خودرو بدون مربی برای آموزش رانندگی

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ خودرو بدون مربی برای آموزش رانندگی

راه‌اندازی آموزشگاه‌های رانندگی یکی از کسب و کارهایی است که در حوزه خودرو شکل گرفته‌اند و تاریخ آنها در جهان به سال ۱۹۱۰ میلادی (۱۲۸۹ خورشیدی) و در ایران به سال ۱۳۱۸ شمسی می‌رسد. حدود ۱۰۰ سال است که در این آموزشگاه‌ها افراد در دوره‌های نظری و عملی با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند چطور رانندگی کنند و در نهایت با دریافت گواهینامه، مجوز رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌ها را دریافت می‌کنند.

خودروهایی که برای آموزش رانندگی استفاده می‌شوند، همان خودروهای معمولی هستند که در خیابان‌ها دیده می‌شود و ساده‌ترین و ارزان‌ترین ماشین‌های موجود در بازار خودرو را تشکیل می‌دهند، با این تفاوت که برای مربی هم که در صندلی شاگرد می‌نشیند، پدال ترمز و کلاچ نصب می‌شود.

در سال‌های اخیر با پیشرفت فناوری خودران و استفاده از آن در خودروها، امکان رانندگی با دخالت هر چه کمتر راننده فراهم شده و حالا می‌توان از این فناوری برای آموزش رانندگی در خودروهای بدون مربی استفاده کرد.

آموزش رانندگی با خودرو خودران

شورولت بولت برقی

گروه خودروسازی جنرال موتورز طرحی را برای سیستم خودرو خودران در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا به ثبت رسانده که برای آموزش رانندگی و ارزیابی و امتحان گواهینامه رانندگی استفاده می‌شود.

این فناوری برای ارزیابی و امتحان رانندگان تازه‌کار و آموزش رانندگی در خیابان‌های شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هدف اصلی فناوری خودران خودرویی، حذف راننده و دخالت هر چه کمتر انسان در راندن خودرو است و حالا جنرال موتورز قصد دارد به جای حذف راننده، از این فناوری برای آموزش رانندگی بهره بگیرد که تجربه جدید و جالبی به نظر می‌رسد.

هم‌اکنون بخشی از بودجه تحقیق و توسعه خودروسازان صرف فناوری خودران می‌شود تا خودروها هوشمندتر شده و نیاز کمتری به راننده داشته باشند. طبق تعریف جنرال موتورز، وسیله نقلیه خودران، خودرویی است که می‌تواند محیط پیرامون خود را شناسایی کند و با دخالت انسانی کمتری حرکت کند. جنرال موتورز برای این کار از سنسورهایی مثل لیدار، حسگرهای بصری شامل دوربین‌ها و GPS استفاده می‌کند.

اگرچه به‌کارگیری حسگرها و سنسورهای مختلف وسایل نقلیه را هوشمندتر کرده، اما ممکن است در زمان‌هایی راننده مجبور شود بدون سیستم‌های کمکی و خودران، رانندگی کند. این مواقع می‌توان زمان‌هایی باشد که فرد می‌خواهد از رانندگی لذت ببرد، یا اوقاتی است که خودرو نمی‌تواند به صورت مستقل حرکت کند.

به همین منظور، برای آماده‌سازی رانندگان برای کار با سیستم‌های خودران در آینده، مربی خودران جنرال موتورز طراحی و ساخته شده است. کاهش هزینه استخدام مربی، کاهش هزینه آموزش و زمانبندی بهتر آموزش رانندگی از مزایای این سیستم است.

موفقیت یا عدم موفقیت رانندگان تازه‌کار با استفاده از سنسورها و حسگرها سنجش و ارزیابی شده و عملکرد شاگردان با دقت ثبت و ضبط و اندازه‌گیری می‌شود. خودرو می‌تواند بر اساس عملکرد افراد شامل استفاده صحیح از پدال ترمز، فرمان، گاز و… بازخورد دهد.

در این سیستم با تسلط هر چه بیشتر راننده به خودرو، امکانات بیشتری در اختیار او قرار می‌گیرد. این روش تفاوت بسیاری با سیستم فعلی دارد که در آن از ابتدا کنترل تمام خودرو در دستان راننده قرار می‌گیرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو