسبه شده و روی قیمت نهایی خودرو گذاشته می‌شود.

هزینه بیمه

در روند انتقال، گمرک خودرو را بیمه می‌کند تا در صورت بروز مشکل، زیان وارده تا حدی جبران شود. هزینه بیمه نیز در هنگام ترخیص ماشین از گمرک به قیمت نهایی افزوده می‌شود.

هزینه شماره گذاری خودرو

جهت ترخیص ماشین از گمرک، هزینه گواهی اسقاط خودرو، مالیات درآمد دولت و مالیات شماره گذاری خودرو نیز محاسبه شده و به قیمت نهایی آن اضافه می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده، مهم‌ترین هزینه تحمیلی به خودروی وارداتی بوده که معادل ۹ درصد از حقوق ورودی به همراه ارزش سیف است.

هزینه های دیگر

ترخیص خودرو از گمرک همچنین شامل پرداخت هزینه‌هایی مثل انبارداری، دریافت ترخیصیه، ۰.۵ درصد از حقوق ورودی، عوارض هلال احمر، هزینه بازدید خودرو، استاندارد و هزینه THC می‌شود.

مراحل ترخیص خودرو از گمرک

ترخیص خودرو از گمرک طی مراحل مختلف صورت می‌گیرد. به عنوان یک فرد حقیقی، ساده‌تر آن است که پس از خرید خودرو مورد نظر و حمل آن به گمرک، انجام مراحل ترخیص تخصصی خودرو از گمرک را بر عهده یک شرکت ترخیصی بگذارید تا اخذ مجوزهای لازم و پرداخت هزینه‌های مربوطه با سرعت و دقت بیشتری انجام شود. با این حال اگر مایل به واردات خودرو هستید، باید بدانید که ترخیص خودرو مستلزم انجام مراحل زیر است.

۱- گرفتن کارت بازرگانی

فعالیت در حوزه واردات و صادرات به اخذ کارت بازرگانی احتیاج دارد. بدون داشتن این کارت، گمرک اجازه ورود یا خروج هر کالایی مثل خودرو را به شما نمی‌دهد.

۲- خرید خودرو

واضح است که پیش از ترخیص خودرو از گمرک باید آن را خریداری کنید. این کار به صورت حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. افراد حقیقی معمولا برای خرید خودروی خارجی به کشورهای همسایه سفر کرده و خودروی موردنظر را از نماینده رسمی در آن کشور خریداری می‌کنند. بلافاصله پس از خرید خودرو باید برای ثبت سفارش و گرفتن مجوز ورود اقدام کرد.

۳- ثبت سفارش در سامانه گمرک

خرید خودرو و ورود آن به کشور مستلزم ثبت سفارش است. خودروی موردنظر در سامانه گمرک کشور ثبت سفارش می‌شود. پس از بررسی‌های لازم، یک کد ۸ رقمی ارائه می‌شود که بعدها برای ترخیص خودرو از گمرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴- عقد قرارداد با نمایندگی خودرو

داشتن خدمات پس از فروش یکی از شروط صدور جواز برای واردات خودرو است. بنابراین برای ترخیص ماشین از گمرک باید به نمایندگی برند خریداری‌شده در ایران مراجعه کرده و پس از تحویل مدارک لازم، با نمایندگی قرارداد ببندید. این قرارداد باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت تحویل داده شود.

ترخیص خودرو از گمرک مبدا

نباید فراموش کرد که خروج ماشین از گمرک کشور سازنده مستلزم پیروی از مراحل و در نتیجه پرداخت هزینه‌های متعدد می‌شود. مراحل مهم ترخیص خودرو از گمرک مبدا عبارتند از:

  • صدور بیمه‌نامه پس از چک کردن بدنه
  • ثبت شماره شاسی
  • ثبت شماره سریال
  • ثبت مدل ماشین
  • ثبت رنگ
  • ثبت کارخانه سازنده
  • ثبت مبلغ ارزش خرید
  • ثبت مشخصات صاحب خودرو
  • وزن‌کشی و باسکول خودرو
  • و غیره.

ترخیص خودرو از گمرک مقصد

همان‌طور که گفته شد، برای خروج ماشین از گمرک مقصد باید مراحل و پرداخت‌های زیر انجام شوند.

  • پرداخت هزینه انبارداری
  • پرداخت هزینه استاندارد
  • پرداخت هزینه دریافت ترخیصیه
  • پرداخت هزینه‌های شماره‌گذاری خودرو
  • اخذ مجوزهای لازم برای نمایندگی‌های مجاز
  • پرداخت حقوق ورودی و ارزش‌افزوده کالا در گمرک
  • افراد حقیقی پنج درصد عوارض بیشتر نسبت به افراد حقوقی و نمایندگی‌ها پرداخت می‌کنند
  • و غیره.

تعرفه ترخیص خودرو از گمرک

با توجه به نوع خودرو (بنزینی، دیزلی، هیبریدی و برقی) و همین‌طور حجم موتور، تعرفه ترخیص خودرو از گمرک متفاوت است.

تعرفه ترخیص خودروهای بنزینی

تعرفه ترخیص از گمرک برای خودروهای بنزینی به شرح زیر است:

  • خودروهای با حجم موتور کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی، ۱۶ درصد
  • خودروهای با حجم موتور بین ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۶۶ درصد
  • خودروهای با حجم موتور بین ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۹۱ درصد
  • خودروهای با حجم موتور بین ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۱۳۱ درصد
  • خودروهای با حجم موتور بین ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۶۱ درصد
  • خودروهای با حجم موتور بیشتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۱ درصد

تعرفه ترخیص خودروهای دیزلی

تعرفه ترخیص از گمرک برای خودروهای دیزلی به شرح زیر است:

  • خودروهای با حجم موتور حداکثر ۱۵۰۰ سی‌سی، ۶۶ درصد
  • خودروهای با حجم موتور بین ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۹۱ درصد
  • خودروهای با حجم موتور بین ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۱۳۱ درصد
  • خودروهای با حجم موتور بین ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۶۱ درصد
  • خودروهای با حجم موتور بیشتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۱ درصد

تعرفه ترخیص خودروهای هیبریدی

تعرفه ترخیص از گمرک برای خودروهای هیبریدی به شرح زیر است:

  • خودروهای با حجم موتور حداکثر ۱۵۰۰ سی‌سی، ۱۱ درصد
  • خودروهای با حجم موتور بین ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۱۶ درصد
  • خودروهای با حجم موتور بین ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۴۶ درصد
  • خودروهای با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی، ۱۳۶ درصد

تعرفه ترخیص خودروهای برقی

خودروهای برقی با تعرفه واردات ۱۱ درصد از گمرک خارج می‌شوند.

مراحل واردات خودرو به مناطق آزاد

کیش، قشم، چابهار، ارس، اروند، انزلی و ماکو، مناطق آزاد کشور هستند که واردات خودرو به آن‌ها با محدودیت‌های کمتری انجام می‌شود. واردات خودرو به این منطقه نیازی به پرداخت حق ورودی و همین‌طور پرداخت برخی مالیات‌ها ندارد. به علاوه، عوارض واردات خودرو با توجه به سال تولید مشخص می‌شود.

برای ورود خودروی خارجی به منطقه آزاد ابتدا باید به مدیریت منطقه مراجعه کرده و مجوز واردات را دریافت کنید. اگر مرکز تعمیرگاهی برای خودروی موردنظر در منطقه وجود داشته باشد، مشکلی در تایید درخواست واردات خودرو به وجود نمی‌آید. پس از ورود خودرو، باید به گمرک منطقه مراجعه کرده و فرم ورود را پر کنید. پس از ارزیابی‌های لازم، عوارض گمرکی جهت ترخیص ماشین محاسبه می‌شود. سپس معرفی‌نامه خریدار به واحد شماره‌گذاری منطقه ارسال شده و ماشین پلاک می‌گیرد.

تعرفه ترخیص خودرو در مناطق آزاد

مناطق آزاد از امتیازهای ویژه اقتصادی و تجاری مثل معافیت‌های مالیاتی، عوارض گمرکی و… برخوردارند. مناطق آزاد، به دلیل عدم نیاز به پرداخت حق ورودی، بهشت خودروبازها به حساب می‌آیند و تقریبا ورود هر خودرویی به این مناطق آزاد است، هرچند اجازه تردد در سایر نقاط کشور را ندارند. مناطق آزاد، شرایط و محدودیت‌های مخصوص خود را داشته، ولی معمولا مبنای پرداخت عوارض گمرکی جهت ترخیص خودروها، با توجه به سال تولید آن‌ها سنجیده می‌شود.

استاندارد ترخیص قطعات یدکی

مهم‌ترین شرط واردات قطعات یدکی خودرو پذیرش استاندارد شرکت تولیدکننده آن‌ها توسط سازمان ملی استاندارد کشور است. از این رو، شرکت واردکننده باید استاندارد شرکت تولیدکننده قطعات را در اوراق ثبت سفارش و اسناد خرید کالا مشخص کند.

استاندارد شرکت کیا موتور کره جنوبی، شرکت دوو کره جنوبی، شرکت هیوندای کره جنوبی، شرکت نیسان ژاپن، شرکت مزدا ژاپن، شرکت نیکنیمان، شرکت پژو فرانسه، شرکت سیتروئن فرانسه، شرکت رنو فرانسه، شرکت لندرور انگلیس، شرکت سانتاز اسپانیا، شرکت دایملر کرایسلر، شرکت 2F، شرکت MAW، شرکت ولوو سوئد، شرکت ایویکو، شرکت VOITH آلمان، شرکت نئوپلن آلمان و شرکت LIBHER آلمان مورد تایید سازمان ملی استاندارد هستند.

شرط گمرک برای ترخیص خودرو

بد نیست بدانید در ابتدای تصویب آیین‌نامه واردات خودرو، شرط اصلی عرضه این خودروها از طریق بورس کالا بوده است. هرچند شورای رقابت در بهمن‌ماه با ورود به بازار خودرو، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وارداتی را به عنوان تنها کانال مجاز فروش ماشین اعلام کرد. با این حال مدتی قبل از دخالت شورای عالی رقابت، گمرک شرط عجیبی را برای ترخیص خودروهای وارداتی در نظر گرفته بود.

معاون گمرک ایران شرط جالبی را برای صدور پروانه ترخیص ماشین‌های وارداتی مطرح کرده بود. طبق این شرط، جواز صدور تنها در صورتی به خودروها اعطا می‌شد که ابتدا این محصولات در بورس کالا به فروش برسند و تفاوت قیمت فروش آن‌ها به حساب گمرک واریز شود. البته در حال حاضر چنین شرطی حذف شده، چون اول اینکه بورس کالا دیگر روش عرضه قانونی برای خودرو نیست، و دوم اینکه سیاست‌گذار به روش منطقی‌تری گمرک را راضی به صدور جواز ترخیص کرده است.

شرایط ترخیص خودروهای دپویی

خودروهای متعددی در گمرک کشور به حالت دپو درآمده‌اند که برخی آن‌ها غیرقانونی وارد ایران شده‌اند، برخی پرونده قضایی دارند، برخی ثبت سفارش نشده‌اند و برخی دیگر هم‌زمان با وضع قانون منع واردات خودرو به گمرک رسیده و نتوانسته‌اند مجوز ترخیص دریافت کنند.

از سال گذشته تاکنون بسیاری از این خودروهای دپوشده به دلایلی همچون تایید منشا ارز و حل مشکلات قضایی در مراحل مختلف به فروش رفته‌اند و در حال حاضر تعداد محدودی از آن‌ها همچنان در پارکینگ گمرک خاک می‌خورند. بنا به شرایط خودروها، سازمان املاک تملیکی می‌تواند نسبت به ضبط، ترخیص و تحویل آن‌ها به صاحبان کالا اقدام کند.

گمرکات تخصصی ترخیص خودرو

گمرکات تخصصی به ساده‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن، عملیات ترخیص خودرو را انجام می‌دهند. اسامی برخی از این گمرکات در ادامه ذکر شده است.

