ام وی ام 550، سدان چینی قربانی محبوبیت کراس اوورهای ارزان قیمت!

۱ مرداد ۱۳۹۹ ام وی ام 550، سدان چینی قربانی محبوبیت کراس اوورهای ارزان قیمت!

ام وی ام ۵۵۰ (mvm 550) نسخه فیس لیفت سدان ام وی ام ۵۳۰ است که از سال ۲۰۱۱ با نام چری E5 در لیست تولیدات کمپانی خودروسازی چری جای گرفت.

پلتفرم ام وی ام ۵۵۰ با مدل ۵۳۰ تفاوت چندانی نداشته اما از لحاظ ابعادی ام وی ام ۵۵۰ اندکی بزرگتر است. ام وی ام ۵۵۰ پس از به پایان رسیدن تولید ام وی ام ۵۳۰ جایگزین آن در خطوط تولیدات مدیران خودرو شد و در قالب دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک به دست مشتریان ایرانی رسید.

با این حال به دلیل استقبال روزافزون مشتریان از مدل‌های کراس اوور نظیر ام وی ام ایکس22 و ایکس 33 و … میزان فروش ام وی ام ۵۵۰ آن‌طور که باید و شاید مناسب نبود و در نهایت شرکت مدیران خودرو تصمیم گرفت تا به تولید ام وی ام ۵۵۰ در سال ۹۷ خاتمه دهد. به هر روی ام وی ام ۵۵۰ یکی از سدان‌های اقتصادی موجود در بازار ایران است و در مقاله پیش رو قصد نقد و بررسی آن از جهات مختلف همچون طراحی، ویژگی‌های کابین، مشخصات فنی، وضعیت فروش و غیره را داریم.

فروش فوری خودرو

طراحی ظاهری ام وی ام ۵۵۰

طراحی ظاهری ام وی ام ۵۵۰

طراحی بدنه ام وی ام ۵۵۰ در مقایسه با مدل پیشین یعنی ام وی ام ۵۳۰ در نمای جلو و پشت دستخوش تغییرات نسبتا مناسبی شده که همین امر نیز باعث به وجود آمدن چهره جذاب‌تر، اسپرت‌تر و مدرن‌تر برای این خودرو بوده است. طرح چراغ‌ها از آن حالت فوق‌العاده ساده مدل پیشین به فرمی اسپرت و نسبتا اخم‌آلود با زوایای تیز و خطوط صاف درآمده که دو طرف یک جلوپنجره بزرگ با نوارهای کرومی را به تسخیر خود درآورده‌اند.

فرم سپر و به ویژه دریچه‌های تهویه و قاب‌های مه شکن کاملا متناسب با سبک طراحی چراغ‌های جلو بوده و فرمی متناسب و متقاعدکننده برای چهره ام وی ام ۵۵۰ رقم زده است. در نمای بغل شاهد تغییرات چندانی در پروفیل جانبی MVM 550 نیستیم و همان حالت نسبتا ساده فریم پنجره‌ها و درها در اینجا نیز قابل مشاهده بوده و فرمی تقریبا حجیم را از این خودرو به نمایش گذاشته است.

در قسمت عقب همچون نمای روبرو شاهد تحولات گسترده بوده و فرم چراغ‌ها و درب صندوق به همراه سپر کاملا تغییر کرده است؛ به نحوی که در اینجا نیز پدید آمدن نمای جذاب‌تر برای این سدان شهری چینی کاملا مشهود است.

به طور کل طراحی بدنه ام وی ام ۵۵۰ به ویژه با تغییرات صورت گرفته در نمای روبرو و قسمت پشت، از آن حالت ساده در مدل ۵۳۰ بسیار فاصله گرفته و در حال حاضر می‌تواند رقیب مناسبی برای تولیدات داخلی همچون پارس تندر، پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس باشد.

فروش فوری خودرو

طراحی داخلی ام وی ام ۵۵۰

طراحی داخلی ام وی ام ۵۵۰

درون کابین ام وی ام ۵۵۰ با داشبوردی نسبتا ساده مواجه خواهید شد که هر چند در قیاس با مدل‌های جدید چندان مدرن به نظر نمی‌رسد اما در مقایسه با محصولات داخلی همچون پژو پارس، تندر ۹۰ و یا حتی دنا جلوه کاملا قابل قبولی داشته و می‌تواند به خوبی نیازهای مشتریان این رنج قیمت را برآورده سازد. حالت ساده اما دلنشین کنسول میانی به همراه کلیدهای سیستم تهویه نمای قابل قبول را از داشبورد به نمایش گذاشته است. غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار نیز طراحی متقاعدکننده داشته و می‌توان آنها را نسبتاً زیبا قلمداد کرد.

متریال استفاده شده در داشبورد و رودری‌ها چندان باکیفیت نیستند اما نسبت به سطح کیفی تولیدات هم‌رده نمی‌توان به سطح کیفی آن بیش از حد ایراد گرفت. ظرفیت کابین ام وی ام ۵۵۰ جهت حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط کافی بوده و محدودیت چندانی به سرنشینان خود وارد نخواهد آورد. همچنین صندوق عقب 450 لیتری نیز از ظرفیت کافی جهت جای دادن اسباب و وسایل یک مسافرت خانوادگی برخوردار بوده و می‌تواند نیاز مشتریان را به حد معمول برآورده سازد.

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی کابین MVM 550 و کاربردپذیری آن می‌تواند به حد کفایت نیازهای مشتریان در این رنج قیمت را برآورده سازد.

آپشن ها و امکانات MVM550

آپشن ها و امکانات ام وی ام 550

ام وی ام ۵۵۰ اتوماتیک از تجهیزات زیر سود می‌برد: سنسور پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با چهار اسپیکر، نمایشگر هفت اینچی لمسی، رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث، USB ،میرور لینک، دو عدد کیسه هوا، تهویه دستی، صندلی راننده و سرنشین به صورت تنظیم چهار حالته دستی، روکش صندلی چرم، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و سانروف.

فروش فوری خودرو

مشخصات فنی ام وی ام ۵۵۰

MVM 550 نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر دریافت می‌کند. این پیشرانه قادر است ۱۳۲ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ متر گشتاور را به واسطه یک جعبه‌دنده اتوماتیک CVT یا ۵ سرعته دستی به سوی چرخ‌های جلو ارسال کند. شتاب صفر تا صد نسخه دستی برابر با ۱۰.۵ ثانیه بوده این رقم در مدل اتوماتیک به ۱۱.۵ ثانیه افزایش می‌یابد. حداکثر سرعت این سدان ۱۴۱۰ کیلوگرمی برابر با ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و چیزی در حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نیز سوخت مصرف می‌کند.

مزایا و معایب MVM 550

طراحی ظاهری خوش‌فرم و مدرن‌تر از قبل، کابین دلنشین و جادار، بهبود عملکرد سیستم تعلیق و سواری نرم‌تر نسبت به ۵۳۰، دقت عملکرد پیشرانه نسبت به فشردن پدال گاز به ویژه در نسخه دنده‌ای و وفور لوازم یدکی از جمله نقاط قوت ام وی ام ۵۵۰ به شمار می‌روند. از طرف دیگر مواردی همچون عرضه نسبتا محدود و نیاز به قلق‌گیری ترمزها را می‌توان در زمره نقاط ضعف ام وی ام ۵۵۰ برشمرد.

 وضعیت فروش ام وی ام 550 در بازار ایران

ام وی ام 550 در مقایسه با مدل ۵۳۰ با قیمت بالاتر وارد بازار شد اما عرضه این مدل با ورود برخی کراس اوورهای کوچک چون MVM X22 و لیفان X50 و … همزمان شد که در رنج قیمتی این خودرو واقع شده بودند. بنابراین ام وی ام ۵۵۰ نتوانست موفقیت مدل ۵۳۰ را در بازار ایران تجربه کند. بنابراین باید گفت که وضعیت خرید و فروش ام وی ام ۵۵۰ در بازار ایران تقریبا در سطوح متوسط ارزیابی می‌شود.

نویسنده: حسین باباپور

فروش فوری خودرو