آیا می‌دانید اسنورکل در خودروهای آفرود چیست؟

۳ شهریور ۱۳۹۹ آیا می‌دانید اسنورکل در خودروهای آفرود چیست؟

اسنورکل (Snorkel) یا لوله تنفسی یکی از تجهیزات بسیار مهم خودرو‌های آفرود است که وجود آن به سلامت خودرو کمک بسیار زیادی می‌کند. لوله‌های مشکی رنگی که به وفور روی خودروهای آفرود دیده می‌شود به این خودرو‌ها کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشند. خودروهای آفرود حتما باید تجهیزات لازم را داشته باشند که بتوانند به درستی کار کنند. خودرو هنگامی در آب در حال حرکت است به این لوله‌های تنفس نیاز دارد تا موتورش بتواند به درستی کار کند.

اسنورکل چگونه کار می‌کند؟

لوله‌های اسنورکل روی ماشین‌های 4WD یا چهار چرخ متحرک نصب می‌شوند این لوله‌ها که سایز و اندازه متفاوتی دارند از مجرای ورودی هوا تا سقف بالا می‌روند. هوای مورد نیاز موتور این خودروها به جای اینکه از زیر کاپوت به موتور برسد به وسیله لوله‌های اسنورکل یا لوله‌های تنفس از ارتفاع بالا تامین می‌شود تا موتور خودرو‌های آفرود بتواند به راحتی نفس بکشد.

 

چرا از لوله‌های تنفس در خودرو‌های آفرود استفاده می‌شود؟

یکی از مهمترین مزیت‌های اسنورکل دسترسی موتور به هوای تمیز در ارتفاع بالاتر از محفظه است. بیشتر آفرود سواران دوست دارند که با خودرو خود از رودخانه عبور کنند که برای این کار حتما باید لوله تنفس روی ماشین نصب باشد تا از مکش آب هنگام عبور از رودخانه جلوگیری کند. اگر خودرویی هنگام عبور از آب لوله تنفس نداشته باشد به احتمال زیاد آب به محفظه احتراق موتور نفوذ می‌کند. هنگام رانندگی با خودرو‌های آفرود به موتور فشار زیادی وارد می‌شود و در نتیجه این فشار، موتور نیاز به هوای خنک دارد پس یکی دیگر از دلایل به کار گیری این لوله‌ها تامین هوای خنک و تمیز را برای موتور است. همچنین آفرود نوردی در برخی از موقعیت‌ها سبب گرد و غبار می‌شود که این قطعه از ورورد گرد و غبار به میزان زیاد جلوگیری می‌کند و هوای تقریبا تمیز را به خودرو می‌رساند.

 

انواع اسنوکر آفرود

انواع اسنورکل

اسنورکل Vortex

اسنورکل‌های vortex ساختار پیچیده‌ای دارند و شکل ظاهری آن نیز شبیه به قارچ است که علت آن نیز استفاده از یک توربین در آن است. در زمان‌هایی که خودرو حرکت نمی‌کند و متوقف می‌شود هوای مورد نیاز سیلندرها از قسمت‌های زیرین اسنورکل تامین می‌شود اما هنگامی که دور موتور بالا می‌رود نیاز به هوا بیشتر شده و در نتیجه مکش هوا نیز زیاد می‌شود در این وضعیت توربین استفاده شده در لوله اسنورکل شروع به چرخیدن می‌کند و یک گرداب در بالای آن تشکیل می‌شود که در نتیجه آن گرد و غبار به اطراف پخش می‌شود و هوای تمیز و فیلتر‌ شده را به سیلندرها می‌رساند البته از اسنورکل تا منیفولد (وسیله‌ای که دود را به بیرون می‌فرستد و ترکیب هوا و سوخت را به محفظه احتراق می‌رساند( فیلترهایی وجود دارد که هوا را فیلتر می‌کنند و به موتور می‌رسانند.

اسنورکل Ram

اسنورکل ram در مقاسیه با Vortex ساختار ساده‌تری دارد. زمانی که خودرو حرکت نمی‌کند فلیترهای هوا گرد و غبار وارد شده را جذب می‌کند و هوا به صورت عادی به موتور می‌رسد. زمانی که دور موتور بالا می‌رود، مکش هوا نیز زیاد می‌شود و هوا با شدت بیشتری وارد سیلندرها می‌شود در اثر مکش بالای هوا، ذرات گرد و غبار به دیوارهای اسنورکل برخورد می‌کند و اطراف آن جمع می‌شود. به یاد داشته باشید که تمیز کردن اسنورکل Ram از اسنورکل‌های Vortex آسانتر است.

چند نکته درباره اسنورکل

طراحی محفظه ورودی هوای اسنورکل‌های به گونه‌ای است که معمولا ۳۶۰ درجه می‌چرخند به همین دلیل هنگام بارش برف یا باران می‌توانید کلاهک آن را بچرخانید و خلاف جهت بارش قرار دهید. به خاطر داشته باشید که این قطعه به گونه‌ای طراحی شده که برف و باران به داخل آن نفوذ نمی‌کند.

اگر باران به داخل کلاهک لوله تنفسی خودرو نفوذ کرد،‌ نگران نباشید چراکه درون کلاهک فیلتر‌هایی وجود دارد که آب از آن خارج می‌شود.

وقتی سرعت خودرو بالا باشد تنفس آن نیز بالاتر می‌رود و فشار هوای وارد شده به خودرو بیشتر می‌شود که این عامل سبب قدرت موتور شده و راندمان آن را بالا می‌برد.

هنگام نصب اسنورکل باید دقت کنید که با مشخصات خودرو تطابق داشته باشد برای مثال نمی‌توانید اسنورکلی را که برای خودرو ۴ سیلندر به کار می‌رود را روی خودرو ۸ سیلندر نصب کنید چرا که به درستی عمل نمی‌کند.

 

کاربرد اسنورکل خودروهای آفرود

فیلترهای اسنورکل خودرو

همانطور که گفته شد لوله‌های تنفس خودرو هوای وارد شده را فیلتر می‌کنند. اگر فیلترها کثیف باشند فیلترینگ هوا به درستی انجام نمی‌شود و ممکن است سبب ورود گرد و غبار به سیلندر و کاهش قدرت موتور شود. به خاطر داشته باشید که جنس فیلترهای لوله تنفس خودرو به گونه‌ای است که می‌توانید آن را چند بار بشویید و دوباره استفاده کنید.

فیلترهای Head snorkel مخصوص مسیرهای آفرود است و به جای کلاهک نصب می‌شود. این فیلتر از الیاف اسفجی ساخته شده و محفظه خاصی نیز دارد.

یکی دیگر از فیلترها Pro filter  است که در ورودی اسنورکل نصب می‌شود تا مانع ورود گرد و غبار شود.

 

 

همانطور که گفته شد لوله تنفسی یکی از تجهیزات حیاتی برای خودرو‌های آفرود به شمار می‌رود بنابراین اگر خودرو آفرود شما لوله اسنورکل ندارد بهتر است نسبت به نصب آن اقدام کنید تا به موتور خودرو آسیب وارد نشود.

 

نویسنده:‌ شقایق صفی خانی