بررسی مشخصات فنی ام وی ام 110 اسپرت

۱۷ خرداد ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی ام وی ام 110 اسپرت

ام وی ام ۱۱۰ یا چری QQ یک هاچبک چینی بسیار جمع‌وجور و ریزنقش است که می‌توان آن را کپی محصولی کره‌ای به نام دوو ماتیز دانست.

 

دوو ماتیز برای چند سال روی خط تولید شرکت کرمان موتور در ایران حضور داشت اما پس از واگذاری مالکیت شرکت دوو به کمپانی خودروسازی جنرال موتورز آمریکا، شراکت کرمان موتور با دوو نیز به خط پایان رسید و تولید دوو ماتیز در ایران برای همیشه متوقف شد.

با این حساب بازار هدف دوو ماتیز در ایران خالی ماند و خودروسازان کشور باید فکری به حال پر کردن مجدد آن برمی‌داشتند. به‌صرفه‌ترین و راحت‌ترین کار این بود که به سراغ شرکت چری بروند و محصول مشابه دوو ماتیز را در ایران به تولید برساند؛ در نتیجه ام وی ام ۱۱۰ به عنوان نخستین محصول چری از محصولات برند ام وی ام توسط مدیران خودرو وارد بازار کشورمان شد تا بتواند به نیاز مشتریان هاچبک‌های کوچک پاسخ دهد.

ام وی ام ۱۱۰ حدود ۱۰ سال روی خط تولید شرکت مدیران خودرو حضور داشت تا آنکه از تابستان ۱۳۹۴ نسخه فیس لیفت این مدل با نام ام وی ام 110S وارد بازار کشور شد. ظاهر این نسخه نسبت به قبل تغییرات نسبتا زیادی را به خود دید و شمایل اصطلاحا فانتزی‌تری را به نمایش می‌گذاشت. در ادامه قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌های فنی، ظاهری و شرایط بازار ام وی ام 110S بپردازیم.

طراحی ظاهری ام وی ام 110S

طراحی ظاهری ام وی ام ۱۱۰ نسخه اس نسبت به مدل پیشین از المان‌های ظاهری جالب‌تری برخوردار شده و چهره‌ای خنده‌رو و اصطلاحا فانتزی را به معرض دید قرار داده است. در نمای جلو دیگر اثری از آن حالت خنثی و گنگ گذشته دیده نمی‌شود و شاهد حالتی خندان در نسخه اس هستیم. چراغ‌های جلو شکل دایره‌ای ساده مدل پیشین را کنار گذاشته و فرمی بیضی‌مانند و برجسته به خود گرفته‌اند. قسمت مشکی‌رنگ سپر نیز که شامل دریچه ورودی هوا و قاب‌های مه شکن است، حالتی شبیه به لبخند را در ذهن تداعی می‌کند.

طراحان چری سعی کرده‌اند تا با ایجاد برخی حجم‌های متناسب روی نمای جانبی و رسم یک خط شانه‌ای که از ناحیه زیرین انتهای شیشه عقب تا حوالی چراغ جلو تداوم یافته، بخش کناری بدنه را از سادگی بصری خارج ساخته و ظاهری خوش‌فرم‌تر برای این بخش ام وی ام ۱۱۰ رقم بزنند. در این ناحیه دستگیره درب عقب به حالتی ناموزون و چسبیده به شیشه در عقب طراحی شده که در نوع خود غیرعادی به نظر می‌رسد.

با نگاه به قسمت پشت خودرو دو نکته توجه شما را به خود جلب خواهد کرد؛ اول چراغ‌های یک‌تکه تعبیه شده روی ستون سی و در دو طرف شیشه عقب که نسبتا بزرگ و برجسته به نظر می‌رسند، دوم ناحیه مشکی ‌رنگ سپر عقب که تقریبا مشابه با گونه موجود در سپر جلو طراحی شده است. همچنین در مدل‌های اسپرت این خودرو بخش‌هایی از ستون‌ها، سقف و نمای جانبی تا گلگیر عقب، به رنگ مشکی درآمده‌اند که حس جسورانه‌تری در بیننده پدید می‌آورند. به طور کل طراحی ظاهری ام وی ام ۱۱۰ اس نسبت به گذشته بسیار جذاب و مدرن‌تر شده اما چنین سبکی از طراحی بدنه در بازار ایران هواداران زیادی نداشته و نمی‌توان آن را مطابق با سلیقه عموم مشتریان ایرانی دانست. با این حال افراد جوان به ویژه خانم‌ها احتمالا از این سبک طراحی رضایت نسبی داشته باشند.

طراحی ظاهری ام وی ام 110S

طراحی داخلی ام وی ام ۱۱۰

با ورود به کابین ام وی ام ۱۱۰ نسخه اس شاهد نوعی طراحی نسبتا متعادل با رگه‌هایی از خلاقیت هستیم که در نوع خود جالب و متناسب با نمای بیرونی خودرو به نظر می‌رسد و نسبت به گذشته پیشرفت مناسبی را شاهد بوده است. طرح داشبورد اندکی خلاقانه و متمایز به نظر رسیده و همچون بدنه خودرو از احجام فانتزی در طراحی آن بهره گرفته شده است. در اینجا از درب داشبورد خبری نیست و یک محفظه خالی در سمت سرنشین روی داشبورد تعبیه شده که جلوه جذابی را پدیدار نکرده است. فرورفتگی بالای کنسول میانی داشبورد نیز حالتی شبیه به یک بشقاب مقعر به وجود آورده که به نظر می‌رسد برای قرار دادن لوازم تزئینی یا جعبه دستمال کاغذی مناسب باشد.

