آشنایی با کفپوش خودرو و انواع آن

۱۵ شهریور ۱۳۹۹ آشنایی با کفپوش خودرو و انواع آن

هنگامی که خودرو نو خریداری می‌کنید یک کفپوش که معمولا پلاستیکی است در خودرو قرار دارد. جنس این زیرپایی‌ها معمولا از پلاستیک است و ممکن است خیلی زود سوارخ شود و از بین برود. زیرپایی‌ها از کثیف شدن خودرو جلوگیری می‌کنند و تمیز کردن آن را نیز راحت‌تر می‌کنند. از این رو استفاده از کفپوش برای خودرو در روزهای بارانی و برفی مانع از گلی شدن کف خودرو می‌شود و همچنین کفپوش‌ها جا پایی‌های راحتی نیز هستند که به راحت نشستن در خودرو کمک می‌کنند برای همین بهتر است خودرو زیرپایی داشته باشد تا ظاهر آن بهتر و زیباتر به نظر برسد.

در این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع کفپوش خودرو آشنا کنیم تا بتوانید بهترین کفپوش را برای خودرو انتخاب کنید و ظاهر مناسب و تمیزی برای ان بسازید.

اهمیت استفاده از کفپوش خودرو

کفپوش‌ها نه تنها گرد و خاک کفش‌ها را می‌گیرند که در اتاق خودرو پخش نشود بلکه در راحتی رانندگی نیز نقش دارند. زیرپایی‌ها تنها جنبه زیبایی ندارند بلکه نقش مهمی در راحتی پاها و جلوگیری از خستگی آنها هنگام رانندگی ایفا می‌کنند. وقتی جنس آنها نرم و مناسب باشد پاها در هنگام رانندگی کمتر خسته می‌شوند.

کفپوش‌ها در انواع و رنگ‌های مختلفی در بازار وجود دارند که قیمت آن‌ها نیز متفاوت است که در ادامه به انواع آن اشاره می‌شود.

کفپوش‌های سه بعدی

این کفپوش‌ها از پلیمرهای خاص پلاستیکی ساخته شده‌اند و از نمونه‌های زیبا و گران قیمت در بازار به شمار می‌روند. طراحی این مدل از زیرپایی‌های خودرو به نوعی است که فضای مناسبی را برای کف پاها در خودرو ایجاد می‌کنند تا راحت باشد همچنین جنس آنها نیز طوری است که می‌توان به دفعات متعدد آن را شست و دوباره استفاده کرد. کفپوش‌های سه بعدی آب و خاک را به راحتی جذب می‌کنند و خاصیت ضد لغزشی دارند. این کفپوش‌ها از نمونه‌های گران قیمت بازار به شمار می‌روند و می‌توانند ظاهری مرتب و زیبایی را برای فضای داخلی خودرو به ارمغان آورند.

کفپوش‌های سه بعدی

کفپوش‌های پارچه‌ای

این مدل از کفپوش‌ها از پارچه ساخته شده‌اند و از ساده‌ترین نوع کفپوش‌های موجود به شمار می روند. در بخش‌های انتهایی این کفپوش‌ از لایه‌ها و قطعات پلاستیکی استفاده شده که مانع از لغزش آنها می‌شود. تهیه این مدل از کفپوش‌ها آسان است چراکه برای مدل‌های مختلف خودرو موجود است و نصب آنها نیز به راحتی انجام می‌شود و کار سختی نیست. زیرپایی‌های پارچه دوام بالایی ندارند و ممکن است در مدت کوتاهی غیر قابل استفاده شود. قابلیت جذب کفپوش پارچه‌ای پایین است و بعد از کثیف شدن با آب و گرد و خاک، کثیفی آن به راحتی قابل دیدن است و باید شسته شود.

 

کفپوش پلاستیکی

کفپوش‌های پلاستیکی نیز یکی از نمونه‌های کفپوش خودرو است که ماندگاری و دوام بالایی دارد. بسیاری از خودرو‌های نو این زیرپایی‌ها را دارند و فروشندگان آن را به صورت رایگان روی خودرو‌ها می‌گذاند. ساختار این کفپوش به صورتی است که به راحتی نمی‌لغزد و مانعی برای حرکت پدال‌ها نیز ایجاد نمی‌کند همچنین جنس آن به صورتی است که هنگام رانندگی کف پاها احساس سختی ندارند و راحت است. زیرپایی‌های پلاستیکی معمولا به رنگ سیاه ساخته می‌شوند و شستشوی آن نیز بسیار آسان است. این کفپوش‌ها برای تمامی مدل‌های خودرو تولید نشده و تنها برای مدل‌های مخصوصی قابل تهیه است.

کفپوش وینیلی یا حصیری

جنس این مدل از کفپوش‌ها از وینیل است و در مقایسه با نوع پلاستیکی، ماندگاری بالاتری دارد. در طراحی این مدل از برجستگی‌هایی در پشت آن استفاده شده که مانع از حرکت و لغزش آن می‌شود. کفپوش حصیری برای انواع مختلف خودرو ساخته شده و تهیه آن نیز آسان است. این نوع از زیرپایی‌ها مانند نمونه‌های دیگر به راحتی تمیز می شود.

کفپوش نمدی خودرو

کفپوش نمدی

کفپوش‌های نمدی نیز قابلیت جذب آب و گرد و خاک را داند. انعطاف پذیری این مدل سبب راحتی نصب آن می‌شود و می‌توان آن را به آسانی در کف خودرو نصب کرد. این زیرپایی نرم است و می‌توان آن را به راحتی تمیز کرد.

کفپوش ژله‌ای

این نوع از زیرپایی خودرو نیز از نمونه‌های با کیفیت است که ماندگاری بالایی دارد. قالب آن نیز به صورتی است که کف خودرو را پوشش می‌دهد و به راحتی قابل لغزش نیست این کفپوش‌ها همچنین از نفوذ مایعات به کف خودرو جلوگیری می‌کنند. این نمونه از زیرپایی مانند سایر نمونه‌ها قابل شستشو است و می‌توان آن را تمیز کرد.

نکاتی درباره کفپوش خودرو

کفپوش‌های نمدی را می‌توان با موکت‌هایی که در خانه است به راحتی برش داد و از آن در خودرو استفاده کرد اما جذب و ماندگاری بالایی نداند ولی در مجموع می‌توانند گرد و خاک و اب را جذب کنند تا به کف خودرو آسیب نرساند.

اگر آب یا مایعات دیگری روی کفپوش‌ها بریزد و تمیز نشود ممکن است بعد از مدتی سبب پوسیدگی کف خودرو شود بنابراین بهتر است پس از نفوذ مایعات تمیز شود تا آسیبی به کف خودرو وارد نشود.

هنگام خرید زیرپایی به این نکته توجه کنید که استاندارد و اندازه کف خودرو باشد همچنین از خرید کفپوش‌هایی که برای تمام خودرو‌ها مناسب است پرهیز کنید.

در پایان به این نکته توجه داشته باشید که اگر کفپوش کف خودرو می‌لغزد آن را تعویض کنید؛ زیرا ممکن است حرکت پدال‌ها را درگیر کند و باعث تصادف شود.

 

 

 

نویسنده: شقایق صفی‌خانی