مشخصات فنی الکترا کودز رایز، نخستین خودرو الکتریکی لبنان

۶ خرداد ۱۴۰۰ مشخصات فنی الکترا کودز رایز، نخستین خودرو الکتریکی لبنان

امروزه شاهد حضور خودروهای الکتریکی زیادی در این صنعت و جولان دادن آن‌ها در بازار هستیم. این بخش از عالم مکانیکی که روزی آینده صنعت خودروسازی را رقم می‌زد، با حضور Electra Quds Rise، اولین خودرو الکتریکی که از دل لبنان برخاسته، کامل می‌شود.

در روزگاری به سر می‌بریم که خودروهای الکتریکی از در و دیوار بازار بالا می‌روند. هر روز که نگاهی به اخبار روز صنعت خودروسازی می‌اندازیم، با تلاش غول‌های بزرگ دنیا برای ارائه بهترین و پاک‌ترین وسیله نقلیه الکتریکی مواجه می‌شویم. حالا پای این تب و تاب سوزان که ناگریز ما را به سمت آینده‌ای برقی و سبز هدایت می‌کند، به کشورهای خاورمیانه نیز رسیده و شوری باورنکردنی در دل صنعت‌شان به راه انداخته است. لبنان یکی از آن سرزمین‌های شرقی خواهد بود که به زودی اولین خودرو الکتریکی خود، یعنی الکترا کودز رایز را به دنیا و عالم خودروسازی معرفی خواهد کرد.

مشخصات فنی الکترا کودز رایز؛ تازه واردی از دل لبنان

نمایی از الکترا کودز رایز

پیش‌بینی می‌شود این خودرو جذاب که در نگاه اول تا حدودی آشنا به نظر می‌رسد، عملکردی چشم‌گیر و قابل قبول از خود ارائه دهد. البته که اعداد روی کاغذ آن چنان که باید عدالت را در حق الکترا کودز رایز ادا نمی‌کند، اما طبق گفته‌ها و شنیده‌ها، این خودرو لبنانی از آنچه که اعداد و ارقام روایت می‌کنند، قوی‌تر است.

الکترا کودز رایز دو دَر و خوش قیافه، صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را مانند آب خوردن تنها در ۵ ثانیه پر می‌کند. آنطور که پیش‌بینی می‌شود، این خودرو با بیشینه سرعتی برابر ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت به بازار ارائه شده و به نظر می‌رسد در آینده در کنار دیگر رقبا خوش بدرخشد.

این قدرت نسبتا قابل توجه توسط یک پک باتری لیتیوم یونی ۵۰ کیلوواتی تامین می‌شود که می‌تواند ۱۶۰ اسب بخار نیرو تولید کند. شاید از نظر شما این اعداد خیلی به چشم نیاید، اما برای محصول الکتریکی تازه واردی همچون الکترا کودز رایز، نه تنها قابل قبول، بلکه معرکه است. این ۱۶۰ اسب بخار قدرت توسط یک گیربکس «تک سرعته» به چرخ‌های عقبی منتقل و امکانات این عروس زیبای لبنانی با چرخ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی تکمیل می‌شود.

 الکترا کودز رایز؛ همتایی برای پورشه کایمن

نمای پشتی الکترا کودز رایز

به عقیده خیلی‌ از افراد، در نگاه اول این خودرو تا حد زیادی به Porsche Cayman دلفریب و لاکچری شباهت دارد و تا حدودی همتای دیگر آن محسوب می‌شود، گویی در دو دنیای متفاوت اما موازی به سر می‌برند.

تنها یک نگاه کافی است تا تمامی تناسبات درست و به جای الکترا کودز رایز، تمامی توجه شما را به خود جلب کند. طراحی اسپرت و خشن آن باعث می‌شود مانند یک خودرو مسابقه‌ای تمام عیار به نظر برسد.

طیف انتخاب رنگ‌های بدنه به قدری جذاب و گسترده است که خریداران گیج می‌شوند، چرا که نمی‌دانند کدام رنگ دلنشین‌تر است و بهتر روی بدنه می‌نشیند. یکی از عمده‌ترین تفاوت‌هایی که این خودرو شرقی را از همتای اروپایی خود، یعنی پورشه متمایز می‌کند، عرض بدنه باریک‌تر و البته گلگیرهای متفاوت است. بدنه‌ای از جنس فایبرگلس، زیبایی و جذابیت طراحی خارجی را تکمیل می‌کند.

فضای مطبوع و گرم کابین

فضای داخلی مانند اکثر خودروهای جدید امروزی بسیار راحت است و با فناوری‌های نوین و جدیدی همراه می‌شود. در داخل کابین، یک صفحه نمایش-سرگرمی ۱۵.۹ اینچی تعبیه شده که لمسی است. در واقع طراحی فضای داخلی نه تنها پر زرق و برق نیست، بلکه بسیار مینیمال و ساده است، گویی «جهاد محمد»، بنیان‌گذار برند الکترا، زیبایی را در سادگی می‌بیند. به عنوان یک خریدار، می‌توانید از میان چندین رنگ مختلف برای فضای داخلی، رنگ دلخواه و مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مراحل و روند تولید الکترا کودز رایز جذاب و دوست داشتنی از اواخر سال میلادی جاری، یعنی ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. بنابراین می‌توانیم اوایل سال ۲۰۲۲، در انتظار ورود با شکوه این خودرو ۳۰ هزار دلاری به عالم صنعت خودروسازی باشیم. پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۰ هزار دستگاه از این محصول الکتریکی جوان به بازار جهانی تزریق شود.

فروش فوری خودرو

منبع: motor1

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان