آماده سازی خودرو برای فصل زمستان

۸ بهمن ۱۴۰۲ آماده سازی خودرو برای فصل زمستان

هوای سرد، بارش برف و باران، یخبندان و جاده‌های سُر و لغزنده موجب می‌شود تا در فصل زمستان با احتیاط بیشتری رانندگی کنید. رانندگی در زمستان شرایط خاص خود را دارد و البته باید پیش از نشستن پشت فرمان، خودرو را آماده کنید. همان‌طور که کمی قبل از شروع فصل سرما، لباس‌های گرم و کاپشن و بارانی را از انتهای کمد درمی‌آورید، برای ماشین‌سواری ایمن در فصل زمستان نیز باید زنجیر چرخ را از گوشه انباری بیرون بیاورید، لاستیک‌ها را بررسی کنید و دستی به سر و روی ماشین بکشید. علاوه بر این، باید حواستان به نگهداری از خودرو در زمستان هم باشد تا ماشینتان در روزهای سرد و برفی همچنان به کار خود ادامه دهد.

مراحل آماده سازی خودرو در زمستان

آماده سازی خودرو برای فصل زمستان باید پیش از افت شدید دمای هوا و بارش سنگین برف انجام شود. در این شرایط، شما فرصت کافی در اختیار دارید تا سرتاسر خودرو را بررسی کنید و در صورت خرابی یا نقص با خیال راحت به رفع و رجوع آنها بپردازید.

۱- بررسی لاستیک ها

چک کردن لاستیک ها یکی از کارهایی است که هر راننده‌ای باید همیشه و در هر شرایط آب و هوایی انجام دهد. انجام این کار پیش از شروع فصل زمستان لازم و ضروری است، حتی اگر محل سکونت شما در مناطق سردسیر و برف‌گیر قرار ندارد. این کار را می‌توانید در اوایل پاییز انجام دهید. البته هرگز فکر نکنید که هیچ‌گاه به زنجیر چرخ نیازی نخواهد بود، چرا که وضعیت آب و هوا در جاده‌های برون شهری قابل پیش‌بینی نیست.

ارتفاع آج لاستیک‌های خودرو باید مناسب باشد تا بتواند اصطکاک و کشش کافی را با مسیر برفی یا یخ‌زده ایجاد کند و خودرو کمتر لیز بخورد. برای سنجش آج تایرها می‌توانید یک سکه را بین آج‌ها قرار دهید. در بهترین حالت شما فقط باید نیمی از سکه را ببینید. سطح صاف تایر و به عبارتی ساییده شدن آن خطر تصادف و لیز خوردن در اثر پنچر شدن را برای ماشین شما بیش از هرچیزی پیش روی شما قرار می‌دهد و ریسک رانندگی در روزهای بارانی و برفی را بیش از سایر روزها می‌کند.

علاوه بر این، فشار باد تایر را هم باید بررسی کنید. می‌توانید با مراجعه به آپاراتی یا با استفاده از دستگاه مخصوص فشار باد را بسنجید. اگر از حد استاندارد پایین‌تر بود، باید لاستیک را باد کنید. البته بعضی خودروهای جدید به‌صورت استاندارد به سنسور سنجش فشار باد تایر مجهز هستند. این کار را هر ماه یک بار انجام دهید تا همیشه از سلامت تایرها مطمئن باشید.

اگر خودرو لاستیک زمستانی دارد، بهتر است در فصل زمستان از این نوع لاستیک استفاده کنید که چسبندگی بیشتری به سطح جاده و خیابان دارد.

۲- بررسی ضدیخ

محافظت از سیستم رادیاتور ماشین در هوای سرد به واسطه تنظیم میزان ضد یخ قبل از شروع سرما انجام‌ می‌شود. ازاین‌رو باید پیش از سرمای شدید هوا سطح ضدیخ ماشین را بررسی کنید و اگر چیزی از زمستان گذشته درون رادیاتور باقی مانده است، خالی کنید. ماده ضدیخ باید بین علامت حداکثر و حداقل در مخزن باشد که سنجش این کار توسط تستر ضدیخ امکان‌پذیر است. این مایع باید ترکیب ۶۰ درصد ضد یخ و ۴۰ درصد آب باشد.

۳- بررسی باتری خودرو

یکی از عمده‌ترین مشکلات زمستانه خودروها، خرابی باتری ماشین است. البته همواره خرابی باتری خودرو دلایل متعددی دارد و لزوما به علت سرما نیست. زیرا ممکن است مدتی زیادی از خاموش بودن خودرو گذشته باشد، ممکن است برق‌رسانی ماشین ایجاد مشکل کرده و شاید هم دلایل دیگری باعث خرابی باتری شده باشد. بررسی به موقع باتری خودرو در فصل پاییز و پیش از شروع زمستان است.

برای جلوگیری از برخی مشکلات احتمالی برای خرابی باتری ماشین، باید مراقب سولفاته شدن سر باتری که از بخار آب ناشی می‌شود، باشید. زیرا دلیل سولفاته شدن باتری به دلیل برقرار نشدن جریان الکتریسیته است که باتری را خوب شارژ نمی‌کند. البته برخی مکانیک‌ها بر این باورند استفاده از اسپری‌های گریس باعث جلوگیری از سولفات روی سری باتری می‌شود.

برای چک کردن باتری می‌توانید مولتیمتر را به باتری خودرو وصل کنید. اگر عدد ۱۲.۴۵ روی مولتیمتر نمایش داده شد، باتری خودرو باید دوباره شارژ شود. برای سنجش دقیق‌تر می‌توانید این کار را بلافاصله بعد از خاموش کردن ماشین انجام دهید.

۴- بررسی برف پاک‌ کن

برف پاک‌ کن به عنوان یکی از مهم‌ترین ملزومات زمستانی خودرو است که می‌تواند خطر رانندگی در روزهای برف و بارانی را کاهش و در موارد خرابی احتمال تصادفات را افزایش دهد. به همین دلیل باید علاوه بر بررسی محلول شیشه‌شوی و اطمینان از سلامت مخزن، لاستیک برف پاک‌کن و حرکت صحیح آن روی شیشه به خوبی بررسی شود. دقت داشته باشید که هر ۶ ماه یا یک سال باید برف پاک کن‌های ماشین را عوض کنید.

۵- بررسی مایع و مخزن شیشه‌‌ شور

خیلی‌ها بر این باورند که زمستان‌ها به دلیل بارش برف و باران نیازی به پر کردن مخزن مایع شیشه‌شوی ماشین نیست، اما باید بگوییم که این افراد سخت در اشتباه هستند و با این اقدام خود رانندگی در روزهای برفی و بارانی را سخت‌تر می‌کنند. اگر محلول شیشه مناسب و مخصوص زمستان نباشد، یخ می‌زند و لوله مخزن بر اثر سرمای شدید ترک می‌خورد و هزینه‌های زیادی برای صاحت خودرو در پی دارد. همچنین اگر مایع شیشه شور مناسب نباشد، اگر روی شیشه بپاشید، یخ می‌زند. پس بهتر است پیش از وقوع هرگونه خسارت مالی با خرید یک محلول دارای ضدیخ از ایجاد خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

۶- بررسی چراغ ها

بسیاری از صاحبان خودرو تنها هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی یا هنگام سفر به نقاط دور دست بهتر است، مه شکن و چراغ های خودرو را چک می‌کنند، این درحالی است که چراغ‌های مه‌شکن از زمان شروع فصل سرما تا شروع فصل گرما یکی از ملزومات رعایت ایمنی رانندگی محسوب می‌شود. در زمستان دید راننده به بیرون خودرو محدودتر می‌شود و تعویض چراغ‌های سوخته یا خراب موجب می‌شود تا بتوانید در هنگام بارش برف و باران سطح جاده را بهتر ببینید و همین‌طور دیگر خودروها، عابران و موتورسواران متوجه حضور ماشین شوند.

۷- بررسی بخاری خودرو

پیش از شروع فصل زمستان، بخاری خودرو را روشن کنید. بخاری باید بتواند کابین خودرو را گرم کند. اگر گرمایی از دریچه‌های سیستم تهویه احساس نکردید، باید ماشین را به تعمیرگاه ببرید.

۸- بررسی ترموستات خودرو

ترموستات نقش مهمی در دمای پیشرانه خودرو دارد. به‌ گونه‌ای که این قطعه مکانیکی به دما حساس و در مسیر مایع خنک کننده خودرو قرار دارد. سپس با توجه به دمای تعیین‌شده و هنگام رسیدن آب رادیاتور به عدد مشخص، مسیر آب را باز می‌کند تا دمای پیشرانه از حد مجاز تجاوز نکند. حال به دلیل اهمیت این قطعه به ویژه در هوای سرد باید سلامت این قطعه به درستی پیگیری شود.

۹- پر کردن باک بنزین

باک بنزین را باید پر کنید، به‌طوری که حداقل نصف باک بنزین داشته باشید. هر چه باک خالی‌تر باشد، امکان یخ زدن آن و سیستم سوخت‌رسانی در فصل زمستان و آب و هوای سرد بیشتر می‌شود.

۱۰- مراجعه به تعمیرگاه

اگر خودتان وقت نمی‌کنید یا دانش کافی ندارید، می‌توانید خودرو را برای بررسی سلامت کلی و همین طور تک‌تک قطعات به تعمیرگاه ببرید. در تعمیرگاه، مکانیک با دانش بیشتر و همین‌طور دستگاه‌های خاص بخش‌های مختلف خودرو را بررسی می‌کند تا از سلامت آنها مطمئن شود. اگر هم قطعه‌ای خراب بود و نقص داشت، همان‌جا آن را تعمیر می‌کند.

بهترین آپشن‌ ها برای رانندگی در زمستان

رانندگی در روزهای برفی و سرد زمستان به خصوص در جاده‌های برون شهری، کار سختی است و احتیاج به یک وسیله خاص، به نام زنجیر چرخ دارد و رانندگان و سرنشینان هم باید لوازم کافی و پوشاک گرم داشته باشند تا در صورت خرابی ماشین و تا رسیدن نیروهای امدادی از سرما یخ نزنند.

