کسب و کار آینده: شارژ خودروهای برقی

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ کسب و کار آینده: شارژ خودروهای برقی

شارژ خودروهای برقی می تواند در آینده ای نزدیک به کسب و کاری پر سود تبدیل شود.

عرضه و فروش سوخت خودروها از طریق پمپ بنزین یک نوع کسب و کار محسوب می‌شود. صاحبان پمپ بنزین، مثل هر کالای دیگری بنزین را از تولیدکننده می‌خرند و به مصرف‌کننده می‌فروشند و بدین شکل به سود می‌رسند. اما مسئله شارژ خودروهای برقی با فروش بنزین فرق دارد. حتی با وجود چند ده هزار ایستگاه شارژ و همین طور شارژرهای خانگی، باز هم کسب و کار به حساب نمی‌آید.

بسیاری از خریداران خودروهای برقی، دارای خانه شخصی هستند و دستگاه شارژ خودروهای برقی را در محل زندگی خود نصب کرده‌اند. این افراد برق را به قیمت پایین و با کاربری مصارف خانگی از شرکت‌های برق خریداری می‌کنند. شرکت‌ها هم برق را با همان قیمت برق خانگی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند، اما نمی‌دانند که از این برق برای شارژ خودروهای برقی استفاده می‌شود.

رانندگان می‌توانند با یک بار شارژ تا ۳۲۰ کیلومتر از خودروهای برقی جدید برای انجام کارهای روزمره استفاده کنند و معمولا نیازی به شارژ بیشتر ندارند. اگرچه فروشگاه‌ها و پارکینگ‌ها به ایستگاه‌های شارژ مجهز شده‌اند، اما استفاده از آنها چندان به مذاق صاحبان ماشین‌های برقی خوش نمی‌آید. به این دلیل که برای شارژ خودروی برقی‌شان باید مدت زمانی را در فروشگاه یا پارکینگ معطل شوند.

البته علاوه بر صرف وقت برای شارژ خودروهای برقی در بیرون از خانه، هزینه زیادی نیز باید برای این کار پرداخت کرد که ۲ تا ۵ برابر بیشتر از هزینه شارژ خانگی است. این قضیه در مورد سفرهای بین شهری فرق می‌کند و در این وضعیت مجبورند هزینه شارژ را هر چه قدر که باشد، پرداخت کنند. (بعضی از هتل‌ها برای شارژ خودروهای برقی هیچ هزینه‌ای از مسافرانشان دریافت نمی‌کنند.)

کسب و کارهای شارژ خودروهای برقی

اولین ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی توسط شرکت تسلا راه‌اندازی شد. این ایستگاه‌ها برق را به صورت رایگان در اختیار دارندگان این نوع اتومبیل‌ها قرار می‌داد، که هدف آن نه شارژ رایگان، بلکه فروش خودرو برقی بود. بعدها تسلا شارژ رایگان را از برنامه‌های خود حذف کرد و برق را با قیمت ۲۵ تا ۳۰ سنت به ازای هر کیلووات ساعت در اختیار مشتریانش قرار داد.

بزرگ‌ترین شبکه شارژ خودروهای برقی با بودجه فولکس واگن در حال ساخت است. به دلیل رسوایی این شرکت آلمانی در ماجرای آلایندگی خودروهای دیزلی، فولکس واگن تصمیم گرفته در صنعت شارژ خودروهای برق سرمایه‌گذاری کند. قیمت هر کیلووات ساعت برق در این ایستگاه‌ها ۴۳ سنت است و با پرداخت حق عضویت ۴ دلاری می‌توان برق را با قیمت ۳۱ سنت نیز خریداری کرد. با توجه به قیمت شارژ تسلا، ایستگاه‌های شارژ فولکس واگن چندان سودده نیستند.

شرکت Chargepoint نیز یکی دیگر از شرکت‌های فعال در این صنعت است. البته این شرکت فقط ایستگاه‌های شارژ را تولید و راه‌اندازی می‌کند و در اختیار افرادی قرار می‌دهد که می‌خواهند خدمت شارژ را ارائه دهند.

شرکت EVgo، مدیریت ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را برعهده دارد. اما مدیران این شرکت هم می‌دانند که این کسب و کار در حال حاضر سوددهی چندانی ندارد.

 

کسب و کارهای شارژ خودروهای برقی

مشکلات ناشی از تجاری نبودن شارژ خودروهای برقی

با توجه به اینکه شارژ خودروهای برقی هنوز به عنوان یک کسب و کار محسوب نمی‌شود، تاثیر منفی روی ایستگاه‌های شارژ دارد. بیشتر این ایستگاه‌ها با بودجه و یارانه دولتی ساخته می‌شوند و اغلب در مکان‌هایی نامناسب نصب شده‌اند و به همین دلیل بیشتر آنها خاموش هستند و کار نمی‌کنند.

همان طور که گفته شد هدف تسلا از راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ، کسب سود نیست، و به نوعی خدمات پس از فروش محصولاتش محسوب می‌شود. با این حال، این شرکت قصد دارد تا ایستگاه‌های شارژ بزرگی را در فواصل طولانی‌تر راه‌اندازی کند. اما سایر شرکت‌ها ایستگاه‌هایی با ۲ تا ۴ درگاه و نزدیک به هم راه‌اندازی می‌کنند، تا در صورت خراب بودن یکی از این ایستگاه‌ها، راننده در راه نماند.

یکی دیگر از مشکلات صنعت شارژ خودروهای برقی، قطعی شبکه برق است که می‌تواند به دلایل سیاسی و عدم پرداخت یارانه از سوی دولت ایجاد شود.

و مهم‌ترین اشکال در این زمینه این است که شرکت‌ها فقط به مشتریان خودشان خدمات ارائه می‌دهند و اگر راننده‌ای بخواهد خارج از فهرست مشتریان ثبت‌شده از خدمات استفاده کند، با مشکل مواجه می‌شود.

جایگاه شارژ خودروهای برقی در آینده

شارژ خودروهای برقی مستاجران

رانندگان زیادی هم هستند که خانه ویلایی و حیاط‌دار ندارند و یا در مجتمع‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند و اجاره‌نشین‌اند و نمی‌توانند خودروهای برقی را در خانه و یا محل کار شارژ کنند. به همین دلیل مجبورند خودروهایشان را در ایستگاه‌های شارژ و به‌خصوص شارژ سریع به برق بزنند و هم وقتشان تلف می‌شود و هم هزینه زیادی از جیبشان می‌رود.

از این رو، می‌توان با نصب درگاه‌های شارژ در پارکینگ مجتمع‌های آپارتمانی نیاز این رانندگان را تامین کرد. این کار باعث می‌شود تا خانه مورد نظر مزایای بیشتری داشته باشد و زودتر اجاره شود.

فروش برق همراه با محصولات دیگر

با وجود اینکه فروش بنزین برای پمپ بنزین‌ها سودآور است، بعضی از این کسب و کارها با راه‌اندازی فروشگاه و مغازه و کارواش سعی می‌کنند تا پول بیشتری دربیاورند. ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی هم می‌توانند از این روش استفاده کنند. هر چند توقف ۳۰ دقیقه‌ای برای شارژ خودرو در داخل شهر، به مذاق رانندگان خوش نمی‌آید.

اما از سوی دیگر، می‌توان در سفرهای بین شهری در هنگام شارژ خودرو، غذا خورد و یا استراحت کرد. هر چند در حال حاضر رستوران‌ها و ایستگاه‌های شارژ با هم همکاری نمی‌کنند اما این قضیه می‌تواند در آینده دچار تغییر و تحول شود. برای مثال، زمان شارژ خودرو با زمان سفارش و صرف غذا هماهنگ شود تا راننده احساس نکند که وقتش تلف شده است.

 

 

 

نویسنده: میلاد قزللو

 

فروش فوری خودرو کارکرده