بررسی مشخصات فنی اسمارت #1

۲۲ فروردین ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی اسمارت #1

خودروساز آلمانی چینی اسمارت به خاطر طراحی و تولید هاچبک‌های خیلی کوچک معروف است و در ۳۰ سال گذشته فقط ماشین‌های شهری تولید کرده است. اما با توجه به اینکه خودروهای کراس‌اوور این روزها پرطرفدارترین کلاس خودرویی در سراسر جهان محسوب می‌شوند، اسمارت تصمیم گرفته تا کمی راه و روشش را تغییر دهد. اسمارت #1 (هشتگ ۱) جدیدترین ماشین این کمپانی در قالب خودرو برقی است.

مزایا و معایب

+ طراحی آیرودینامیک

+ آلایندگی صفر

+ کوچک اما جادار

+ آپشن‌های پیشرفته

مشخصات فنی

مرسدس بنز در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۵۰ درصد از سهم خود در کمپانی اسمارت را به خودروساز چینی جیلی، مالک ولوو و پل‌استار فروخت و اسمارت #1 اولین محصولی است که این شرکت مشترک آلمانی چینی تولید می‌کند.

محصول جدید اسمارت روی پلتفرم SEA جیلی ساخته شده و دارای باتری ۶۶ کیلووات ساعتی است. با یک بار شارژ این باتری، اسمارت #1 می‌تواند تا ۴۳۹ کیلومتر حرکت کند و با شارژر سریع ۲۰۰ کیلوواتی در ۳۰ دقیقه، ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ شود.

یک موتور برقی با قدرت ۲۶۸ اسب بخار و گشتاور ۳۴۳ نیوتن.متر روی محور عقب اسمارت #1 قرار دارد که برای کراس‌اوور ۱۸۲۰ کیلوگرمی قابل قبول است.

اسمارت #1 دارای ترمزهای احیاکننده است و وقتی پایتان را از روی پدال گاز برمی‌دارید، سیستم ترمز، سرعت خودرو را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب در بیشتر موارد نیازی به استفاده از پدال ترمز ندارید.

مشخصات کلی

نوع موتور

یک موتور برقی

ظرفیت باتری

۶۶ کیلووات ساعت

قدرت

۲۶۸ اسب بخار

گشتاور

۳۴۳ نیوتن.متر

گیربکس

تک سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل عقب

شتاب

۷ ثانیه

سرعت

۱۸۰ کیلومتر در ساعت

بُرد خودرو

۴۳۹ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۷

فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس‌اوور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۲۷۰ میلیمتر

عرض

۱۸۲۲ میلیمتر

ارتفاع

۱۶۳۶ میلیمتر

فاصله محورها

۲۷۵۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۸۲۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

عقب: ۴۱۱ لیتر

جلو: ۱۵ لیتر

قطر رینگ

۱۹ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی اسمارت #1

تاثیر مرسدس بنز در طراحی ظاهری اسمارت #1 به چشم می‌خورد. این کراس‌اوور برقی دارای شکل و شمایل متفاوتی است که از این برند انتظار می‌رفت، با این حال شباهتی به خودروهای قبلی اسمارت ندارد.

طراحی کراس‌اوور اسمارت ترکیبی از اشکال نرم و خطوط منحنی است و به صورت مینیمالیستی انجام شده است. جلوپنجره یکدست و چراغ‌های مثلثی از المان‌های ظاهری جدیدی است که در برند اسمارت دیده می‌شود.

سقف پانوراما خودرو به دلیل سوار شدن روی ستون‌های مشکی رنگ، طوری به نظر می‌رسد که انگار روی هوا شناور است. دستگیره‌های درها نیز به صورت مخفی کار گذاشته شده و فقط در زمان سوار شدن از قاب درها بیرون می‌آید.

نمای عقب اسمارت #1 هم مثل جلو طراحی شده، با چراغ‌های مثلثی شکل که در دو طرف بدنه قرار دارد و به وسیله یک نوار نوری که روی در عقب کشیده شده، بهم متصل هستند.

طراحی داخلی

کابین اسمارت #1

وقتی درهای بدون ستون را باز می‌کنید، با طراحی داخلی دیدنی روبه‌رو می‌شوید. داشبرد طراحی ساده و مینیمالی دارد و به کنسول میانی متصل است. در کابین هیچ المان زشت یا نامناسبی را نمی‌بینیم.

فضای کابین کاملا با طراحی داخلی مدل مفهومی که سال گذشته معرفی شده بود یکسان است و از همان فرمان دی کات و کیلومترشمار کوچک پشت فرمان استفاده شده است.

تاثیر مرسدس بنز در کابین اسمارت #1 نیز دیده می‌شود و دریچه‌های سیستم تهویه شبیه به دریچه‌های هوا در مرسدس بنز کلاس S است.

با وجود اینکه اسمارت #1 ابعاد و اندازه جمع و جوری دارد، اما باعث نشده تا کابین کوچک و تنگ باشد. سقف پانوراما هم مزید بر علت شده تا فضای داخلی این کراس‌اوور برقی جادارتر به نظر برسد. از مزیت‌های این خودرو می‌توان به صندلی‌های متحرک عقب اشاره کرد که بنا بر استفاده هم می‌تواند فضای صندوق را بزرگ‌تر کند و هم جای بیشتری در دسترس سرنشینان قرار دهد.

اسمارت #1؛ خودرو عصر جدید

نمای عقب اسمارت #1

اسمارت #1 کراس‌اوور برقی جمع و جوری است که ابعاد و اندازه مناسب به کار رانندگی در شهر می‌آید و در عین حال فضای کافی برای ۵ سرنشین را دارد. همین طور آپشن‌های پیشرفته و جدید رفاه و آسایش بیشتری برای راننده و مسافران فراهم می‌کند.

برای خرید خودرو اسمارت #1 هنوز قیمتی اعلام نشده، اما چینی‌ها و اروپایی‌ها اولین خریداران این ماشین خواهند بود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو