انواع زنجیر چرخ و نحوه بستن آن

۹ اسفند ۱۴۰۲ انواع زنجیر چرخ و نحوه بستن آن

زنجیر چرخ یکی از وسایلی است که برای رانندگی در فصل زمستان و مسیرهای برفی، باید در خودرو خود به همراه داشته باشید. رانندگی در جاده‌های یخ‌‌زده بسیار خطرناک‌ است، زیرا به دلیل اصطکاک پایین میان چرخ و جاده، هر لحظه امکان لغزش خودرو وجود دارد.

زنجیر چرخ وسیله‌ای است که هنگام رانندگی در برف و یخبندان برای پیشگیری از حوادث رانندگی روی چرخ بسته می‌شود تا اصطکاک را افزایش داده و امنیت بیشتری را فراهم کند. البته استفاده از لاستیک‌‌ زمستانی نیز یکی از راه‌های رانندگی بر روی جاده‌های لغزنده است، اما می‌تواند هزینه بالایی را برایتان به همراه داشته باشد.

انواع زنجیر چرخ

زنجیر چرخ‌ها انواع و اشکال بسیار متنوعی دارند و شما می‌توانید با توجه به بودجه مورد نظر، ابعاد لاستیک و همچنین نوع محور محرک خودرو خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

زنجیر چرخ تکی

زنجیر چرخ آهنی

این نوع زنجیر چرخ‌ها که آهنی هستند، از دو زنجیر به صورت موازی در طول و زنجیرهای کوتاه در عرض که دور تا دور چرخ به دو زنجیر موازی وصل شده‌اند، تشکیل شده است و در نهایت، ابتدا و انتهای زنجیر چرخ تکی در راستای رشته طولی به هم متصل می‌شوند.

زنجیر چرخ زوجی

زنجیر چرخ زوج

ساختار کلی زنجیر چرخ‌های زوجی تقریبا شبیه نوع تکی است؛ تفاوت آن در استفاده از سه زنجیر در طول و دو سری رشته‌های عرضی ضربدری (جهت اتصال زنجیرهای طولی) در بافت آن است؛ همچنین این نوع زنجیرها نیز مانند زنجیر چرخ تکی، فلزی بوده از آهن ساخته می‌شوند.

زنجیر چرخ ابریشمی (پارچه ای)

زنجیر چرخ پارچه‌ای

زنجیر چرخ‌های پارچه‌ای یا ابریشمی برای مسیرهای کوتاه مناسب‌اند، زیرا جنس محکمی ندارند و بیشتر در ایجاد اصطکاک و لیز نخوردن در جاده‌های لغزنده استفاده ‌می‌شوند؛ در واقع این نوع از زنجیرها که قیمت بالایی هم دارند از فرو رفتن خودرو در برف عمیق جلوگیری نمی‌کنند. همانطور که می‌توان از اسم این نوع زنجیر چرخ حدس زد، جنس آن از یک نوع ابریشم خاص است که اصطکاک کمی را در جاده ایجاد می‌کند.

زنجیر چرخ پلیمری (ژله ای)

زنجیر چرخ پلیمری

پلیمر ماده‌ای است که تقریبا ارزشی برابر با آهن دارد؛ زنجیر چرخ پلیمری (ژله‌ای) طوری طراحی شده است که نسبت به نوع آهنی آن، بسیار راحت‌تر نصب شود. همچنین این نوع از زنجیر چرخ‌ها، اصطکاک بیشتری را با جاده ایجاد می‌کنند و در برف عمیق، مانع از فرو‌ رفتن خودرو می‌شوند.
زنجیر چرخ‌‌ پلیمری از محبوبیت زیادی در بازار برخوردار است و در عین حال قیمت بالایی هم دارد؛ به همین دلیل آمار فروش آن نسبت به نوع آهنی کمتر بوده و رتبه دوم خرید در بازار را به خود اختصاص داده است. این نوع از زنجیر چرخ‌ها به دلیل نصب آسان و ظاهری شیک، بیشتر در چرخ‌های دارای رینگ اسپرت استفاده می‌کنند.

زنجیر چرخ نانو پلیمری

زنجیر چرخ نانو پلیمر

زنجیر چرخ نانو پلیمری نسل جدیدی از زنجیر چرخ‌های پلیمری است که بیشتر در کشورهای بسیار سرد دنیا کاربرد دارند. از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع زنجیر چرخ‌ها می‌توان به مواردی همچون جلوگیری از آسیب به جلوبندی و گلگیر خودرو، حفظ آج لاستیک برای مدت طولانی‌تر و عدم ایجاد اختلال در سیستم ABS اشاره کرد.

زنجیر چرخ تسمه ای

زنجیر چرخ تسمه

این نوع از زنجیرها به صورت موازی و مانند تسمه، دور تا دور چرخ را احاطه می‌کنند. زنجیر چرخ‌های تسمه‌ای، بازدهی کمتری نسبت به نوع پلیمری دارند و همچنین در بازار از محبوبیت کمتری نسبت به سایر زنجیر چرخ‌ها برخوردارند.

زنجیر را به چرخ جلو ببندیم یا عقب؟

زنجیر چرخ‌ها روی محورهایی بسته می‌شوند که بار نیروی محرکه خودرو به آن انتقال پیدا می‌کند؛ به عبارتی در خودروهای دیفرانسیل جلو، زنجیر روی چرخ جلو و در خودروهای دیفرانسیل عقب، زنجیر چرخ روی محور عقب نصب می‌شود. همچنین در خودروهای دو دیفرانسیل که نیرو محرکه را به هر چهار محور ماشین منتقل می‌کنند، باید زنجیر چرخ روی هر چهار چرخ ماشین نصب شود.

چند نکته مهم در خرید زنجیر چرخ

  • بست‌ها و اتصالات زنجیر چرخ را بررسی کرده و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • بعضی از زنجیر چرخ‌ها دارای آچار مخصوص هستند ؛ دقت داشته باشید که هنگام خرید، آن را از فروشنده دریافت کنید.
  • در انتخاب زنجیر چرخ به نوع لاستیک دقت کنید؛ به طور معمول در بروشور مربوط به زنجیر چرخ‌ها، لیستی از لاستیک‌های پشتیبانی شده ارائه می‌شود.
  • در انتخاب زنجیر چرخ علاوه بر نوع، به سایز لاستیک هم دقت کنید و زنجیری متناسب با سایز تایر خود خریداری کنید.

نحوه بستن زنجیر چرخ

بستن زنجیر چرخ

شیوه نصب صحیح زنجیر چرخ را جدی بگیرید، زیرا با نصب اشتباه آن ممکن است امنیت خودرو شما در مناطق برفی و سردسیر به خطر بیفتد. باید دقت داشته باشید که نحوه بستن زنجیر چرخ برای انواع مختلف خودرو می‌تواند متفاوت باشد.

  • پیچ و تاب زنجیر چرخ را باز کنید و مطمئن شوید که در بهترین وضعیت خود قرار گرفته است.
  • زنجیر چرخ‌ را در حالتی که قسمت صاف آن در جهت سطح لاستیک و خارهای آن روی زمین باشد؛ در راستای چرخ‌ها، روی سطح زمین قرار دهید.
  • فرمان خودرو را در جهت مخالف تایری بچرخانید که قصد نصب زنجیر بر روی آن را دارید. به عبارتی در صورتی که می‌خواهید برای لاستیک سمت چپ خودرو، زنجیر چرخ نصب کنید؛ فرمان را در جهت مخالف یعنی سمت راست بچرخانید و بالعکس.
  • خودرو را به گونه‌ای هدایت کنید که لاستیک،‌ در وسط زنجیر چرخ پهن شده قرار گیرد.
  • حلقه فلزی باز در انتهای دو طرف زنجیر را از پشت چرخ به یکدیگر متصل کنید.
  • در انتهای زنجیر، یک گیره‌ خمیده و بسیار محکم قرار دارد؛ آن را از حلقه‌ای که در سر دیگر زنجیر قرار دارد، عبور دهید تا به عنوان یک بست نگهدارنده عمل کند.
  • با استفاده از آچار مخصوص، بست‌های چرخشی که روی زنجیر قرار دارد را بچرخانید تا زمانی که زنجیر چرخ روی لاستیک محکم شود. زمانی که می‌خواهید زنجیر چرخ را از لاستیک جدا کنید، حتما بست‌ها را باز و به حالت قبلی برگردانید.
  • پس از نصب آن و اتمام کار، کمی به سمت جلو برانید. سپس تمامی زنجیر چرخ‌ها را دوباره کنترل کنید تا کوچکترین تغییری در آن‌ها ایجاد نشده باشد.

نکته مهم: دقت کنید که کل عرض تایر توسط زنجیر پوشیده شود و تمامی اتصالات آن به یک اندازه محکم باشند.

در آخر توصیه می‌شود که با شروع فصل سرما یا سفر به مناطق سردسیر، همیشه آمادگی لازم را داشته باشید و زنجیر چرخ را در صندوق عقب اتومبیل و در بسته‌بندی مخصوص خود حمل کنید و هنگام نیاز، قبل از رسیدن به مسیر برفی زنجیرها را برروی لاستیک نصب کنید؛ زیرا که نصب آن در برف کمی سخت می‌شود.

همچنین در نظر داشته باشید، استفاده از زنجیر چرخ به این معنا نیست که شرایط رانندگی با سرعت بالا در جاده‌های برفی برای شما فراهم می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود حتی در صورت بستن زنجیر چرخ از سرعت مجاز پیشی نگیرید.

فروش فوری خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45