دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو: افزایش قیمت خودرو در بازار مهندسی شده است

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو: افزایش قیمت خودرو در بازار مهندسی شده است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به کشور در گفت‌و‌گو با خودرو ۴۵ گفت: بازار برای افزایش قیمت خودروهای داخلی مهندسی شده است. خودروسازان داخلی به آرزوی خود رسیدند و حالا باید سایرین بتوانند به بازار ورود کنند و فضای رقابتی ایجاد شود.

عذرخواهی وزیر صنعت معدن و تجارت از مردم برای خودروهای گران قیمت و بی کیفیت گمانه زنی‌ها را برای آزادسازی واردات خودرو افزایش داد. وزیر صمت با بیان اینکه «با ممنوعیت واردات خودرو، شرکت‌های خودروسازی هرگونه خواسته‌اند، تولید و با هر قیمتی که توانسته‌اند خودرو وارد بازار کرده‌اند». به صورت رسمی اعلام کرد که قصد دارد بازار خودرو را از انحصار خارج کند. مجلسی‌ها نیز به سخنان وزیر صمت واکنش مثبتی نشان دادند و مقرر شد تا طرحی با هدف واردات تکنولوژی و بهبود کیفیت تولیدات تدوین کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز توپ را به زمین دولت انداخت و اعلام کرد که واردات خودرو به طرحی از سوی مجلس نیاز ندارد و دولت هر زمانی بخواهد می‌تواند واردات خودرو را آزاد کند.

در همین روزها، بازار خودرو بارها و بارها به دلیل کاهش نرخ ارز ناشی از هیجانات انتخابات ایالات متحده آمریکا کاهش قیمت چند روزه‌ای را تجربه کرد اما با گذشت یک هفته از انتخاب ریاست جمهوری آمریکا،  قیمت‌ها در بازار ایران همچنان با نوسان همراه است و هنوز با قیمت واقعی خودرو فاصله دارد. در این میان، بسیاری از کارشناسان فعال صنعت خودرو معتقدند که آزادسازی واردات خودرو می‌تواند قیمت‌ها را شکسته و به قیمت واقعی خودرو نزدیک کند.

بازار مهندسی شده خودرو!

مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با بیان اینکه با ممنوعیت واردات خودروسازان به آرزوی خود رسیدند؛ به خودرو ۴۵ گفت: بازار خودرو برای افزایش قیمت خودرو داخلی مهندسی شده است. خودروسازان داخلی به آرزوی خود رسیدند و حالا باید سایر فعالین خودرو بتوانند نقش خود را در بازار خودرو ایفا کنند تا فضای رقابتی ایجاد شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازار کشش واردات خودرو را دارد اظهار کرد: فکر نکنیم که اگر واردات خودرو آزاد شود یکباره ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شود، چرا که حداکثر واردات ۱۰ تا ۲۰ هزار خودرو خواهد بود. برای اینکه قیمت یک خودرو افزایش پیدا کند نیاز نیست که قیمت خود کالا را افزایش دهند. در بحث خودرو مالیات، عوارض، اسقاط و نرخ ارز افزایش پیدا کرد و همه این علل سبب شد که قیمت خودرو نیز افزایش یابد. به سبب رشد قیمتی که از سمت دولت اعمال شده است، افراد زیادی نمی‌توانند خودروهای وارداتی را خریداری کنند و با از سر گیری واردات قیمت خودروهای خارجی واقعی می‌شود و دهک‌های بالا که توان خرید این خودروها را دارند، بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند و این کاهش قیمت خودرو را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: وقتی بحث واردات خودرو پیش می‌آید دولتی‌ها می‌گویند ما ارز نداریم، درحالی که ما برای واردات خودرو ارز نمی‌خواهیم که در این باره راهکارهای پیشنهادی واردکنندگان خودرو را نیز به آنها پیشنهاد دادیم.

دادفر با تاکید بر اینکه مردم ایران به اجبار خودرو چینی خریداری می‌کنند تصریح کرد: وقتی خودرو خارجی به کشور وارد نمی‌شود مردم مجبور به خرید خودرو چینی می‌شوند. لیاقت مردم ما بهترین‌ها است و قطعا اگر واردات خودرو آزاد شود سراغ خودروهای بهتر می‌روند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه صادرات قطعه برای واردات خودرو تنها یک شعار است، گفت: کل صادرات خودروسازان در ۲۰ سال گذشته به ۱۰ هزار خودرو نمی‌رسد. کدام کشور خودروهایی ایرانی دارد که بخواهد قطعات آن را خریداری کند؟ بسیاری از خودروسازان پس از برجام از کشور خارج شدند و داخلی‌ها نتوانستد قطعات استاندارد بسازند. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند از وضعیت آگاهی ندارند.

براساس گفته‌های دبیر انجمن واردکنندگان خودرو حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر بعد از ممنوعیت واردات خودرو بیکار و سرگردان بازار کار شده‌اند و با از سرگیری واردات این افراد به کار خود باز می‌گردند. به نظر می‌رسد وزیر صمت تصمیات جدی برای آزادسازی واردات خودرو دارد که باید دید آیا دولت در ماه‌های پایانی کار خود خاطره خوبی برجای خواهد گذاشت؟

فروش فوری خودرو

نویسنده: شقایق صفی‌خانی