بررسی مشخصات فنی استن مارتین DBX ۲۰۲۲

۱۹ بهمن ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی استن مارتین DBX ۲۰۲۲

تب تند کراس‌اوور سواری در جهان، هر خودروسازی را به کسب سهم از این بازار بسیار غنی ترغیب می‌کند. در این بین حتی آنان که هرگز در این سگمنت دخالتی نداشتند، همانند لامبورگینی، بنتلی، رولزرویس، مازراتی و جگوار نیز وارد این بازار شده و شانس خود را به خوبی محک زدند.

نوبتی‌ هم که باشد نوبت استن مارتین است تا متناسب با ظرفیت و جایگاه جهانی خود، شانس خود را در این بازار امتحان کند. شاهکار این خودروساز بریتانیایی از کلاس کراس‌اوورهای اسپرت، مدل نوظهوری است که با نام DBX شناخته می‌شود.

مزایا و معایب

+ توان فنی منحصر به فرد در نسخه ۷۰۷

+ اعتبار و خوشنامی برند در جامعه جهانی

+ لوکس و زیبا

+ قدرتمندترین در سگمنت خود

– ظاهر کاملا منطبق بر مدل ونتج

– عدم نوآوری در نمای خارجی

– استفاده از ساختار فنی آلمانی (مرسدس/AMG)

– قیمت نهایی قابل توجه

مشخصات فنی

استن مارتین در طول تاریخ خودروسازی خود، از کوپه و سدان تا شوتینگ بریک (استیشن واگن اسپرت) را در میان تولیدات خود دارد. این شرکت یکی از پیشگامان خودروسازی بریتانیا در زمینه‌های مختلف خودروسازی بود تا اینکه با معرفی DBX، هرچند بسیار دیر، اما سر انجام به جرگه کراس‌اوور سازان جهان پیوست.

اما DBX یک کراس‌اوور معمولی نیست. استن مارتین اعلام کرده است که مدل DBX در دو نسخه DBX V8 و DBX707 به تولید خواهد رسید که نسخه اول (V8) نمونه پایه و نسخه ۷۰۷، نمونه عملکرد محور DBX و البته قدرتمندترین کراس‌اوور لوکس جهان خواهد بود. اما چرا و چگونه؟

نسخه DBX V8 به پیشرانه ۴.۰ لیتری تزریق مستقیم سوخت (GDI) ۵۳۵ اسب بخاری (۵۴۲ در واحد PS) با گشتاور ۷۰۰ نیوتون.متر مجهز خواهد بود که شتاب اولیه ۴.۵ ثانیه‌ای و سرعت نهایی ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. با توجه به این اعداد و ارقام قابل احترام و نسبتا خیره‌کننده، باید بیان داشت که این تنها ویژگی‌های فنی نمونه پایه است.

نسخه DBX707 به عنوان مدل عملکرد محور، از همان پیشرانه ۴.۰ لیتری با ستاپی کاملا متمایز بهره می‌گیرد که این کراس‌اوور لوکس را به قدرتمندترین کلاس خود بدل می‌کند. بسیاری از افراد ممکن است متعجب شوند چرا که جیپ گرند چروکی ترک‌هاک (Trackhawk) عنوان‌دار این لقب بود. اما با داشتن شتاب اولیه ۳.۵ ثانیه‌ای جیپ، استن مارتین DBX707 قادر است به اندازه ۰.۲ ثانیه از آن سریع‌تر عمل کند. تنها نمونه‌های سریع‌تر ترک‌هاک از ساخته‌های شرکت تیونر هنسی پرفورمنس هستند که با داشتن ۱۰۰۰ اسب بخار تنها در ۲.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست می‌یابند. در نتیجه DBX707 سریع‌ترین کراس‌اوور لوکس فابریک در جهان به شمار می‌آید.

استن مارتین در راستای قراردادی که با مرسدس بنز دارد، از بسیاری از ویژگی‌های مشترک با محصولات مرسدس بنز آلمان بهره می‌گیرد. به عنوان مثال، سیستم مولتی مدیا، گیربکس اتوماتیک ۹ سرعت و حتی پیشرانه شش سیلندر خطی توربو ۳.۰ لیتری M256 (ویژه بازار چین) و ۴.۰ لیتری توئین توربو M177 استن مارتین DBX، مستقیما از مرسدس بنز و AMG قرض گرفته شده است.

ناگفته نماند که عدد ۷۰۷ در نام DBX707، نشان دهنده توان تولیدی پیشرانه در واحد PS است. در نتیجه این قدرت برابر با ۶۹۷ در واحد اسب بخار (۵۲۰ کیلووات) خواهد بود. نیاز به تاکید نیست که ارائه چنین سطح از توان فنی از سوی یک خودروساز مطرح اروپایی، به هیچ عنوان همانند آمریکایی‌ها ارزان و قابل دسترسی نخواهد بود. در نتیجه باید انتظار رقم‌های قابلی توجهی را داشت.

