برنامه دولت آینده آمریکا برای فروش 25 میلیون دستگاه خودروی الکتریکی

۱۸ آذر ۱۳۹۹ برنامه دولت آینده آمریکا برای فروش 25 میلیون دستگاه خودروی الکتریکی

افزایش تولیدات خودروهای الکتریکی و فروش هرچه بیشتر آن‌ها، همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت برخی از کشورها خصوصا ایالات متحده آمریکا است. زمانی که نوبت به راه اندازی کمپین‌های انتخاباتی و کارزار سیاسی برای برنده شدن کاخ سفید و ریاست جمهوری رسید، نامزدها تصمیم گرفتند که بر موج پرخروش مبارزه همیشگی خودروهای الکتریکی و ماشین‌های بنزینی و دیزلی سوار شوند. رئیس جمهور فعلی و رئیس جمهور آینده آمریکا، یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن، هر دو وعده دادند که از تولیدات خودروهای پاک حمایت می‌کنند. همانطور که می‌دانید، دونالد ترامپ رابطه بسیار خوبی با ایلان ماسک، صاحب بزرگ‌ترین کمپانی تولیدکننده خودروهای الکتریکی، یعنی برند تسلا (Tesla) دارد، او در یکی از مصاحبه‌های خود ایلان ماسک را «نابغه» خوانده است.

برنامه جو بایدن برای خودروهای الکتریکی آمریکا چیست؟

آنطور که به نظر می‌رسد، جو بایدن که پس از کشمکش‌های طولانی به عنوان برنده انتخابات آمریکا و رئیس جمهور آینده انتخاب شد، برنامه‌های طولانی مدتی برای گسترش زیرساخت‌های مربوط به صنعت ماشین‌های الکتریکی دارد.

بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها، بایدن قصد دارد از تولیدات خودروهای الکتریکی، به عنوان فرصتی برای کاهش آلاینده‌های کربنی و همچنین اشتغال زایی استفاده کند. او باور دارد که از طریق این صنعت، می‌تواند شغل‌هایی با دستمزد بالا به بازار کار و اقتصاد کشورش ارائه دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ NEF (BloombergNEF)، رئیس جمهور آینده این کشور قصد دارد تا سال 2030، 500.000 ایستگاه شارژ خودروی الکتریکی در سراسر آمریکا بنا کند. با این کار، ساخت خودروهای الکتریکی بیش از پیش تشویق شده و آمار و ارقام فروش آن‌ها ممکن است به سالی 25 میلیون دستگاه افزایش پیدا کند. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که برنامه‌های بلند مدت بایدن، حدودا 57 درصد از نیاز کشور به ایستگاه‌های شارژ را تامین می‌کند. البته فراموش نکنید که صحبت کردن از عمل کردن بسیار آسان‌تر است. در دهه‌های گذشته، صنعت خودروهای الکتریکی شاهد پیش بینی‌های زیادی بود که تنها برخی از آن‌ها در زمان مقرر به حقیقت پیوستند. به طور مثال برخی از پیش بینی‎‌های مربوط به پیشرفت تکنولوژی باتری ماشین‌های برقی، هرگز به حقیقت حتی نزدیک هم نشد.

از طرفی، جو بایدن به تنهایی قادر نخواهد بود که این برنامه را عملی کرده و به پایان برساند. او برای شروع و گسترش دادن زیرساخت‌ها (فرهنگ سازی برای استفاده هرچه بیشتر از ماشین‌های برقی، ساخت ایستگاه‌های شارژ در برخی مناطق خاص و دور افتاده، تشویق خودروسازان برای طراحی، تولید و فعالیت هرچه بیشتر در این زمینه و…)، نیاز دارد که اعتماد و اجازه کنگره را جلب و کسب کند. اگر دو نماینده دموکرات نتوانند رقابت ورود به مجلس سنا را به نفع خود پیش ببرند تا کنترل مجلس سنای آمریکا تحت سلطه دموکرات‌ها در آید، قانع کردن کنگره برای بایدن کار آسانی نخواهد بود. متاسفانه تا به امروز دموکرات‌های نامزد حزب بایدن، شانس چندانی برای ورود به سنا نداشته‌اند.

تصور کنید که بایدن بتواند کنگره را راضی کرده و آنطور که خودش باور دارد برنامه‌ها را پیش برده و زیرساخت‌های لازم را آماده کند. این بدان معنا خواهد بود که ساخت 500.000 هزار ایستگاه شارژ یک رقم باور نکردنی و اتفاقی تاریخی در صنعت خودروسازی خواهد بود. این رویداد می‌تواند دنیای خودروهای برقی را برای همیشه از این رو به آن رو کرده و موجب پیشرفت‌های چشم گیری در تکنولوژی‌ آن‌‎ها شود. این رقم تاریخی، می‌تواند بر تصمیم دولت‌ها و کشورهای دیگر نیز اثر گذشته و رد خودروهای ناپاک را زودتر از آنچه پیش بینی می‌کنیم (نه آنچه وعده می‌دهند) پاک کند. به عبارت دیگر، ساخت نیم میلیون ایستگاه شارژ، به معنای ساخت 1000 ایستگاه در هفته به مدت 9 سال است، یعنی ساخت حدود 150 ایستگاه در روز. آیا عملی کردن آن ممکن است؟ شاید هم تنها یک وعده انتخاباتی پوچ باشد.

 

پیشتازان صنعت صنعت خودروهای الکتریکی

وقتی صحبت از زیرساخت‌های مناسب برای توسعه صنعت خودروهای الکتریکی می‌شود، چین و برخی از کشورهای اروپایی حرف اول را می‌زنند، یعنی که کشور آمریکا، تا حد قابل توجهی از برنامه جهانی برای حذف خودروهای بنزینی/دیزلی عقب است. اگر بایدن موفق به عملی کردن وعده‌های خود شود، فاصله فاحش بین آمریکا و اروپا در این زمینه تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. با این حال، بعید می‌دانیم که این کشور موفق شود از چین پیشی بگیرد، چرا که این کشور آسیایی، برنامه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته، دارد و خواهد داشت. بنابراین پیش بینی می‌شود که تا مدت زمان زیادی، در صدر این رقابت تنگاتنگ بایستد.

 

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان