آشنایی با انواع خودروهای تجاری

۱۷ تیر ۱۳۹۹ آشنایی با انواع خودروهای تجاری

خودروهای تجاری، همانگونه که از نامشان پیداست کاربرد تجاری و بازرگانی دارند؛ چه آن‌هایی که در جاده‌های برون شهری و چه آن‌هایی که در جاده‌های درون شهری به جا به جایی و حمل ونقل مشغول هستند، اطلاق می‌شود. خودروهای تجاری از جمله رایج‌ترین خودروهای تولیدی توسط خودروسازان تولید کننده این مدل خودروها هستند که نقش موثری در اقتصاد بازار، نحوه توزیع محصولات و به نوعی زنجیره تامین مواد غذایی، مصالح ساختمانی و سایر ملزومات زندگی شهری را برعهده دارند.

طی سال‌های اخیر، با رونق خرید آنلاین و نحوه توزیع محصولات این شرکت‌ها چه از درب کارخانه به فروشگاه‌ها و چه از فروشگاه‌ها به دست مصرف کننده، بازار خودروهای تجاری روز به روز پر رونق‌تر شده است. در ادامه کاربرد و انواع خودروهای تجاری تشریح شده است.

خودروی تجاری چیست؟

خودروهای تجاری ایسوزو

در صنعت خودروی اروپا، خودروی تجاری، هر وسیله نقلیه‌ای است که برای یک کسب و کار فعالیت می‌کند. معمولا به ماشین‌هایی که حداکثر 9 سرنشین به علاوه راننده را در خود جای می‌دهند، مثل ون یا اتوبوس، ماشین تجاری می‌گویند و به خودروهای بزرگی که بار یا محصولات مختلفی را جا به جا می‌کنند نیز ماشین تجاری گفته می‌شود. مخزن سوخت و دیگر قطعات این خودروها، مدام توسط کارخانه سازنده تعمیر می‌شود.

در ایالت متحده، وسیله نقلیه تجاری، هر وسیله نقلیه‌ای است که برای یک کمپانی کار کند، از وسایل نقیله دریایی گرفته تا ماشین‌های کمپانی و دیگر خودروهایی که برای یک کسب و کار فعالیت می‌کنند؛ ماشین‌هایی که قابلیت جا به جایی بیش از 15 سرنشین را دارند نیز تجاری محسوب می‌شوند.

ون‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها، عمده‌ترین وسایل نقلیه تجاری در جهان هستند که معمولا ماشین‌های تجاری و اتوبوس‌ها، از همان تکنولوژی خودروهای سواری برای کاهش تولید کربن بهره می‌برند. از آنجایی که کامیون‌ها و بسیاری دیگر از ماشین‌های این گروه، برای طی کردن  مسافت‌های بسیار طولانی و جا به جایی بارهای سنگین طراحی شده‌اند، باید از لحاظ مصرف سوخت بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه باشند. با پیشرفت روزانه تکنولوژی و استفاده از سیستم‌های هیبرید و الکتریکی، در بسیاری از کشورها فرهنگ استفاده از سوخت پاک حتی برای خودروهای سنگین هم جا افتاده است. البته که استفاده کردن از باتری‌های الکتریکی و تکنولوژی هیبرید در طراحی و ساخت این ماشین‌ها، سقف وزن باری که حمل می‌کنند را کاهش می‌دهد.

در سال 2018، حدودا 4.2 میلیون دستگاه خودروی تجاری سنگین وزن و 20 میلیون دستگاه خودروی تجاری سبک وزن، در سراسر جهان تولید شد و اکنون انواع قدیمی این خودروها، توسط کلکسیونرها خریداری و نگهداری می‌شود.

خودروی تجاری سبک چیست؟

ماشین تجاری سبک به ماشینی گفته می‌شود که وزن ناخالض آن بیشتر از 3.5 تن نباشد. برای مثال، می‌توان خودروهایی مانند انواع کامیون‌های پیک‌آپ و ون‌ها اشاره کرد. طراحی این ماشین‌ها به گونه است که در حین این که یک کامیون جمع و جور هستند، بدنه و ساخت قوی و محکمی هم دارند.

خودروی تجاری سنگین چیست؟

خودروهای تجاری بنز

همانطور که از نام این دسته پیدا است، به ماشین‌های سنگین وزنی مثل تراکتور و کامیون، خودروی تجاری سنگین می‌گویند. از این خودروها معمولا در کشاورزی و صنعت معدن، بسیار استفاده می‌شود.

10 برند تولیدکننده کامیون و خودروی سنگین در دنیا

Isuzu

Isuzu Motors Ltd، یک برند ژاپنی تولید کننده خودرو، ماشین تجاری و کامیون‌های سنگین وزن است. مرکز مدیریت این کمپانی در توکیو واقع شده است. این برند در آسیا، آمریکا و اروپا با کامیون‌هایش شناخته می‌شود زیرا در دهه 90 میلادی، فروش خودروهای سواری و سدان‌های این کمپانی به شدت افت کرد. در سال 2005، این کمپانی به بزرگترین سازنده کامیون‌های متوسط تبدیل شد.

Daimler AG

این گروه بزرگ آلمانی، سیزدهمین خودروساز بزرگ دنیا و دومین تولیدکننده بزرگ در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. به علاوه خودروهای سواری و سنگین، این برند اتوبوس نیز تولید می‌کند.

Toyota Group

برند تویوتا نیز یکی از دیگر از کمپانی‌های معروف خودروسازی است که در زمینه ساخت ماشین‌های سواری، سدان‌ها، شاسی بلندها و خودروهای تجاری فعالیت دارد.

Hyundai Group

گروه هیوندای، یک برند کره‌ای است که در سال 1947، ابتدا به عنوان یک شرکت ساخت و ساز تاسیس شد. این برند حالا در زمینه‌های مختلفی از جمله ساخت آسانسور، بالابر و خودروهای تجاری نیز حضور پررنگی دارد. این برند، یکی از تاثیرگذارترین کمپانی‌های صنعت خودروسازی است.

Tata Group

گروه تاتا، یک برند خودروسازی چند ملیتی بوده و در بمبئی هند واقع شده است. تاتا یکی از بزرگترین کمپانی‌های خصوصی در هند و یکی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود. این شرکت موفق و جهانی در زمینه‌های مختلفی مثل تولید انواع خودرو، فلز، اطلاعات تکنولوژی، ارتباطات و… فعالیت دارد.

CNH Global

این برند زمانی متعلق به فیات (Fiat) بود. CNH Global در سال 1999 تاسیس شد و حالا یکی از بزرگترین برندهای چند ملیتی و شناخته شده است که ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و ساخت و ساز تولید می‌کند.

PACCAR

این برند پس از ولوو (Volvo) و دایملر، سومین کمپانی سازنده کامیون‌های سنگین وزن در دنیا است. این کمپانی در سال 1905، در سیاتل آمریکا و توسط ویلیام پیگوت بنیان گذاری شد و در دوران جنگ جهانی دوم، خودروی نظامی تولید می‌کرد.

Ford

جالب است بدانید فورد که یکی از محبوب‌ترین برندهای خودروسازی در جهان است، ماشین‌های تجاری و سنگین نیز تولید می‌کند. این برند دومین کمپانی خودروسازی در آمریکا و پنجمین خودروساز بزرگ جهان است.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان