احراز هویت برای آگهی خودرو اجباری شد

۹ بهمن ۱۴۰۰ احراز هویت برای آگهی خودرو اجباری شد

آگهی دهندگان در سایت‌های آنلاین باید احراز هویت شوند. این جدیدترین تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح نحوه فروش خودرو دست دوم در سایت‌های آنلاین خرید و فروش خودرو است. این تصمیم به واسطه افزایش تقاضا و میل به فروش خودرو در فضای آنلاین بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفته است.

احراز هویت فروشنده در سایت‌های فروش خودرو

بهمن ۱۴۰۰:

  • سامانه احراز هویت آگهی‌دهندگان فروش خودرو در پلتفرم‌های موبایلی و سایت‌ها با حضور محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد.
  • این سامانه با همکاری پلتفرم‌ها راه‌اندازی شده و با احراز هویت آگهی‌دهندگان و فروشندگان خودرو، احتمال سودجویی در خرید و فروش خودروهای دست دوم و کارکرده را کاهش می‌دهد.
  • این سامانه اولین نمونه همکاری پلتفرم‌ها با مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت است و علاوه بر احراز هویت فرد فروشنده، امکان قطعی بودن وجود خودرو و همین طور دسترسی به سوابق بیمه ماشین را دارد.
  • مشتریان می‌توانند با استفاده از دسترسی به سابقه بیمه، از تصادفی بودن یا صفر بودن خودرو مطلع شوند.

احراز هویت، مانع سودجویی می‌شود؟

این اقدام از سودجویی‌های احتمالی پیشگیری خواهد کرد اما دلیل مهمتری نیز دارد. جلوگیری از درج آگهی‌های غیرواقعی و قیمت‌سازی‌های صوری در سایت خودرو را می‌توان مهم‌ترین هدف اجبار به احراز هویت آگهی‌دهندگان دانست. روند فعلی موجب سرگردانی خریدار خودرو شده است.

پس از این ابلاغیه، پلتفرم‌های درج آگهی خودرو موظف شده‌اند بسترهایی را برای احراز هویت آگهی‌دهنده و احراز وجود خود خودرو، تنها با استفاده از سامانه امتا و سماوا ایجاد کنند.

سامانه امتا و سماوا

امتا، مخفف نام سامانه «احراز مشتریان تجارت الکترونیکی» و سماوا نیز در واقع همان »سامانه ثبت املاک و مستغلات در کشور» است.

روند شناسایی هویت آگهی‌دهندگان خودرو در سایت فروش خودرو:

۱-احراز هویت آگهی

۲-اطمینان از وجود خودرو

احراز هویت برای درج آگهی فقط مربوط به خودروهای ثبت‌نامی ایران‌خودرو و سایپا می‌شود اما حالا قرار است هیچ‌گونه آگهی بدون مشخصات فرد آگهی‌دهنده و ماشین، منتشر نشود.

نحوه احراز هویت دارندگان خودرو

در پلتفرم‌ها، آگهی‌دهنده مکلف است پس از درج سه آگهی، ثبت‌نام انجام دهد.

اکثر آگهی‌دهندگان خودرو این پلتفرم‌ها نیز نمایشگاه‌داران هستند که با مشاهده مجوزهای آن‌ها و احراز هویت‌شان، پنل فروشگاهی در اختیارشان قرار داده شده است.

معایب اجباری شدن احراز هویت برای آگهی‌دهندگان خودرو

  • فرایند طولانی احراز هویت
  • دریافت اطلاعات اضافی
  • ریزش کاربران

دستور وزیر صمت برای ساماندهی آگهی های خودرو

وزیر صمت به خودروسازها دستور داده است که برای جلوگیری از افزایش چندباره قیمت‌ها، قیمت خودروهای داخلی به نرخ‌‌های قبلی برگردد. مرکز توسعه تجارت الکترونیک هم نگرانی خود در خصوص ورود سوداگران به بازار خودرو را مطرح کرد.

احراز هویت در تمام دنیا با استفاده از موبایل اتفاق می‌افتد؛ یعنی فرد موظف است براساس قانون مسئولیتی که در زمان دریافت سیم‌کارتش امضا می‌کند، آن را دراختیار کسی قرار ندهد تا جلوی سوءاستفاده با نامش گرفته شود. نگرانی‌هایی نیز درباره حرکت پلتفرم‌ها به سوی دولتی شدن وجود دارد.

جمع بندی

روند خرید و فروش خودرو با درج قیمت با در پلتفرم درج آگهی نمی‌تواند موجب جلوگیری از افزایش نرخ خودرو شود. چرا که در اصل قیمت‌ ماشین دست دوم در بخش‌های مختلف فضای مجازی یا به قولی در فضای زیر زمینی مانند صفحات مجازی تعیین می‌شود. مهاجرت کاربران به‌ سمت این پلتفرم‌ها نیز از اردیبهشت سال ۹۸ و با ممنوعیت درج قیمت در سایت‌های نیازمندی آنلاین شدت گرفت.

گفته می‌شود درج نشدن همه مشخصات آگهی به مفهوم مشکلات امنیتی یا دارا بودن کالای قاچاق نیست. به این دلیل است که مردم و فروشگاه‌داران می‌خواهند لوازم خانگی خود را به‌راحتی و با سرعت بفروشند. پلتفرم نباید دغدغه ریزش کاربرانش را داشته باشد.

فعالان بازار خودرو بر این باور هستند که دولت باید بتواند با استفاده از ابزارها و مسیرهای دیگری، مانع از قیمت‌سازی در بازار خودرو شود. دولت قادر است با اقدامات مختلفی که به پلتفرم‌ها هم مربوط نمی‌شود، جلوی نرخ‌های هیجانی در بازار خودرو را بگیرد.

ایجاد چنین تغییری نیازمند طی روالی زمان‌بر است این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها یک هفته به آگهی‌دهندگان خودرو فرصت داده است تا نسبت به درج مشخصات خود اقدام کنند.

فروش فوری خودرو

تهیه و تنظیم: میلاد قزللو