طراحی غربیلک فرمان از نوع سه شاخه نسبتا ساده با المان‌های اسپرت است که در کنار نمای جذاب پنل کیلومترشمار، حس خوشایندی را به راننده منتقل می‌کند. همچنین طرح اهرم تعویض دنده همانند خودروهای اسپرت، ساده و جذاب به نظر می‌رسد اما تناسبی با ماهیت این هاچبک جمع‌وجور خانوادگی ندارد. فضای کابین ام وی ام ۱۱۰ نسخه اس نسبت به گذشته کمی جادارتر از آب درآمده اما با این حال و با توجه به ابعاد جمع‌وجور خودرو، احتمالا محدودیت‌هایی برای افراد بزرگسال در ردیف عقب وجود خواهد داشت. گنجایش فضای صندوق عقب ام وی ام ۱۱۰ اس بسیار محدود بوده و تنها ۱۹۰ لیتر فضا در اختیار وسایل کاربران قرار می‌دهد. این حجم در مقایسه با ظرفیت ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتری موجود در صندوق عقب سدان‌های موجود در بازار ایران، بسیار کم به نظر می‌رسد.

 متریال داشبورد از پلاستیک نه چندان باکیفیت ساخته شده که برای خودرویی در این رنج قیمت چندان دور از انتظار نخواهد بود. به طور کل طراحی فضای داخلی ام وی ام ۱۱۰ اس گرچه نسبت به گذشته خوشایندتر به نظر می‌رسد اما همچنان نقدهایی بر آن وجود خواهد داشت که البته با توجه به قیمت خودرو، این کمبودها چندان غیر قابل انتظار نیست.

طراحی داخلی ام وی ام ۱۱۰

آپشن ها و امکانات ام وی ام ۱۱۰

ام وی ام ۱۱۰ اس در دو تیپ پایه کامفورت و مدل فول آپشن اسپرت لاکچری به بازار عرضه شده که در حال حاضر تنها مدل فول آپشن اسپرت لاکچری آن در لیست محصولات شرکت مدیران خودرو حضور دارد. از جمله مهم‌ترین تجهیزات رفاهی ایمنی این خودرو کوچک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمزهای جلو دیسکی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم صوتی با چهار اسپیکر، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، قفل مرکزی، شیشه بالابر برقی تمامی درب‌ها، دیلایت، صفحه کیلومترشمار دیجیتال، آینه‌های جانبی برقی، حسگر پارک، رینگ‌های آلومینیومی، گرم‌کن شیشه عقب، برف‌پاک‌کن شیشه عقب.

مشخصات فنی ام وی ام 110S

ام وی ام ۱۱۰ نسخه اس به یکی از کوچکترین و ضعیف‌ترین پیشرانه‌های موجود در میان خودروهای داخلی مجهز شده است. پیشرانه این خودرو از نوع سه سیلندر تنفس طبیعی به حجم یک لیتر است. توان خروجی موتور ام وی ام 110S برابر ۶۸ اسب بخار بوده که در ۶۰۰۰ دور در دقیقه پدید می‌آید. همچنین گشتاور حاصل از این موتور ۱۲ سوپاپ نیز به رقم ۹۳ نیوتن‌متر می‌رسد که توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به سوی چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. حداکثر سرعت این خودرو ۹۳۶ کیلوگرمی برابر ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت بوده و میزان مصرف سوخت آن معادل ۴.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

مزایا و معایب ام وی ام 110S

 از جمله مزایای MVM 110S می‌توان به طراحی ظاهری زیباتر آن نسبت به گذشته، بهبود ایمنی و استحکام بدنه، استهلاک کم، ‌مصرف سوخت پایین و کیفیت ساخت بهتر از گذشته اشاره کرد. در بحث نقاط ضعف نیز می‌توان از فرمان‌پذیری نه چندان دقیق، امکانات رفاهی اندک، قیمت غیررقابتی و حذف پیشرانه ۴ سیلندر اشاره کرد.

مزایا و معایب ام وی ام 110 اسپرت

وضعیت فروش ام وی ام ۱۱۰ در بازار ایران

ام وی ام ۱۱۰ اس دارای نوعی طراحی ظاهری نسبتا متمایز و البته غریب برای بازار ایران است که مشتریان به نسبت کمتری حاضر به خرید آن می‌شوند. با این حال هنوز هم افرادی از جمله زوج‌های جوان و خانم‌ها نسبت به تصاحب این اتومبیل خنده‌رو از خود تمایل نشان می‌دهند. نکته مهم دیگری که در اینجا می‌توان به آن اشاره کرد، بازه قیمت ام وی ام 110S است که با محصولات پرفروشی همچون خانواده پژو ۴۰۵، سمند و پژو ۲۰۶ در یک رده قرار می‌گیرد و همین امر بسیاری از مشتریان را نسبت به خرید این خودرو مردد ساخته است.

به طور کلی می‌توان وضعیت فروش ام وی ام ۱۱۰ در ایران و رونق بازار معاملات آن را در رده کمتر از متوسط دسته‌بندی کرد. بنابراین مالکان ام وی ام 110S در مقایسه با محصولاتی همچون پژو ۲۰۶ ، انواع سمند و غیره، باید مدت بیشتری به جهت فروش اتومبیل خود و پیدا شدن مشتری مناسب صبر بیشتری داشته باشند.

نویسنده : حسین باباپور