نحوه استعلام قیمت خودروی کارکرده

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ نحوه استعلام قیمت خودروی کارکرده

خرید و فروش خودرو در شرایط فعلی نیازمند در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی است، از کارشناسی فنی خودرو گرفته تا بررسی مدارک و استعلام قیمت اولیه؛ همگی در تعیین تخمین قیمت ماشین دست دوم موثر است. چرا که معامله خودرو به طور طبیعی نگرانی‌هایی را در بردارد؛ حالا اگر آن معامله شفاف و امن نباشد، می‌تواند ماجرا را برای خریدار و فروشنده خودروهای کارکرده سخت‌تر کند.

به همین منظور، فراهم کردن بستری امن برای معامله خودرو می‌تواند به سرعت و سهولت معامله بیانجامد. اما پرسش اینجاست که نحوه استعلام قیمت خودرو پیش از معامله چگونه است و خریدار و فروشنده چگونه باید به قیمت‌ ماشین دست دوم اعتماد کنند؟

نحوه استعلام قیمت خودرو

برای دریافت قیمت خودرو و یا استعلام آن، باید در ابتدا سراغ کارشناسی فنی خودرو برویم. بدین صورت که قیمت گذاری خودرو بدون بازدید کارشناس فنی و اعلام نظرات بر اساس شناسنامه سلامت چندان توصیه نمی‌شود.

به همین جهت پیشنهاد می‌شود قبل از خرید خودرو دست دوم و یا فروش ماشین کارکرده خود، از سایت‌های معتبر استعلام قیمت بر اساس قیمت روز خودرو کمک بگیرید. در این شرایط بهتر است به جای تخمین قیمت خودرو کارکرده با حدس و گمان، به صورت کاملا حرفه‌ای و علمی از آخرین قیمت روز اتومبیل خود مطلع شوید.

برای این کار می‌توانید به راحتی اطلاعات اولیه خودرو اعم از برند، مدل خودرو، سال ساخت و کارکرد خودرو را در فرم درخواست فروش خودرو وارد کنید، تا علاوه بر اعلام قیمت حدودی خودرو، قرار کارشناسی خودرو را هم هماهنگ کنید.

عوامل تعیین کننده قیمت خودرو

قیمت گذاری خودرو در بازار پر از هیجان خودرو، امری سخت و پر ریسک است. در این بازار پر هیجان، قیمت خودروهای صفر در بازار به واسطه نرخ دلار و تعیین قیمت آن ها از سوی بازار (پیش فروش ایران خودرو و ثبت‌ نام سایپا) و یا شورای رقابت بسته به داخلی و خارجی بودن آن ها تعیین می‌شود.

اما در قیمت گذاری خودروهای کارکرده در بازار عوامل متعدد دیگری دخیل هستند، این عوامل از نوسانات نرخ تا تغییر در قیمت مدل‌های صفر آن ها و یا تصمیمات دولتی برای بازار خودرو را شامل می‌شود.

 محاسبه قیمت خودرو

عمر مفید خودرو

به طور معمول هر کالا یا وسیله‌ای عمر مفیدی دارد، حالا می‌خواهد خانه باشد، لوازم برقی یا خودرو. اما برای محاسبه قیمت خودرو کارکرده، در نظر گرفتن عاملی همچون عمر مفید خودرو مهم است.

عمر مفید هر یک از آن ها تعریف مشخصی دارد. به گونه‌ای که عمر مفید مسکن در ایران یا کشورهای اروپایی با عمر مفید آن در سایر شهرها (بسته به نوع آب و هوا) متفاوت است.

از این رو تعیین عمر مفید خودرو هم، مانند مسکن به عوامل متعددی بستگی دارد. برای تعیین عمر مفید ماشین کارکرده، مدل خودرو، میزان کارکرد و آب و هوای شهرها و … متفاوت است. این در حالی است که به صورت استاندارد، عمر مفید خودروها در کشورهای آمریکایی و اروپایی بین ۵ تا ۸ سال است؛ اما در ایران عمر مفید خودروها رقمی متفاوت است.

حال گذشته از تعیین عمر مفید ماشین و زمان استاندارد اسقاط خودروها، خودروهایی با کارکرده بالای ۵ سال (زمانی که نیاز به معاینه فنی دارند)؛ هنگام تعیین قیمت شرایطی متفاوت با خودروهای کارکرد کمتر یا بسیار بیشتر دارند.

در نظر گرفتن عمر مفید خودروهای کارکرده هنگام فروش علاوه بر استاندارها، به شرایط دیگری نیز بستگی دارد. به طور مثال تصادف، رنگ خوردگی، شاسی کشی خودرو، میزان کارکرد و یا کیلومتر آن بر قیمت گذاری ماشین دست دوم در بازار خودرو موثر است.

کارکرد خودرو

میزان کارکرد خودرو هنگام معامله بر قیمت گذاری عاملی مهم و اثرگذار است. این عامل همچون سن و مدل خودرو در تعیین قیمت مهم است. طوری که اگر خودرویی کارکردی بیش از ۱۰۰۰ هزار کیلومتر داشته باشد، به طور میانگین با کاهش ۳ تا ۴ درصدی قیمت همراه است و هرچه کارکرد خودرو از ۱۰۰۰ کیلومتر فراتر رود، این کاهش قیمت حدود دو برابر خواهد شد.

کارکرد استاندارد خودرو برای هر سال استفاده، میانگین ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر (بسته به مدل خودرو) است.

مدل و سال خودرو

طبیعی است، برند و مدل خودرو هنگام فروش آن بی تاثیر نیست که البته این امر هم در کشورهای مختلف متفاوت است.

به طور مثال فروش خودرو بی ام و کارکرده بیش از ۵ سال در ایران با فروش مدل مشابه آن در بازار آمریکا یا اروپا شرایط متفاوتی دارد. میانگین اثرگذاری مدل خودرو هنگام فروش از یک تا پنج سال، حدود ۱۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود.

بیمه بدنه خودرو

تصور عموم فروشندگان خودرو این است که هنگام فروش آن نیازی به تمدید اعتبار بیمه بدنه ندارد، درحالی که عدم داشتن بیمه بدنه بسته به مدل خودرو از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان از قیمت نهایی کاسته می‌شود.

تجهیزات فنی

تصادفی نبودن خودرو، آسیب ندیدن موتور و تعمیر ستون‌های خودرو و شاسی کشی آن، از مزایای فروش خودرو دست دوم با قیمت مناسب است. در حالی که اگر خودرو تصادفی باشد یا سقف و ستون آن آسیب دیده باشد، هنگام فروش با افت قیمت همراه خواهد شد.

آپشن‌ها و امکانات

خودروهای دارای آپشن و سالم ماندن آن ها هنگام فروش از جمله مزایای خوبی است که می‌تواند به خوش فروش بودن خودرو و همچنین تعیین قیمت کمک کند.

 

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: نگار میرکریمی