هر چند به نظر خیلی از افراد شاسی‌بلندها و وانت‌ها به خاطر ابعاد و اندازه بزرگ و قدرت موتور بیشتر، خودروهای مناسبی برای رانندگی در زمستان هستند، اما سدان‌ها و هاچبک‌هایی هم که دارای چند آپشن خاص باشند، می‌توانند سرنشینانشان را از سرما حفظ کنند.

گر‌مکن فرمان

یکی از ناخوشایندترین کارها، سوار شدن به یک خودرو سرد و نشستن پشت فرمان در یک صبح زمستانی است. بعد از استارت زدن خودرو و روشن کردن بخاری، فضای کابین به آرامی گرم می‌شود، اما زمان بیشتری طول می‌کشد تا غربیلک فرمان نیز گرم شود.

در این وضعیت، اگر بتوانید با زدن دکمه گرمکن فرمان در عرض چند دقیقه گرما را در سر انگشتانتان حس کنید، حالتان بهتر خواهد شد.

گرمکن صندلی

صندلی هم مثل غربیلک فرمان می‌تواند سرما را در خودش نگه دارد، به خصوص اگر روکش چرمی داشته باشد.

امروزه، گرمکن صندلی به یکی از آپشن‌ها و تجهیزات استاندارد تبدیل شده که تقریبا در بیشتر خودروها وجود دارد، هر چند معمولا فقط صندلی راننده و شاگرد به آن مجهز است. اما اگر گرم‌کن صندلی در فهرست آپشن‌های خودرویتان دیده نمی‌شود، می‌توانید خودتان آن را نصب کنید.

سیستم تمام چرخ متحرک

بیشتر خودروها که شامل شاسی بلند و کراس اوور می‌شود، سیستم تمام چرخ متحرک (AWD) و دو دیفرانسیل ندارند و فقط تعداد کمی از برندها، آن هم اکثرا برای مدل‌های فول‌آپشن این سیستم را ارائه می‌دهند.

سیستم چهار چرخ متحرک (AWD) آپشن کاربردی در خودروهای جدید است. هر چند سفارش این آپشن به کارخانه، قیمت خودرو را بالا می‌برد، اما ارزشش را دارد. در این سیستم قدرت موتور به هر چهار چرخ منتقل می‌شود و در جاده‌ها و خیابان‌های برفی و بارانی کشش ماشین بیشتر می‌شود و راحت‌تر حرکت می‌کند.

دیفرانسیل لغزش محدود

خودروهای آفرود با دیفرانسیل لغزش محدود یا قفل دیفرانسیل، بهترین خودروها برای رانندگی در جاده‌های برفی هستند. با استفاده از این آپشن، چرخ‌ها با سرعت مناسب با کششی که دارند، حرکت می‌کنند.

دیفرانسیل لغزش محدود بخشی از گشتاور را به چرخی که بیشترین کشش را دارد، انتقال می‌دهد و لغزش روی چرخی که کمترین کشش را دارد، محدود می‌کند.

گرمکن آینه

گرمکن آینه در همه خودروها، حتی ارزان‌ترین و رده‌پایین‌ترین محصولات کمپانی‌ها هم وجود دارد، اما چندان توجهی به آن نمی‌شود.

آینه‌های گرم‌شونده یا دارای گرم‌کن آپشن جدیدی هستند که این امکان را می‌دهند تا بدون زحمت، برف و یخ و مه را از روی آینه‌ها پاک کنید. برای این کار فقط باید یک دکمه را فشار دهید.

دوربین ۳۶۰ درجه

یکی از مهم‌ترین موارد در رانندگی زمستانی، دید راننده به جاده و محیط اطراف خودرو است. در بارندگی، مه و پنجره‌های یخ‌زده، دیدِ کم می‌تواند خطرآفرین باشد و به همین خاطر داشتن چند چشم اضافی به کارتان می‌آید.

اگر در جاده‌ای برفی رانندگی می‌کنید و نمی‌توانید محیط اطراف خودرو را به خوبی ببینید، داشتن یک دوربین ۳۶۰ درجه کمکتان می‌کند.

استارت از راه دور

استارت از راه دور یکی از آپشن‌هایی است که می‌تواند قبل از اینکه در هوای سرد و برفی به در ماشین برسید، خودرو را روشن و گرم کند و شما را از دردسر نشستن در یک خودرو یخ‌زده نجات دهد.

وسایل ضروری خودرو در زمستان

هر راننده‌ای باید مجموعه‌ای از ضروری ترین ابزارهای خودرویی را درون ماشین داشته باشد. البته برای رانندگی و آماده سازی خودرو در زمستان، لوازم دیگری به این مجموعه اضافه می‌شود.

  • مایع ضدیخ
  • اسپری پنچرگیری
  • کاردک یخ‌شکن
  • لباس گرم و پتو سفری
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • آب و خوراکی
  • چراغ قوه
  • زنجیر چرخ
  • شارژر فندکی
  • کابل باتری
  • سیم بکسل

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45