  • گمرک شهید رجایی بندرعباس
  • گمرک شهید باهنر
  • گمرک تهران
  • گمرک نوشهر
  • گمرک بندر انزلی
  • گمرک بندر امام خمینی
  • گمرک چابهار
  • گمرک ارومیه
  • گمرک مشهد
  • گمرک خرمشهر
  • گمرک زنجان
  • گمرک بندرلنگه
  • گمرک کیش
  • گمرک اردبیل
  • گمرک آبادان

اخبار ترخیص خودرو از گمرک

علت عدم واردات خودرو از گمرکات خوزستان

ناظر گمرکات خوزستان درباره علت عدم واردات خودرو از گمرکات این استان اعلام کرد:

  • گمرک خرمشهر برای واردات خودرو به درون کشور مجاز اعلام شده اما تاکنون واردات خودرو از این گمرک انجام نشده است.
  • شاید تاکنون واردکنندگان خودرو، گمرک خرمشهر را برای واردات کالای مورد نظر خود انتخاب نکرده‌اند.
  • همچنین فاصله‌ و مسافت در مسیر دریایی استان خوزستان و هزینه بیشتری که در حمل و نقل در این مسیر وجود دارد می‌تواند یکی از علت‌های دیگر باشد.
  • مشکلی برای واردات خودرو از بندر خرمشهر وجود ندارد.

نتیجه گیری

ترخیص خودرو از گمرک مهم‌ترین مرحله واردات خودرو به حساب می‌آید که شامل مراحل متعددی می‌شود و گذراندن هر مرحله مستلزم پرداخت هزینه‌های مختلف از جمله تعرفه واردات، هزینه انتقال، بیمه، ارزش‌افزوده و… است. از این رو قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران از قیمت جهانی آن‌ها بیشتر می‌شود. با این وجود، تایید خروج یا ورود هر کالایی از جمله خودرو توسط گمرک الزامی است و هر روش وارداتی و صادراتی دیگر بدون دخالت این سازمان، اقدام غیرقانونی در نظر گرفته می‌شود.

سوالات متداول

۱- ترخیص خودرو از گمرک در ایران چه مراحلی دارد؟

مراحل ترخیص خودرو شامل دریافت ترخیصیه، دریافت مجوزهای لازم برای نمایندگی‌های مجاز و همین‌طور پرداخت هزینه‌های مربوط به انبارداری، استاندارد، شماره‌گذاری خودرو و… می‌شود.

۲- چقدر طول می‌کشد تا یک خودرو از گمرک ترخیص شود؟

با توجه به لزوم دریافت مجوزهای مختلف از ارگان‌هایی مثل سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط‌زیست و…، ترخیص خودرو از گمرک حداقل در یک بازه ۳۰ روزه انجام می‌شود.

۳- چه مالیات‌ها و عوارضی باید برای ترخیص خودرو در ایران پرداخت شود؟

حقوق ورودی (سود بازرگانی و ۴ درصد حقوق گمرکی)، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۴ درصد مالیات علی‌الحساب، عوارض هلال احمر معادل ۱ درصد حقوق ورودی، ۵ درصد از ارزش فوب (عوارض خاص واردات خودرو)، ۸ در هزار ارزش CIF به عنوان هزینه استاندارد، ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی و ۳ درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری – عوارض نقل و انتقال)

۴- چه مدارکی برای ترخیص خودرو لازم است؟

ترخیص خودرو از گمرک مستلزم ارائه مدارکی مثل گواهی کشور مبدا، بیمه حمل و نقل، قبض انبار، گواهی ترخیصیه، پیش فاکتور و فاکتور خرید، گارانتی خودرو، رسید ثبت سفارش، رسید اسقاط خودرو، فرم اظهارنامه و مدارک لازم جهت احراز هویت است.

۵- آیا خودروهای وارداتی محدودیت‌های خاصی دارند؟

حداکثر قیمت خودروهای وارداتی باید ۲۰ هزار یورو باشد. حداکثر حجم مجاز موتور نیز ۲.۵ لیتر اعلام شده است.

۶- آیا می‌توان میزان مالیات و عوارض خودرو را محاسبه کرد؟

خودروهای وارداتی با تعرفه خاصی وارد کشور می‌شوند. این تعرفه بستگی به نوع خودرو و حجم موتور آن دارد. تعرفه واردات خودروهای بنزینی حداقل ۱۶ و حداکثر ۱۷۱ درصد است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو۴۵