مشخصات کلی

نوع موتور بنزینی تزریق مستقیم
حجم موتور ۴.۰ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۸ / ۳۲
تنفس موتور توئین توربو
قدرت ۶۹۷ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن.متر
گیربکس ۹ سرعت اتوماتیک
محور محرک دو دیفرانسیل
شتاب ۳.۳ ثانیه
سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۴.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
نوع بدنه کراس اوور سایز متوسط
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۵۰۳۹ میلی‌متر
عرض ۱۹۹۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱۶۸۰ میلی‌متر
فاصله محورها ۳۰۶۰ میلی‌متر
وزن خالص ۲۲۴۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق
حجم مخزن سوخت
قطر رینگ ۲۲ اینچ (۲۳ اینچ سفارشی)

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک دارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب دارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو دارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف دارد

طراحی خارجی

نمای جلویی DBX ۲۰۲۲

DBX جدید استن مارتین را می‌توان به نوعی نسخه کراس‌اوور شده مدل ونتج (Vantage) دانست. البته برای این مهم، استن مارتین تنها به افزایش ارتفاع بدنه ونتج اکتفا نکرده بلکه تنها از المان‌های طراحی این کوپه محبوب برای خلق DBX بهره گرفته است.

در نتیجه نمای جلو DBX با یک جلوپنجره بزرگ به سبک طراحی سنتی استن مارتین و زیرسپر کاملا نوین مجهز به سیستم روشنایی در روز همراه شده است که ضمن ارائه یک طراحی اصیل از یک برند قدیمی و معتبر، نشان‌دهنده برخی المان‌های نوین روز نیز هست. کاپوت خودرو دو شکاف هوا سنتی و همیشگی استن مارتین را نیز همراه دارد، اما نمای جانبی، با خطوط شخصیت و تریم تزئیناتی L شکل پشت گلگیرهای جلو همراه است. نمای انتهایی نیز همان ساختار پیوسته چراغ‌های عقب، با آن قوس زیبا (درست همانند ونتج) را به همراه دارد که البته با دو شکاف بزرگ در دو گوشه سپرها و دفیوزر زیر خودرو، پهنا و ارتفاع DBX را بهتر به نمایش می‌گذارد. یکی از بارزترین تمایز‌ها میان نسخه ۷۰۷ و V8، در اگزوزهای دوبل (چهار گانه) نسخه ۷۰۷ و اگزوزهای تکی در نمونه V8 است. البته تمایز میان دو مدل بسیار بیشتر از این حرفا است.

طراحی داخلی

نمای داخلی DBX ۲۰۲۲

نمای داخلی DBX نیز بدون تردید مملو از قطعات و متریال باکیفیت و البته همان سبک طراحی سنتی و میانه‌رو همیشگی استن مارتین است. داشبرد متقارن، کلید‌های چیده شده با نظم و ترتیب، پوشش تمام چرمی نمای داخلی در رنگ‌های هم‌خانواده اما از طیف متضاد و استفاده از تریم‌های تزئیناتی باکیفیت آلومینیومی و کرومی، جلوه نمای داخل این کراس‌اوور لوکس را همانند اعتبار نام برند، به خوبی به نمایش می‌گذارد.

جای شک و تردید نیست که طیف امکانات رفاهی و ایمنی ارائه شده استاندارد و آپشنال در DBX، خیره کننده و دهان پرکن خواهد بود. اما اگر قرار باشد به مهم‌ترین ویژگی‌های ارائه شده در این خودرو صحبت کنیم باید از سیستم صوتی مخصوص استن مارتین با توان ۸۰۰ وات و ۱۴ بلندگو، ریم‌های ۲۲ اینچ با قابلیت شخصی‌سازی (۲۳ اینچ سفارشی)، قابلیت انتخاب رنگ کالیپرهای ترمز در پنج رنگ متنوع، شیشه‌های دوجداره جانبی ضد صدا، نورپردازی انتزاعی اتاق در دو منطقه جلو و عقب با قابلیت ۶۴ رنگ مجزا، سیستم تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک سه منطقه‌ای، سیستم روشنایی تمام LED، آینه‌های جانبی و داخلی فوتوکرومیک اتوماتیک دارای گرم‌کن و پلاک‌های فلزی تاییدیه کیفیت “ساخت بریتانیا” بر روی پیشرانه و… اشاره کرد.

سخن نهایی

استن مارتین DBX اولین تجربه این برند در تولید کراس‌اوور است. با این وجود این خودروساز بریتانیایی در این مسیر سنگ بسیار بزرگی برداشته است و در امتحان شانس خود تا این لحظه بسیار موفق بوده است. هدف استن مارتین تنها تولید محدود ۴۰۰۰ دستگاه DBX707 در سال است، اما نسخه ۷۰۷ این مدل، یک سال پس از عرضه نمونه پایه (DBX V8) عرضه خواهد شد.

استن مارتین DBX با توجه به سگمنت تولیدی، قرار است با خودروهایی چون لامبورگینی اوروس، بنتلی بنتایگا، رولزرویس کولینان و کراس‌اوور احتمالی فراری در آینده نزدیک رقابت کند. بر اساس پیش‌بینی‌های مدیران ارشد استن مارتین، بزرگ‌ترین بازار فروش مدل DBX در ابتدا بازار بازرگ آمریکای شمالی و پس از آن بازار کشور چین خواهد بود. این در حالی است که این خودرو در قاره اروپا، احتمالا رتبه سوم حجم فروش را به خود اختصاص خواهد داد.

مبلغ آغازین برای خرید خودرو در نسخه پایه (DBX V8) برابر با رقم ۱۷۸ هزار دلار خواهد بود که احتمالا در فول‌ترین نسخه تولیدی، به مرز ۲۰۰ هزار دلار نزدیک خواهد شد. استن مارتین هنوز قیمت نهایی نسخه عملکرد محور DBX707 را منتشر نکرده است اما انتظار نمی‌رود که قیمت آغازین فروش این مدل کمتر از ۲۰۰ هزار دلار باشد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی