آزادسازی قیمت خودرو بدون برنامه ریزی، چالش جدید بازار خودرو

۲۹ آذر ۱۳۹۹ آزادسازی قیمت خودرو بدون برنامه ریزی، چالش جدید بازار خودرو

یک کارشناس خودرو در گفت و گو با خودرو ۴۵ گفت: آزادسازی قیمت خودرو زمانی موفقیت آمیز است که مسئولین برنامه و شجاعت اجرای آن را داشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت قصد دارد با آزادسازی قیمت خودرو، پایه‌های نرخ گذاری دستوری را بنا بگذارد اما به نظر می‌رسد این طرح برنامه ریزی دقیقی ندارد و جزئیاتی از آن ارائه نشده است و دقیقا مشخص نیست این طرح به چه صورت و چه زمانی اجرایی می‌شود از سوی دیگر رییس شورای رقابت اعلام کرد که وزیر صمت از شورای رقابت خواسته تا قیمت گذاری خودروهای پر تیراژ آزاد شود و باید دید به دنبال این درخواست بازار خودرو به چه سمتی می‌رود.

امیر حسن کاکایی، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره آزادسازی قیمت خودرو به خودرو ۴۵ گفت: از دو سال و نیم پیش درباره آزادسازی قیمت خودرو صحبت می‌شود اما همیشه به تعویق می‌افتد و نکته کلیدی آن جزئیات اجرا است؛ بنابراین بدون جزئیات نمی‌توان به طور دقیق درباره تبعات آن صحبت کرد.

کاکایی افزود: برای مثال اگر آزادسازی انجام شود و اختلاف معنی داری ایجاد کنند باز هم بازار دلالی حذف نمی‌شود. در شرایط خوب اگر آزادسازی قیمت خودرو انجام شود و خودروسازان تولید به طور معنی دار بالا ببرند در کمتر از سه ماه هم بساط دلال بازی حذف می‌شود و هم قیمت خودرو کاهش میابد.

وی تاکید کرد: به فرض اگر این اتفاق بیافتد یک دلال دیگر سود ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی ندارد و از بازار خودرو خارج می‌شود و مصرف کننده واقعی در بازار می‌ماند که مصرف کننده واقعی هم توان خرید ندارد و به دنبال آن تقاضا برای خودرو پایین می‌آید و حباب قیمت خودرو می‌شکند و به تدریج قیمت خودرو به قیمت واقعی نزدیک می‌شود.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: از سویی دیگر خودروسازان قیمت را از یک حدی به بالاتر نمی‌توانند ببرند چون قیمت تمام شده بالا است؛ بازار به رکود می‌رسد و در نهایت عکس العمل بازار برعکس می‌شود.

کاکایی با بیان اینکه مشکل از اینجا شروع می‌شود که هیچ کدام از این فرضیات در عمل اتفاق نمی‌افتد، گفت: در بهمن ۹۷ پس از گفت‌و‌گوهای سنگین در دولت، قرار بود قیمت پنج درصد حاشیه بازار ارائه شود که تاخیر رخ داد و این قیمت در هفتم بهمن ۹۷ تعیین و در انتهای بهمن ماه اعلام شد و چون نزدیک سال جدید بود و با بالا بودن تورم و نرخ ارز، زمانی که قیمت اعلام شد؛ قیمت اعلام شده ۱۰ درصد در حاشیه بازار بود.

وی تاکید کرد: اگر امروز که قیمت دلار ثبات دارد این برنامه اجرا شود پیش بینی‌ها درست از آب در می‌آید اما اگر باز هم تاخیر رخ دهد همه چیز تغییر می‌کند چراکه هم قیمت دلار و هم تورم بالا می‌رود و همه انتظار افزایش قیمت دارند.

کاکایی با اشاره به اینکه به ازای آزادسازی خودروسازان باید تولید را افزایش دهند تصریح کرد: اگر هیچ برنامه‌ای برای افزایش تولید دیده نمی‌شود و برنامه ریزی وجود نداشته باشد؛ آزادسازی قیمت خودرو با در حال حاضر ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم و صنعت خودرو نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو است و بازار خودرو نیز در عدم توازن تاریخی قرار دارد.

او ادامه داد: در طول ۴۰ سال اخیر عدم توازن در بازار خودرو به جز در زمان جنگ وجود نداشت. موقعی که توان تولید نداشتیم اما اکنون توان تولید داریم. حال که تقاضا برای خودرو رو به افزایش است و عدم توازن نیز وجود دارد. این عدم توازن جز با برنامه منسجم و محکم برطرف نمی‌شود. از این رو کوچکترین تلنگر می‌تواند عدم تعادل در بازار را به سمتی ببرد که قیمت‌ها سر به جهنم بگذارند.

کاکایی در پایان گفت: حدود مهر و آبان ماه امسال  همزمانی رشد قیمت دلار تا مرز ۳۰ هزار تومان، کاهش آن با برنامه ریزی دولت به مرز 25 هزار تومان و همچنین همزمانی آن با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازار ارز و خودرو را بلا تکلیف کرد.

وضعیت اقتصاد در ایران بسیار شکننده است. افزایش کیفیت، تولید و آرامش در بازار خودرو نیاز به یک اراده در سطح نظام و مسئولین دارد و برنامه منسجم دارد. کاهش قیمت خودرو و آزادسازی آن وابستگی بسیار زیادی به برنامه ریزی و شجاعت مسئولین دارد؛ با ترس و لرز و بدون برنامه ریزی بخواهند قیمت را آزاد کنند یک تنش جدی در بازار اتفاق خواهد افتاد.

 

خبرنگار: شقایق صفی خانی